Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

19 minutes ago, Gouldfan said:

Viruset skapt?? Mener du seriøst at du tror det er et biologisk våpen?

Så skruppelløse er nok ikke agenter, det slår de solid i døra tilbake iallefall....

Er det så veldig galt om han ønsker å mene det inntil videre? Jeg tror heller ikke det nødvendigvis er et biologisk våpen. Men, jeg kan være med på å holde et 0,2 % åpen låvedør for at det er noe som også kan vurderes, dersom noe som helst indisier skulle dukke opp som tilsier det. Ga han en lyspære for resten av innlegget. Det var meget bra skrevet (med unntak av bio-våpen setningen).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
11 minutes ago, Gouldfan said:

Viruset skapt?? Mener du seriøst at du tror det er et biologisk våpen?

Så skruppelløse er nok ikke agenter, det slår de solid i døra tilbake iallefall....

Jeg kan skjønne at man kan lure, av flere grunner. En annen ting er ta de har skapt akkurat "samme type" før, bare for å se om de klarte å infisere mennesker... i 2015. Slik klipp og lim av RNA kalles "chimera"-virus.

En annen grunn til at noen kan mistenke det er at Wuhan hadde en BSL4-lab som forsket på dette (så vidt jeg vet).

... men, som jeg sa, dette er veldig lite sannsynlig at det er skapt av noen. Det er nok en variant av RaTG13 som utviklet seg i et eller annet dyr som en kineser kanskje har spist. Uansett betyr det ikke noe. Jeg kan med avkrefte én av disse teoriene her og nå, men jeg kan ikke si hvilken ?

Angående vaksine, så er det langt igjen. Det starter noen forsøk i mars, men det er veldig langt derfra til ferdig vaksine. De brukte 20 år på ebola-vaksinen...

Lenke til kommentar
41 minutes ago, Rasjonelt said:

Hadde uansett vært greit å se folk forsøke å plukke skriveriene i den lenken der i fra hverandre. Sette fingeren på ting som evt. måtte framstå som feilinformasjon, samt være ærlige med oss og peke på ting som kanskje kan stemme også :roll:

 

Georgia

Quote

Georgia confirms its first case
The Georgian health minister has said the country has identified its first case of coronavirus, increasing the number of countries to which the virus has spread.

An 18th case has also been confirmed in France, according to that country’s health minister.

 

Dette er sikkert Finland oppdateringen, en så tidligere:

Quote

Finland has confirmed its first case of the virus, according to the Finnish News Agency. It said the patient, a woman of “working age”, was being treated at hospital in the capital Helsinki. She had travelled recently to Milan, in Italy.

 

Her går det unna. Sverige og Libanon

Quote

1 new case in Sweden: a person in Gothenburg who developed fever and respiratory symptoms 3 days after returning home from northern Italy. [source]
1 new case in Lebanon, a 45-year-old woman linked to the first case, who returned to Lebanon after a seven-day religious visit to Iran. [source]

 

NÅ skjer det saker:

Quote

Næringslivet innfører tiltak

Kraftleverandøren BKK innfører onsdag tiltak blant egne ansatte i forbindelse med koronaviruset.

– Det er ingen av våre ansatte som er smittet, men her tenker vi føre-var. Ansatte som nylig har vært i høyrisikoland, får en karantene på 14 dager, sier kommunikasjonssjef Jan Kåre Austrheim i BKK.

BKK er Vestlandets største kraftleverandør og har rundt 1.100 ansatte.

Også Equinor og andre norske selskaper har innført lignende tiltak etter at viruset har spredt seg til en rekke europeiske land.

Quote

Oljefondet tar forholdsregler

I forbindelse med det nye koronaviruset ønsker ikke Norges Bank Investment Management, som blant annet forvalter Oljefondet, besøk til kontorene av personer som har besøkt fastlands-Kina de siste 14 dagene.

Personer som har det oppfordres til å kommunisere på andre måter med denne avdelingen i Norges Bank enn gjennom fysisk oppmøte.

Quote

Italiensk avis: Virussmittet var i Norge for 14 dager siden

Italienske medier om nordmannen som skal ha testet positivt på det nye koronaviruset:

Ifølge avisen La Nazione ligger den smittede, som er en mannlig student, på isolat på et lokalt sykehus i Firenze, etter å ha ankommet byen for noen få dager siden.

Avisen Corriere della Sera skriver at det er snakk om en 26 år gammel norsk student som har vært bosatt i Firenze siden august. Han bor i sentrum av byen. For 14 dager siden skal han ha vært på besøk hjemme i Norge, for så å reise tilbake til Firenze i forrige uke, med et stopp i Monaco på veien.

Studenten skal være venn av en 63-åring som allerede har testet positivt på covid-19.

©NTB

 

Endret av G
Lenke til kommentar
Olivier Véran
Member of the French National Assembly
image.jpeg.9f8dd50fe6fdd03524de8e9df8c7efb9.jpeg
Quote

3m ago18:30

Here’s a little more detail on the announcement that an 18th person has tested positive for coronavirus. The health minister, Olivier Veran, has said: “There is no epidemic in the country, just isolated cases.” He added that 15 million protection masks would be made available.

The health ministry director, Jerome Salomon, said that, out of the 18 cases, two people have died, 12 have recovered and four are still hospitalised.

Dersom man spiller djevelens advokat, slik norske myndigheter tidligere har gjort ved å unnlate å informere om at Kina har gjort strenge tiltak for å begrense, så..

Er det 11,11 % dødelighet av viruset i Frankrike basert på statistikk tatt i fra det grunne tallmaterialet.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

G skrev (1 time siden):

Følte du at det var så mye bedre under Stoltenberg 2-regjeringen da? Svineinfluensaårene? Husker hvor utålmodig en måtte sitte å vente på at de skulle får distribuert ut den nye vaksinen. Tok jammen litt tid det også.  osv....

Neida det var det ikke. Var det noen som ikke holdt oss oppdatert så var det Jens & co. Husker med skrekk da Martin Kolbergs protege Hadja Tadjik, uttalte at alle vitmål til 22 Juli kommisjonen skulle hemligholdes. Så nei er vel svaret på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Jambimaster said:

Skal reise til Paris neste uke. Burde jeg være stressa, eller kan jeg ta livet med ro? Fhi anbefaler jo hovedsakelig at man holder seg unna Kina og Nord-Italia, men er plass til noen twists & turns på ei uke da... 

Tja, jeg ville unngått reising om mulig akkurat nå i alle fall. Det sprer seg voldsomt nå, og plutselig blir du virusfast. Dersom myndighetene våre skjerper seg kan det til og med skje i Norge.

Lenke til kommentar
Jambimaster skrev (33 minutter siden):

Skal reise til Paris neste uke. Burde jeg være stressa, eller kan jeg ta livet med ro? Fhi anbefaler jo hovedsakelig at man holder seg unna Kina og Nord-Italia, men er plass til noen twists & turns på ei uke da... 

Jeg ville ikke dratt! Du skal sikkert på turist store saker å titte, i Værste fall ender du i karantene som i Tenerife....

Svigerinne dro til Tenerife før vinterferien forrige uke...

Da var situasjonen helt annerledes. Men Sandstormer og virus og fullt av forsinkede fly og passasjerer som kanskje er syke som venter på fly....

Norge er i faresonen nettopp fordi mange drar på ferie til Spania og Italia.

Jeg anbefaler absolutt alle som har vært disse steder å gjøre sin norske plikt å teste seg. Da kan de hjelpe på å bremse disse farene.

Det sagt så er det alltid en promille som er idioter eller uvitende...

Jeg synes ikke vi skal dømme de i regjeringen eller med ansvar enda. Vi skal heller tenke på alle de modige i helsetjenesten som står parat for å ofre seg for oss...

I Italia og Kina har mange helsesøstre og leger blitt syke...

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Quote

PENGEDRYSS: Innbyggerne i Hongkong kan glede seg over en ekstra pengegave fra myndighetene for å få opp forbruket i kjølvannet av coronaviruset og opptøyene som preget byen i fjor. 

Vil gi alle voksne 12.000 kroner
Skal drysse «helikopterpenger» over innbyggerne.

https://www.borsen.no/nyheter/vil-gi-alle-voksne-12000-kroner/72184228

 

Quote

Folkehelseinstituttet innkaller til pressekonferanse

Folkehelseinstituttet innkaller på kort varsel til pressekonferanse klokken 21 onsdag.

Tror den kan sees her, men er ikke 100 % sikker på hvor det vises:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/1nGp1M/inviterer-til-pressekonferanse-om-coronasituasjonen-i-norge

 

Fant den her, de gjør seg klare på Nettavisens sending blant annet:

https://www.nettavisen.no/nyheter/fhi-innkaller-til-pressekonferanse-om-coronaviruset/3423929129.html

Endret av G
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Gouldfan said:

Jeg ville ikke dratt! Du skal sikkert på turist store saker å titte, i Værste fall ender du i karantene som i Tenerife....

Hva om han reiser til ei lita landsbygd og nytter kun flyturen ned og tilbake av betalte penger, vil det gå bedre?

 

Quote

Meanwhile, more has emerged about the first victim to succumb to the virus in Greece.

The 38 year old, while not publicly named, has been identified as a well-known designer who had travelled to northern Italy to attend Milan’s fashion week. She returned to Thessaloniki, Greece’s northern capital on a Ryanair flight on Sunday and admitted herself to the hospital after beginning to feel unwell on Tuesday.

The designer, who has also run for public office, is reported to have travelled to Milan with a group of journalists and several town hall councillors. So far, 15 people – including members of her family – have been quarantined for two weeks. But an inquiry is underway as to how many people she has been in contact with.

A friend who flew with her on what he described as a “packed plane” told Live News the woman “seemed fine, we didn’t understand that anything [was wrong] with her”.

Greece has assigned 13 state-run hospitals to admit Covid-19 patients. The health minister Vassilis Kikilias, who has rescinded leave for medical workers and doctors across the board, is expected to travel to Thessaloniki tomorrow.

 

Israel

Quote

Israel has urged its citizens to reconsider all foreign travel, citing the growing spread of the coronavirus outside the country.

 

Irak går knallhardt ut

Quote

10m ago
19:28
Iraq has banned its citizens from traveling to China, Iran and Thailand, as well as South Korea, Japan and Singapore, its health ministry has said. They will also be prevented from traveling to Italy, Kuwait and Bahrain, while the latter two nations have been added to the entry ban list.

Public gatherings in places such as cinemas, coffee shops and clubs are also to be banned, while schools and universities will be shut down from 27 February to 7 March.

 

Barn smittet i Italia

 

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
Gouldfan skrev (25 minutter siden):

Jeg anbefaler absolutt alle som har vært disse steder å gjøre sin norske plikt å teste seg. Da kan de hjelpe på å bremse disse farene.

Du fikk en like av meg for innlegget ditt. Det er også ansvarlig å ikke foreta unødvendige reiser i situasjonen vi har nå. Faktisk bør man vurdere å unngå kollektivtransport i nærmiljøet også. Dette gjelder ikke bare ens egen helse, men alle andre. Du blir kanskje ikke veldig syk, men andre kan dø av smitten du kan dra med deg.

@Jambimaster Når det gjelder hvorvidt man skal avbestille allerede betalte reiser, så kan du sjekke med flyselskapet om reiseforsikringen dekker avbestilling til din destinasjon. Vanligvis vil den det til berørte områder. Og hvilke områder det gjelder, endrer seg som kjent veldig raskt nå.

Endret av Slettet+9817234
Lenke til kommentar

Én person har testet positivt på viruset i Norge, opplyser Folkehelseinstituttet (FHI) under en pressekonferanse onsdag kveld.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/1nGp1M/fhi-coronavirus-paavist-i-norge

 

– Hvis dette slår til og blir en epidemi i Norge vil det selv med et lavt antall smittede kunne bli en stor belastning, sier fagdirektør for smittevern Frode Forland i Folkehelseinstituttet (FHI).

– Det er jo et paradoks at selv om vi ikke har hatt en eneste coronavirus-pasient i Norge, så opplever vi en mangelsituasjon. Det er fordi at våre forsyningslinjer ikke fungerer slik som de burde, fordi det er stor etterspørsel etter dette globalt. Så selv uten coronavirus i Norge har vi vært i en situasjon hvor vi har vært engstelige for at vi ikke skulle ha tilstrekkelige åndedrettsvern, altså beskyttelse mot virus eller bakterier man puster inn, for våre vanlige tuberkulosepasienter for eksempel, sier overlege Arne Borch Brantsæter.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Qo00vA/fhi-neppe-nok-smittevernsutstyr-i-norge-ved-coronavirus-utbrudd

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...