Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Professor Balthazar skrev (1 time siden):

Du kan bare ta det helt med ro. Etter Italia (og Spania) så er smitteraten i Norge allerede kjempestor. Om en uke så er det ingen som ønsker å komme til Norge.

Joda, men nå snakker jeg om Sverige. Deres mangel på tiltak vil gjøre det ganske attraktivt å flykte til Norge om noen uker. Bare vent på de respektive dødstallene, om noen uker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Joda, men nå snakker jeg om Sverige. Deres mangel på tiltak vil gjøre det ganske attraktivt å flykte til Norge om noen uker. Bare vent på de respektive dødstallene, om noen uker.

Med de tiltakene som har kommet til nå, så blir jeg overasket om man tillater horder med svensker komme over grensa. Hvor skal disse gjøre av seg?

Lenke til kommentar

NRK:

Ferjene vert gratis

Fram til og med søndag 22. mars vert det gratis å reise med riksvegferjene i Noreg, opplyser Statens vegvesen. Årsaka er å hindre spreiing av smitte mellom mannskap og passasjerar.

Spania: 2000 nye koronatilfeller

Spania har registrert 2000 nye koronasmittede og over 100 dødsfall det siste døgnet. Regjeringen innførte lørdag kveld krisetilstand, med strenge begrensninger på bevegelsene til landets 46 millioner innbyggere.

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simkin skrev (7 minutter siden):

Med de tiltakene som har kommet til nå, så blir jeg overasket om man tillater horder med svensker komme over grensa. Hvor skal disse gjøre av seg?

Prøv å sett deg inn i følgende situasjon for en Svenske i midten av april 2020 som føler seg frisk: Bli værende i et land der helsevesenet har kollapset og det dør 1000 personer hver dag - eller rømme til Norge på lykke og fromme med teltet sitt, der vi har fått litt kontroll og dødstallene ligger på noen få titalls daglig. Det er i hvert fall et scenario jeg kan se for meg slik tiltakene på norsk og svensk side av grensa ser ut i dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Windoge skrev (8 minutter siden):

Spørsmål: 

Når vi hadde lignende virus tidligere, hvordan døde disse virusene ut?

Lurer også litt på det. Det var fugleinfluensa og svineinfluensa for noen år siden, som lagde litt blest
Men det ble jo aldri sånt som dette. Husker ikke hvordan det endte heller.
Men med en av dem så mener jeg de hadde vaksine ganske raskt, vet ikke hvordan de kunne det?  Men det var ulike råd om man burde ta vaksinen eller ikke pga mulige skadelige bivirkninger. Jeg valgte å ikke ta den. Tror det er ca 10 år siden, eller var det senere?
 

Endret av Delvis
Lenke til kommentar
15 hours ago, Gouldfan said:

Ikke så rart det, 3M som vi har fra Rusta er bedre enn munnbind mot virus.

Munnbind er mest for å ikke smitte pasienter.

Filter 3M er ment for alt fra Asbest til lakkering og germs. Mer behagelig i bruk også. Jeg har brukt det masse i yrkeslivet, så jeg kjenner til det. Har hatt kassevis av disse.

En slik maske er en falsk trygghet.

1. Viruset er mindre enn filteret og kan slippe igjennom, dersom du ikke har investert i helt "syke" masker.

2. Det fører til mer klåing av fingre i ansiktet.

3. Du må også beskytte øynene med tettsittende briller som ikke utveksler for mye luft

4. Du må trene veldig mye på rutiner for hvordan det skal praktiseres. Svakeste leddet tankegang.

For folk flest så vil det kanskje ikke ha den store gevinsten, annet enn for de som er syke som ikke skal være ute blant folk likevel. Men for de som antar at de er blitt smittet så burde det være disse som bruker det. Gir også signaleffekt om at folk kan styre unna slike folk på gata.

For helsemyndigheter så betyr det mye at folk ikke hamstrer masker, da mye av produksjonen i våre dager fungerer ut i fra just-in-time produksjonsprinsipper. Og når det kommer en plutselig økning i forbruk så blir det problemer med den produksjonsfilosofien ganske raskt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Windoge skrev (8 minutter siden):

Spørsmål: 

Når vi hadde lignende virus tidligere, hvordan døde disse virusene ut?

Sist det var en pandemi med noe som ligner, må vel ha vært spanskesyken?

Det var dog influensa, ikke et koronavirus, dødeligheten var rundt 0.6% i Norge, 15000 døde, som var langt mindre enn mange andre land.

Sykdommen forsvant av seg selv, når folk enten var blitt bedre eller døde, oppsto immunitet.
Det er på den måten slike sykdommer historisk har forsvunnet, når de fleste enten er immune eller døde, så oppnår man flokkimmunitet.

I dag vet vi jo mye mer om denne typen virus, og kan kanskje klare å holde det i sjakk inntil man har effektive vaksiner, i stedet for å la tusenvis dø for å oppnå flokkimmunitet, det eneste landet som har gått for den løsningen, er vel Sverige.

Endret av 0laf
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (8 minutter siden):

NRK:

Ferjene vert gratis

Fram til og med søndag 22. mars vert det gratis å reise med riksvegferjene i Noreg, opplyser Statens vegvesen. Årsaka er å hindre spreiing av smitte mellom mannskap og passasjerar.

Wohoo! - rorbuferie langs kysten fra svenskegrensa til russergrensa. :p Må jo benytte sjansen før E39 blir fergefri og teppebombet med kostbare bommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Delvis said:

Lurer også litt på det. Det var fugleinfulensa og svineinfluensa for noen år siden, som lagde litt blest
Men det ble jo aldri sånt som dette. Husker ikke hvordan det endte heller.
Men med en av dem så mener jeg de hadde vaksine ganske raskt, vet ikke hvordan de kunne det?  Men det var ulike råd om man burde ta vaksinen eller ikke pga mulige skadelige bivirknginer. Jeg valgte å ikke ta den. Tror det er ca 10 år siden, eller var det senere?
 

Vi hadde også SARS. Mener sykdommen var langt dødligere enn Corona, uten at fet ble gjort store tiltak. Hvor ble det av sykdommen?

Lenke til kommentar
Windoge skrev (Akkurat nå):

Vi hadde også SARS. Mener sykdommen var langt dødligere enn Corona, uten at fet ble gjort store tiltak. Hvor ble det av sykdommen?

SARS er et koronavirus, men smitter i annen fase.

SARS smitter en godt stund etter at man har fått symptomer, man fant derfor raskt ut at så lenge man isolerte folk når de begynte å vise symptomer, så smittet de ikke andre, og på den måten fikk man mye raskere kontroll over SARS enn det man i starten trodde.

Forskning tyder på at COVID-19 er mest smittsomt i dagene før man får symptomer, og i perioden symptomene er svakest, slik at det er mye vanskeligere å finne de som er smittsomme, å isolere de før de smitter andre.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
G skrev (5 minutter siden):

En slik maske er en falsk trygghet.

1. Viruset er mindre enn filteret og kan slippe igjennom, dersom du ikke har investert i helt "syke" masker.

 

Du trenger en maske, men også et filter som plasseres inne i masken. Det er nok til å fjerne nanopartikler. om vi snakker om 3M masker.

Endret av Sandy Koufax
Lenke til kommentar
3 minutes ago, 0laf said:

Sist det var en pandemi med noe som ligner, må vel ha vært spanskesyken?

Det var dog influensa, ikke et koronavirus, dødeligheten var rundt 0.6% i Norge, 15000 døde, som var langt mindre enn mange andre land.

Sykdommen forsvant av seg selv, når folk enten var blitt bedre eller døde, oppsto immunitet.
Det er på den måten slike sykdommer historisk har forsvunnet, når de fleste enten er immune eller døde, så oppnår man flokkimmunitet.

I dag vet vi jo mye mer om denne typen virus, og kan kanskje klare å holde det i sjakk inntil man har effektive vaksiner, i stedet for å la tusenvis dø for å oppnå flokkimmuntitte, det eneste landet som har gått for den løsningen, er vel Sverige.

Skjønner.

 

Men vi har nå iverksatt tiltak for å unngå viruset. Hvordan påvirker dette en eventuell oppbygging av flokkimmunitet?

Lenke til kommentar
0laf skrev (5 minutter siden):

I dag vet vi jo mye mer om denne typen virus, og kan kanskje klare å holde det i sjakk inntil man har effektive vaksiner, i stedet for å la tusenvis dø for å oppnå flokkimmunitet, det eneste landet som har gått for den løsningen, er vel Sverige.

Og England.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Windoge said:

Spørsmål: 

Når vi hadde lignende virus tidligere, hvordan døde disse virusene ut?

Viruset døde ikke ut fra spanskesyken f.eks. Det bare muterte videre til mindre hissige typer, når de fleste vertene (mennesker) hadde hatt en omgang med spanskesyke og to. Det kom en mer dødelig mutert spanskesyke ca. litt over et halvt år etter første spanskesykebølge. Men, det tjener jo ikke viruset å drepe for hissig, så over tid så vil det være arvestoffet til de mildere utgavene som kan leve fram til våre dager. Og da sitter man igjen med sesonginfluensa. Det er vel ihvertfall teorien tror jeg.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, G said:

Viruset døde ikke ut fra spanskesyken f.eks. Det bare muterte videre til mindre hissige typer, når de fleste vertene (mennesker) hadde hatt en omgang med spanskesyke og to. Det kom en mer dødelig mutert spanskesyke ca. litt over et halvt år etter første spanskesykebølge. Men, det tjener jo ikke viruset å drepe for hissig, så over tid så vil det være arvestoffet til de mildere utgavene som kan leve fram til våre dager. Og da sitter man igjen med sesonginfluensa. Det er vel ihvertfall teorien tror jeg.

Så det mange sier er at dette gikk over mot at viruset fikk "gjort seg ferdig". Jeg tenker på om tiltakene vi iverksetter for å unngå viruset derfor bare utsetter problemene? Er målet at folk skal isolere seg til at det forsvinner av seg selv?

Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (3 minutter siden):

Vi har fire andre coronavarianter som ikke dør ut. De sirkulerer som forkjørelsesvirus. Eksperter tror at COVID-19 også er kommet for å bli, men dette vet man naturligvis ikke enda.

Vi kan vel være glad det ikke er MERS som sirkulerer nå på samme måte som Covid-19.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...