Gå til innhold

Lad elbilen på motorveien i 130 km/t – og seks andre ladeteknikker


Anbefalte innlegg

Snowleopard skrev (15 minutter siden):

Kontaktløs lading under fart, er først og fremst et poeng for tungtransporten som driver langtransport, og gjerne for kommende autonome vogntog, som dermed kan kjøre non-stop uten ladestopp og stopp for kjøre og hviletid. For den jevne bilfører så vil ikke dette være et reelt poeng, men om løsningen blir billig nok og enkel nok, så kan det implementeres for personbiler også, noe som i tilfelle vil gjøre det billigere for alle.

Enig der, men da faller litt det argumentet absolutt alle elsker å bruke mot hydrogen-elektriske produkter. At man må gjøre ting som gjør effektiviteten bedre hele tiden. Dette vil altså ikke falle inn under det argumentet, da det er umulig å gjøre kontakt-løs lading mer effektivt enn hurtiglading. 

 

Snowleopard skrev (17 minutter siden):

Mulig jeg missforstår, men er det virkelig meningen at man skal lade såpass under fart?

Ja det var litt en "spinnoff" diskusjon fra trådens tema, og omhandlet naturen til hurtiglading over lengre distanser. 

Jeg er enig med resten av det du sier, at hvis dette faktisk blir en løsning så er det jo fint. Det blir dog spennende å se på kostnader for dette, og hvordan det teknisk sett kan gjøres mulig. De som ikke eier bil, kommer til å betale i dyre dommer om man skal bygge ut kraft-nettet for å kunne lade kjøretøy med høy effekt mens de kjører. For jeg trur neppe det er verdt det å bygge ut slik infrastruktur om formålet kun er å vedlikeholde et batteri sett ut ifra forbruk den har på stedet. Elektrifisering av tog har jo vist seg å være for dyrt enkelte steder fra før, så det å skulle elektrifisere veiene kan da umulig være like enkelt å få til? 

Fordelen om det lot seg gjøre, er jo at bilene kunne blitt solgt med mye mindre batteri. Men det fordrer at veiene er såpass utbygd slik at man slipper hurtiglading stasjoner. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
oophus3do skrev (6 minutter siden):

Enig der, men da faller litt det argumentet absolutt alle elsker å bruke mot hydrogen-elektriske produkter. At man må gjøre ting som gjør effektiviteten bedre hele tiden. Dette vil altså ikke falle inn under det argumentet, da det er umulig å gjøre kontakt-løs lading mer effektivt enn hurtiglading. 

 

Ja det var litt en "spinnoff" diskusjon fra trådens tema, og omhandlet naturen til hurtiglading over lengre distanser. 

Jeg er enig med resten av det du sier, at hvis dette faktisk blir en løsning så er det jo fint. Det blir dog spennende å se på kostnader for dette, og hvordan det teknisk sett kan gjøres mulig. De som ikke eier bil, kommer til å betale i dyre dommer om man skal bygge ut kraft-nettet for å kunne lade kjøretøy med høy effekt mens de kjører. For jeg trur neppe det er verdt det å bygge ut slik infrastruktur om formålet kun er å vedlikeholde et batteri sett ut ifra forbruk den har på stedet. Elektrifisering av tog har jo vist seg å være for dyrt enkelte steder fra før, så det å skulle elektrifisere veiene kan da umulig være like enkelt å få til? 

Fordelen om det lot seg gjøre, er jo at bilene kunne blitt solgt med mye mindre batteri. Men det fordrer at veiene er såpass utbygd slik at man slipper hurtiglading stasjoner. 

Induksjonslading vil nok komme, men jeg ser for meg at dette bygges ut for hjemmebruk, på felles parkeringsplasser (parkeringshus og andre felles parkeringsplasser), gatelading i bostedsområder med lite privatparkering, gatelading i byen og busstopp, som et alternativ til fysiske ladestolper og pantograf-løsninger.

Delvis fordi folk vil synes det er kult og skrytefaktor, og fordi det er enkelt og vil forenkle ladingen enda mere. Automatikk styrer når lading starter og slutter, og man slipper å tenke på om ladestasjonen er rett for den og den bilen. I det offentlige rom vil estetikk og reduserte kostnader til erstatning for påkjørte ladestolper kunne være avgjørende.

Og dessuten, når "alle" kjører elbil, og eventuelt har bil og E-Wallet i bilen, appen eller på annen måte innbakt fakturering, gjøre det langt enklere. Flere plasser får ladeplass, men plassene trengs ikke å gjøres eksklusive for elbiler. Lading styrer man fra bil eller app, slik at man kun lader om man har behov, eller man ønsker å fylle på når man likevel er parkert på en ladbar parkeringsplass.

Uten fysiske hindringer i gata (stolper og ladekabler), så vil vedlikehold som snøfjerning og feiing gjøres lettere, inkludert fjerning av biler som lader, og man får mindre risiko for gående med nedsatt syn eller dårlig førlighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (32 minutter siden):

Induksjonslading vil nok komme, men jeg ser for meg at dette bygges ut for hjemmebruk, på felles parkeringsplasser (parkeringshus og andre felles parkeringsplasser), gatelading i bostedsområder med lite privatparkering, gatelading i byen og busstopp, som et alternativ til fysiske ladestolper og pantograf-løsninger.

Ja men induksjonslading er jo greit mye enklere å løse på biler som står stille. En robot-arm i garasjen som fører plata opp, eller inn bak eller hvor det nå enn vil være kan jo fungere uten enormt med ladetap. MEB platformen er jo f.eks designet for å støtte dette på sikt. Men der leker de seg mer med "robot-ladepakker" som kan løse problematikken i garasjer og slikt. Altså at bilen kan parkers i digre garasjer uten behov ladetilgang, også bestiller man lading som kjører til bilen istedenfor. ^^ 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (38 minutter siden):

Ja men induksjonslading er jo greit mye enklere å løse på biler som står stille. En robot-arm i garasjen som fører plata opp, eller inn bak eller hvor det nå enn vil være kan jo fungere uten enormt med ladetap. MEB platformen er jo f.eks designet for å støtte dette på sikt. Men der leker de seg mer med "robot-ladepakker" som kan løse problematikken i garasjer og slikt. Altså at bilen kan parkers i digre garasjer uten behov ladetilgang, også bestiller man lading som kjører til bilen istedenfor. ^^ 

 

Tror nok det blir billigere på sikt og mer robust om det er minst mulig bevegelige deler, og man slipper batterier som skal flyttes på. Tror og det er bedre med effektstyring og kostnadskontroll om batteriene samles og jobber sammen, fremfor å flyttes rundt med roboter.

Den løsningen med roboter er mer konseptuelt, og vil ha mer for seg i en mobil løsning der det midlertidig samles mye folk, som på festivaler, påskeutfart og lignende, mens det å ha det nedgravd i gata er en permanent langtidsløsning. Kabling ligger beskyttet under bakken, samme med ladeplata. Og "sentralen" binder ladeplater og styring via fordelingsbokser i gatene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (Akkurat nå):

Tror nok det blir billigere på sikt og mer robust om det er minst mulig bevegelige deler, og man slipper batterier som skal flyttes på.

Nja, jeg er ikke så sikker på det? Da må du jo bygge induksjonslading ved hver parkeringsplass? Fremfor en helt normal hurtiglading-stasjon som krever mindre i infrastruktur inn i garasjen, som lader batteri-pakkene i tur og orden, også kjøres de autonomt til bilen som trenger å lade på bestilling. 

Mindre vedlikehold, siden vedlikeholdet er på 1 plass, og mindre krav til feilsøking, siden den også er på 1 plass. 

Snowleopard skrev (3 minutter siden):

Kabling ligger beskyttet under bakken, samme med ladeplata. Og "sentralen" binder ladeplater og styring via fordelingsbokser i gatene.

Hvordan løser du det med vedlikehold og service? Ting må jo bygges slik at det er tilgjengelig for å fikses på. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (27 minutter siden):

Nja, jeg er ikke så sikker på det? Da må du jo bygge induksjonslading ved hver parkeringsplass? Fremfor en helt normal hurtiglading-stasjon som krever mindre i infrastruktur inn i garasjen, som lader batteri-pakkene i tur og orden, også kjøres de autonomt til bilen som trenger å lade på bestilling. 

Mindre vedlikehold, siden vedlikeholdet er på 1 plass, og mindre krav til feilsøking, siden den også er på 1 plass. 

Hvordan løser du det med vedlikehold og service? Ting må jo bygges slik at det er tilgjengelig for å fikses på. 

I og med at planen er 100 % elbiler, så vil det bli nødvendig med en saftig utbygging. Man kan starte med noen plasser i begynnelsen, mens sentralen er klar for å koble på flere etterhvert. Det er nok en større grunnkost å legge ned ladeplater under bakken, men som jeg skriver, de vil ligge langt mere beskyttet og derfor trenge betydelig mindre vedlikehold. Ligger det i et temperaturkontrollert lokale, så er det langt mindre mekanisk slitasje enn et stålskap i gata, med store variasjoner i temperatur.

Selve induksjonsspolen trenger neppe veldig mye vedlikehold, og det meste av elektronikken ellers ligger i sentralen. Det vil derfor være lettere å gjøre vedlikeholdet i skapet som ligger vekke fra selve veibanen. Ladeplatene kan man kanskje legge på skinner for å tas inn mot fortauet, og vippes opp via en luke, om man ikke vil legge det under en plate i selve veibanen. Det kommer an på grunnarbeidet, og hvor ofte man tror man må gjøre noe med selve ladeplaten og kablingen til disse.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (3 minutter siden):

I og med at planen er 100 % elbiler, så vil det bli nødvendig med en saftig utbygging.

Ja, det blir jo noen milliarder for kun dekning av nok hurtigladere. Da kan man jo tenke seg kostnadene om du skal bygge ut induksjonslading i tillegg. Altså må en vell bestemme seg? Enten trenger man hurtigladere, eller så får man gå for klatt-lading her og der. Det å skulle gjøre begge deler finnes ikke realistisk. 

I mellomtiden så har vi allerede teknologi for å elektrifisere alt. Dog da må en diversifisere litt mer enn kun elbiler. Skal du elektrifisere land som Tyskland alene på elbiler, så tar man alle ressurser man har til batteriproduksjon i årevis fremover til kun 1 land. 

Snowleopard skrev (6 minutter siden):

Det er nok en større grunnkost å legge ned ladeplater under bakken, men som jeg skriver, de vil ligge langt mere beskyttet og derfor trenge betydelig mindre vedlikehold.

Spiller ingen rolle om de er mye mer kostbare å komme til for vedlikehold. Du må sørge for at den tilgangen er der. Om du må starte å rive og grave opp alt for å erstatte det, så blir det for usikkert. For hvordan løser du dette i en parkeringsgarasje med flere etasjer? 

Jeg trur nok dette havner i samme gaten som forsøkene Sverige gjorde for lading i farta. Det ble ikke særlig vellykket. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (22 minutter siden):

Ja, det blir jo noen milliarder for kun dekning av nok hurtigladere. Da kan man jo tenke seg kostnadene om du skal bygge ut induksjonslading i tillegg. Altså må en vell bestemme seg? Enten trenger man hurtigladere, eller så får man gå for klatt-lading her og der. Det å skulle gjøre begge deler finnes ikke realistisk. 

I mellomtiden så har vi allerede teknologi for å elektrifisere alt. Dog da må en diversifisere litt mer enn kun elbiler. Skal du elektrifisere land som Tyskland alene på elbiler, så tar man alle ressurser man har til batteriproduksjon i årevis fremover til kun 1 land. 

Hurtigladere er det behov for mellom byene, for de som bare må ha strøm i farta.

Saktelademuligheter trenger man i områder der det bor mange folk som ikke har tilgang til egen parkeringsplass i form av fast plass eller fellesanlegg med "førstemann til mølla"-parkering, samt i bygater der besøkende kan få ladet mens de handler eller besøker offentlige kontorer, kinoer, idrettsarrangement etc. Også på innfartsparkeringer.

Det er derfor ikke snakk om et enten/eller, men både og. Investeringene må settes igang, men skal selvsagt dekkes av brukerne via betaling, men selvsagt til fornuftige priser. Og man må gjerne se dette i større perspektiv enn 3-5 år. Det holder at det betales over 15 år, så lengre man baker inn både drift og vedlikeholdskostnader.

oophus3do skrev (22 minutter siden):

Spiller ingen rolle om de er mye mer kostbare å komme til for vedlikehold. Du må sørge for at den tilgangen er der. Om du må starte å rive og grave opp alt for å erstatte det, så blir det for usikkert. For hvordan løser du dette i en parkeringsgarasje med flere etasjer? 

Jeg trur nok dette havner i samme gaten som forsøkene Sverige gjorde for lading i farta. Det ble ikke særlig vellykket. 

I parkeringshus med flere etasjer, så er det jo lite og ingen problemer bortsett fra i nederste etasje. Da legger man tilgangen via taket. Legges i en ramme som kan senkes ned akkurat nok til å komme til.

I nederste etasje, så kan man legge tilgang via gangveiene mellom rekkene. Bygg de på fundamenter som gir luker på begge sider, og skinner for ladeplatene, så kan man skli de inn i passasjen der man kan stå og jobbe. Her kan og kablene legges.

Med plater oppå disse, som er for tunge til å være ustabile når folk går på de, men lett nok til å løfte med en løftetralle, så ligger de greit beskyttet men samtidig med lett nok tilgang.

Samme måte for å bygge gangveier med tilgang i offentlige gater, selv om man der må ta mer hensyn til beskyttelse for regnvann (med stort innslag av veisalt) og frost, så er det hverken veldig vanskelig eller spesielt dyrere enn det ellers er å grave i gatene. Samordning med annen form for kabling og rørlegging, så kan man fordele kostnader mellom etater (vann, varme, sanitær) og andre selskap som driver med infrastrukturbygging, som teleselskaper og strømselskaper.

Selvsagt snakker jeg om langsiktig endring og samkjøring, og ikke noe hasteutbygging fordi det er kult, nytt og spennende. Men ved å legge til rette for dette ved rehabilitering av gater etterhvert som det er behov for dette, så begrenser man merkostnaden.

Og så må man kunne legge opp til at selskaper som ønsker å grave ned nye kabler i gatene utenom rehabiltringsplaner, må legge opp til at de melder inn behov for å åpne gater, og så kan man gjøre jobben samtidig. Det kan selvsagt ikke påhvile den enkelte utbygger å ta hele kostnaden for jobben selv, men at de får dekket deler av kostnaden mot at det skjer når de først åpner gatene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Hurtigladere er det behov for mellom byene, for de som bare må ha strøm i farta.

Og i byene, for de nyttekjøretøyene som brukes der som skulle trenge mer energi, og de som ikke nødvendigvis har fast parkering med mulig ladeplass hjemme. Samt som alle vi som har elbil har erfart. Noen ganger skjer uforutsette ting som gjør at man må ferdes lengre enn normalt. Og alle lader ikke hver dag. Plutselig er "bufferen" i batteriet du normalt har som rekker for 2-3 dagers normal "matpakke" kjøring tomt, og du trenger mer energi kjapt. Altså vil det ikke være akseptablet at man ikke har muligheter for dette også i og rundt byene. 

Snowleopard skrev (4 minutter siden):

Det er derfor ikke snakk om et enten/eller, men både og

Ikke når det gjelder trådens tema? Personlig trur jeg man må velge. Enten får man velge en løsning der man kan klatt-lade i farta, og dermed ikke har behov for hurtiglading. Eller så får man bygge ut hurtigladingen komplett. 

Kan man klattlade med kontaktløs-lading i farta, så er det jo null poeng med hurtiglading for langturene? 

Snowleopard skrev (5 minutter siden):

I parkeringshus med flere etasjer, så er det jo lite og ingen problemer bortsett fra i nederste etasje. Da legger man tilgangen via taket. Legges i en ramme som kan senkes ned akkurat nok til å komme til.

I enkelte garasjer så går det nok fin, men i andre så blir det et problem grunnet takhøyden. Hva mener du kostnadene ville vært for å gjøre dette på en hel parkeringsgarasje? 

 

Snowleopard skrev (16 minutter siden):

Selvsagt snakker jeg om langsiktig endring og samkjøring, og ikke noe hasteutbygging fordi det er kult, nytt og spennende. Men ved å legge til rette for dette ved rehabilitering av gater etterhvert som det er behov for dette, så begrenser man merkostnaden.

Jeg trur du undervurderer kostnadene for å skulle få til dette. Jeg trur nok du var mer inne på det, at man kunne gjøre det på hovedveier. Der sørger man i det minste for høyest mulig inntjente kroner gjennom ladingen ved mye traffikk. Dog fremdeles ei ønskedrøm. Sverige har jo kikket på dette tidligere, uten at det gav særlig gode resutlater. Det samme har vell Frankrike gjort med å prøve å legge solceller i asfalten? Også et håpløst resultat. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (47 minutter siden):

Og i byene, for de nyttekjøretøyene som brukes der som skulle trenge mer energi, og de som ikke nødvendigvis har fast parkering med mulig ladeplass hjemme. Samt som alle vi som har elbil har erfart. Noen ganger skjer uforutsette ting som gjør at man må ferdes lengre enn normalt. Og alle lader ikke hver dag. Plutselig er "bufferen" i batteriet du normalt har som rekker for 2-3 dagers normal "matpakke" kjøring tomt, og du trenger mer energi kjapt. Altså vil det ikke være akseptablet at man ikke har muligheter for dette også i og rundt byene. 

Dersom man kan "klattlade" i byene, der man gjerne oppholder seg mer enn en time om gangen, så tror jeg ikke det er helt det store behovet for hurtigladere inni byene. Det kommer selvsagt an på hvilke hastigheter man snakker om. Hurtigladere i randsonene vil det derimot være behov for.

Dog, det nytter ikke med de trege gateladerne vi har i dag for annet enn beboerområdene, så vi snakker nærmere semihurtig ladefart. Altså med støtte for 7,4 eller 11 kW, så holder det lenge med noen timers stans, så har man fått bra med strøm, og kanskje nok for kjøring inni byen og til nærområdene rundt byen. For overnattingsgjester så bør de fleste rekke å fullade i løpet av natta.

oophus3do skrev (47 minutter siden):

Ikke når det gjelder trådens tema? Personlig trur jeg man må velge. Enten får man velge en løsning der man kan klatt-lade i farta, og dermed ikke har behov for hurtiglading. Eller så får man bygge ut hurtigladingen komplett. 

Kan man klattlade med kontaktløs-lading i farta, så er det jo null poeng med hurtiglading for langturene?

Lading i veibanen som er tema i artikkelen, tror jeg vi nok ikke får se i distriktene på lenge. Det vil nok først og fremst være for europaveiene i første omgang, og noen viktige fylkesveier som ansees som hovedfartsårer for transportbransjen. Men tror nok det vil være differensiert, da det som sagt er tungtrafikken som vil ha størst behov for dette, og som kan redusere behovet for megaladere.

Her vil nok mye komme an på kostnader, og reisende som ikke bruker autonom kjøring vil uansett ha behov for å stoppe innimellom. Da er ladestasjoner med både lynladere og megaladere, samt serveringstilbud, være viktig i lang tid. Dog, noen reisende vil kunne ha god nytte av å få litt klattlading imellom, og derved redusere behovet for store ladestasjoner.

oophus3do skrev (47 minutter siden):

I enkelte garasjer så går det nok fin, men i andre så blir det et problem grunnet takhøyden. Hva mener du kostnadene ville vært for å gjøre dette på en hel parkeringsgarasje? 

Garasjene vil fremdeles ha behov for lys i taket og rør til friskluft/ventilering, og slike installasjoner vil ikke bygge noe mere ned enn den plassen disse tar. Ladeplater vil nok komme ett til to tusen per stykk etterhvert, og monteringsrammen kanskje tilsvarende, men vil nok være dyrere i starten.Kanskje 5-6 tusen i starten, da jeg regner med gode rabatter når mengden som bestilles er høy. Kabling og fordelingsskap kommer i tillegg.

Så vil nok batteripakke for utjevning av effektavgifter koste en god del mere, for ikke å snakke om det som ellers ville kommet på regningen for ett slikt anlegg, uansett hvordan man løser det interne. Laderoboter vil fort komme på 25-50 tusen per stykk om ikke mere, men vil nok ha langt større vedlikeholdskostnader, så selv om skulle være for optimistisk på priser i forrige avsnitt, så tror jeg at selv om jeg bommer, så har man endel å gå på. 

oophus3do skrev (47 minutter siden):

Jeg trur du undervurderer kostnadene for å skulle få til dette. Jeg trur nok du var mer inne på det, at man kunne gjøre det på hovedveier. Der sørger man i det minste for høyest mulig inntjente kroner gjennom ladingen ved mye traffikk. Dog fremdeles ei ønskedrøm. Sverige har jo kikket på dette tidligere, uten at det gav særlig gode resutlater. Det samme har vell Frankrike gjort med å prøve å legge solceller i asfalten? Også et håpløst resultat. 

Som du antyder, lading i veibanen tror også jeg er er litt av et drømmeslott. En ting er kostnaden for å bygge dette inn i veibanen, og alle de andre kostnadene rundt dette. Men legg til at vi har store vedlikeholdskostnader allerede på grunn av telehiv, korrosjon og "vannskader", og stadig flere skader etter flom, så tror jeg ikke det er realistisk på både kort og lang sikt.

Men det er uansett spennende forskning, og jeg tror det kan ha noe for seg i andre land, der vinteren ikke gjør like stor skade på veien. Dog spørs det om hvordan det fungerer der man kanskje sliter med store veiskader pga solslyng. Begge deler kan nok gjøres endel med om man tar hensyn til dette allerede fra starten av, i nord ved å sørge for å motvirke frost og vannskader, i sør ved å sørge for en form for avkjøling. Ihvertfall nok til å unngå skadene.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (11 timer siden):

Induksjonslading vil nok komme, men jeg ser for meg at dette bygges ut for hjemmebruk, på felles parkeringsplasser (parkeringshus og andre felles parkeringsplasser), gatelading i bostedsområder med lite privatparkering, gatelading i byen og busstopp, som et alternativ til fysiske ladestolper og pantograf-løsninger.

Delvis fordi folk vil synes det er kult og skrytefaktor, og fordi det er enkelt og vil forenkle ladingen enda mere. Automatikk styrer når lading starter og slutter, og man slipper å tenke på om ladestasjonen er rett for den og den bilen. I det offentlige rom vil estetikk og reduserte kostnader til erstatning for påkjørte ladestolper kunne være avgjørende.

Og dessuten, når "alle" kjører elbil, og eventuelt har bil og E-Wallet i bilen, appen eller på annen måte innbakt fakturering, gjøre det langt enklere. Flere plasser får ladeplass, men plassene trengs ikke å gjøres eksklusive for elbiler. Lading styrer man fra bil eller app, slik at man kun lader om man har behov, eller man ønsker å fylle på når man likevel er parkert på en ladbar parkeringsplass.

Uten fysiske hindringer i gata (stolper og ladekabler), så vil vedlikehold som snøfjerning og feiing gjøres lettere, inkludert fjerning av biler som lader, og man får mindre risiko for gående med nedsatt syn eller dårlig førlighet.

Flere gode poeng der. Om vi får en trådløs gatelader innfelt i bakken, kanskje ladekablene får en 'mottakerplate' i enden i stedet for den type2-pluggen som er vanlig i dag? Da kan begge deler gjøres vanntett og robust mot støv og fuktighet på bakken. Usikker på hvordan ladeplata skal sikres mot å flyttes. Kanskje det finnes en magnetfelt der som kan styres til å holde mottakerplata fast om den merker bevegelse?

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (59 minutter siden):

Flere gode poeng der. Om vi får en trådløs gatelader innfelt i bakken, kanskje ladekablene får en 'mottakerplate' i enden i stedet for den type2-pluggen som er vanlig i dag? Da kan begge deler gjøres vanntett og robust mot støv og fuktighet på bakken. Usikker på hvordan ladeplata skal sikres mot å flyttes. Kanskje det finnes en magnetfelt der som kan styres til å holde mottakerplata fast om den merker bevegelse?

For å støtte trådløs lading, så må bilen ha en mottakerplate montert under bilen, og ladekabel blir "reserveutstyr". Om dette kan ettermonteres på eksisterende biler, er usikkert. Noe vil den i tilfelle stjele av bakkeklaringen. Dette vil nok mest sannsynlig gjelde nye modeller, som kan bestilles med dette fra fabrikk, og derved tatt hensyn til under konstruksjonen.

BMW hadde en video av en induksjonslader som man kan montere oppå bakken/garasjegulvet. Legger ved link til video med en oppdatert versjon for en hybrid 7-sere iPerformance:

 

Lenke til kommentar
Kahuna skrev (2 timer siden):

Elbilen er mer effektiv med en faktor 3 så du har litt å gå på før lading i fart blir like ineffektivt som å fylle hydrogen. ;)

Denne logiske bristen som er igang igjen ja.

Du må dele opp effektiviteten fra produsent til forbruk. Når du kjøper hydrogen for 50kr/kg så er det iberegnet eventuelt tap under produksjon, og da er dagens brenselceller opp mot 65% effektiv uten å utnytte restvarme. Altså ikke særlig mye å hente på kontaktløs lading. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (26 minutter siden):

Her er en video som viser hvordan man ser for seg utviklingen, og som de sier, trådløs lading til garasjen hjemme kan man få allerede, mens andre applikasjoner nok er litt lengre frem i tid:

Jeg er fult ut enig at vi kommer til å få løsninger for saktelading som blir mer og mer moderne. Det jeg er skeptisk til er kontaktløs-lading i farta. Hvordan skal man prisgi dette? Man må jo gjøre som Tesla nå skal gjøre, å ta betalt for faktisk strøm ut av ladestolpen, og ikke kun det som havner i batteriet. Så da spørs det hvor villige folk er for å lade med betydelig dyrere strøm, enn om de kobler seg til et sted med mer effektiv lading. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (8 timer siden):

Dersom man kan "klattlade" i byene, der man gjerne oppholder seg mer enn en time om gangen, så tror jeg ikke det er helt det store behovet for hurtigladere inni byene. Det kommer selvsagt an på hvilke hastigheter man snakker om. Hurtigladere i randsonene vil det derimot være behov for.

Jeg trur vi må skille mellom lading på en stillestående bil, og en bil i farta. Jeg er enig med deg at biler som står stille, kan løses på en mer effektiv måte, og at det da kan bli godt nok til å konkurrere med vanlig plugg. Det jeg er skeptisk til, er løsninger i farta som sagt. Logikken er rimelig enkel. Kostnader. Både for å bygge infrastruktur, og for ladingen som da vil være mindre effektiv. 

Jeg som kunde hadde aldri takket ja til et slikt abonnement om det betydde en kostnad på 1kr mer per kWh f.eks. Og jeg trur kostnaden kunne vært betydelig større enn dette også. Så da kommer spørsmålet: Er markedet stort nok for de som trenger dette, til at det er verdt å bygge ut? Personlig mener jeg nei. Fokuser på parkering, og biler som står stille. Så kan man få ned prisene på strømmen man leverer betydelig, selv om man bruker mer moderne kontaktløs, og semi-kontaktløs lading. 

Snowleopard skrev (8 timer siden):

Men det er uansett spennende forskning, og jeg tror det kan ha noe for seg i andre land, der vinteren ikke gjør like stor skade på veien.

Joda, enig det .Et morsomt tankeeksperiment. Hva man finner ut her, kan forsåvidt få andre bruksområder. F.eks shuttlebusser på flyplasser som uansett kjører sine faste ruter hele dagen. Dog selv der  så trur jeg kostnadene blir for mye. De må altså takle 30-40 tons pushbacker som til stadighet kjører over dem o.l. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...