Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

17 minutes ago, 0laf said:

Ut i fra sosiale medier og meningsmålinger, virker det som om nordmenn støtter de strenge tiltakene, og gjerne tar enda strengere tiltak, for å holde så mange som mulig i live.

Verdensøkonomien har allerede fått seg en real knekk, det spiller liten rolle om vi holder samfunnet stengt noen måneder ekstra, med unntak av lokale bedrifter som åpenbart vil få problemer, men jeg personlig anser det å være viktigere å redde liv, enn at små reisebyråer skal overleve, det er risikoen man dessverre tar som næringsdrivende.

Nå ja, men det kan fort forandre seg om antall smittete faller, andre land begynner å åpne opp igjen og folk begynner å se de økonomiske konsekvensene. For 4 uker siden så var sosiale medier overbevist at covid var hysteri, hvem vet hva sosiale medier sier om 8 uker.

Og det spiller absolutt en rolle hvor lenge ting blir holdt stengt. Det er ufattelig mange bedrifter som risikerer konkurs om situasjonen vedvarer. Hele turistnæringen og kulturnæringen vil kollapse og servicenæringen vil se en kraftig reduksjon. Da vil da være null behov for nye boliger og byggenæringen vil kollapse. Mangel på varer, og dermed inflasjon kan også bli et stort problem.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tyske Bild, en av de største mediene i Tyskland, spekulerer nå i om svenskene bevisst mørklegger tallene for å dekke over sin egne feilslåtte strategi.

 

Sitat

 

Det var forbløffende til å begynne med: Til tross for den slappe håndteringen av viruset så det ut til at pandemien utviklet seg vel så bra, som i landene der strenge regler ble innført for å bremse spredningen av koronaviruset.

Fra lørdag rapporterte landet mer enn 6000 bekreftede infeksjoner, 373 mennesker hadde dødd av Covid 19-sykdommen. Mellom 25 og 30 ble lagt til daglig.
Antall dødsfall sammenlignet med befolkningens størrelse, tilsvarte omtrent tallene til de skandinaviske nabolandene Finland, Norge og Danmark.

Men tilsynelatende er tallene feil! Søndag morgen ble det kjent at de forrige tallene er uriktige - og til og med er endret i ettertid.

FHM økte antallet retrospektivt, skriver TT. På den tiden var det allerede dobbelt så mange tilfeller som opprinnelig ble offisielt kunngjort for befolkningen.

 



https://www.bild.de/news/ausland/news-inland/doppelt-so-viele-tote-hat-schweden-seine-corona-statistik-gefaelscht-69857274.bild.html
 

Endret av 0laf
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (1 time siden):

Om en sammenligner daglige nye rapporterte smitte tilfeller i Norge og Sverige så ser en den store forskjellen i utvikling.

Sverige:

image.png.8aaf823a958916a56ca3463ea2d1dab9.png

Norge:

image.png.4bc2f8c94084446ec89d0c9d56a8db1f.png

Legg merke til den sterkt økende trenden i Sverige, mens det i Norge er flatt på ca 200.

Antall testet og bekreftet smittede avhenger veldig av hvor mange tester som gjøres og hvem de velger å teste. Antall dødsfall nå avslører mye om antall reelle smittetilfeller for 3 uker siden. Hvor mange som er reelt smittet etter det er veldig usikkert. Mye tyder på at Sverige har mye større mørketall enn oss.

 

Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (1 time siden):

Sverige har en lang og flott tradisjon med å føre folk bak lyset - se på innvandring & økonomi osv.

Fremtredende personer kom fort frempå og tvilte på dødstallene som ble oppgitt - og tar på seg å ettersjekke de senere:

 

Man går liksom ut i fra at tallene "mørkes" slik er det bare liksom.

Anders Tngell har tidligere presisert at de skiller mellom dødsfall av corona og dødsfall med corona. Jeg antar de offisielle dødstallene bare er de som regnes å ha dødd av corona.

Vårt mye elskede naboland viser altså skremmende Kina-takter her. Svært skuffende! Jeg tror dette vil skade vårt gode syn på Sverige i lang tid fremover.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Simen1 said:

Anders Tngell har tidligere presisert at de skiller mellom dødsfall av corona og dødsfall med corona. Jeg antar de offisielle dødstallene bare er de som regnes å ha dødd av corona.

Vårt mye elskede naboland viser altså skremmende Kina-takter her. Svært skuffende! Jeg tror dette vil skade vårt gode syn på Sverige i lang tid fremover.

Så i Norge testes alle som dør for corona?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Simen1 said:

Anders Tngell har tidligere presisert at de skiller mellom dødsfall av corona og dødsfall med corona. Jeg antar de offisielle dødstallene bare er de som regnes å ha dødd av corona.

Vårt mye elskede naboland viser altså skremmende Kina-takter her. Svært skuffende! Jeg tror dette vil skade vårt gode syn på Sverige i lang tid fremover.

Norge ville gjort nøyaktig det samme om vi fulgte FHI og lot viruset spre seg.

Kanskje gjør vi det samme allerede?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Nyhetsbyået TT retter nå sin tidligere uttalelse om at så mange som 750 kan være døde i Sverige.

Anders Tegnell hevder at "..viss eftersläpning kan det vara, men inte alls lika stor som det har varit tidigare", så TT gjør det nå tydelig at det ikke lengre finnes belegg for å hevde at så mange som 750 kan være døde ... de har nok fått en telefon fra "noen"?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (46 minutter siden):

Nå vet ikke jeg hvor de "reviderte" dødsfallene i Sverige kommer fra, jeg finner ingen informasjon om dette, det ville jo vært vesentlig i forhold til å anslå om det er folk som har dødd hjemme og er oppdaget senere, eller som det er sykehusene som har rapportert sent, eller FHM som ikke får de med seg i statistikken ?

ja det er slike ting det kunne vært interessant og viktig å vite. Likeledes om retningslinjene for å oppdage evt. smitte på folk som dør utenfor sykehus eller institusjon, f.eks. er likelydene mellom Sverige og Norge (eller andre land) Hvilke retningslinjer gjelder for leger som er hjemme hos folk å utsteder dødsattest? etc. Og hvor mye resurser brukes for å grave frem eksakt dødsårsak, når det samtidig evt. finnes andre underliggende lidelser man "enkelt" kan benytte. Og er praksisen lik i begge landene osv.

I Sverige er corona-saken i sosiale medier høyst politisert. Anført av Sverige Demokrater og alt-right som benytter situasjonen for å ta "sosialistene" Er rimelig sikker på at hadde det sittet en høyre-regjering evt. med SD på slep, hadde det vært helt stille i ekko-kamrene der borte.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (3 minutter siden):

I Sverige er corona-saken i sosiale medier høyst politisert. Anført av Sverige Demokrater og alt-right som benytter situasjonen for å ta "sosialistene" Er rimelig sikker på at hadde det sittet en høyre-regjering evt. med SD på slep, hadde det vært helt stille i ekko-kamrene der borte.

Det er ikke mitt inntrykk - reaksjonene der borte er ganske merkelige. Tror det kommer litt av at den sosialistiske regjeringen på en måte kjører et SD/Moderatorene opplegg - økonomien først.

Omvendt av det de gjør til vanlig - hvor det med innvandring har vært viktigst å hjelpe - koste hva det koste vil.

Virker ikke som hvilken politisk side betyr så mye lenger - når det gjelder å ta vare på gamlingene.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sexylubb1 skrev (2 timer siden):

Ikke alle som er enige i denne fremstillingen. 

https://nullvideo.com/user/forteller/rwXUGAU?autoplay=off

Essesen i artikkelen er at bildet pga linsa som ble brukt, gir feil inntrykk av tettheten av folk i denne Oslo gata. Det kan nok være at linsa som ble brukt er en zoom linse som virker som en forsterker (forstørrer) deler av bildet. Jeg kjenner ikke gata det er snakk om da jeg ikke bor i Oslo, men at bildet gjenngir en 400m lang strekning finner jeg ikke blir bevist av den enkle analysen gitt i videoen. Lettesete måten er å måle i bildet. Vet du hviken linse som ble brukt og hvor bildet ble tatt (hvor fotografen stod) fra er det enkelt sak for et bildebehandlings program å finne ut det. Men, hvis noen gidder å gjøre det så post gjerne resultatet her. Vi tar mer enn gjerne rotta på mediene hvis de er ute med fanteri.

Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (2 minutter siden):

Essesen i artikkelen er at bildet pga linsa som ble brukt, gir feil inntrykk av tettheten av folk i denne Oslo gata. Det kan nok være at linsa som ble brukt er en zoom linse som virker som en forsterker (forstørrer) deler av bildet. Jeg kjenner ikke gata det er snakk om da jeg ikke bor i Oslo, men at bildet gjenngir en 400m lang strekning finner jeg ikke blir bevist av den enkle analysen gitt i videoen. Lettesete måten er å måle i bildet. Vet du hviken linse som ble brukt og hvor bildet ble tatt (hvor fotografen stod) fra er det enkelt sak for et bildebehandlings program å finne ut det. Men, hvis noen gidder å gjøre det så post gjerne resultatet her. Vi tar mer enn gjerne rotta på mediene hvis de er ute med fanteri.

Er ikke feil på linsa Oddvar - dette er en respektabel norsk polkø - i påskeinnspurten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (2 minutter siden):

Essesen i artikkelen er at bildet pga linsa som ble brukt, gir feil inntrykk av tettheten av folk i denne Oslo gata. Det kan nok være at linsa som ble brukt er en zoom linse som virker som en forsterker (forstørrer) deler av bildet. Jeg kjenner ikke gata det er snakk om da jeg ikke bor i Oslo, men at bildet gjenngir en 400m lang strekning finner jeg ikke blir bevist av den enkle analysen gitt i videoen. Lettesete måten er å måle i bildet. Vet du hviken linse som ble brukt og hvor bildet ble tatt (hvor fotografen stod) fra er det enkelt sak for et bildebehandlings program å finne ut det. Men, hvis noen gidder å gjøre det så post gjerne resultatet her. Vi tar mer enn gjerne rotta på mediene hvis de er ute med fanteri.

Det ble åpenbart brukt et kraftig teleobjektiv. En velkjent effekt av tele er at det "komprimerer" bildet. Tele-kompresjon er et kjent begrep og teknikk innen fotografi. Siden dette er tatt av dagbladet og avisredaksjoner statistisk ofte bruker fullformat Canon-utstyr, men kanskje ikke siste skrik så vil jeg tippe de har brukt f.eks dette 600mm objektivet og valgt liten blender (f/32 ?) for å få dybdeskarphet fra fremst til bakerst i bildet.

PS. Skill på begrepene zoom og tele. Det har helt forskjellige betydninger.

Lenke til kommentar
Mr_Spock skrev (7 minutter siden):

Er ikke feil på linsa Oddvar - dette er en respektabel norsk polkø - i påskeinnspurten.

Historie om en annleggsarbeider som ble sent ut for å kjøpe brennevin for arbeidsgjengen før helga. Han fikk beskjed om å finne den største køa han så og stille seg der. På bussen inn til Egersund så han ei LAAANG kø ved Tengs elva og tenkte at der var nok polkøa. Etter en stund ble han bestemt tatt i begge armer av to karar som dro ham ut i elva der det stod er kar med ei bok i hånda som ropte høyt 'Jeg døper deg i guds navn' hvoretter han ble vippet bakover og holdt under vann inntil de vippet ham opp igjen. Fyren med boka la hånda på hodet hans og ropte: 'Ser du Jesus'? Annleggsarbeideren (en guttunge) svarte fortvilet 'Nei jeg ser ingenting'! Han ble vippet under en gang til og da fyren med boka ropte: 'Ser du jesus'? igjen svarte gutter; 'Nei, men er du sikker på at det var her han drukna'?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (3 minutter siden):

Historie om en annleggsarbeider som ble sent ut for å kjøpe brennevin for arbeidsgjengen før helga. Han fikk beskjed om å finne den største køa han så og stille seg der. På bussen inn til Egersund så han ei LAAANG kø ved Tengs elva og tenkte at der var nok polkøa. Etter en stund ble han bestemt tatt i begge armer av to karar som dro ham ut i elva der det stod er kar med ei bok i hånda som ropte høyt 'Jeg døper deg i guds navn' hvoretter han ble vippet bakover og holdt under vann inntil de vippet ham opp igjen. Fyren med boka la hånda på hodet hans og ropte: 'Ser du Jesus'? Annleggsarbeideren (en guttunge) svarte fortvilet 'Nei jeg ser ingenting'! Han ble vippet under en gang til og da fyren med boka ropte: 'Ser du jesus'? igjen svarte gutter; 'Nei, men er du sikker på at det var her han drukna'?

Hehe, slik kan det gå.

 

Men altså - disse du ser nederst i bildet - de står i polkø. De har tross alt en viktig grunn til å være der, resten - de uten polpose som bare rører rundt, burde skamme seg. 

 

?

Lenke til kommentar
Oddvardm skrev (23 minutter siden):

Essesen i artikkelen er at bildet pga linsa som ble brukt, gir feil inntrykk av tettheten av folk i denne Oslo gata. Det kan nok være at linsa som ble brukt er en zoom linse som virker som en forsterker (forstørrer) deler av bildet. Jeg kjenner ikke gata det er snakk om da jeg ikke bor i Oslo, men at bildet gjenngir en 400m lang strekning finner jeg ikke blir bevist av den enkle analysen gitt i videoen. Lettesete måten er å måle i bildet. Vet du hviken linse som ble brukt og hvor bildet ble tatt (hvor fotografen stod) fra er det enkelt sak for et bildebehandlings program å finne ut det. Men, hvis noen gidder å gjøre det så post gjerne resultatet her. Vi tar mer enn gjerne rotta på mediene hvis de er ute med fanteri.

mistenkte litt det samme, at det er et "foto triks"

kan ta dere rakker'n på at hvis journalistiske hensikten hadde vært å bevise motsatte inntrykket, altså lite mennesker, ville de sendt opp en drone. Da kunne det kanskje faktisk sett glissent ut.

(med forbehold at jeg ikke er lokalkjent i det omtalte strøket)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...