Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Kjell Iver skrev (14 minutter siden):

En del fornuftig logikk i denne videoen

 

Kan du i det minste gi en liten oppsummering om hva videoen handler om? Dette er tydeligvis kanalen til en privatperson så det kan jo være greit å fortelle hvem han er og. Videoen har ingen god beskrivelse av innholdet og kanalen har ingen god beskrivelse av eier/intensjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sexylubb1 skrev (2 minutter siden):

Kan du i det minste gi en liten oppsummering om hva videoen handler om? Dette er tydeligvis kanalen til en privatperson så det kan jo være greit å fortelle hvem han er og. Videoen har ingen god beskrivelse av innholdet og kanalen har ingen god beskrivelse av eier/intensjon. 

Som nevnt - fornuftig logikk. 

Lenke til kommentar
frohmage skrev (10 timer siden):

Okay ? Om det ikke kom tydelig nok frem, så mente jeg selvfølgelig liv vi har spart pga tiltakene. Hvorfor ville like mange dødd av viruset her som i Sverige med like tiltak, når de har dobbelt så høy befolkning?

Befolkning har ingenting å si for spredningen av ett nytt virus. Det har kun noe å si for hvor mange som totalt vil dø av viruset. Sverige er fortsatt i en tidlig fase av spredningen. Jeg tror over 100 000 vil dø i år i Sverige. 5000 i Norge. 

Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (7 timer siden):

Vi snakker om milliarder brukt på redde et fåtall mennesker som i det store flertall ville død innen kort tid uansett, kynisk måte se det, men vi har faktisk en influensa vært eneste år som tar livet av eldre og noen ganger dessverre helt friske folk.

Vi har antagelig reddet rundt 1000 personer bare til nå, mange av de med mange gode år igjen i arbeidslivet og privatlivet. Nedstengningen måtte vi tatt før eller siden uansett, men ved å velge å ta den tidlig kommer vi langt billigere fra det på to måter:

- Færre tapte liv, inklusive noen relativt unge og friske

- Kortere nedstengningsperiode enn om vi hadde ventet lengre.

Vi har jo et oljefond for svarte! Som skal hjelpe oss igjennom kriser. Det er jo akkurat nå vil burde ta uttak av det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
12 hours ago, Laffe said:

Etterpåklokskap er tydeligvis inn å være. Går man inn på profilene til flere av deltakerene så ser man gradvis at de skifter mening angående covid19. Fra: viruset er ikke farlig til viruset er farlig. 

Snakk om å skyte seg selv i foten for å være idiot, når enkelte har prøvd å overbevise det fra dag 1. 

Det er som å se trump sine uttalelser: everything is under control/its Just a flu til we have  a pandemic-situation/i saw it from thr beginning

Hva er neste? Konspirasjonsteorier om at det er laget i en fabrikk? 

Å skifte mening kalles jo å lære da ;) I en corona situasjon tror jeg alle lærer, problemet er de som ikke ønsker å høre på de som har lært mer og alltid står hardt i sin "besserwisser" skanse.

Men etterpåklokskap bærer preg av å påberope seg kunnskap i form av "å vite bedre" når det er en følge av å observere og lære av det andre har gjort uten å vedgå det. Flere kan nok  ha godt av faktisk kreditere de man har lært av.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
12 hours ago, Simen1 said:

Svært mange av de under 45 overlever viruset, men mange av de trenger sykehusinnleggelse, noe som tar opp sengeplasser fra de som er mer utsatt. Noen av de under 45 vil også dø. Videre må du tenke på at R0 er nede på 0,7, noe som vil si at hver smittet vil smitte 0,7 andre personer. Eller sagt på en annen måte: At dersom smitten brer seg i en skoleklasse med 30 elever, 60 foreldre, så vil dette smitte i snitt 0,7 * 90 = 63 personer. Potensielt andre personer i risikogruppene.

Jeg tenker at de må sette inn tiltak for å unngå at smitten spres innad på skolen, fordi det kan smitte veldig veldig mange. Kanskje sammenlignbart med å holde konsert for hundrevis, om ikke tusenvis av personer. Mange skoler er ikke egnet for hermetisk oppdeling. Ungene benytter samme uteområde og lærerne samles i samme lærerværelse, rundt samme kaffetrakter etc og SFO-folket har gjerne sin base de også.

Hvis noen her har noen gode idéer for å inndele skolene i mindre enheter som ikke har kontakt med hverandre så hyl ut. FHI trenger sikkert innspill.

Jeg forstår ærlig talt ikke hvorfor man ikke kan fortsette med virtuelle klasserom. Teknologien i dag er god nok til det eller hvertfall så god at man kan få det til med enkle tiltak. Alle barn har sitt eget rom (mange deler og kan da bruke kjøkken+ etc.) og forhåpentligvis et sted de gjør lekser i fred og ro, dette får være klasseroms pulten til man er i mål. Er det noen elever som i dag ikke får en laptop eller nettbrett eller i verste fall ikke har en smartmobil?

Savner at man går sammen og er litt løsningsorienterte i den situasjonen der. Hele greia virker litt "trassig" som om man har gjort tiltakene bare for syns skyld.

Hvis det er eller hadde vært slik at foreldre skal tilbake på jobb og man ikke kan la barn være alene hjemme så er det ikke verre enn at man som småbarnsforeldre får dispensasjon til å veksle på "Hjemmekontor" annenhver uke eller 50% på annen måte.

Det virker ikke som at man ser på løsninger men bare har bestemt.

EDIT: (Jeg tok utgangspunkt i at man ser for seg at alle barn og ikke bare 1-4 klassinger må tilbake)
Først, håper man ser hvor tullete slike forslag som under blir, vi har bedre løsninger i dag. Men ok, hvis man på død og liv må ha barna på samme geografisk lokasjon så har man nå tusenvis av tomme idrettshaller, kantiner, gymhaller osv. som kan settes opp med små designerte bordflater med 2m avstand og laptoper (med øretelefoner/øreplugger) hvor lærerne kan ha hver sine virtuelle grupperom/klasserom i apper man velger å bruke og foreta klasseromsopplæring på den måten. Læreren som holder undervisningen kan fint sitte hjemme med 3-4 lærere/vakter (nok til skift og dekke alle) som er tilstede for å sørge for at alt går bra for seg på lokasjonen og passe på barna.

Informasjon om hvordan man skal avholde undervisningen kan foregå på de plattformer elevene allerede bruker på PC/mobil.

EDIT2:
Men jeg ser ikke helt hvorfor man skal sluse barna tilbake på fysiske samlende lokasjoner ennå. Det virker som man da angriper problemet helt feil.

Etter min mening burde i dag alle klassrom (også voksenopplæring/kurs) hatt sin virtuelle motpart/tillegg hvor elever som er hjemme av ulike årsaker likevel kan følge undervisningen om så fra sengen på den måten. Å måtte være på en fysisk lokasjon for å delta i undervisning er virkelig utdatert (jeg ser selvsagt de sosiale aspektene som er viktig for barns opplæring, men vi snakker unntakstilfeller).

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Theo343 said:

Jeg forstår ærlig talt ikke hvorfor man ikke kan fortsette med virtuelle klasserom. Teknologien i dag er god nok til det eller hvertfall så god at man kan få det til med enkle tiltak. 

1) ganske mange unger har kun en forelder (alenemor-ungene)

2) det er stort sett fattige/uføretrygdede/innvandrere/arbeidsløse/ufaglærte som vil slite med hjemmeskole (foreldrenes evne til å følge opp, trangboddhet, etc)

3) det er masse ledige klasserom i de fleste kommuner (de eldre elevene pluss ungdomsskolen) så de5 er «lett» å flytte ungene til romsligere klasserom

4) det er dyrt å ha ungene hjemmme, når det betyr at foreldre også blir hjemme

5) «mange» barn har det ikke så bra hjemme, og «trenger» skolen

tror kunnskapsministeren tenker mest på 1), 2) og 5)

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
28 minutes ago, 0laf said:

Det er som svenskene sier, det är inte toppen på snoppen som gör susen i musen, det är såsen i påsen !

Haha, jeg endret det selvsagt. Småtasser, småttisser og den slags slang kan fort misforstås i disse karantene tider ser jeg :D

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
32 minutes ago, M98kF1 said:

1) ganske mange unger har kun en forelder (alenemor-ungene)

2) det er stort sett fattige/uføretrygdede/innvandrere/arbeidsløse/ufaglærte som vil slite med hjemmeskole (foreldrenes evne til å følge opp, trangboddhet, etc)

3) det er masse ledige klasserom i de fleste kommuner (de eldre elevene pluss ungdomsskolen) så de5 er «lett» å flytte ungene til romsligere klasserom

4) det er dyrt å ha ungene hjemmme, når det betyr at foreldre også blir hjemme

5) «mange» barn har det ikke så bra hjemme, og «trenger» skolen

tror kunnskapsministeren tenker mest på 1), 2) og 5)

 

 

Så hvorfor skal man skyfle ALLE barna (1-4 klassinger eller hva man ser for seg) tilbake på skolen hvis man snakker spesialbehov for enkelte barn?
 

Quote

1) ganske mange unger har kun en forelder (alenemor-ungene)

Disse barna kan få tilbud om å foreta undervisning på andre lokasjoner under voksnes oppsyn. Som eks. foreslått eller at skoler gir tilbud for maks 5-10 elever per klasserom el. Men her må man påse at man har nok lærere, noe vi ikke har når man splitter opp barna på den måten. Man kan få til untaksbehandling til en viss grad.

Et alternativ er at man følger tanken om virtuelle klasserom hvor de med særlige behov kan møte opp på skolen i klasserom med maksimalt 5(?) barn og hvor undervisningen samtidig foregår på Teams og andre applikasjoner slik at majoriteten som er hjemme også kan delta.

Men at man er alenemor/alenefar betyr i praksis at man har 100% ansvar for barn man har satt til verden ja, det er helt riktig.

Quote

2) det er stort sett fattige/uføretrygdede/innvandrere/arbeidsløse/ufaglærte som vil slite med hjemmeskole (foreldrenes evne til å følge opp, trangboddhet, etc)

Dette høres ut å komme fra de som ser ting utenfra men aldri har opplevd å vokse opp i en slik situasjon selv?

Jeg vokste opp med søsken og en arbeidsufør alenemor som gikk på sosial stønad. Fremfor å anta hvor "ille" de har det så vet jeg nøyaktig hvordan det likevel fungerte på tross av utfordringer med mindre man har alkoholiserte/rusmisbrukende/voldelige foreldre som er en helt annen situasjon og noe da andre systemer burde tatt tak i? Vi organiserte oss fint med det vi hadde.

Også må man for all del slutte å anta at alle som av ulike årsaker har havnet "utenfor" sosiale normer skal være så evneveike :). Det er ingen automatisk sammenheng der. Det kan ofte vært motsatt, at de som har det for godt utvikler seg i den retning.
 

Quote

3) det er masse ledige klasserom i de fleste kommuner (de eldre elevene pluss ungdomsskolen) så de5 er «lett» å flytte ungene til romsligere klasserom

Hvis man snakker om kun 1-4 klasse elevere ja, men har vi da nok lærere til å splitte opp disse 1-4 klassingene som kan følge læreplanen på en kvalitativ og god måte. Eller gjør vi det bare feil?

 

Quote

4) det er dyrt å ha ungene hjemmme, når det betyr at foreldre også blir hjemme

Det er dyrt å ha en pandemi, man må ikke snakke og agere som om vi ikke har en pågående pandemi.
 

Quote

5) «mange» barn har det ikke så bra hjemme, og «trenger» skolen

At noen barn ikke har det så bra hjemme er alle klar over, men det endrer ikke pandemi situasjonen. Her er det da helt klart andre funksjoner som må settes inn enn å ta helhetlige beslutninger ovenfor pandemien tatt på det grunnlaget. I beste fall regner jeg med at man har oversikt over hvilke barn som ikke har det bra hjemme og kan tilby disse (unntakshåndtering) andre tilbud.

Det burde man kanskje allerede iverksatt uavhengig av hvilken fase vi er i?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Covid-19 er ikke farlig for barn under 10 år. De smitter heller ikke andre i noe stor grad til andre. Derfor kan skolene for barn under 10 år åpnes. (Jeg bare forutsetter at dette er riktig, det er ikke slik jeg vil påstå at det er rett)

For større barn er det mer usikkert. Om det ikke er slik for de, og de smitter mange. Da vil det ta kort tid til en får smitte på skolen. Da er jeg sikker på at skolen blir stengt igjen i løpet av kort tid. Hvilket egentlig betyr at for disse er det best å satse på hjemmeundervisning frem til sommerferien. Vi kan kanskje åpne hvert klassetrinn trin for trin å se om det går. Kanskje går det opp til en gitt alder.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Quote

Covid-19 er ikke farlig for barn under 10 år. De smitter heller ikke andre i noe stor grad til andre. Derfor kan skolene for barn under 10 år åpnes.

Hvis det er riktig (forholder meg ikke til det i saken).

Skal disse barna da interneres på skolene? De vil jo da uansett i større grad bidra til å spre smitte om de likefult er gode smittebærere. Dette er jo litt i samme gata som "det er ikke farlig for meg" mentaliteten er det ikke?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Theo343 said:

Så hvorfor skal man skyfle ALLE barna (1-4 klassinger eller hva man ser for seg) tilbake på skolen hvis man snakker spesialbehov for enkelte barn?
 

Disse barna kan få tilbud om å foreta undervisning på andre lokasjoner under voksnes oppsyn. Som eks. foreslått eller at skoler gir tilbud for maks 5-10 elever per klasserom el. Men her må man påse at man har nok lærere, noe vi ikke har når man splitter opp barna på den måten. Man kan få til untaksbehandling til en viss grad.

Dette høres ut å komme fra de som ser ting utenfra men aldri har opplevd å vokse opp i en slik situasjon selv?

Jeg vokste opp med søsken og en arbeidsufør alenemor som gikk på sosial stønad. Fremfor å anta hvor "ille" de har det så vet jeg nøyaktig hvordan det likevel fungerte på tross av utfordringer med mindre man har alkoholiserte/rusmisbrukende/voldelige foreldre som er en helt annen situasjon og noe da andre systemer burde tatt tak i? Vi organiserte oss fint med det vi hadde.

Også må man for all del slutte å anta at alle som av ulike årsaker har havnet "utenfor" sosiale normer skal være så evneveike :). Det er ingen automatisk sammenheng der. Det kan ofte vært motsatt, at de som har det for godt utvikler seg i den retning.
 

Hvis man snakker om kun 1-4 klasse elevere ja, men har vi da nok lærere til å splitte opp disse 1-4 klassingene som kan følge læreplanen på en kvalitativ og god måte. Eller gjør vi det bare feil?

 

Det er dyrt å ha en pandemi, man må ikke snakke og agere som om vi ikke har en pågående pandemi.
 

At noen barn ikke har det så bra hjemme er alle klar over, men de endrer ikke pandemi situasjonen. Her er det da helt klart andre funksjoner som må settes inn enn å ta helhetlige beslutninger ovenfor pandemien tatt på det grunnlaget. I beste fall regner jeg med at man har oversikt over hvilke barn som ikke har det bra hjemme og kan tilby disse (unntakshåndtering) andre tilbud.

Det burde man kanskje allerede iverksatt uavhengig av pandemi?

Om smitten slipper litt løs så dør en del «tilfeldig utvalgte», de som «sliter hjemme» er på ingen måte jevnt fordelt i befolkningen, så om man vil skjerme de svake er det helt logisk å starte med småskolen. 
Jobber med (blant annet) «vanskeligstilte familier», og joda det finnes noen ressurssterke og normalt mentalt oppegående i alle grupper. Men «de fleste» har trukket taperlodd i alle lotteriene, og i tillegg gjort det værre for seg selv der de kan velge. (Blir ikke så bra hjemmeskole hos en ufør/arbeidsløs somalisk alenemor med 7 unger på 42 kvadratmeters 3-roms med en PC på deling og hvor 60% av trygden sendes til al-Shabaab...). Jeg skulle gjerne sett skolene stengt en stund til, men skjønner godt at det er gode grunner for å åpne også

Lenke til kommentar
Theo343 skrev (19 minutter siden):

Hvis det er riktig (forholder meg ikke til det i saken).

Skal disse barna da interneres på skolene? De vil jo da uansett i større grad bidra til å spre smitte om de likefult er gode smittebærere. Dette er jo litt i samme gata som "det er ikke farlig for meg" mentaliteten er det ikke?

Forskjellen er at de ikke smitter andre i stor grad (hverken til andre elever, lærere eller foreldre). Dette er selvfølgelig ikke 100% sikkert at de smitter så lite at det går bra. Men jeg har sett at forskere har uttalt at barn smitter lite ved denne sykdommen.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

@Theo343 Barn i 1-4 klasse (SFO-alder) har ikke selvdisiplin og konsentrasjon nok til selvstudier. Det blir spilling, leking, ut og leke med venner i gata etc. med mindre voksne passer på. 50/50 fungerer sikkert for de fleste A4-familier, men ikke alle har to foreldre, eller har en forelder som er sjømann, jobber i "særlig samfunnskritisk stilling" eller lignende. Eventuelt at begge foreldre har særlig samfunnskritiske stillinger. Ideelt sett skulle alle skolebarn hatt selvdisiplin og konsentrasjon nok til å følge med på nettskole, men prøver man på dette er jeg redd det skaper et stort kunnskapsmessig klasseskille på de som har en forelder hjemme og de som ikke har det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...