Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Morromann skrev (1 time siden):

Nei, å prøve å diskutere med meg om covid-19 er mindre farlig enn influensa kommer vi ingen vei med og er heller ikke noe tema det er aktuelt for meg å diskutere. Men når en samlet legevitenskap verden over er enige om at det er farligere enn influensa så stoler jeg på det fremfor det som påstås på diskusjonsofra, i kommentarfelter eller ute på folkemunne.

For det første har jeg aldri hevdet at covid 19 er noe mindre farlig enn influensa. Nok en stråmann... Men at det er ekstremt mye farligere er heller ikke sant. JEg ønsker meg en faktabasert diksusjon her og fakta er at mange overdriver faren av dette viruset til det ekstreme. Folk er ekstremt redde for dette, men det er jaggu ikke rart når alt man får fôret dag inn og dag ut er knallrøde overskrifter i Dagbladet. For så farlig er det faktisk ikke. Det er riktig at dødeligheten blant gruppa 80+ er høy, men for folk under 70 er dette viruset så å si ufarlig. Da sier det seg selv hvilke grupper man helst bør forsøke å skjerme. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (52 minutter siden):

Dette kan ikke sies ofte nok selv om det viser seg at man snakker for en del døve ører. Jeg tipper fortsatt (som i sommer) at vi vil ha et annet syn på Corona når julen er her.

Jeg vet det. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg orker en gang. Døve ører er ordet. Og likevel kverner de på pisset om at dett er "en vanlig influensa" og indikerer derfor at leger og vitenskapsmenn verden over bare er idioter og at de selv har sett lyset.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

@0laf @Kryptodebunker

Deceased AstraZeneca Trial Volunteer Didn’t Receive Vaccine

A participant who died during an AstraZeneca Plc Covid-19 trial in Brazil hadn’t received the company’s vaccine, according to a person familiar with the matter. The person asked not to be identified because the information isn’t public.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-10-21/astrazeneca-dips-on-report-of-brazil-death-in-vaccine-trial?srnd=premium-europe

  • Liker 2
Lenke til kommentar
William_S skrev (43 minutter siden):

Men at det er ekstremt mye farligere er heller ikke sant. JEg ønsker meg en faktabasert diksusjon her og fakta er at mange overdriver faren av dette viruset til det ekstreme.


Man vet med ganske høy sikkerhet at influensa tar livet av 0.1% av smittede globalt, og at 10% av verdens befolkning blir smittet hvert år.

Samtidig tyder mye på at SARS-CoV-2 tar livet av ~1% av smittede globalt.

FHI operer altså med ca. 0.4-0.6% i Norge, som er ned fra forrige vurdering i september, når man anslo 0.6-0.8%:
Norge er samtidig et av de landene som har klart seg best, hvor CFR ligger på rundt 1.6% (279 av 16.8k).

Globalt ligger CFR nå på nærmere 3% (1.13 mill. av 41 mill.).

Man kan kanskje anta at IFR også er dobbelt så høyt globalt som i Norge, slik som CFR, i så fall ville dødsraten globalt være rundt 1%, slik de fleste rapporter altså anslår.

Det er i så fall ti ganger mer dødelig enn influensaen.

Ettersom SARS-CoV-2 er et nytt virus, finnes det langt mindre immunitet i befolkningen enn det gjør mot influensa, samt at det også finnes vaksiner mot influensaen.

Jeg vet ikke hva du legger i "ekstremt mye farligere", men faktum er altså at SARS-CoV-2 trolig er ti ganger mer dødelig enn influensa, og har potensiale til å smitte langt flere.
 

William_S skrev (43 minutter siden):

Det er riktig at dødeligheten blant gruppa 80+ er høy, men for folk under 70 er dette viruset så å si ufarlig. Da sier det seg selv hvilke grupper man helst bør forsøke å skjerme. 


Dødeligheten i yngre grupper er åpenbart lavere enn i eldre, men "ufarlig" er en overdrivelse, unge mennesker dør og blir alvorlige syke av dette, det står om dem i nyhetene hver eneste dag.

Så langt er titusenvis av mennesker under 40 år døde av viruset, CDC har en oversikt som viser at bare i USA har mer enn 6000 mennesker under 40 dødd av dette.

https://www.cdc.gov/nchs/nvss/vsrr/covid_weekly/index.htm#AgeAndSex

Og igjen, det er mange flere gamle som er døde, og andelen unge døde fra COVID er liten i forhold til antall smittede, men ufarlig er det ikke, folk dør av dette, samt at mange blir veldig syke, hvor mange er det vanskelig å svare på, men folk bør ta dette på alvor, det er derfor myndighetene i alle verdens land, og så å si alle verdens eksperter på dette, advarer.

Det er heller ingen som akkurat nå kan si noe om langtidseffekten av å ha vært smittet?
Det er et helt nytt virus, man har ikke annen historie enn de siste månedene å gå etter, hvem vet hva man oppdager om noen år ?

At mange rundt om i verden i disse tider lider av alvorlige tilfeller av Dunning-Kruger og faktaresistens, gjør ikke at viruset blir ufarlig.

Endret av 0laf
  • Liker 8
Lenke til kommentar
0laf skrev (18 minutter siden):


Man vet med ganske høy sikkerhet at influensa tar livet av 0.1% av smittede globalt, og at 10% av verdens befolkning blir smittet hvert år.

Samtidig tyder mye på at SARS-CoV-2 tar livet av ~1% av smittede globalt.

FHI operer altså med ca. 0.4-0.6% i Norge, som er ned fra forrige vurdering i september, når man anslo 0.6-0.8%:
Norge er samtidig et av de landene som har klart seg best, hvor CFR ligger på rundt 1.6% (279 av 16.8k).

Globalt ligger CFR nå på nærmere 3% (1.13 mill. av 41 mill.).

Man kan kanskje anta at IFR også er dobbelt så høyt globalt som i Norge, slik som CFR, i så fall ville dødsraten globalt være rundt 1%, slik de fleste rapporter altså anslår.

Det er i så fall ti ganger mer dødelig enn influensaen.

Ettersom SARS-CoV-2 er et nytt virus, finnes det langt mindre immunitet i befolkningen enn det gjør mot influensa, samt at det også finnes vaksiner mot influensaen.

Jeg vet ikke hva du legger i "ekstremt mye farligere", men faktum er altså at SARS-CoV-2 trolig er ti ganger mer dødelig enn influensa, og har potensiale til å smitte langt flere.
 


Dødeligheten i yngre grupper er åpenbart lavere enn i eldre, men "ufarlig" er en overdrivelse, unge mennesker dør og blir alvorlige syke av dette, det står om dem i nyhetene hver eneste dag.

Så langt er titusenvis av mennesker under 40 år døde av viruset, CDC har en oversikt som viser at bare i USA har mer enn 6000 mennesker under 40 dødd av dette.

https://www.cdc.gov/nchs/nvss/vsrr/covid_weekly/index.htm#AgeAndSex

Og igjen, det er mange flere gamle som er døde, og andelen unge døde fra COVID er liten i forhold til antall smittede, men ufarlig er det ikke, folk dør av dette, samt at mange blir veldig syke, hvor mange er det vanskelig å svare på, men folk bør ta dette på alvor, det er derfor myndighetene i alle verdens land, og så å si alle verdens eksperter på dette, advarer.

At mange rundt om i verden i disse tider lider av alvorlige tilfeller av Dunning-Kruger, gjør ikke at viruset blir ufarlig.

Det er bra du tar støyten med å forklare ignorantene de harde faktaene om dette, Olaf. Du gjør det bedre enn det jeg klarer, men som noen andre her inne skriver så virker det som man taler for døve ører. Personlig kjennskap til døde gjør heller ikke inntrykk på dem og den kategoriske virkelighetsfornektelsen som de tviholder på. Overveldende dokumentasjon, bred enighet fra 99% av legevitenskapen verden over men det virker som de holder seg for ørene med nanananhørerikkehørerkke og fortsetter å kverne på at det er en "vanlig influensa". Vel, du forklarer det godt men jeg tror ikke det går inn. Og det er flere slike. Rundt 8000 har sluttet seg til Facebook-gruppen "Stop Lockdwon"(latterlig, vi har ingen lockdown i Norge). Og søndag skal de ut og demonstrere.

Men å prøve å argumentere med folk som kaller meg for "nazist på ytre høyre" og sammenligner de ekstremt milde karantenereglene i Norge med å sende jøder i gasskammere; vel det er en tung oppgave hvis hensikten er å få inn fornuft. Det blir som å prøve å overbevise konmspirasjonsteoretikerne som tviholder på chemitrails og flat earth. Og til tross for slike ville sammenligninger prøver de å late som de ønsker en "faktabasert diskusjon".

Men de får gå på Norges svar på Trump-rally på søndag da når de har lockdown-protest. Heldigivs ser det ikke ut som om utendørs demonstrasjoner er noe særlig superspreder-arrangementer tross alt. Det har vel aldri vært så mye sosial uro og dilder; demonstrasjoner av ymse slag over hele verden som det har vært i høst, men ingen av disse har meg bekjent vært store smittekilder; det er innendørs arrangementer man hører om slikt. Men jeg er mer bekymret over buskapet de sprer opg effekten av å spre farlig disinnformasjon. Men møter de opp der kan de jo ha den "faktabaserte" diskusjonen de ønsker seg. Meningsfeller blir nok lettere å finne enn her.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Jarmo låste denne emne
  • Jarmo gjenåpnet denne emne

Spania: 

Det rapporteres at Spania som første europeiske land i dag har passert 1 million påviste tilfeller av COVID-19.

Coronavirus live news: Spain exceeds 1m cases; Lazio region imposes curfew
https://www.theguardian.com/world/live/2020/oct/21/coronavirus-live-news-cdc-finds-300000-excess-deaths-in-us-spain-nears-1m-cases

 

USA:

Det rapporteres i amerikanske nyhetskanaler at CDC i kveld vil holde en direktesendt briefing. Dette blir da deres første briefing av denne sorten siden pandemien ble erklært. Går live i nyhetskanaler, og trolig på nett.

Edit: De er i gang. CDC-direktør dr. Robert Redfield, og helseminister Alex Azar:

 

Alternativ stream:

Spoiler

 

 

Endret av xRun
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (2 minutter siden):

Har USA en vaksine klar for bruk?:omg:

Bildet? Det er kun en poster, ikke spesifikt relatert til innholdet i briefingen.
Vaksinene som testes nå er forøvrig klar til bruk i testsammenheng, ikke for bred distribusjon og tilgjengelig for massene.
Det kommer neste år ifølge Azar i briefingen nå. Først til noen grupper tidlig på året, og bredere tilgjengelig utover året.

Endret av xRun
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
xRun skrev (Akkurat nå):

Bildet? Det er kun en poster, ikke spesifikt relatert til innholdet i videoen.

Nei, men siden de skal ha pressekonferanse tenker jeg. Håper på "breaking news". Skjønt, jeg har nå lest signaler om at hvis USA blir de første med vaksine ønsker de ikke å dele den med verden. Trump kom jo med slike signaler nå i vår.

Lenke til kommentar
Sitat

Enorme forskjeller

For de fleste aldersgruppene nådde bekreftede smittetilfeller sin topp i løpet av uka fra 29. mars. Dødeligheten nådde sin topp ei uke seinere, på grunn av tidsforsinkelsen fra alvorlig infeksjon til død.

Forskerne har beregnet at den totale dødeligheten for covid-19 i New York by mellom mars og juni var på 1,39 prosent.

Det er enorme forskjeller i dødelighet mellom aldersgruppene.

Bare 45 av 16332 påviste smittede under 25 år døde. For denne aldersgruppa er det beregnet en dødelighet på 0,00972 prosent.

Av 64 753 registrerte smittede i aldersgruppa 25-44 år døde 734. Beregnet dødelighet er 0,116 prosent.

Av 74798 smittede i aldersgruppa 45-64 år døde 4732. Beregnet dødelighet er 0,939 prosent.

Av 25 460 smittede i aldersgruppa 65-74 år døde 5181. Beregnet dødelighet er 4,87 prosent.

Av 24 396 smittede i alder over 75 år døde 10 755. Beregnet dødelighet er 14,2 prosent.

https://www.dagbladet.no/nyheter/her-er-forskernes-dodsfasit/72976479

  • Liker 1
Lenke til kommentar

USA:

Flere medier melder i kveld at CDC utvider definisjon for hva en "nær kontakt" er. Hittil har dette vært definert som innenfor 6 fot fra en smittet i minst 15 minutter. Fra nå defineres det som innen 6 fot i tilsammen 15 minutter.
Endringen er altså at nærheten ikke trenger å være kontinuerlig, det vil likevel falle inn under "nær kontakt" slik det nå er definert.

CDC expands definition of close contact after spread from 'multiple brief encounters'
https://thehill.com/policy/healthcare/522117-cdc-expands-definition-of-close-contact-after-spread-from-multiple-brief

Endret av xRun
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
37 minutes ago, Kryptodebunker said:

For aldersgruppen 45-64 år er det altså 1000 ganger mer sannsynlig at man dør av covid-19 om man blir smittet enn det er å få tolv rette i tipping.

Det er 100 000 ganger mer sannsynlig at man dør dersom man blir smittet av covid-19 enn det er å få 7 rette i lotto.

For å sette det litt i perspektiv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Sitat

Her herja koronaviruset – fylkeslegen vil stramme inn for utanlandske arbeidarar

Seks bedrifter langs kysten har hatt smitteutbrot blant utanlandske arbeidarar. I Vestland ber dei stramme inn att på karantenereglane som industrien har fått mjukna opp.

Heile Europa lyser raudt. Polen er eit av landa med mykje smitte. Frå dette landet kjem det mange importarbeidarar til Noreg, og for tida også mykje importsmitte.

 

Dei siste vekene har 210 personar fått med seg smitte frå utlandet til Noreg. Halvparten av desse kom reisande frå Polen, og sannsynlegvis jobbar fleire av dei i norske industribedrifter.

 

Andre krav til industriarbeidarane

Då Noreg så vidt starta opp att etter nedstenginga i mars var det ei stor utfordring at innreisereglane var strenge. Difor har det vore viktig for industrien å få på plass nokre unntak.

 

Ein utanlandsk industriarbeidar slepp unna kravet om ei karantenetid på ti dagar. I staden for kan dei starte å jobbe så snart dei har tatt ein negativ koronatest. Men dei må ha karantene på fritida fram til dei tek ein ny test nokre dagar seinare. Om den også er negativ er dei ute av karantenen.

 

Men problemet oppstår om det viser seg at den første prøven vart tatt for tidleg, og arbeidaren faktisk var smitta av korona. Då kan smitta ha spreidd seg i bedrifta mellom første og andre prøve.

https://www.nrk.no/norge/pa-dette-verftet-herja-koronaviruset---fylkeslegen-ber-om-regelendringar-1.15206814

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Mye av smitteøkningen har nok å gjøre med sesongvariasjoner snarere enn at folk har endret oppførsel. Med andre ord, av samme grunner som at sesonginfluensa osv. gjerne kommer om høsten og vinteren.

Varme og fuktighet danner større og tyngre molekyler som ikke holder seg i lufta like lenge. Mangel på sollys gir mindre D-vitamin og dårligere immunforsvars samt at mindre UV stråling ødelegger færre virus celler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, William_S said:

For det første har jeg aldri hevdet at covid 19 er noe mindre farlig enn influensa. Nok en stråmann... Men at det er ekstremt mye farligere er heller ikke sant. JEg ønsker meg en faktabasert diksusjon her og fakta er at mange overdriver faren av dette viruset til det ekstreme. Folk er ekstremt redde for dette, men det er jaggu ikke rart når alt man får fôret dag inn og dag ut er knallrøde overskrifter i Dagbladet. For så farlig er det faktisk ikke. Det er riktig at dødeligheten blant gruppa 80+ er høy, men for folk under 70 er dette viruset så å si ufarlig. Da sier det seg selv hvilke grupper man helst bør forsøke å skjerme. 

Dagbladet er ikke noen god avis. Der er jeg helt enig med deg. Men, det er lite som jeg faktisk er enig med deg i sånn ellers ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
11 hours ago, Morromann said:

Nei, men siden de skal ha pressekonferanse tenker jeg. Håper på "breaking news". Skjønt, jeg har nå lest signaler om at hvis USA blir de første med vaksine ønsker de ikke å dele den med verden. Trump kom jo med slike signaler nå i vår.

Er det sånn økonomisk årsak eller produksjonsbegrensninger man prater om? Altså sier de blindt nei til å dele sin knowhow slik at andre land kan produsere den typen vaksine som et amerikansk selskap har kokt i hop?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...