Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jarmo skrev (21 minutter siden):
Sitat

Kameraene Dagbladet TV bruker har kun mulighet til å zoome inn til en brennvidde på 112 mm. Det er langt unna det som må til for å skape en perspektivforandring som det påstås er blitt gjort her, sier Andresen.

 

Jeg vet ikke om noen fullformatobjektiver som ender på 112mm i tele-enden. Det tyder på at de ikke har brukt fullformat sensor. Det betyr at man får en "ekstra" tele-effekt og tele-kompressjon på grunn av sensorstørrelsen (crop-faktoren).

En annen ting er at jeg som er ganske godt vant med kameraer og teleobjektiver ser med et kvart øye at tele-kompressjonen i bildet er MYE MYE større enn det man får fra 112mm på et fullformatkamera.

Det hadde vært interessant å få fasiten her. Eventuelt om noen kan drive litt faktasjekk ved å prøve å gjenskape bildet og kan fortelle hvordan de klarte det (sensorstørrelse, brennvidde og blendertall).

 

EDIT: Belager kortslutningen min, jeg tenkte at dette var et stillbilde fra et stillbildekamera. Det er selvsagt et stillbilde fra en video sannsynligvis filmet med et videokamera av en eller annen sort. Det har neppe fullformatsensor. Da gir en fysisk brennvidde på 112mm mer mening, men da bør de også opplyse om sensorstørrelse eller "fullformat-ekvivalent" brennvidde og eventuell "digital zoom". Det er nødvendig for å fortelle hele historien og sannheten om tele-kompresjonen i bildet.

Håper uansett noen faktasjekkere tar turen bort til Markveien og prøver å gjenskape bildet, sjekker avstanden og teller antall mennesker per kvadratmeter.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
tjavel skrev (7 timer siden):

Kina er et autoritært regime, de gjør det de føler de må for å hindre opptøyer blant folk og for at CCP ikke skal bli utfordret på makta.

Så det følger ikke våre idealer og det er mange klare brudd på menneskerettighetene. Kina er likevel et rasjonelt regime som i store og hele forsøker å bedre levestandarden til folk flest. Det er ikke et klassisk diktatur med et fattig folk og en gal diktator som lever i luksus på toppen. Så de er en rasjonell autoritær stat, slik som de fleste autoritære stater i dag. Noen av de mest fremgangsrike landene i dag har også i praksis autoritære myndigheter, men det er ikke en modell som generelt er å anbefale og Kina forsøker ikke anbefale det. Men de anbefaler å følge modellen på å satse på å bygge infrastruktur om en skal øke levestandarden.

For vesten er det å håpe at etter hvert som levestandarden øker så vil friheten øke også. Myndighetene er nødt til å tilpasse seg hva kinesere mener allerede, de kan ikke gjøre noe som går tvert i mot hva folk flest der mener for bred misnøye ville de ikke klare å undertrykke selv med brudd på menneskerettighetene.

Går ikke bortforklare hva Kina driver med, vi får håpe slike som deg er i mindretall så vi får gitt dem en sikkelig lærepenge.

Er ikke bare klare brudd påcmenneskerettighetene, de hysjer ned det som skjedde også når det skjedde og med det direkte sørget for at dette spredde seg til alle andre land, sentrale myndigheter der nede ikke bare  lokale myndigheter i Whuhan.

Endret av DaniNichi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, 0laf said:

Verdensøkonomien har allerede fått seg en real knekk, det spiller liten rolle om vi holder samfunnet stengt noen måneder ekstra, med unntak av lokale bedrifter som åpenbart vil få problemer, men jeg personlig anser det å være viktigere å redde liv, enn at små reisebyråer skal overleve, det er risikoen man dessverre tar som næringsdrivende.

Det er ikke en bagatell med varer og tjenester som blir permanent borte med de selskapene som forsvinner. Med disse forsvinner meningen med å leve for millioner av mennesker. Siden 1994 har det ikke "hatt noen hensikt for meg å leve". Hvorfor - fordi et selskap gikk konkurs.

Quote

On April 29, 1994, Commodore International Limited announced that it was starting the initial phase of voluntary liquidation of all of its assets and filing for bankruptcy protection. Commodore, once the savior of the Amiga, had failed to save itself.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (9 minutter siden):

Anders Tegnell påstår at Sverige har verdens beste statistikk for dødsfall

– Vår dödsstatistik kommer vara högre och bättre än något annat land skulle jag vilja påstå.

SS Obersturmführer Anders Tegnell ?

vet ikke, men fikk bare den assosiasjon :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (18 minutter siden):

PS. Skill på begrepene zoom og tele. Det har helt forskjellige betydninger.

Jeg står korrigert. Slarvet desverre litt. Glemte at du er der Simen ? Hvis Jarmo har rett og linsa er 112mm vil jeg tro at målejobben er en enkel affære for en person med de rette verktøyene. Hadde en animatør satt sammen en rask bildemontasje med utgangspunkt i polkøa (utenfor polet formoder jeg) kan vi raskt få på plass en koorigert versjon og enten frikjenne, eller arrestere innlegget.

Lenke til kommentar
BadCat skrev (5 minutter siden):

Det er ikke en bagatell med varer og tjenester som blir permanent borte med de selskapene som forsvinner. Med disse forsvinner meningen med å leve for millioner av mennesker. Siden 1994 har det ikke "hatt noen hensikt for meg å leve". Hvorfor - fordi et selskap gikk konkurs.

Commodore-fan ? Nå kan du jo samle på det i stedet, å finne glede i det, Commodore er fremdeles populært.

For mange av selskapene som går under, så er det selvfølgelig litt tragisk, men markedet er der når dette er over, å det vil sprette opp nye selskaper, man kan ikke sette næringslivet foran folkehelsen ... det vil si man kan, Sverige gjør jo det, men det er trolig en dårlig ide?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I går så jeg en gammel episode av Norge bak fasaden. Den handlet om at Norge hadde godkjent en medisin. Den var så dyr at kun de under 18 år ble å få den. De på over 18 år måtte godta å sitte i rullestol resten av livet. Tror det var snakk om 500.000 kr per dose, og man trenger minst fire doser. Sykdommen var dog sjelden.

Ikke kom og fortell meg at helse ikke har en prislapp, og at man på et tidspunkt må velge velge økonomi over død og elendighet.

Endret av Windoge
  • Liker 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (8 timer siden):

Nå greier jeg ikke få øye på meg selv på det bildet, men har selvfølgelig vært ute og fått litt frisk luft i dag, slik alle bør gjøre om de ikke er i karantene. Akkurat som du, når du lufter bikkja. Folk bor tett her, og da blir det litt sånn når alle trenger luft og sollys.

Jeg tror ikke smittefaren er så voldsomt stor for folk som er ute og går tur, men vil ikke sette meg i store grupper i parken. To og to sammen, med noen meters avstand til andre tar jeg derimot gjerne sjansen på. 

Poeng mitt er at når det er antyding til regn eller overskyet er det jo som forlatt også på dagtid, hvis man virkelig har behov for å jogge så jogger man selv om solen ikke er ute, man setter seg ute tar litt frisk luft selv om det er litt dårlig vær om man absolutt trenger det.

Men tydeligvis ikke noe behov før solen titter så vidt fram, da skal folk sette seg overalt med utepils, ta alle benker som finnes, joggere kommer ut i flokker.

Sett folk komme kjørende for å jogge rundt elva folk er jo helt idioter, har du bil kan du kjøre til et annet sted med tanke på vi har ca null grønt områder rundt her.

Verste for meg er alle de som skal ta alle steder man kan sitte i solen fordi de skal sitte drikke øl i timesvis, fått så mye mer avsmak for alkiser og drikke kulturen til en del nordmenn.

Når det er sagt så klager jeg på vegne av andre jeg ser blir frustrert som eks barnefamilier som går langs elva som ikke får satt seg ned i 5-10min, vi har takterrasse der jeg bor så lider ingen nød med tanke på nyte solen.

 

 

 

 

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (3 minutter siden):
  • Bekräftat smittade i Sverige: 6 830
  • Dödsfall: 401

Källa: Folkhälsomyndigheten.
(Uppdaterat 5 april klockan 14.02)

De pleier jo å ta fri i helgene, virus er kun et problem i normal arbeidstid på ukedagene i Sverige.
Tallene blir som regel kun oppdatert igjen på mandag, men de har allerede nå økt antall døde ganske betydelig, så mye tyder vel at man forsøker å få morgendagens tall til å fremstå litt bedre?

Lenke til kommentar
Windoge skrev (10 minutter siden):

I går så jeg en gammel episode av Norge bak fasaden. Den handlet om at Norge hadde godkjent en medisin. Den var så dyr at kun de under 18 år ble å få den. De på over 18 år måtte godta å sitte i rullestol resten av livet. Tror det var snakk om 500.000 kr per dose, og man trenger minst fire doser. Sykdommen var dog sjelden.

Ikke kom og fortell meg at helse ikke har en prislapp, og at man på et tidspunkt må velge velge økonomi over død og elendighet.

Helse er god forretning for spekulanter. Det er en kjent sak at diabetes medisin har økt i pris og det kraftig i land som ikke har et system som setter tak på prisen. Tenker her på USA. Spekulanter kjøper famasøytiske selskaper (som er børs noterte) med penger de låner til nesten ingen rente. De skrur opp prisen slik at lånet kan betales og de kan stappe penger i lomma selv. Dette på bekostning av mennesker som trenger medisinen for å overleve. Mye på nettet om dette.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

markveien.jpg.9487dd60acfbb0382d3af583bb9019e3.jpg

Jeg teller ca 90 hoder og antar at det reelle tallet er ca 110 siden noen er helt skjult bak andre og sidene helt fremst i bildet ikke er med.

Jeg sjekker google streetview og finner alle skiltene nedover gata, kjenner igjen fasadene, det første krysset, hvor gata endrer svakt retning og til og med lysarmaturet og treet helt i enden av gata. Det er kjapt gjort å verifisere at avstanden fra skiltet i forgrunnen til lysarmaturet i bakgrunnen er ca 420 meter. Bredden varierer litt, men snittet ligger på ca 11 meter. Arealet er ca 420*11 = 4600 m2. Dvs. ca 42 m2 per person.

Dette er lett å etterprøve om noen vil.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ekspert om tusener av døde i Norge: - Det vil ikke skje

Professor Eiliv Lund (72) er overbevist om at coronasykdom ikke vil ta flere liv enn vanlig sesonginfluensa i Norge: – Dette viruset truer ikke folkehelsen, sier den prisbelønte forskeren.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/mR96OL/ekspert-om-tusener-av-doede-i-norge-det-vil-ikke-skje

Endret av DaniNichi
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Simen1 said:

markveien.jpg.9487dd60acfbb0382d3af583bb9019e3.jpg

Jeg teller ca 90 hoder og antar at det reelle tallet er ca 110 siden noen er helt skjult bak andre og sidene helt fremst i bildet ikke er med.

Jeg sjekker google streetview og finner alle skiltene nedover gata, kjenner igjen fasadene, det første krysset, hvor gata endrer svakt retning og til og med lysarmaturet og treet helt i enden av gata. Det er kjapt gjort å verifisere at avstanden fra skiltet i forgrunnen til lysarmaturet i bakgrunnen er ca 420 meter. Bredden varierer litt, men snittet ligger på ca 11 meter. Arealet er ca 420*11 = 4600 m2. Dvs. ca 42 m2 per person.

Dette er lett å etterprøve om noen vil.

Her må man huske på
1. De aller fleste er på siden.
2. Det står en stor klynge som blokkerer sikten videre

I området hvor det er mye folk så er det mye mindre enn 42 m2 per person. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DaniNichi skrev (16 minutter siden):

283515791_Palermotettitett.thumb.png.41d9d55263af96a82328feceae108323.png

VG prøver seg på samme fototriks som Dagbladet og skriver "TETT I TETT" under bildet. De tror kanskje de slipper unna med det siden det er i et land langt unna som leserne neppe er lommekjent i, men de slår ikke mine google skills. :D Jeg fant stedet i google maps og ser 27 mennesker i en kø som jeg måler til ca 55 meter, eller i snitt 2 meter avstand mellom hver person.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
36 minutes ago, DaniNichi said:

Ekspert om tusener av døde i Norge: - Det vil ikke skje

Professor Eiliv Lund (72) er overbevist om at coronasykdom ikke vil ta flere liv enn vanlig sesonginfluensa i Norge: – Dette viruset truer ikke folkehelsen, sier den prisbelønte forskeren.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/mR96OL/ekspert-om-tusener-av-doede-i-norge-det-vil-ikke-skje

Det er allerede 400 døde i Sverige, og det rapportes om store mørketall.

Faktorene han nevner underbygger ikke argumentet at Norge vil slippe unna

Lav befolkningstetthet: Hva er det han mener med dette, at det ikke vil spre seg?
Ung befolkning: Norge har 17%, Spania har 19%, Italia har 23% over 65 år. Ingen enorm forskjell.
Antibiotikaresistens: Tvilsom teori, og det er masse døde i Nederland også. Nederland er et av landene med lavest antibiotikaresistens.

Endret av Camlon
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Camlon said:

I området hvor det er mye folk så er det mye mindre enn 42 m2 per person. 

Det er mulig at det er noe jeg ikke har fått med meg her, men jeg skjønner ikke hva gj.snittlig disponibelt areal per person forteller. Det er jo store områder i forkant hvor det er folketomt. Det er vel minimum avstand mellom hver person det er kommet anbefalinger om. Ut fra bildet så ser det i hvertfall ut som om mange personer ikke overholder denne anbefalingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...