Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

torbjornen skrev (7 timer siden):

Eg tykkjer at dette er ein tullediskusjon. Ein kjem langt med vanleg folkeskikk. Dersom ein er forkjøla eller har influensa bør ein ta omsyn ved å vere reinsleg slik at ein ikkje smittar andre. Det er unødvendig å klemme nokon dersom ein er forkjøla. Om ein ikkje tek omsyn til andre er ein ein gris. Det er ikkje moro å bli smitta med vanleg forkjølelse eller influensa, sjølv om ein "berre" får vondt i halsen og blir tett i nasen. Nokre har nedsett immunforsvar og kan bli ganske dårlege også av ein vanleg forkjølelse.

Er ein frisk kan ein leve som vanleg så snart pandemien er over.

Og jeg mener du kommer med en stråmann her. Jeg har alltid tatt hensyn til folk som er forkjølet. Det gjorde jeg før coronaen og det vil jeg fortsette å gjøre. Men jeg kommer IKKE til å danse to-meters-dansen rundt FRISKE mennesker når pandemoien er OVER.  Jeg er allerede sår på hendene av vasking.

Jeg har aldri klemt noen jeg vet er forkjølet og isolerer meg selv når jeg er forkjølet unntatt når jeg mot min vilje må et sted. Så dette er en ikke-diskusjon og en ball vi må legge død OK? Det jeg snakker om er en hysterisk ide om at vi må fortsette å leve i denne abnomrale og dysfunskjonelle tistanden vi er i nå selv ETTER at pandemien er over, med to-metershysteri, vaske huden sår, stenging av samfunnet og det som verre er. Som snagt snakker jeg med helsearbeidere hver eneste dag og sjanen for å få corona i Norge nå er tilnærmet null. Og når det er slutt på pandemien er den ikke TILNÆRMET null, da er den NULL, rett og slett. Og pandemien er sannsynsligvis over lenge før en vaksine blir oppunnet(det vet vi uansett ikke om kommer til å skje. Jeg mener, tenk om det hadde vært slik at man måtte "vente" til det var en kur på svartedauen. Det finnes ingen vaksine mot svartedauen, men menneskeheten har da vitterlig ikke levd i isolasjon, karantene og lockdown siden 1300-tallet. Hadde det vært sånn hadde vi aldri fått renessansen, reformasjonen, oppdagelsen av Amerika, barokken, opplysningstiden, den industrielle revolusjonen og den tiden vi lever i nå. Nei, med den holdningen hadde de gått bakover fra middelalder tilbake til tidlig steinalder.

Tulleidksujonen er det du som kommer med som mener jeg har skrevet at man skal gå rundt og klemme folk som er forkjøa og med influensa. Det har jeg vitterlig ikke skrevet og tror du det må du lese meg på nytt.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Morromann skrev (5 minutter siden):

 

Det er bra du tar tiltakene som er på plass seriøst. Det er mange som har sterke meninger i likhet med deg, og ikke gjør det samme. Som en i en risikogruppe er jeg takknemlig. Allikevel tror jeg ikke du trenger å bekymre deg mye for at sosial distansering skal bli den normen. Senest i går var det protester mot de tiltakene de har i Tyskland, og i Lillehammer samlet det seg hundrevis av folk i en begravelsesferd selv med de tiltakene vi har nå. Leser du artikkelen videre, så ser du at politiet sier at folk må ta ansvar selv. Ingen innblanding fra myndighetene heller. USA og protestene der orker jeg ikke en gang å nevne. Mennesker er sosiale dyr, og sosial isolasjon er dårlig for vår helse. Derfor tror jeg at det er langt mer sannsynlig at status quo for sosial distansering går tilbake til normalen, før viruset. 

Samtidig er noen av de normene som har blitt innført bra nå. Selv skulle jeg ønske det var større aksept for å bruke masker, ved forkjølelser o. l.  God hygiene er også veldig viktig, vasking av hender en noe av det viktigste som har skjedd i medisinsk historie og reddet utallige liv. Det er viktig å ha en balanse i dette, men jeg tror at folk vil heller være mer sosiale enn mindre etter at viruset er historie. 

https://www.dw.com/en/germany-thousands-of-protesters-slam-isolation-measures/a-53382891

https://www.nrk.no/innlandet/hundrevis-fulgte-begravelse-gjennom-lillehammer-sentrum-1.15007994

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
WCH911 skrev (17 minutter siden):

Det er bra du tar tiltakene som er på plass seriøst. Det er mange som har sterke meninger i likhet med deg, og ikke gjør det samme. Som en i en risikogruppe er jeg takknemlig. Allikevel tror jeg ikke du trenger å bekymre deg mye for at sosial distansering skal bli den normen. Senest i går var det protester mot de tiltakene de har i Tyskland, og i Lillehammer samlet det seg hundrevis av folk i en begravelsesferd selv med de tiltakene vi har nå. Leser du artikkelen videre, så ser du at politiet sier at folk må ta ansvar selv. Ingen innblanding fra myndighetene heller. USA og protestene der orker jeg ikke en gang å nevne. Mennesker er sosiale dyr, og sosial isolasjon er dårlig for vår helse. Derfor tror jeg at det er langt mer sannsynlig at status quo for sosial distansering går tilbake til normalen, før viruset. 

Samtidig er noen av de normene som har blitt innført bra nå. Selv skulle jeg ønske det var større aksept for å bruke masker, ved forkjølelser o. l.  God hygiene er også veldig viktig, vasking av hender en noe av det viktigste som har skjedd i medisinsk historie og reddet utallige liv. Det er viktig å ha en balanse i dette, men jeg tror at folk vil heller være mer sosiale enn mindre etter at viruset er historie. 

https://www.dw.com/en/germany-thousands-of-protesters-slam-isolation-measures/a-53382891

https://www.nrk.no/innlandet/hundrevis-fulgte-begravelse-gjennom-lillehammer-sentrum-1.15007994

Tyskland har fortsatt mange tusen smittede så jeg støtter ikke en slik demonstrasjon. Men når vi snart er kvitt coronaen, det er 0 smittede og om vi blir foret med tøys om "vi må delvis stenge ned til en vaksine i samfunnet" så er det: rydd plass til meg i demoen! Jeg er ikke vaksinemotstander, men det er ingen garanti for vaksine noensinne; som sagt; les mitt eksempel med svartedauen. Det er ikke slik at en pandemi varer til det finnes en vaksine. I så fall, ut ifra den logikken lever vi fortsatt i svartedauens og amerikanersykens* tidsalder.

Angående sosial islolasjon, KORREKT! Det gjør bare folk enda mer aggresive, redde og paranoide. Bra å vaske hender, men folk må ikke bli så hysterisk skremte at vi ødelegger immunforsvaret vårt. Da kan det fort dukke opp en ny virusmutasjon som er langt mer alvorlig, langt mer smittsom og langt mer dødelig og som, hvem vet, kanskje sprer seg via luft også.

Det med masker er jeg enig i. Jeg har prøvd å argumentere for det her inne men har blitt høvlet ned og til og med blitt utsatt for name calling bare for å skrive at jeg bruker munnbind og mener at det bør brukes under pandemier.

 

*Amerikanersyken, bedre kjent som spanskesyken. Men den kom fra USA og spredde seg til Europa gjennom den amerikanske hæren i første verdenskrig. Den kalles spanskesyken fordi det var spanske media som for alvor rapporterte om den, da det nøytrale Spania ble hardt rammet mens de krigførende landene hadde pressesensur og forbød nyheter om epidemien fordi det ville svekke krigsmoralen

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Morromann, jeg tror nok du overdramtiserer den situasjonen du nå prøver å beskrive. Jeg tror du må huske på eksemplene du leser i mange tråder her, med folk som tar ekstreme forholdsregler er unntaket. Det beskrives nok ytterpunkter i hver ende: På den ene siden har du folk som vil sosial distansere seg en stund til, på den andre kanter ser man jo - som tydelig beskrevet denne helgen - at mange gjør det motsatte. De bryr seg ikke og lever som normalt, går på fester og driver iallfall ikke med sosial isolasjon. Dersom du tar en tur ut i gatene fortiden så ser du at det er ingenting som tyder på at sosial isolasjon i Norge. Så har du alle som er midt i mellom og som utgjør nok størsteparten.

Dette her har pågått i ca. 2 mnd i Norge nå - som er relativt lite. Om viruset virkelig dør ut og det ikke er en økning de neste månedene så kommer nok de aller fleste til å begynne å leve som normalt. Men mange, inkludert meg, synest det er for tidlig å konkludere om at viruset er bekjempet da vi står i starten av en gjenåpning.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Windoge skrev (13 timer siden):

Jeg har en sønn med pratevansker som knapt blir prioritert til logopedtimene sine på grunn av viruset, men folk kan sitte som sild i tønne på pub?

Puben er jo en logopeds naturlige habitat. Uendelige kasus og meske seg med. Kanskje sønnen kunne oppholde seg på pub i steden? 

Neida, jeg forstår hvorfor det virker rart.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (14 minutter siden):

Morromann, jeg tror nok du overdramtiserer den situasjonen du nå prøver å beskrive. Jeg tror du må huske på eksemplene du leser i mange tråder her, med folk som tar ekstreme forholdsregler er unntaket. Det beskrives nok ytterpunkter i hver ende: På den ene siden har du folk som vil sosial distansere seg en stund til, på den andre kanter ser man jo - som tydelig beskrevet denne helgen - at mange gjør det motsatte. De bryr seg ikke og lever som normalt, går på fester og driver iallfall ikke med sosial isolasjon. Dersom du tar en tur ut i gatene fortiden så ser du at det er ingenting som tyder på at sosial isolasjon i Norge. Så har du alle som er midt i mellom og som utgjør nok størsteparten.

Dette her har pågått i ca. 2 mnd i Norge nå - som er relativt lite. Om viruset virkelig dør ut og det ikke er en økning de neste månedene så kommer nok de aller fleste til å begynne å leve som normalt. Men mange, inkludert meg, synest det er for tidlig å konkludere om at viruset er bekjempet da vi står i starten av en gjenåpning.

Jeg konkluderer ikke, men jeg ser jo utviklingen nå. Færøyene er kvitt coronaviruset, Island har bare 18 smittede igjen, Norge har sannsynligvis 800-900 smittede igjen(det meste i Oslo)skal vi tro FHIs konstantering at 90% er friskmeldte nå og det er nesten helt slutt på innleggelser. Alt tyder jo på at vi går mot en coronafri sommer. Jeg KAN ta feil og det kan blusse opp igjen men jeg foretrekker å være optimistisk å tro på at det går bra nå. Men DA - når vi er kvitt sykdommen må vi ta livene våre tilbake. Dette må ikke under noen omstendighet brukes som et påskudd til å etablere en dystopisk brave new world. I rekkene av maktmennesker, også i demokratier, finnes det psykopater som gjerne misbruker sin makt til å skremme oss og lage vanskeligere liv for oss. Disse må vi være på vakt mot.

Kanskje jeg overdramatiserer, men det gjør IHVERTFALL britiske og amerikanske medier hvor ytterpunktene og dystopiene nå er normen. Der er det daglig skriverier om the new normal og andre marerittaktige skrekkvisjoner om hvordan fremtiden skal bli. Men det kan vel forklares i at sykdommen i de landene er ute av kontroll og at befolkningen er redde og har fullstendig mistet evnen til rasjonell og balansert tankegang. Det er ikke så ille i Norge, HELDIGIVS, fordi vi har kontroll på sykdommen. Men jo, du har rett, ytterpunktene er aktive i nettdebatter selvfølgelig. Det har de vært så lenge nettdebatten har eksistert.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tok min første pils ute på to måneder i går. Lokal nabolagsbar i Oslo. Ble veldig imponert av opplegget de hadde ordnet, med plexiglass mellom hver "bås" og oppmerket med streker på gulvet.

Vi var bare to stykker, men da vi bestilte fire øl måtte vi forsikre bartenderen om at de var til oss og at det ikke skulle flere der vi satt. Siden det var en del færre bord enn vanlig måtte en del folk snu i døra, og de som jobbet der var veldig nøye og strenge på reglene. Noen godt voksne som ble sure da de ikke kom inn og hevdet at det ikke var så nøye, men alle andre tok det med et smil. 

Alle bord og stolrygger ble vasket mellom kundene og dørhåndtaket til dassen desinfisert flere ganger mens jeg satt der. Siste servering var klink kl. 23:00 og de stengte nøyaktig 00:00. Proffe greier som gjorde at alle følte seg trygge. Hørte flere som takket servitøren for at de tok det sånn på alvor. 

Litt av en opplevelse egentlig hvis man tenker tilbake på hvor annerledes det har blitt siden forrige utepils i starten av mars!

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

Tok min første pils ute på to måneder i går. Lokal nabolagsbar i Oslo. Ble veldig imponert av opplegget de hadde ordnet, med plexiglass mellom hver "bås" og oppmerket med streker på gulvet.

Vi var bare to stykker, men da vi bestilte fire øl måtte vi forsikre bartenderen om at de var til oss og at det ikke skulle flere der vi satt. Siden det var en del færre bord enn vanlig måtte en del folk snu i døra, og de som jobbet der var veldig nøye og strenge på reglene. Noen godt voksne som ble sure da de ikke kom inn og hevdet at det ikke var så nøye, men alle andre tok det med et smil. 

Alle bord og stolrygger ble vasket mellom kundene og dørhåndtaket til dassen desinfisert flere ganger mens jeg satt der. Siste servering var klink kl. 23:00 og de stengte nøyaktig 00:00. Proffe greier som gjorde at alle følte seg trygge. Hørte flere som takket servitøren for at de tok det sånn på alvor. 

Litt av en opplevelse egentlig hvis man tenker tilbake på hvor annerledes det har blitt siden forrige utepils i starten av mars!

Hyggelig det, men jeg håper plexiglassene tas vekk når pandemien er slutt.

Lenke til kommentar
Fnugle skrev (3 minutter siden):

Bra å høre om en god opplevelse Snikpellik. Tror først og fremst ikke problemene dukker opp på utestedene med klare retningslinjer, men utenfor kontrollerte rammer på private hjemmefester som samler opp til 20 personer. 

Tryggere på puben enn på vors og naschpiel med andre ord:lol:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://www.dr.dk/nyheder/indland/faeroesk-landslaege-om-corona-succes-saadan-fik-vi-bremset-smittespredningen

Færøyene er 100% coronafritt. For noen dager siden prøvde jeg i full positivitet å starte en tråd om hvilke land som blir kvitt coronaen først. Den ble nedsablet veldig fort av troll som ikke ville diskutere temaet, som maste om at egentlig er 100 000 mennesker med corona i Norge, at ingen land noensinne blir kvitt sykdommen og at jeg er en tulling med Alzheimer(personanngrepene ligger aldri langt unna). Så jeg ba om at hele tråden ble slettet. Men vel, det ble Færøyene om man kan regne det som en egen nasjon da. Den første fullt ut uanvhengige nasjonen uten corona blir garantert Island. Og jeg håper og tror Norge i løpet av juni.

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det virker som mai ser ut til å bli kaldere og dårligere værmessig enn april. Vi snakker snøfall enkelte steder i landet, kaldt og nå er det meldt regn de neste dagene på Vestlandet iallfall. 

April var jo i det store og hele kjempefin med mange soldager og lite rufsete vær og det var faktisk enkelt å samle seg utendørs. 

Det ligger altså an til innevær, noe som er dårlig nytt knyttet til alle som planlegger sosiale samlinger ifht. til oppblomstring av viruset. Skolene skal forsette med uteskole uansett vær eller? 

Kanskje ikke helt heldig med den store gjenåpningen samtidig som vi går fra utevær til innevær?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
xRun skrev (21 timer siden):

Oppdatering; 3 på topp i daglig økning.

Russland: 10 817 nye tilfeller rapportert siste døgn, Det er en hel uke med 10K+ nye tilfeller daglig.

Brazil: 10 199 nye tilfeller rapportert siste døgn, 3. dag på rad med rundt 10K.

USA: 29 162 nye tilfeller rapportert siste døgn. 
Samtidig starter 40+ stater denne uken gjenåpning av økonomien, noen startet forrige uke.

Oppdatering her siste døgn.

Russland: 11 012 nye rapporterte tilfeller siste døgn. 8. dag med 10K+ i økning.

Brazil: 10 149 nye rapporterte tilfeller siste døgn. 4. dag på rad med rundt 10K

USA: 25 524 nye rapporterte tilfeller siste døgn.
Her fortsetter vesentlig økning i tilfeller samtidig som 45+ stater begynner gradvis gjenåpning.

https://www.worldometers.info/coronavirus/


Forøvrig har Kina rapportert sitt første nye ikke-importerte tilfelle i Hubei (hvor bla. Wuhan ligger) på over en måned, i tillegg til 11 i Jilin nordøst i Kina (google maps med stedene markert) :

"From 0 to 24:00 on May 9, 31 provinces (autonomous regions and municipalities) and the Xinjiang Production and Construction Corps reported 14 newly diagnosed cases, of which 12 were local cases (11 in Jilin and 1 in Hubei), and 2 were overseas Imported cases (in Shanghai); no new deaths; 1 new suspected case, which is imported overseas (in Inner Mongolia)."
Kilde: Kinesiske myndigheter via google translate.

Endret av xRun
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
xRun skrev (24 minutter siden):

Kinesiske kilder er så tvilsomme at de nesten ikke burde siteres. En enkel tankerekke. Hvis USA, Italia, UK, og andre land med høye dødstall har fått smitten fra Kina, så har altså kildelandet hatt et sykdommsforløp som er totalt anderledes enn hva andre land har hatt. Selv om man kan hevde at de har foskjellige mutasjoner av viruset er det så store forskjeller i offisielle tall at det i seg selv er ekskluderende. Jeg vil hevde at Kina ikke operer med realistiske tall og ikke bør bli sitert som kilde.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

VG i går: "Tallet på innlagte går ned igjen" - Nedgang på 3 siden fredag.

VG i dag: "Ingen store endringer i sykehustallene". - Oppgang på 3 siden i går.

Ja, det kommer utskrivinger på mandag, så tallene vil synke igjen, men har en stund lagt merke til hvordan de konsekvent ordlegger seg annerledes dersom tallene faktisk går opp, i stedet for ned.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Fnugle said:

Bra å høre om en god opplevelse Snikpellik. Tror først og fremst ikke problemene dukker opp på utestedene med klare retningslinjer, men utenfor kontrollerte rammer på private hjemmefester som samler opp til 20 personer. 

Er ikke så farlig med privatfestene, ikke så mange som er innom 6-7 ulike privatfester på en helg og prater med, hoster på og tar på, en drøss fremmede på alle festene. Det blir gjerne en eller 2 privatfester på en helg, og halvparten av folka er der er folk som ville kunnet smitte deg «i det dagelige» uansett. Så selv om smitte nok lett sprer seg på en privatfest, så er vil det ikke medføre 100-vis av folk som må spores opp, intervjues, settes i karantene og testes...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...