Gå til innhold

Trenger vi ny nettleie, eller klarer vi oss med en gulrot i stedet? [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Så er spørsmålet; finnes det et alternativ? Kan vi løse utfordringen i strømnettet uten nye avgifter?"

Dette har vi debattert flere ganger før her på TU, og så langt tror jeg den beste løsningen er den som ble brukt for å løse problemet i nettets barndom.

Folk abonnerer på en bestemt effekt, la oss si 8 kW, som dekker behovet for de aller fleste som bor i enebolig.

Bruker en mer betaler en ekstra for det som kalles overforbruk.

Systemet gir en god pekepinn til netteier om behovet for strøm i et område, og brukerne kan installere enkel automatikk for å flytte forbruket til matlagingen når det trengs.

Sikringsskapet utstyres med enkel automatikk, og styres etter prioriterte bruker.

Noen vil nok velge et lavt normalforbruk for å spare penger, men opplever da at det blir mye overforbruk en kald vinterdag.

Poenget er at vi forbrukere kan langt på vei bestemme selv, ut fra hva vi tror er billigst.

Samtidig får netteier gode signaler om hvor kraftig nettet bør være.

Det er nok mange aktører som ønsker avanserte styringssystemer, da det er mye penger i dette markedet, og mange med særinteresser.

Endret av aanundo
Lenke til kommentar

Nettleien burde være variabel, på samme måte som energiprisen er variabel.

Variabel nettleie vil gi insentiver til å øke forbruket til desentralisert magasinering på tider av døgnet som har lav forbruk. Varmtvannsberedere og gulvvarme kan fint benyttes til å magasinere energi over kortere og lengere tid. På den måten vil man bedre utnytte nettets totale kapasitet.

Vet å sette maksgrense på effekt pr. bolig vil man effektivt forhindre innfasing av størreforbrukere som kan gå inn ta imot energi på natt, for å avgi energi resten av dagen.

Med de nye smartmålerne kan man sette timespris på nettleie slik man gjør på energileddet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
permagne skrev (34 minutter siden):

Nettleien burde være variabel, på samme måte som energiprisen er variabel.

Variabel nettleie vil gi insentiver til å øke forbruket til desentralisert magasinering på tider av døgnet som har lav forbruk. Varmtvannsberedere og gulvvarme kan fint benyttes til å magasinere energi over kortere og lengere tid. På den måten vil man bedre utnytte nettets totale kapasitet.

Vet å sette maksgrense på effekt pr. bolig vil man effektivt forhindre innfasing av størreforbrukere som kan gå inn ta imot energi på natt, for å avgi energi resten av dagen.

Med de nye smartmålerne kan man sette timespris på nettleie slik man gjør på energileddet.

Mener du at dette opplegget skal virke 365 dager i året, eller kun de fem dagene effektkapasitet er et problem?

Lenke til kommentar

Det siste avsnittet i denne artikkelen er jo det som nok en gang vil ødelegge for NVE her, iallfall forhåpentligvis.

NVE sier de skal løse et problem. Det er effekttopper i forbruket og det er et problem for el-nettet ikke er dimensjonert for dem. Problemet som må løses er at disse toppene må jevnes ut.

Og så presenterer de tre forslag som i utgangspunktet ikke løser dette spesifikke problemet

Da er jo poenget borte.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hva med å bare tilby rabatt i nettleien på de tidspunktene med lavt forbruk? Så kan de som vil spare noen kroner flytte forbruk til disse periodene og resten fortsette som før. Da kan netteier levere mer energi på samme nettet uten å oppgradere, de går da mer inntekter med samme utgifter og kan sette ned nettleia for alle.

 

Vinn/vinn for alle ?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nettleige basert på storleiken til hovudsikringa er jo eit veldig enkelt og greitt system. Ingen spesiell overvaking trengst og ein kan ikkje overskyte. I alle fall ikkje over lengre tid. (Jadå, ein kan gå over sikringsstraumen i korte periodar.) So lærer ein seg fort kva apparat som kan gå samstundes. Ikkje lade bilen når ein lagar middag, vaskar klede og brukar vasskokaren samstundes? Heilt greitt. Då utset vi lading eller klesvask til etter middag, eller slår av kokeplata når vasskokaren står på. Verre er det ikkje.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (5 minutter siden):

Nettleige basert på storleiken til hovudsikringa er jo eit veldig enkelt og greitt system. Ingen spesiell overvaking trengst og ein kan ikkje overskyte. I alle fall ikkje over lengre tid. (Jadå, ein kan gå over sikringsstraumen i korte periodar.) So lærer ein seg fort kva apparat som kan gå samstundes. Ikkje lade bilen når ein lagar middag, vaskar klede og brukar vasskokaren samstundes? Heilt greitt. Då utset vi lading eller klesvask til etter middag, eller slår av kokeplata når vasskokaren står på. Verre er det ikkje.

Men poenget er jo ikke å jevne ut forbruket over døgnet, slik den modellen legger opp til. Det må da være bedre å legge opp til at flest mulig flytter forbruk til de timene i døgnet da kapasiteten ikke er et problem. F.eks ved å lade elbilen på natta. 

Jeg tror effektavgift basert på den timen i døgnet med høyest forbruk er en god løsning, så lenge den kun beregnes i de tidsrommene det er kapasitetsproblemer. F.eks 6-10 og 15-20 eller noe sånt. Høyt forbruk utenfor disse tidspunktene straffes ikke. Da kan jeg fyre på med 10kW for å fulllade begge elbilene på natta. Slik det er nå der effektavgiften beregnes hele døgnet står de på 10A kontinuerlig, også på ettermiddagen. Det er ikke spesielt heldig, men blir billigst for oss. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tenk om prisen på energi kunne variere gjennom døgnet, basert på tilbud/etterspørsel i nettet? Så får vi selv velge om vi vil lade elbil når strømmen er dyr eller billig?

Hadde vi bare hatt variable strømpriser ... eller hei, vent nå litt?!!

 

Foreslår at NVE graver ned dette, og lar pris på strøm styre forbruk. Holder i massevis. På sikt kan de utvikle smarte løsninger som gjør at de kan fjern-frakoble varmtvannstank og elbil-lader i pressede minutter fra husstander som ønsker det (mot et godt avslag i nettleien). Men det må være frivillig, og basert på gulrøtter i stedet for pisk!

Endret av qualbeen
Typo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
aanundo skrev (4 timer siden):

"Så er spørsmålet; finnes det et alternativ? Kan vi løse utfordringen i strømnettet uten nye avgifter?"

Dette har vi debattert flere ganger før her på TU, og så langt tror jeg den beste løsningen er den som ble brukt for å løse problemet i nettets barndom.

Folk abonnerer på en bestemt effekt, la oss si 8 kW, som dekker behovet for de aller fleste som bor i enebolig.

Bruker en mer betaler en ekstra for det som kalles overforbruk.

Systemet gir en god pekepinn til netteier om behovet for strøm i et område, og brukerne kan installere enkel automatikk for å flytte forbruket til matlagingen når det trengs.

Sikringsskapet utstyres med enkel automatikk, og styres etter prioriterte bruker.

Noen vil nok velge et lavt normalforbruk for å spare penger, men opplever da at det blir mye overforbruk en kald vinterdag.

Poenget er at vi forbrukere kan langt på vei bestemme selv, ut fra hva vi tror er billigst.

Samtidig får netteier gode signaler om hvor kraftig nettet bør være.

Det er nok mange aktører som ønsker avanserte styringssystemer, da det er mye penger i dette markedet, og mange med særinteresser.

 

Dette er vell så og si det forslaget som var ute til høring tidligere? 

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (46 minutter siden):

Nettleige basert på storleiken til hovudsikringa er jo eit veldig enkelt og greitt system. Ingen spesiell overvaking trengst og ein kan ikkje overskyte. I alle fall ikkje over lengre tid. (Jadå, ein kan gå over sikringsstraumen i korte periodar.) So lærer ein seg fort kva apparat som kan gå samstundes. Ikkje lade bilen når ein lagar middag, vaskar klede og brukar vasskokaren samstundes? Heilt greitt. Då utset vi lading eller klesvask til etter middag, eller slår av kokeplata når vasskokaren står på. Verre er det ikkje.

Jeg antar at innlegget er ironisk ment? En kan jo tenke seg en familie som har dårlig økonomi og stiller hovedsikringen på 1 kW (hvordan skal dette gjøres forresten?) for å minimere strømkostnadene. Huset går riktignok i svart mange ganger daglig, og om vinteren må de nok fyre med ved (som de kan gå ut i skogen og skjære ned selv). Altså tilbake til naturen og et liv med mye mosjon og utendørsliv og mye bruk av stearinlys, riktig koselig.

På den annen side kan den velbeslåtte ha 10 kW og kunne bruke opp til 87.600 kWh i året før huset går i svart! Her blir det nok ikke noen utfordring for nettet (ironi kan forekomme).

Lenke til kommentar
18 hours ago, aanundo said:

"Så er spørsmålet; finnes det et alternativ? Kan vi løse utfordringen i strømnettet uten nye avgifter?"

Dette har vi debattert flere ganger før her på TU, og så langt tror jeg den beste løsningen er den som ble brukt for å løse problemet i nettets barndom.

Folk abonnerer på en bestemt effekt, la oss si 8 kW, som dekker behovet for de aller fleste som bor i enebolig.

Bruker en mer betaler en ekstra for det som kalles overforbruk.

 

Det vil faktisk være en dårlig ide for folk med elbiler.  Hvis du har en ladestasjon på f.eks 7.4 eller 11 kW så ender du opp med i praksis å betale for mye nettleie over lang tid.  Selv om en lader elbilen hver natt så trenger en ikke 7.4 eller 11 kW kontinuerlig (i tillegg til strømforbruk ellers i huset).   Det er heller ikke alle som kan ta av varmtvannbereder samtidig som en lader elbilen om natten. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå når vi alle begynner å få smart målere så burde det være en smal sak å få tilkoblet skjermer sånn at vi kan følge med på hvor mye strøm vi bruker til enhver tid og vite når kapasiteten er sprengt.

Så kan vi velge om vi har behov for å sette på diverse maskiner og ladere i de periodene

Så kan elbiler lade om natten

Gatelys bør monteres med bevegelsessensorer, så de ikke trenger å stå på hele døgnet
Alle gamle lys må byttes ut etterhvert som at lampene slutter å virke

Lenke til kommentar
17 hours ago, Ketill Jacobsen said:

Jeg antar at innlegget er ironisk ment? En kan jo tenke seg en familie som har dårlig økonomi og stiller hovedsikringen på 1 kW (hvordan skal dette gjøres forresten?) for å minimere strømkostnadene.  Huset går riktignok i svart mange ganger daglig, og om vinteren må de nok fyre med ved (som de kan gå ut i skogen og skjære ned selv). Altså tilbake til naturen og et liv med mye mosjon og utendørsliv og mye bruk av stearinlys, riktig koselig.

Her er du inne på noko vesentleg.  Korleis kan dette gjerast?

 

Hovudsikringar kjem i standard storleikar.  Eg har ikkje høyrt om nokon som har mindre enn 20 A på 1-fas (hytte) eller 16A på 3-fas.  16A på 1-fas er sikkert mogeleg, men finst neppe i bustadhus.  Meir vanleg er 32A eller 63A på 3-fas.  3-fas kjem som IT, TT eller TN.  32A IT eller TT gjev omlag 13 kW maks.  32A TN gjev omlag 22 kW.  Sjølv med eit hytte-anlegg på 16A 230V får du nesten 4 kW.  Det held til det aller meste, men du får ikkje gjort veldig mykje på same tid.  63A er nok mest vanleg i dag.

 

Dette lærer ein seg.  Dersom huset går i svart mange gonger dagleg er anten dei som bur der feil på det elektriske anlegget eller dei er ufatteleg korka og burde liggje langt unna elektriske apparat.

 

Kvifor rakkar du ned på folk som fyrer med ved?  Å fyre med ved er eit godt og billig alternativ til å fyre med straum.  Eg har sjølv eit enkelt anlegg med 32A 230V TT.  Altso maks 13 kW ved balansert last og eg har elbil.  Det fungerer fint.  Hovudsikringa har aldri gått.  Men eg fyrer med ved om vinteren i staden for å ha panelomnar i alle rom.

 

Det fine med ei nettleige basert på sikringsstorleik er at det effektivt avgrensar maksimal effekt i eit anlegg, og dermed kor mykje last denne legg på den lokale trafoen.  Dersom fleire i nabolaget vel å gå ned frå 63A til 32A hovudsikring, er den maksimale mogelege lasta trafoen kan få redusert utan at det har kosta meir enn nokre sett sikringar.  Det skal veldig lite automatisering til for å til dømes automatisk slå av varmtvasstanken når komfyren eller vaskemaskin og tørketrommel er i bruk.  Det kan vere alt som må til for at hovudsikringa garantert aldri går.

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (32 minutter siden):

Kvifor rakkar du ned på folk som fyrer med ved?  Å fyre med ved er eit godt og billig alternativ til å fyre med straum.  Eg har sjølv eit enkelt anlegg med 32A 230V TT.  Altso maks 13 kW ved balansert last og eg har elbil.  Det fungerer fint.  Hovudsikringa har aldri gått.  Men eg fyrer med ved om vinteren i staden for å ha panelomnar i alle rom.

 

Vedfyring er fint i grisgrendte strøk men bør unngås i boligfelt. Selv moderne, rentbrennende ovner slipper ut en haug med partikler som kan være potensielt veldig skadelige for folk med luftveisproblemer. 

Ihvertfall bør det unngås når det er kaldt og vindstille, da legger røyken seg som et lokk over nabolaget...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
59 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Vedfyring er fint i grisgrendte strøk men bør unngås i boligfelt. Selv moderne, rentbrennende ovner slipper ut en haug med partikler som kan være potensielt veldig skadelige for folk med luftveisproblemer. 

Det problemet kan reduserast med lokale krav og enkle midlar.  Røyk-røyret mitt går skrått inn i pipa og lagar ein syklon, og det trur eg fører til sterkt redusert partikkelutslepp.  Partiklane samlar seg i midten og ein stor del dett rett ned.  Eg opnar luka i kjellaren og spar ut store mengder oske-liknande masse kvar vår, utan at feiaren har vore her.  Dei minste partiklane går nok ut, men det kan løysast med eit elektrostatisk filter eller andre tiltak for å oppnå lokale krav til avgassar frå fyringsanlegg.

 

Utan tiltak bør ein nok unngå vedfyring i urbane gryter, ja.  No bur eg på ei øy ute ved kysten.  Her er det relativt tettbygd men sjeldan vindstille.  Eit lok over nabolaget har eg aldri opplevd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...