Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Simkin skrev (7 minutter siden):

Dr? 

Nurse.

Jeg ser det raljeres en del med dette og vil bare presisere:

Dr betyr ikke lege, det betyr at han har tatt en doktorgrad i ett eller annet.

Nurse oversettes vanligvis til sykepleie, men jeg er usikker på om begrepet er dekkende oversatt.

Uansett hva man måtte mene om tituleringen er John Campbell en usedvanlig dyktig til å formidle legevitenskapelige ting til hvermansen og har opplyst blant annet meg fantastisk mye nå i det siste. Jeg ser absolutt ingen grunn til å raljere over tittelen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
On 4/3/2020 at 6:54 PM, 0laf said:

Der var rette lenken, pressekonferanse fra WHO
 

 

Var mange svar i den videoen som folk i tråden tidligere har spurt om:

Unge vs. Eldre pasienter, spesiellt det Ryan sier:

https://www.youtube.com/watch?v=eh5hTTRd2Zs&feature=youtu.be&t=2329

 

Antibody testing:

https://www.youtube.com/watch?v=eh5hTTRd2Zs&feature=youtu.be&t=1946

 

Hvordan forholde seg til overgangen mellom fasene:

https://www.youtube.com/watch?v=eh5hTTRd2Zs&feature=youtu.be&t=2989

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, Simkin said:

Men altså ingen lege.

Det er en større sannsynlighet for at hans kunnskaper om smittevern er av større betydning i hans utdannelse og yrkeserfaring enn hos en legeutdannet. Så, svaret til spørsmålet ditt er: Nei, han er ikke legeutdannet. Han har forresten en egen video hvor han redegjør for sin yrkeserfaring og sine forskjellige typer av spesialisering. Pluss at han har lært opp hundrevis av sykepleiere, da dette har vært hans virke også.

Lenke til kommentar
G skrev (1 minutt siden):

Det er en større sannsynlighet for at hans kunnskaper om smittevern er av større betydning i hans utdannelse og yrkeserfaring enn hos en legeutdannet. Så, svaret til spørsmålet ditt er: Nei, han er ikke legeutdannet. Han har forresten en egen video hvor han redegjør for sin yrkeserfaring og sine forskjellige typer av spesialisering. Pluss at han har lært opp hundrevis av sykepleiere, da dette har vært hans virke også.

Ja sikkert. Men som jeg sier, ingen lege. Men en random youtuber som formidler informasjon han leser andre steder.

Endret av Simkin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Simkin said:

Ja sikkert. Men som jeg sier, ingen lege  men en random youtuber som formidler informasjon han leser andre steder.

En høyst faglig youtuber vil jeg si. Ingen lege, det er korrekt. Men, han har sannsynligvis større peiling om smittevern enn hva fastlegen din har. Men han kan ha mindre utdannelse f.eks. enn en smittvernlege kan ha. Likevel så kan han ha lengre erfaring i sitt virke enn hva en smittevernlege kan ha. For det kommer faktisk an på hva du har erfaring med. Det hender jo at leger får andre virkeområder enn hva sin spesialisering er også. Jeg synes du er arrogant i forhold til å forherlige legeutdannede.

Stay Puft ;)

 

Hvordan COVID-19 dreper forklart av en kirurg (altså lege)

 

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
G skrev (1 minutt siden):

En høyst faglig youtuber vil jeg si. Ingen lege, det er korrekt.

Han virker svært kyndig, og er flink til å formidle, men det er åpenbart litt misvisende at han titulerer seg som "doktor", selv om han har rett til det ettersom han har en doktorgrad.

Mange har nok det inntrykket at han faktisk er lege, altså doktor i medisin, noe han ikke er, han er sykepleier med doktorgrad i noe annet, jeg antar kommunikasjon og opplæring som det står ovenfor, han er jo mangeårig lærer på sykepleierskolen.

Det finnes jo doktorer i alt mulig, det er ikke gitt at en doktor i russisk historie er særlig egnet til å fortelle oss om smittsomme sykdommer, så helt klart, det er misvisende, men det kan jo godt være han sitter på god kunnskap likevel, men doktorgraden hans er helt irrelevant så fremt den ikke er innen medisin, helst med infeksjonssykdommer som spesialitet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 minute ago, Simkin said:

De eldre får gjennomgå, desverre..

Utakk er verdens lønn som det heter.Tror vi skal være glade vi har tatt de valgene vi har gjort i Norge og prøver å spare så mange som mulig. Det kan se ut som vi kan begynne å gå tilbake til normalen om noe tid med færrest mulig antall døde.

Historiebøkene og den nasjonale selvfølelsen vil ikke være så snill mot land som ikke gjorde et ordentlig forsøk på å verne de som la ned arbeidet som har brakt landene dit de er. Spesielt hvis det viser seg at andre land kommer seg greit igjennom med litt innsats.

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Tidligere statsminister i Sverige, Fredrik Reinfeldt, sier til TV4 at :

"Svenskarna är bättre lottade än människor i andra länder.
Här kan folket nämligen lita på myndigheter och medier, även i kristider.

Där gör vi oss påminda om att vi har tur att vi bor i ett land som avviker från många andra länder.
Att vi får korrekt information, att vi nås av riktigt bearbetad nyhetsförmedling, vilket i många fall inte stämmer i andra delar av världen"


Vet ikke helt hvilken verden disse svenskene lever i?
Deres egen folkehelsemyndighet og superekspert Tegnell har jo tatt feil i omtrent alt de har uttalt seg om.

Først hevdet de at viruset ikke kom til Europa, så at det var helt trygt å reise på skiferie til Italia, og nå har de i ukevis hevdet at viruset kun smitter under symptomer, som alle andre i hele verden vet er feil, de mørklegger og tar feil gang på gang, mediene finnes ikke kritiske, men fremstår kjøpt og betalt, 200 millioner til de større mediehusene som "krisepakke" for noen dager siden hjalp sikker også for å kontrollere "budskapet".

Deres holdning til etablerte fakta, som at personer som ikke viser symptomer heller ikke kan være smittsomme, er årsaken til at snart alle eldresentre er fulle av virus, og at man ikke har stengt skolene, ettersom barn ikke får noe særlig symptomer, og derfor ikke smitter i følge svenskene.

Nå ville de ha gjennom kriselovgivning, men det gikk heller ikke særlig bra, bare krangling og tull, mens byene er fullpakket med folk som er ute å fester, står i køer, og lever som vanlig.

https://www.friatider.se/reinfeldt-om-corona-svenskarna-ar-unika-darfor-behovs-inte-tuffare-atgarder

Endret av 0laf
  • Liker 3
Lenke til kommentar
15 minutes ago, 0laf said:

Det finnes jo doktorer i alt mulig, det er ikke gitt at en doktor i russisk historie er særlig egnet til å fortelle oss om smittsomme sykdommer, så helt klart, det er misvisende, men det kan jo godt være han sitter på god kunnskap likevel, men doktorgraden hans er helt irrelevant så fremt den ikke er innen medisin, helst med infeksjonssykdommer som spesialitet.

John Campbell - Education (iflg. LinkedIn)

Endret av helsten2
  • Liker 1
Lenke til kommentar

USA:
Walmart starter i dag med tiltak for å begrense smitte i sine butikker. Fra i dag er det begrenset til 1 kunde pr. 1000 kvadratfot (~93 ), og trafikkontroll ved den ene inngangen de holder åpen.

Walmart now limiting how many shoppers can enter stores as part of coronavirus response
https://eu.usatoday.com/story/money/2020/04/03/coronavirus-limits-walmart-counting-number-shoppers/2944542001/
"Starting Saturday, stores will "allow no more than five customers for each 1,000 square feet at a given time, roughly 20% of a store’s capacity," the retailer announced Friday as part of its response to the coronavirus pandemic.
While most Walmart stores have two entrances, stores will use a single-entry, which in most cases will be at the grocery entrance, Dacona Smith, executive vice president and chief operating officer of Walmart U.S., wrote in a blog post. 
Shoppers will be directed to the entrance "where they will be admitted one-by-one and counted," Smith said, noting store staff and signage "will remind customers of the importance of social distancing while they’re waiting to enter a store."
"Once a store reaches its capacity, customers will be admitted inside on a '1-out-1-in' basis," Smith said.
"

  • Liker 2
Lenke til kommentar
0laf skrev (10 minutter siden):

Tidligere statsminister i Sverige, Fredrik Reinfeldt, sier til TV4 at :

"Svenskarna är bättre lottade än människor i andra länder.
Här kan folket nämligen lita på myndigheter och medier, även i kristider.

Där gör vi oss påminda om att vi har tur att vi bor i ett land som avviker från många andra länder.
Att vi får korrekt information, att vi nås av riktigt bearbetad nyhetsförmedling, vilket i många fall inte stämmer i andra delar av världen"


Vet ikke helt hvilken verden disse svenskene lever i?
Deres egen folkehelsemyndighet og superekspert Tegnell har jo tatt feil i omtrent alt de har uttalt seg om.

Det jeg vedder på  er at når det drar seg til i neste uke så vil Sverige gå opp i liminga. Det er jeg villig til å satse en del penger på skjer. Svenskene bygger feltsykehus som bare pokker hvor de skal ha COVID-19 pasienter som ikke er alvorlig syke. Hvordan de skal unngå at de blir smitte-bomber vet ikke jeg, men det de vil oppleve er at personellet kommer til å bli kjørt i kne raskt. Dette blir ikke morsomt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...