Jump to content
Ida Oftebro

Bytt ut forhjulet, så har du en elsykkel

Recommended Posts

Seriøs enTUsiast skrev (54 minutter siden):

Hvorfor betale mer en det doble ?

Ingen med vetet i behold lader mer en 80%, da hver lading over dette nivå koster ca 75 kroner ekstra om vi skal tro artiklen.

Om syklen gjør 50 km ved 100% lading og 40 km ved 80% lading kan vi si at om du trakker dei siste km uten asistanse ved 20 km/t har du 75 kroner i skattfri inntekt for jobben som tar 1/2 time. Dette er ca 300 kr timen før skatt, og ikke så værtst timelønn.

Og at Du har så knapt med tid når du sykler over 40 km hører vel til sjeldenhetene.

 

Men tallene i artiklen stemmer ikke: «Optill 7 mil» og 30 000 km ved lading til 80% og 1 500 ladinger => 20 km pr lading. Dette spriket er for stort til å bli tatt på alvår, => artiklen blir bare tull fra ende til annen.

 

Eg vil tro at litt bevisthet rund anna utstyr på syklen teller langt mer en 80 til 100% lading: Et styre du kan endre posisjon med, mulighet for en ekstra høg utveksling, en sal Du er komfortabel med, ikke for breie og knastete dekk Du kan kjøre på 4 til 10 kg/cm^2 med (og en eignet ventil og pumpe).

Eg ser på sykelister som litt spesielle folk, noen er helt hjelpesløse, noen direkte tent/uforskammede, noen er gniere osv, osv. For en blanding, men noen er jo på tur da.... 

Edited by Halvor Sølvberg- the MOV

Share this post


Link to post
RTA0VA7X skrev (26 minutter siden):

Det finnes mange lignende løsninger som har eksistert i årevis allerede, hvorfor er dette en nyhet?

Slik eg ser det er artikler ofte en blanding av «noe» +++ reklame, og ja det skal generere klikk. Og ofte har det ikke noe informasjonsverdi av betydning og er fere over med harelabb.

Denne artikkel er ikke unik og ligg vel i det midtre skikt, => hopp over (burde vært plasert i VG). 

Edited by Halvor Sølvberg- the MOV
  • Like 2

Share this post


Link to post
RTA0VA7X skrev (26 minutter siden):

Det finnes mange lignende løsninger som har eksistert i årevis allerede, hvorfor er dette en nyhet?

Nyheita ligg vell i at løysninga no har ein distribusjonsmodell slik at det er mulig for vanlige forbrukar å kjøpe hjulet? 

Share this post


Link to post
31 minutes ago, RTA0VA7X said:

Det finnes mange lignende løsninger som har eksistert i årevis allerede, hvorfor er dette en nyhet?

Som?

Copenhagenwheel er bakhjulet, som er mye mer omstendelig å bytte ut (du må passe på at kasetten passer, og å skru den av og på krever spesielle verktøy), mens her kan man installere med kun fingrene, og det er så enkelt at jeg tørr påstå at enhver person kan klare dette iløpet av 10 minutter.

Share this post


Link to post

At noen har kommet med sin egen vri på en for mange år siden oppbrukt patent er ikke nok til å kalle det sin egen oppfinnelse. Disse hjulene har vært på markedet i mange år og er tilgjengelig i god kvalitet og billig penge fra Kina. Fremhjuls motor er også det dårligste og minst brukte alternativet. Flott å bygge awd sykkel men ikke til annet. Misledenende artikkel

  • Like 1

Share this post


Link to post
PingEnt skrev (2 timer siden):

Som?

Copenhagenwheel er bakhjulet, som er mye mer omstendelig å bytte ut (du må passe på at kasetten passer, og å skru den av og på krever spesielle verktøy), mens her kan man installere med kun fingrene, og det er så enkelt at jeg tørr påstå at enhver person kan klare dette iløpet av 10 minutter.

Den Du refererer til koster $ 1 749,-, og det vil eg si er en svært høg pris på en middelmådig løsning selv om den er RØD.

Dette er ikke reklame, bare et eksempel. Det finst mange slike tilbydere av sykler som er komplett og er gode alternativer. Som har norsk levrandør, og det er bare å forlange fraktfri levering.

Et eksempel til 13 990,- komplett sykkel (+ 6 500 i forhold til bare et fremhjul), krankmotor som er en fordel og bra rekkevidde (504 Wh, kansje 25 km/t i to timer med en del motvind) og litt utstyr.

https://e-wheels.no/produkt/elsykkel/momas-jason-el-terrengsykkel

Joda, et større frontdrev kreves (mange måter å gjøre det på, eller/og bytte det minste bak) for å redusere kleslitasje (måtte tråkke litt) og bytte dekk som toler høgre trykk for mer variasjon (4 - 10 kg/cm^2 ved første dekkskift og gjærne uten knaster). 

 

El - sykkel på dette nivået (under 100 000,-) er ikke «rakettforskning» for å si det slik.

Edited by Halvor Sølvberg- the MOV

Share this post


Link to post

Uhyre tåpelig å plassere batteriet i forhjulet. Elmotoren har en viss tyngde, batteriet langt mer og i sum blir denne vekten utrolig ubehagelig å ha i forhjulet.

Glem det.

Share this post


Link to post
G3F198A1 skrev (1 time siden):

Uhyre tåpelig å plassere batteriet i forhjulet. Elmotoren har en viss tyngde, batteriet langt mer og i sum blir denne vekten utrolig ubehagelig å ha i forhjulet.

Glem det.

Eg har kjørt en med forhjulstrekk i 2 år, helt greit i «flatt» lende. Kostet bare 6 000,- og gjør god nok jobb for pengene, 50 lette km pr lading. Man kan si det slik en WV Polo fungerer også. Sykkelverdi ca 2 500,- (støtte, lys, bagasjebrett og korg inklusive),  og elektrifiseringsdel 3 500,-

Her et eksempel (Claes Olson leverer litt av det samme) :

https://www.biltema.no/fritid/sykkel/elsykkel/elsykkel-low-step-28-7-gir-2000042321 

 

Men joda, til ferietur i Norge med + 20 kg oppakning er det krankmotor som gjelder, og kansje et ekstra batteri og Du har 50 km med lettere/trivligere bakker.

Edited by Halvor Sølvberg- the MOV

Share this post


Link to post

sykler er ikke designet for å bli dratt etter forhjulet.. gaffelen kan knekke rett av.. se hvor tynn den er i forhold til bak der det er 4 stenger som holder hjulet..

det er livsfarlig å bruke forhjulsdrift for motoren kan bli ødelagt og låse seg som den har gjort på min og da har du uflaks hvis det er forhjulet som bremser og ikke bakhjulet

Share this post


Link to post
7 hours ago, G3F198A1 said:

En hubmotor på hjulet er en liten ulempe, men å plassere et relativt tungt batteri der i tillegg? Det må være skikkelig ille....

Tja, er da ikke så ubehagelig å ha bagasjebrett med sykkelveske på forhjulet heller, da. En blir ganske fort vant til slikt.

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
PingEnt skrev (10 timer siden):

Tja, er da ikke så ubehagelig å ha bagasjebrett med sykkelveske på forhjulet heller, da. En blir ganske fort vant til slikt.

Du har så rett, så rett. Man må kjøre etter forholdene. Holde ekkertene stramme nok (bytte til sterkere og/eller flere) etter hvert som vekten går opp, og være litt forsiktig med tråkket i stående posisjon. 

 

En litt tung batterisykkel er fort 25 kg uavfjæret vekt, litt breiere dekk øker komforten (er 100 profil). Husker dei på «ToppGear» skulle pimpe en ordinær småbil for å kjøre raskere på bane, den gikk bare seinere etter hvert som den fikk bredere dekk, spoiler, sportsdempere og andre bremser.

Slik eg forstår artiklen står det meste av innmaten i hjulet i ro, kansje bare 2 kilo (20%) roterer.

 

Er litt slik med Tesla performance utgaven også, litt raskere fra 0-100 men stryker på luftmotstand, vekt og miljø. Men joda, en helt grei bil som sikkert er kjekk å eige. Med nesten like gode eigenskaper som en Ford Transitt på elgtest. Med 80 km/t fartsgrense er det jo kansje lav fart, dårlig/slitt vegbane og slapseføre man bør sko bilen for. 

Franske biler har vært gode på dette, selv om stoda no kansje er blitt Tysk og litt for stompete.

 

Eg klarer ikke dy-meg. Kake-motoren er lite effektiv i forhold til stempel (ICE) motoren, den igjenn er dårligere en el-motoren.

 

Ta en QUIZZ !

Kva er fundamentalt feil i denne grafen ? https://www.nyteknik.se/opinion/elhybrider-ar-bast-for-miljon-gor-om-bonussystemet-6988691

5689BA26-7FAC-4558-A98D-3890DBC126BD.thumb.jpeg.246d2b933ab3b271d92eb2c415e82be1.jpeg

 

Er en klippe å lime sak fra Sverige denne artiklen: https://www.nyteknik.se/fordon/byt-ut-framhjulet-sa-har-du-plotsligt-en-elcykel-6989396

Synest komentarfeltet i sverige er langt mer intresangt en det norske, dette gjelder særlig El - bil. Men så har jo svenskene eigen bilindustri noe vi ikke har, betre kontakt med EU og forståelse for at billig kraft alltid er oppbrukt og kullkraft må til pr i dag. I sum gir det muligens betre forståelse for hva som er miljøkostnad ved bruk av mer strøm, høge topplaster ved ferieavvikling osv.

 

Har noen trivlige debatter med svensker på ferie, Vi er «nordbaggar»

 

Her noe å følge med på, søke etter. Skal tro hva resultatet blir denne gangen, er en form for forsknings BINGO....

https://www.nyteknik.se/opinion/dagens-hybrider-ar-de-mest-komplexa-bilarna-nagonsin-6989263

Edited by Halvor Sølvberg- the MOV

Share this post


Link to post

Vekt i fremhjulet eller på styret er langt fra så ubehagelig å sykle med som batterivekt elller en unge på bagasjebrettet, for eksempel.

Syns det er en snål artikkel når fremhjulsmotorer har vært lett tilgjengelig i minst ti år nå fra netthandel, selv i Norge. Jeg har til og med sett løsninger med batteri i hjulet flere ganger, selv om jeg ikke syns det er en fordel. Mye bedre å kunne ta med batteriet inn for å lade, eller bytte enkelt.

Share this post


Link to post
Karlstad skrev (På 7.3.2020 den 17.51):

100 ladinger til 100 prosent? Dårlig kjøp i så fall

Korrekt. Når det er så dårlig. Og den tåler 1500 ladinger til 80% som også er dårlig hvis man kjøper for å ha noen år. Så burte de ha begrensent den til 80%, slik at det fremstod som 100%  for brukeren. Da kunne se reklamert med 1500 ladinger til 100% med 40km kapasitet. 

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...