Gå til innhold

Styr unna proshop


Anbefalte innlegg

Quote
Here are the steps to update the firmware.
  1. Connect to the router with winbox.
  2. Click System | RouterBOARD.
  3. Verify that Upgrade Firmware shows a newer version available.
  4. Click the Upgrade button.
  5. Click System | Reboot and wait for the router to reboot and install the new firmware.

https://jcutrer.com/howto/networking/mikrotik/mikrotik-routeros-upgrade

 

Ellers så finnes det ulike utgaver av RouterOS som leveres med ulike utgaver av Mikrotik-routere. La oss si at du fikk levert med versjon 5.x så får du ingen gratis oppgradering til 6.x. Det tas betalt for oppgradering:

https://jcutrer.com/howto/networking/mikrotik/mikrotik-routeros-upgrade

 

Ellers så finnes det sikkert egne nettsteder som er mer dedikerte i sin kunnskap om Mikrotik routere i Norge. Kanskje det var hos de du skulle ha kjøpt? Kanskje du kan betale de litt for å hjelpe det om du forklarer den klemmen du har kommet i, dersom guidene som er vist i dette innlegg ikke leder fram for deg?

https://www.snorlaus.no/rutere-og-switcher-/rutere

 

Her ser du også hva jeg snakker om vedrørende routerOS levels:

http://www.mikrotik-routeros.net/

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Normal oppdateringer funger ikke på grunn av DNS error så må bruke flash fil for å oppdatere, heller ikke det virker, ser lite når jeg oppgrader, legg merke til nye versjonen er eldre versjon som kan tyde på noe programvare feil?

Så nei godt mulig jeg ville endt med ingen løsning her.

---------------------------------------------------

Seriøst betale for å få hjelp når jeg har betalt 2500 kr for en switch som er så håpløst?

Hvor dyrt blir det å oppgradere denne til ryzen cpu?

https://www.ebay.com/itm/QLOGIC-QLE2564-Quad-Port-PCI-E-8Gb-HBA-Host-Bus-Adapter-Card-8GB-s-4-x-SFPs/362374770524?

Nå finnes det jo billig PCI-E kort 4 SFP+ Så trenger kun 2 stk men om det finnes måte å koble de sammen og få det å virke som umanage switch er jo usikkert. Det vil bli billigere, selv om er usikker om hvordan man finner PoE nettverkkort?

Sitat

Kanskje du kan betale de litt for å hjelpe det om du forklarer den klemmen du har kommet i, dersom guidene som er vist i dette innlegg ikke leder fram for deg?

mikrotik1.png

mikrotik2.png

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Softis12 skrev (3 timer siden):

Kan da umulig se for meg at det er Proshop som skal hjelpe deg med support. Er jo MikroTik som har produsert sjiten. Anbefaler å ta kontakt med produsent hvis du har behov for bistand.

Har jo gjort det brukt over 1 uke på det, så der er jo problemer får ikke gode nok forklaringe på hvorfor det er så dårlig, må ofte bruke mac adressen for å styre den funger dårlig med ip adresse vil tippe programvaren er ganske dårlig utviklet for nybegynnere, fremdeles en del feil, men syns det ikke er urimlig butikken forsøker å løse problemet også de gidder ikke å programoppdatere den heller så sier jo litt, tror ikke den har blitt testet før den ble solgt en gang, for sendte den på onsdag kveld og den kom på torsdag, så er ganske rask fra utenfor oslo til dit hvis den ble testet grundig.

Lenke til kommentar
5 hours ago, LMH1 said:

Normal oppdateringer funger ikke på grunn av DNS error så må bruke flash fil for å oppdatere, heller ikke det virker, ser lite når jeg oppgrader, legg merke til nye versjonen er eldre versjon som kan tyde på noe programvare feil?

Prøv å løse det problemet da. Jeg spurte deg om hvordan DNS var konfigurert, i en annen tråd, og du svarte medå poste to tilfeldige videoer fra Youtube! Du kunne fått hjelp til å finne ut av det, men det virker som du ikke vil ha hjelp...

5 hours ago, LMH1 said:

Hvor dyrt blir det å oppgradere denne til ryzen cpu?

Seriøst? Dette er det største logiske hoppet noen sinne. Og det sier litt.

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (På ‎12‎.‎02‎.‎2020 den 10.50):

snakker om dårlig butikk også de har servererror når man søker om retur og får intrykk proshop prøver å være vanskelige, verstefall må jeg betale frakt 2 ganger for sliter å få bekreftlse om de får ordnet med fraktseddel til 120 kr.

Ikke nødvendig vis de får bare ikke solgt den, taper jo frakt men 120 kr er småpenger for slik butikk.

Får ikke bekreftelse fra dere hvordan problemer dere har med return og om dere har erfaringer om de nærmest kopier og lime inn svarene de gir tidligere?

For hjelper lite å si man har 14 dagers åpenkjøp, først når de får varene sier det gjelder fra når man bestilte ikke fra de mottok den, dermed må jeg betale 2 ganger frakt igjen i verstefall. Får ikke godt intrykk av proshop men håper det ikke blir noe problem. Selv forstår jeg ikke hvorfor de velger som komplett\elkjøp å tilby litt lengere returrett hvis man har problemer med varen. Men får neppe komplett å gi salg og support på slike varer.

Jeg har handlet mye fra proshop, og returnert et par produkter på angrerett, uten problemer. 120kr er småpenger ja, men hvis de skal betale 120kr i frakt hver eneste gang en kunde vil returnere et produkt på angrefrist, blir det fort store summer for en bedrift også.

Angående 14 dagers angrefrist, så gjelder den fra du har mottatt varen, til du har opprettet angrefristsak.  Det kan gå betydelig mye lengre tid fra butikken har sendt produktet, til de fysisk har fått produktet i retur.

Eksempelvis: Du bestille et produkt, og frakttid er 7 dager. 13 dager etter du har hentet produktet, bestemmer du deg for å benytte deg av angrefristen. Det er nå 20 dager siden butikken sendte produktet, men det er fortsatt dekket av angrefrist. Etter du har meldt inn angrerett innen fristen (14 dager etter du har fått den i fysisk besittelse), har du 14 dager på deg på å returnere produktet.

Har du holdt deg innenfor disse fristene? Det bør være veldig enkelt å bevise. Søker du opp sporingsnummeret ditt finner du datoen du hentet ut produktet. Du har 14 dager fra denne dagen på å melde inn angrerett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Reeve skrev (20 minutter siden):

Eksempelvis: Du bestille et produkt, og frakttid er 7 dager. 13 dager etter du har hentet produktet, bestemmer du deg for å benytte deg av angrefristen. Det er nå 20 dager siden butikken sendte produktet, men det er fortsatt dekket av angrefrist. Etter du har meldt inn angrerett innen fristen (14 dager etter du har fått den i fysisk besittelse), har du 14 dager på deg på å returnere produktet.

Selv også her klarer proshop å rote, de mener det er 14 dager fra man mottok tingen og varen må ha kommet tilbake før det er gått 14 dager ellers mister man returretten. Prøver å få detaljert svar men de bare kopiere tidligere svar, er fra de har gitt tidligere, de mener tekniske feil ved posten eller man ikke får returseddel er ikke dems problem heller ikke hvis posten bruker lengere tid en normalt. Så men vet ikke vits å diskutere dette særlig lenger for dere gir jo min skyld uansett så men mener proshop ikke er helt seriøst. Men glad det løste seg for meg tapte kun frakten men alikevell. Hadde jeg ventet 1-2 dager kunne jeg måtte betale 240 kr i frakt og beholde produktet. Fikk svar de ikke ønsker å hjelpe meg med å oppdatere switchen. Og man selv ansvaret å levere tilbake innen tiden. Men de ønsker ikke gi dato.

Sitat

Prøv å løse det problemet da. Jeg spurte deg om hvordan DNS var konfigurert, i en annen tråd, og du svarte medå poste to tilfeldige videoer fra Youtube! Du kunne fått hjelp til å finne ut av det, men det virker som du ikke vil ha hjelp...

Men kan dere forklare hvorfor det er nødvendig og konfigurere DNS for å få oppdateringer? har du noen gang måtte gjøre det med Asus\netgear eller cisco utstyr? Har lite erfaringer med bedriftprodukter men syns det er litt rart slik ikke skulle gå automatisk i dag. Fikk ikke hjelp til forklaring der. Så jeg antar er er vi like langt.

Men uansett vil jo switchen som router ikke være optimal, så kan jo håpe den vil falle i pris.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hjelp meg litt, hvor/når skrev de at varen må være returnert innen 14 dager?

Ellers stemmer det jo som proshop sier, det er 14 dager fra du mottar varen. Men du må bare melde inn innen 14 dager, den må ikke være ferdig returnert til proshop innen 14 dager etter du har mottatt varen.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (1 time siden):

Har jo gjort det brukt over 1 uke på det, så der er jo problemer får ikke gode nok forklaringe på hvorfor det er så dårlig, må ofte bruke mac adressen for å styre den funger dårlig med ip adresse vil tippe programvaren er ganske dårlig utviklet for nybegynnere, fremdeles en del feil, men syns det ikke er urimlig butikken forsøker å løse problemet også de gidder ikke å programoppdatere den heller så sier jo litt, tror ikke den har blitt testet før den ble solgt en gang, for sendte den på onsdag kveld og den kom på torsdag, så er ganske rask fra utenfor oslo til dit hvis den ble testet grundig.

Fremdeles er butikk bare mellommann. De handler inn varer fra produsenter og selger videre. Har du et problem med et produkt som ikke er garanti eller lignende så tar du kontakt med produsent.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (1 time siden):

syns det ikke er urimlig butikken forsøker å løse problemet også de gidder ikke å programoppdatere den heller så sier jo litt, tror ikke den har blitt testet før den ble solgt en gang, for sendte den på onsdag kveld og den kom på torsdag, så er ganske rask fra utenfor oslo til dit hvis den ble testet grundig.

Du forventer altså gratis support?

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (2 timer siden):

tror ikke den har blitt testet før den ble solgt en gang, for sendte den på onsdag kveld og den kom på torsdag, så er ganske rask fra utenfor oslo til dit hvis den ble testet grundig.

Ingenting blir testet i butikker før det blir solgt..

Det gjelder alle butikker.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
aklla skrev (3 minutter siden):

Ingenting blir testet i butikker før det blir solgt..

Det gjelder alle butikker.

Tja kan jo være butikken har kvalitetsikkring eller ligdene. Eller man har mistanke at produkt er dårlig.

For er jo kostnader å vente med reklamasjon til garantien er utløpt.

Men ved retur bør ting testes.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Bunnlinjen i dette er ganske enkelt at trådstarter har missforstått hvilken rolle en butikk har virker det som. En butikk av hvilken som helst betydelig størrelse kan ikke drive support for alle sine produkter, vertfall ikke semiproffe produkter  da det er umulig å ha dyp kompetanse innen absolutt alt en selger. Du kjøper ett produkt ikke en tjeneste.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tja digitalimpuls er vel litt spessielle der, men er lite sammelignet med mye annet.

Nå må jo butikker håndtere service hvis en vare er defekt eller er usikkert det er noe problemer med det, vet digital impuls sendte rasbery pi til eksternservice da det var usikkert om det var reklamasjon sak eller ikke, slike ting blir fort dyrt for butikken hvis de må betale tiden produsenten bruker å feilsøke.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (7 minutter siden):

Tja kan jo være butikken har kvalitetsikkring eller ligdene. Eller man har mistanke at produkt er dårlig.

For er jo kostnader å vente med reklamasjon til garantien er utløpt.

Men ved retur bør ting testes.

Produsenten tar seg i all hovedsak av slikt. Er der kostnaden blir tatt også. Klart, enkelte har sine egne verksteder der de kan teste enkelte etter de har fått det inn som defekt, men det er unntaksvis. Ved retur på angrerett kjøres kanskje en liten test for å se at varen fungerer om de har utstyr og kunnskap. Ved garanti og reklamasjon er der opp til produsenten, men det mest blir nok bare kastet uten noe mer sjekk.

Når digitalimpuls sendte til ekstern service var dette enten til produsenten/sertifisert verksted som fakturerer produsenten eller så tok produsenten regningen fra ett 3.parts verksted.

Endret av aklla
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (1 minutt siden):

Er ganske lattelig kabinettet i seg selv er sikkert verdt 1000 kr det kan fint brukes videre, er hovedkortet som må byttes.

Hva tror produsenten betaler for kabinettet de produserer? Antagelig snakk om ett par kroner..

Ellers returnerer du på angrefrist, så produktet blir antagelig solgt på nytt uten at noe er gjort.

Lenke til kommentar

Men hva syns dere om servicen til proshop vs ebay og aliexpress?

Hvis man klarer å bevise at varen er defekt, pleier ebay som regel å være greie selgeren må ta kostnaden med retur og man får ofte pengene tilbake og beholder produktet, men slik er det ikke i butikk?

Kan innrømme selgere på ebay\aliexpress prøver å være vanskelige og gi dårlig tilbud og kaster bort tiden din men totalsett vil jeg anbefale å kjøpe på ebay\aliexpress der det er mulig så får dere vurdere hva dere vil, spessielt hvis prisen er lav.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...