Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817324

“Usually when I get f***ed this hard, it’s on a bear skin rug.”

(hva Vince McMahon hadde sagt om corona hvis noen hadde bett om en kommentar , lol)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
26 minutes ago, Baranladion said:

Sør korea har testet 0,5 prosent av befolkning, vi har testet 1%. Hvis du kun ser på rene tall. 

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/na7o65/misvisende-spredningskurve-store-moerketall-hva-stemmer-om-spredning-av-koronavirus-i-norge-lars-vatten

Quote

Misvisende spredningskurve. Store mørketall. Hva stemmer om spredning av koronavirus i Norge? | Lars Vatten

Quote

Misvisende spredningskurve

En høyrisikostrategi gjør at ressursene rettes mot grupper hvor konsekvensen av smitte vil være særlig alvorlig, og hvor gevinsten ved intervensjon kan være tilsvarende stor. Den negative effekten av denne strategien er at vi ikke kan følge spredningen av smitte i befolkningen som helhet.

Mennesker med symptomer blir ikke testet, men oppfordres til å gå i frivillig karantene. Man mister muligheten til å vite hvor mange i befolkningen som faktisk er smittet.

 

Man vil med andre ord få en spredningskurve som er helt misvisende for situasjonen i befolkningen som helhet. Den uvissheten er også en trussel for solidariteten som er så nødvendig. Karantene er i seg selv en påkjenning og blir kanskje enda større når man ikke har peiling på om man er smittet eller ikke.

 

Quote

Ifølge FHIs tall fra onsdag er 28 522 personer blitt testet så langt i Norge.

https://www.dagbladet.no/nyheter/norge-i-verdenstoppen-for-coronatesting/72264234

Nei du så ikke på rene tall, men kun på prosent pr. million

 

Regnestykke:

Sør-Korea 295.000 tester / Norge 28.522 tester gir 10,3 ganger flere tester utført i Sør-Korea. Ok!

(omtrentlig nære på datoer de to tall)

Endret av G
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (1 minutt siden):

Vi har jo tiltak mot influensa i form av vaksiner, uten det, så hadde vi nok hatt denne krisen hvert eneste år.  Jeg synes Spania og Italia er spesielt, hvorfor har det slått så ille ut der, imotsetning til andre land med mye smitte? Håper noen setter av tid til å finne ut av det.  I kina og Sør Korea er jo dødsraten "beroligende". Skulle vi oppleve mange land med italiensk dødsrate i Europa, så er det totalt krise. 

 

Befolkningstettheten i Spania og Italia er høy, mye høyere enn i Norge.
Det er mulig jeg tenker feil her men jeg synes egentlig at 7 døde er 7 for mye .. liker ikke tanken på at jeg selv skulle miste noen til dette, for ikke å snakke om å havne på intensiven selv.
Tror mange tenker at dette er noe som rammer "andre", ikke en selv eller sine

  • Liker 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Windoge said:

Det er kanskje farligere for unge enn først antatt, men tror det hadde gått helt greit. Det er primært de eldre som er hovedårsaken til at sykehusene fylles opp. Hadde denne gruppen vært skjermet, så hadde vi ikke vi ikke hatt disse problemene.

For at det skulle være en suksess, så måtte pleiere, leger, renholdere, kantinemedarbeider med flere alle sittet i den samme isolasjonen. Tenk litt på det. Det er folk utenfra og helsepersonell som har smittet de eldre på sykehjemmene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
G skrev (5 minutter siden):

https://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/i/na7o65/misvisende-spredningskurve-store-moerketall-hva-stemmer-om-spredning-av-koronavirus-i-norge-lars-vatten

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/norge-i-verdenstoppen-for-coronatesting/72264234

Nei du så ikke på rene tall, men kun på prosent pr. million

 

Regnestykke:

Sør-Korea 295.000 tester / Norge 28.522 tester gir 10,3 ganger flere tester utført i Sør-Korea. Ok!

(omtrentlig nære på datoer de totall)

Tallet er 43000 nå, så ja, da har sikkert antallet tester økt siden onsdag også i sør korea. Sorry, jeg brukte litt feil tallgrunnlag. Men, Sør Korea har nesten 10 ganger flere innbyggere også, det er da en selvfølgelighet at de må teste flere personer, men det sier jo meg at vi tester ganske mange, noe som er bra, selvom jeg skulle ønske man kunne begynne å teste breder, altså de med symptomer. Å teste friske folk, anser jeg ikke for å være nødvendig, da må de jo testes med jevne mellomrom hele tida.

 

Lenke til kommentar

Det går an å få på plass rimeligere antistoff testing, slik at man kan få kartlagt hvor "jomfruelige" nordmenn er i forhold til sitt møte med COVID-19 enda. Det hadde vært et nyttig tall for å få bedre forståelse.

Den typen test vil da fortelle hvem som har vært igjennom en COVID-19..

Lenke til kommentar
datvindjeleukhe skrev (7 minutter siden):

Befolkningstettheten i Spania og Italia er høy, mye høyere enn i Norge.
Det er mulig jeg tenker feil her men jeg synes egentlig at 7 døde er 7 for mye .. liker ikke tanken på at jeg selv skulle miste noen til dette, for ikke å snakke om å havne på intensiven selv.
Tror mange tenker at dette er noe som rammer "andre", ikke en selv eller sine

Jeg er helt enig, og jeg tror det er en naturlig forsvarsmekanisme å tenke at det rammer alle andre, samtidig tror jeg folk nå føler litt ekstra på det å være syk med feber og hoste, uansett alder. 

 At mange vil dø, er jo naturlig, dette skjer jo hver dag også av andre sykdommer, i alle aldersgrupper, så jeg håpre vi klarer å senke smittehurtigheten slik at vi kan behandle flest mulige på en ordentlig måte.   

Lenke til kommentar
G skrev (2 minutter siden):

Det går an å få på plass rimeligere antistoff testing, slik at man kan få kartlagt hvor "jomfruelige" nordmenn er i forhold til sitt møte med COVID-19 enda. Det hadde vært et nyttig tall for å få bedre forståelse.

Den typen test vil da fortelle hvem som har vært igjennom en COVID-19..

Ahh, det er sant, dette er meget fornuftig, men er vel for ressurskrevende akkurat nå og i lengre tid fremover :( 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (4 minutter siden):

Jeg er helt enig, og jeg tror det er en naturlig forsvarsmekanisme å tenke at det rammer alle andre, samtidig tror jeg folk nå føler litt ekstra på det å være syk med feber og hoste, uansett alder. 

 At mange vil dø, er jo naturlig, dette skjer jo hver dag også av andre sykdommer, i alle aldersgrupper, så jeg håpre vi klarer å senke smittehurtigheten slik at vi kan behandle flest mulige på en ordentlig måte.   

Det er synd, da .. det blir sånn at man er nødt til å oppleve at en kjent eller kjær havner på intensiven og må kjempe for livet for at man ser alvoret .. i verste fall gjør man det ikke da, heller.

Ja, det finnes andre sykdommer, men selv mener jeg det er noe spesielt ved virus. En ting er jo at bakterielle tilstander er forholdsvis enkle å bekjempe med antibiotika, og så finnes det en masse sykdommer man får som ikke er smittsomme. Virus smitter og det blant alle, uansett hvem man er, og virus er usynlige. Man får dette helt ufrivillig, ved å gjøre hverdagslige ting, og det er potensielt veldig farlig .. det er det jeg ikke liker ved virus. Er nok derfor man ser de store omveltningene vi nå også har .. men jeg mener flere land - deriblant Norge - bør ta den helt ut nå. Stadig flere land i verden har portforbud og setter inn politi og militære ..

Endret av datvindjeleukhe
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Quote

Partiet mener regjeringens krisepakke for norsk luftfart er laget for å redde Norwegian og varsler at de vil stemme mot forslaget i Stortinget.

MDG sier at de har advart mot å særbehandle Norwegian.

– Nå legger regjeringen fram en krisepakke for ett enkeltselskap som kan bli et tapssluk av dimensjoner, og det kan vi ikke støtte, sier Hulda Holtvedt, vararepresentant for MDG på Stortinget.

Partiet ønsker å opprettholde kortbanenettet og sikre at flybransjen kan ivareta beredskap og samfunnsfunksjoner.

– Pakken innebærer at staten tar stor økonomisk risiko på vegne av skattebetalerne. Det kan være å kaste skattepenger ut vinduet, sier hun.

(NTB)

https://www.aftenposten.no/verden/i/pL54lE/direktestudio-koronaviruset

 

Da håper jeg at ingen MDG-ere blir å se på flyavganger også. Fader for en folketype disse miljøbevisste er. Nå vil nok alt gå tilbake til sitt vante skitne. Vil folk bite seg merke ved at det ble renere, eller forholde seg som før. Var et interessant eksperiment da. Spesiellt i Kina og i vannet i Venezia.

 

Quote

Sju av ti bekymret for at familien blir koronasmittet

Nordmenn flest er først og fremst bekymret for at familiemedlemmer kan bli smittet av koronaviruset, og i mindre grad engstelige for at de selv kan bli rammet.

Sju av ti nordmenn (68 prosent) svarer at de er bekymret for at familiemedlemmer kan bli smittet. 17 prosent er ikke bekymret, mens like mange svarer hverken eller.

Det viser Norsk koronamonitor fra Opinion, som har stilt spørsmål til 3.000 nordmenn i løpet av den siste uken.

(NTB)

https://www.aftenposten.no/verden/i/pL54lE/direktestudio-koronaviruset

Endret av G
Lenke til kommentar
29 minutes ago, Baranladion said:

Sør korea har testet 0,5 prosent av befolkning, vi har testet lutt under 1%. Hvis du kun ser på rene tall. 

Når vi sier at Norge må teste mer, så mener vi egentlig at alle som vil bør kunne bli testet sånn at vi kan finne ut hvem som er syk og isolere dem.

Sør Korea lot alle som vil bli testet, i Norge må du være helsearbeider eller på vei til å dø før du kan bli testet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen ganger undrer jeg meg over kompetanse i ledende stillinger. Det virker som det er viktigere med nedyssing og bagatellisering enn å forstå realiteten.

– Det var ikke forventet at noen skulle bli smittet innad i Norge på det tidspunktet, sier Borén.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/qLdzBO/en-av-de-foerste-coronapasientene-i-norge-slik-var-sykdomsforloepet


Når man tyr til disse så vet man jo at dette ikke er noen hyggelig affære.
https://unn.no/Documents/Kompetansetjenester, -sentre og fagråd/Regionalt kompetansesenter for lindrende behandling/Lindrende skrin/Lindrende skrin.pdf

Glykopyrron
Surkling i øvre luftveier, ileus, kolikk

*Morfin
Sterke smerter, dyspnoe

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, xRun said:

Utdrag fra gammel episode med Mythbusters "Flu Fiction", hvor de tester hvordan smitte kan spres ved "normal" adferd uten at en er klar over det.

 

Synd at hun som ble smittet med minst mengde selvlysende sekret, døde i en dragracing øvelse, eller hva det var. Hun elsket fart og muskelbiler.

Edit (viktig):

Jeg har visst blandet to forskjellige damer i fra Mythbuster. Takk for oppklaring senere i diskusjonen. Var visstnok ikke samme dame som i video som døde i fartsfylte omgivelser.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
helsten2 skrev (2 timer siden):

Russland har i hvertfall stål-kontroll:

image.png.c731e90330ec75e66de916fe0524b0a8.png

?

Virker ikke særlig troverdig med tanke på folketallet, folkehelsen, og de i tillegg har provinser som grenser til Kina

Er vel forøvrig opptil flere land fra lista, man bør ta med ei klype salt

Lenke til kommentar
Quote

VG: 2.000 bekreftet koronasmittet i Norge

2.000 personer i Norge har fått påvist korona, ifølge VG.

Avisen innenter tall fra kommuner og oppdaterer fortløpende og har derfor et høyere tall enn Folkehelseinstituttet som foretar en opptelling én gang i døgnet.

Folkehelseinstitttet opplyste tidligere lørdag at det var bekreftet 1.926 koronatilfeller i Norge.

Sju personer har dødd av viruset. 148 pasienter er innlagt på sykehus med påvist covid-19.

https://www.aftenposten.no/verden/i/pL54lE/direktestudio-koronaviruset

 

Quote

Over 60 smittede på intensiven i Sverige

Antall virussmittede på svenske intensivavdelinger har steget fra 50 fredag til 61 lørdag.

Det viser tall fra den svenske foreningen Svenska intensivvårdsregisteret.

10 av de 61 er kvinner. Gjennomsnittsalderen for de 61 personene er 62,9 år.

Nesten sju av ti av dem har andre risikofaktorer, enten ved at de er over 65 år, har kronisk hjerte- og lungesykdommer, lever- eller nyresykdommer, nedsatt immunforsvar, diabetes, fedme eller nevrologiske sykdommer.

24 prosent av dem har kronisk hjertesykdom og 23 prosent har diabetes.

Gjennomsnittstiden for intensivbehandling er på 8,5 dager.

https://www.aftenposten.no/verden/i/pL54lE/direktestudio-koronaviruset

Er det da mannen med ljåen kommer? Gir de opp etter 8,5 dager i Sverige?

Mort.jpg

Han herjer visst hardt i Storbritannia nå!

 

Quote

Britisk lege: – Koronaviruset kan ramme Storbritannia hardere enn Italia

Storbritannia kan bli verre rammet av koronavirusutbruddet enn Italia på grunn av hvordan landets nasjonale helsesystemet fungerer, advarer en britisk overlege.

Siden sent fredag har Storbritannia hatt 177 dødsfall som følge av koronaviruset, mens antall bekreftede smittede har økt til 3.983.

Italia er landet i verden som er hardest rammet av pandemien, med mer enn 4.000 omkomne.

– Jeg tror det italienske helsesystemet på ganske mange måter var foran oss når det kommer til ressurser og intensivsenger som de hadde til rådighet før dette skjedde, sa legen.

– Derfor tror jeg faktisk at vi kan bli hardere rammet enn dem om vi ikke iverksetter tilstrekkelige tiltak akkurat nå.

Quote

Ber britene slutte å hamstre

Først inn mot denne helgen har britene satt i gang strengere tiltak mot koronaviruset. Det har ført til hamstring i matbutikkene. Over hele landet er det nå gapende tomhet i hyller for enkelte basisvarer.

Nå Ber myndighetene om at folk ikke handler mer enn de trenger, ikke minst med hensyn til de som må være på jobb i helsevesenet.

Les The Guardians sak om tema. 

https://www.aftenposten.no/verden/i/pL54lE/direktestudio-koronaviruset

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...