Gå til innhold

Det er høyresiden som er «snowflakes»


Anbefalte innlegg

Jeg forstår at du mener at kroppen til Arve er Arve, selv før det finnes noen bevissthet som har egenverdi, men jeg forstår ikke hvorfor kroppen til Arve, uten bevissthet, har egenverdi -- mer enn en gulerot.

...

Guleroten kan absolutt bli til bevisst liv.
Guleroten blir nemlig plantet, og blir til flere gulerøtter gjennom selvpollinering.
Moren spiser utelukkene gulerøtter gjennom svangerskapet, som alle er denne ene guleroten som har delt seg.

...

Men det virker som om jeg må begynne på et mye mye lavere nivå.

Kroppen vår er som lego.
DNA er lego, som bygger både oppskrifter som DNA-et forteller om, og kan bygge DNA.

Guleroten er lego.
Guleroten sitt DNA er lego.
Moren til Arve er lego.
Hennes DNA er lego.
Faren til Arve er lego.
Farens DNA er lego.
Farens sæd er lego.
Morens egg er lego.

Moren kan bygge førti barn av lego -- men ønsker bare å bygge to i løpet av livet.

Hver av disse førti har egne navn, og unike tidspunkt de ville blitt til, og unike oppskrifter.
Alle ville blitt laget av nøyaktig de samme legoklossene -- legoklosser fra gulerøtter som selvpollinerer, som har blitt frosset.
Ikke at lego trenger frysing, men hey.

...

Du har altså de samme legoklossene, og de kan og skal bygge to personer.
Du har førti mulige oppskrifter.

Anne
Arve
Berit
Bruno
Cecilie
David
Eirik
Evelina
Fia
Fredrik
Gina
Gregor
Halvor
Inga
Joakim
Kalle
Line
Linus
Marte
Nils
Oda
Per
Quendresandralialala
...og så videre...
Åse.


Alle har sin egne oppskrift.
Alle kan bygges av de samme legoklossene -- som kommer fra samme legogulerot, som har skapt nok lego til å bygge ti legobarn.
Hvorfor er du så oppsatt på at Arve er en av de to som absolutt må bygges av moren..?

Fordi moren begynte å bygge ham..?
Lego kan rives i stykker, og kan legges tilbake i kassen -- og kan bli til noe nytt.
Det finnes andre oppskrifter.
Det virker grusomt arbitrært at man absolutt skal bygge en påbegynt oppskrift, når den aldri har blitt til noe mer enn bestanddelene.

Det som gir oss verdi er ikke legoen vi er bygget av -- den er irrelevant -- men bevisstheten vi oppnår.

Legoen fra guleroten separeres i ti kasser.
Moren kan spise lego fra kasse en, til ti -- men bare fra en kasse.

Ved å velge kasse 1, så blir Arve sin kropp en helt annen enn om hun velger kasse 2.
Det er åpenbart: Samme oppskrift, forskjellige klosser -- alle bygget av lego, men ingen av klossene er de samme.
Du kunne i teorien bygget ti Arver fra legoen, tilinger, gjennom å dele den første legocellen, grunnoppskriften, i ti -- og så skilt 9 av dem ut og plassert dem i surrogater, og så fått hver mor til å spise fra en legokasse.
Hvem av disse ti er Arve..?

Og hva identifiserer den egentlige Arve -- om ikke legoen han er bygget av..?
Samme lego kan bygge ethver av de andre legobarna, eller en annen Arve som åpenbart er en total annen Arve -- fysisk sett -- enn Arve bygget av lego fra kasse 1.

Og selvsagt kan Arve bygges på forskjellige måter fra samme lego, som gjør alt enda mer meningsløst.
Rist litt på legokassen før moren begynner å bygge, og det som skulle bli til nervene som utgjør hjernen blir nervene i tarmen i stedet.

...

Hva som er bygget og hvor langt byggeprosessen har kommet betyr ingenting.
Det første som betyr noe er bevisstheten -- når den faktisk eksisterer.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Åja, såklart - nå forstår jeg det! Tusen takk for opplysningen, jeg føler meg bedre nå.

 

Arve var en alien som reiste tilbake til fremtiden for å sende sjekken men postkassen var full av gulrøtter men de hadde ikke hjerneaktivitet så det var ingen forskjell.

 

Ikke sant?

Lenke til kommentar
10 hours ago, Psykake said:

Du vil at kvinnen skal miste retten til å bestemme over sin egen kropp. Ikke helt ulik holdningne til ekstreme islamister. Ironisk much. 

Du siterer meg som sier at vi trenger likestilling og så kommer du opp med det der?
For meg er selvbetalt abort helt greit. Skattebetalerne skal ikke betale selvfølgelig, like lite som de skal 
betale for mine tatoveringer. 

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (27 minutter siden):

Du siterer meg som sier at vi trenger likestilling og så kommer du opp med det der?
For meg er selvbetalt abort helt greit. Skattebetalerne skal ikke betale selvfølgelig, like lite som de skal 
betale for mine tatoveringer. 

Den såkalte likestillingen du forespeiler gir mannen råderett over kvinnen sin kropp. Akkurat på lik linje som det religiøse fanatikere ønsker. 

Og det er vel slike religiøse fanatikere du er sterkt i mot. Merkelig selvmotsigelse. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Froskelår skrev (49 minutter siden):

Åja, såklart - nå forstår jeg det! Tusen takk for opplysningen, jeg føler meg bedre nå.

 

Arve var en alien som reiste tilbake til fremtiden for å sende sjekken men postkassen var full av gulrøtter men de hadde ikke hjerneaktivitet så det var ingen forskjell.

 

Ikke sant?

Forståelsen din av hva jeg sier er nesten like god som forståelsen din av etikk, så det er et utgangspunkt.

Lego kan brukes til å bygge forskjellige ting.
Er du enig..?

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (27 minutter siden):

Gulrøtter kan ikke bli bevisst liv. 

...

Hva er gulrøtter lager av..?

Og mot all formodning, så tar jeg sjansen på at vi tåler en problemstilling til;

Hva skjer om mor ikke har spesielt store fettreserver, og ikke spiser mat under det tidlige svangerskapet..?

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar
Froskelår skrev (45 minutter siden):

Arve.

Arvestoffer, helt riktig -- arvestoffer laget av organiske molekyler.
Arvestoffer, som bruker organiske molekyler som vi får fra å spise andre organismer, organismer som produserer proteiner og enzymer som vi ikke er i stand til å produsere selv, til å bygge nye celler -- som består av bestanddelene til organismene vi spiste.

Vi -- cellene, ikke bevisstheten, åpenbart -- bruker hva vi spiser til å bygge nye celler, uten at disse tingene vi spiser på magisk vis slutter å være byggeklossene organismen vi spiste bestod av, på noe tidspunkt.

Kroppen vår er erstattelig.
Hver celle kan byttes ut med en annen, med et annet arvestoff, eller noen andre sitt arvestoff, uten at det påvirker bevisstheten, så lenge nervene i de nye kroppsdelene er koblet til riktig sted.

debattklovn skrev (1 time siden):

Hvis du mener du har et poeng så er det bedre at du sier hva det er istedenfor å stille rare spørsmål. 
 

99 av 100 ganger jeg har et poeng, så avviser du poenget -- uansett hvor godt begrunnet det er.
Akkurat som med holocaustbenektere og kreasjonister er det derfor viktig å begynne med noen steiner godt plassert på bakken, slik at vi kan bygge opp forståelsen din til hvor forklaringen ligger -- på en solid grunnmur som ikke lar seg velte.

Så, vi begynner på bakken -- og arbeider oss oppover mot poenget.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (2 timer siden):

Nei. 

Du vil at en mann skal kunne bestemme om en kvinne skal ta abort eller ikke, ergo kvinnen har ikke råderett over sin egen kropp. 

Hvordan kan dette ikke sammenlignes med religiøse fanatikere som vil ha kontroll over kvinner? 

 

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Red Frostraven said:

Vi -- cellene, ikke bevisstheten, åpenbart -- bruker hva vi spiser til å bygge nye celler, uten at disse tingene vi spiser på magisk vis slutter å være byggeklossene organismen vi spiste bestod av, på noe tidspunkt.

Du gikk ingen vei med spørsmålet du stilte som jeg svarte på. Mener du at gulrøtter blir bevisste  fordi noen av deres bestanddeler på molekylnivå kan finnes i kroppen? 

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (10 minutter siden):

Du gikk ingen vei med spørsmålet du stilte som jeg svarte på. Mener du at gulrøtter blir bevisste  fordi noen av deres bestanddeler på molekylnivå kan finnes i kroppen? 

Gulerøtter består av grunnstoffer, som omdannes til mange forskjellige organiske stoffer av planten. Helt riktig.

Jeg stiller så det andre spørsmålet.

Hva skjer om mor ikke har spesielt store fettreserver, og ikke spiser mat under det tidlige svangerskapet..?

 

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Når kroppen skal bruke næringen fra gulrøtter trenger den å dele gulrøttene opp i sine bestanddeler, som vann, vitaminer osv. 
Når dette er gjort er ikke det lenger gulrot, det er bare bestanddeler som f.eks vann og vitaminer. 
Jeg håper du ikke foreslår at vann som kom fra gulroten er gulrot, og kroppen bruker vann så derfor er gulrøtter bevisste, tenkende vesener. 

Hvis jeg har en øl i en flaske. Så bruker jeg en kjemisk prosess og tar ut all alkoholen fra ølen og tar den over i et annet glass. 
Selv om en av bestanddelene i ølen, etanolen, er i et glass, så er det ikke øl i det glasset. 
Det er noe helt annerledes enn øl, med andre egenskaper. 


Samme med gulrot og kroppens nedbrytning av gulrot. 
 

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (2 timer siden):

Nei, det er dine ord, ikke mine. Det har ikke jeg uttalt. Samtidig betyr ikke-abort ikke at kvinnen ikke får bestemme over egen kropp. 

Du sier at mannen skal ha like mye og si som kvinnen ved en eventuell abort. Du vil ha likestilling. 

En konsekvens av dette er kvinnen mister kontrollen over sin egen kropp fordi hennes ønske om å abortere et foster inni kroppen hennes kan bli utfordret av mannen. 

Ergo. Hun mister råderetten over sin egen kropp. 

 

Ergo. Du deler holdningene til ekstreme religiøse som også ønsker å kontrollere det kvinnelige kjønn.  Det er innlysende. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...