Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
3 hours ago, G said:

Så da får han den aggressive varianten når han kommer hjem til Storbritannia da?

Vel, jeg har dessverre ikke fått diskutert noe særlig i det siste med den eneste eksperten jeg kjenner, så jeg kan ikke gi noe sikkert svar, men for meg ser det ut som om denne såkalte "mutasjonen" er så liten at det genetisk sett ikke skulle ha noe å si for immunforsvaret.

Det er snakk om endringer i 2 SNP-er så vidt jeg har sett, og vi har allerede en haug av muterte virus som flyr rundt som har minst like store endringer. Grunnen til at man snakker om dette som noe "stort" er fordi akkurat disse delene av genomet koder for "attack rate" og smittsomhet.

Ta dette med en klype salt, jeg har ikke fått dette bekreftet av noen som har greie på det enda, men det skulle ikke ha så mye å si egentlig. Det er minimale mutasjoner, og hvis man virkelig skal regne på denne måten har vi allerede flere hundre varianter av viruset.

Om han blir smittet av den andre varianten når han kommer hjem så er det andre grunner enn at viruset har mutert; da er det faktisk slik at det lurer immunforsvaret slik at vi ikke blir immune etter endt forløp.

Igjen, enn så lenge er dette bare så langt jeg kan forstå dette, men jeg føler meg rimelig sikker på at dette ikke vil ha noe å si i forhold til immunitet / vaksine. Det er mange andre ting som er større utfordringer der...

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, PingEnt said:

Igjen, det er langt unna at 20% trenger respirator. Og det er langt unna at 15-20% får ødelagte lunger.

OK, det er hvertfall 10% i Italia per nå i intensive care. Min forståelse er at de 15-20% (16% per tid globalt, i Kina er det over 25% per tid i følge worldometers) som blir alvorlig syke antagelig vil få varige skader på lungene. 5% av disse blir så syke at de får lungesvikt, sepsis og/eller organsvikt. Overlevelsessjansen på disse er på rundt 50% så vidt jeg forstår. Vanskelig å tro at noen av disse blir helt friske. 

Så kan jo selvsagt min forståelse være feil. Vi får se hva fasit blir når stormen har lagt seg og vi ser omfanget av senskadene 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, xRun said:

I de fleste tilfeller muterer coronavirus (6 tidligere kjente) til en mindre dødelig, men ofte mer smittsom variant. Den smitter mer aggresivt. Det er i virusets interesse å spre seg mest mulig og overleve, ikke å drepe verten og flest mulig andre, selv om det kan bli sluttsummen med flere smittede. Dermed muterer det til en mer smittsom, og iblant mindre dødelig variant.

Tilfelle spanskesyken så skjedde det jo at muteringen gjorde influensaviruset den gang mer dødelig etter over et halvt års tid. Så det kan veldig godt gå an ja det også. Husk at virus i seg selv ikke er intelligent liv, og ikke definert som liv en gang da det er avhengig av vertsceller. Det tilpasser seg miljøet i vertene. Og det er ingen garanti for at en mutasjon gjør noe slik mildere, da må jo evolusjonen senere gjøre slike aggressive virus mildere, eller så dør jo virusstammen ut naturlig. Mutasjon kan skje når som helst og i begge retninger mildere eller mer aggressiv for virus. Kan se selv:

https://tv.nrk.no/program/KOID25005618

 

Sør-Afrika

Quote

alert.png 1st case in South Africa: a 38-year-old man who had traveled to Italy with his wife. They were part of a group of 10 who arrived back in South Africa on March 1. [source]

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
2 minutes ago, Benbjo said:

OK, det er hvertfall 10% i Italia per nå i intensive care. Min forståelse er at de 15-20% (16% per tid globalt, i Kina er det over 25% per tid i følge worldometers) som blir alvorlig syke antagelig vil få varige skader på lungene. 5% av disse blir så syke at de får lungesvikt, sepsis og/eller organsvikt. Overlevelsessjansen på disse er på rundt 50% så vidt jeg forstår. Vanskelig å tro at noen av disse blir helt friske. 

Så kan jo selvsagt min forståelse være feil. Vi får se hva fasit blir når stormen har lagt seg og vi ser omfanget av senskadene 

Kan du ikke vise til artikler som har gitt deg denne forståelsen da? Eller har du drømt deg til det?

Lenke til kommentar
7 minutes ago, frohmage said:

Heldigvis ser det ut til at vi har eksisterende medisiner som fungerer mot dette viruset også (og ikke bare HIV og Ebola, og sånn).

https://www.tu.no/artikler/ntnu-forskere-tror-eksisterende-medisiner-kan-hemme-koronaviruset/486755

Enda større grunn til å iverksette strengere smitteverntiltak, inkludert karantener og portforbud og nedstengninger. Med dagens rate vil Norge bare ha folk som har blitt friske igjen og døde innen juni...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Øystein said:

Når vi for eit par innlegg sidan var inne på kjeldekritikk, så ynskjer eg gjerne at du kjem med kjelder på påstandene dine. 

Er ikke dette en kjensgjerning at det forholder seg slik Benbjo beskriver etter de nesten 100 sidene med informasjon i denne tråden. Det finnes vel kilder på det tidligere i diskusjonen. Men selvsagt så kan vi jo alle forsøke å lenke til kilder så ofte som mulig. Det er en god vane det :wee:

Dessuten så må man vel snart begynne å lytte litt til pappkake som serverer oss mye data. Bl.a. dette. som bekriver en død manns organskader. Så man kan anta at viruset kan gjøre skade på flere enn de mest kritiske. Lungebetennelse i seg selv er ikke til å spøke med, og man kan få arrvev, fibrose i lungene etter en slik påkjenning i seg selv. Og mange av de milde tilfellene får altså lungebetennelse av forskjellig grad. Video levert av pappkake for ikke særlig lenge siden:

 

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, pappkake said:

Vel, jeg har dessverre ikke fått diskutert noe særlig i det siste med den eneste eksperten jeg kjenner, så jeg kan ikke gi noe sikkert svar, men for meg ser det ut som om denne såkalte "mutasjonen" er så liten at det genetisk sett ikke skulle ha noe å si for immunforsvaret.

Det er snakk om endringer i 2 SNP-er så vidt jeg har sett, og vi har allerede en haug av muterte virus som flyr rundt som har minst like store endringer. Grunnen til at man snakker om dette som noe "stort" er fordi akkurat disse delene av genomet koder for "attack rate" og smittsomhet.

Ta dette med en klype salt, jeg har ikke fått dette bekreftet av noen som har greie på det enda, men det skulle ikke ha så mye å si egentlig. Det er minimale mutasjoner, og hvis man virkelig skal regne på denne måten har vi allerede flere hundre varianter av viruset.

Om han blir smittet av den andre varianten når han kommer hjem så er det andre grunner enn at viruset har mutert; da er det faktisk slik at det lurer immunforsvaret slik at vi ikke blir immune etter endt forløp.

Igjen, enn så lenge er dette bare så langt jeg kan forstå dette, men jeg føler meg rimelig sikker på at dette ikke vil ha noe å si i forhold til immunitet / vaksine. Det er mange andre ting som er større utfordringer der...

Var det ikke sånn med at viruset har en slags pumpe som greier å holde immunforsvaret vårt i sjakk en stund, elns.?

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Benbjo said:

OK, det er hvertfall 10% i Italia per nå i intensive care. Min forståelse er at de 15-20% (16% per tid globalt, i Kina er det over 25% per tid i følge worldometers) som blir alvorlig syke antagelig vil få varige skader på lungene. 5% av disse blir så syke at de får lungesvikt, sepsis og/eller organsvikt. Overlevelsessjansen på disse er på rundt 50% så vidt jeg forstår. Vanskelig å tro at noen av disse blir helt friske. 

Så kan jo selvsagt min forståelse være feil. Vi får se hva fasit blir når stormen har lagt seg og vi ser omfanget av senskadene 

Vi har jo faen meg ikke fått vite noe om den norske kvinnelegen som fikk Ebola. Altså om hun har fått senskader, eller om alt er i sin skjønneste orden. Dersom dette har florert i media noe informasjon om henne senere i livet, så har det i såfall gått meg helt hus forbi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, frohmage said:

Såvidt jeg vet ble hun helt frisk.

Såvidt jeg vet så ble hun friskmeldt, men senskadene tar jo tid å få rapport tilbake om. En ting er å være frisk, en annen ting er å bli frisk med varige skader / senskader.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Gouldfan said:

Er ikke alltid syke folk har lyst til å komme i media.

Må respektere det, ofte er det bare de som klager på medisiner og sykehus, behandling etc.

Grei den, men man kan være nysgjerrig på slikt. Ebola er jo ikke akkurat drømmeinfeksjonen man får seg, når dødeligheten er så stor for den. Derfor er det naturlig å lure på det med et så eksotisk tilfelle som denne norske kvinnelegen.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (4 minutter siden):

Er ikke dette en kjensgjerning at det forholder seg slik benbjo beskriver etter de nesten 100 sidene med informasjon i denne tråden. Det finnes vel kilder på det tidligere i diskusjonen. Men selvsagt så kan vi jo alle forsøke å lenke til kilder så ofte som mulig. Det er en god vane det :wee:

Jeg har sett det har blitt påstått tidligere i tråden men jeg har aldri sett noen kilder på det. Viruset SARS-CoV-2 kan føre til pusteproblemer og veskeoppsamling i lungene, og disse blir gitt pustehjelp via respirator ved behov.
Men jeg har ikke lest om noen større prosentandel som har fått kroniske pusteproblemer etter å ha blitt friske igjen.. Noen ytterst få, de som har overlevd noen svært drøye tilfeller skal visstnok fått ødelagt de tynne luftposene i lungene, disse posene er det som henter ut og overfører oksygen fra luften til blodet vårt. Men om det er en promille er så aner jeg ikke. 20% anser jeg iallefall som en helt absurd påstand.

Lenke til kommentar

Man skal ihvertfall ikke stole på Trump. Men for alt vi vet så kan han jo få rett. Men, "a hunch" høres suspekt ut:

Quote

Donald Trump has declared live on television that, as a result of a hunch, he didn’t believe the World Health Organization’s assessment of the global death rate from coronavirus of 3.4%.

“I think the 3.4% is really a false number,” he told Sean Hannity, one of his favorite conservative Fox News hosts, in a phone interview broadcast live.

https://www.theguardian.com/world/live/2020/mar/05/coronavirus-live-updates-italy-germany-pandemic-europe-uk-us-australia-india-update-latest-news

Og Italia er "butthurt" :wee:

Quote

Italy’s foreign minister, Luigi Di Maio, has accused CNN of “distorting reality’’ after it published a map of worldwide cases of the coronavirus linked to the country.

According to the Italian authorities, the map, featuring a big red arrows sprouting from Italy to other parts of the world, does not highlight other areas struggling with the emergency such as China, Iran, South Korea and Japan.

“CNN has shown a map in which it looks as though Italy is the origin of the coronavirus outbreak,” Di Maio posted on Facebook.

“This is a distorted vision of reality. CNN is not the issue though, as this is just an example because other international media organisations are portraying Italy the wrong way too. The disinformation of some organs does not clash with opinions but with facts.

“Italy is the nation that is addressing with most rigour this emergency which, as we know, developed in China”.

 

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 minute ago, G said:

Man skal ihvertfall ikke stole på Trump. Men for alt vi vet så kan han jo få rett. Men, "a hunch" høres suspekt ut:

https://www.theguardian.com/world/live/2020/mar/05/coronavirus-live-updates-italy-germany-pandemic-europe-uk-us-australia-india-update-latest-news

Kom nok aldri til å lande på nøyaktig 3.4% uansett. Det er det gjeldende tallet for dagens statistikk. Men jeg tror absolutt ikke på at det ikke er flere mørketall i Kina eller Italia, for eksempel. Kina gjør nå alt for å dysse det ned slik at de ikke får skylda.

Merk hvor tidlig de passet på at navnet på sykdommen ikke hadde "China" i navnet.

Lenke til kommentar

Sant det :)

Kim Jong Un er kommet litt på godfot med Sør-Korea

Quote

God bedring-hilsen fra Nord-Koreas leder Kim Jong Un

Kim Jong Un har sendt et brev til president i Sør-Korea Moon Jae-ins kontor. Her uttrykker han et ønske om at nabolandet lykkes i sin kamp med å få kontroll på utbruddet av koronaviruset. Sør-Korea slåss med den største utbruddet av viruset om man ser bort fra Kina.

(Reuters)

https://www.aftenposten.no/verden/i/pL54lE/direktestudio-koronaviruset

 

Desinfeksjon fungerer:

Quote

Forskere i Singapore publiserte onsdag en artikkel som viser at overflatene på bad og soverom hos pasienter med koronavirus også kan videreføre smitte, melder nyhetsbyrået AFP.

Men undersøkelsene viste også at viruset ikke overlevde på overflater som ble rengjort med vanlig desinfeksjonsmiddel to ganger daglig. Det er altså viktig at de som har fått viruset rengjør overflatene der de oppholder seg ofte, skriver forskerne.

Artikkelen er publisert i det fagfellevurderte amerikanske medisintidsskriftet Journal of the American Medical Association (JAMA). Forskerne har tatt jevnlige prøver av rommene til tre av pasientene som er isolert ved senteret for håndtering av koronavirus i Singapore i to uker.

To av pasientene hadde moderate symptomer med feber og hoste, mens den tredje kun hadde mild hoste som følge av viruset. Det ble funnet spor av smitte på blant annet stoler, sengekanter, vindu, gulv, lysbryter og toaletter. Forskerne fant også smitte i luftekanaler, men ikke da de tok prøver av luften i pasientenes rom.

https://www.aftenposten.no/verden/i/pL54lE/direktestudio-koronaviruset

Endret av G
Lenke til kommentar
10 minutes ago, PingEnt said:

Kom nok aldri til å lande på nøyaktig 3.4% uansett. Det er det gjeldende tallet for dagens statistikk. Men jeg tror absolutt ikke på at det ikke er flere mørketall i Kina eller Italia, for eksempel. Kina gjør nå alt for å dysse det ned slik at de ikke får skylda.

Merk hvor tidlig de passet på at navnet på sykdommen ikke hadde "China" i navnet.

Italia har mye større mørketall enn hva Kina hadde. Når Kina vokste eksponentielt så hadde Kina en dødsrate på ca 0.2% utenfor Hubei. Når veksten sluttet, så økte dødsraten til 1%.

Italia har en dødsrate på 3.5%. Jeg vil derfor tro at minst 50000 er smittet i Italia.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
46 minutes ago, PingEnt said:

Kan du ikke vise til artikler som har gitt deg denne forståelsen da? Eller har du drømt deg til det?

..

Quote

OK, det er hvertfall 10% i Italia per nå i intensive care. Min forståelse er at de 15-20% (16% per tid globalt, i Kina er det over 25% per tid i følge worldometers) som blir alvorlig syke antagelig vil få varige skader på lungene. 5% av disse blir så syke at de får lungesvikt, sepsis og/eller organsvikt. Overlevelsessjansen på disse er på rundt 50% så vidt jeg forstår. Vanskelig å tro at noen av disse blir helt friske. 

Det er 10% som er i ICU i Italia nå, dette er offisielle tall som du sikkert klarer å finne selv.

I en studie fra Kina måtte 6.2% av de innlagte på et sykehus ha mekanisk ventalasjon, 2.5% av dem med intubering, og 0.5% av dem måtte ha ECMO. Problemet med den studien er at da den ble avsluttet var 95% fortsatt innlagt, så det blir absolutt minstemål.

Når det gjelder lungeskader er det godt dokumentert at det gir fibrose og annet på lungevev.

https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS2213-2600(20)30076-X/fulltext

https://nypost.com/2020/03/02/chinese-doctors-perform-worlds-first-double-lung-transplant-for-coronavirus-victim/

Lungetransplantasjon av begge lunger hos en pasient...

Quote

The man eventually tested negative for the disease, but had suffered irreversible pulmonary damage during his illness.

“The next step is to closely observe the patient, explore the perioperative management of the patient, perform anti-rejection and anti-infection follow-up treatment, and summarize the treatment experience for such advanced COVID-19 infection cases,” Chen told the outlet.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...