Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+45613274
Camlon skrev (30 minutter siden):

Hvem har sagt at det er 10-20% dødlighet? Alle er enig at dødligheten er rundt 1 - 3%, utenom noen idioter som tror at det er 0.1%. Om det var riktig, så ville det vært rundt 4 millioner syke i Wuhan, noe som er helt urealistisk.

Du mener 4 millioner smittet. Noe som er noe helt annet. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132
1 minute ago, failern said:

Du mener 4 millioner smittet. Noe som er noe helt annet. 

Det er fortsatt de som tror at kun 70 000 er smitta i Wuhan/Hubei, eller da 0.12% av hele befolkningen i Hubei. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 minute ago, G said:

Råder deg til å lytte til det som sies her:

Det er der plansjen han holder opp kommer i fra. Denne plansjen:

 

 

Jeg ser ikke en to timers video. Hvilke tall kommer han med, og hva slags bakgrunn har han for disse tallene?

Lenke til kommentar
1 minute ago, failern said:

Du mener 4 millioner smittet. Noe som er noe helt annet. 

Nei, egentlig ikke.

Om 4 millioner er smittet men bare 400000 er syke så hadde det vært enda mer urealistisk. Hvis de 3.6 millionene kan fortsatt smitte, så ville det allerede vært millioner av smittete i Europa og USA.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, PingEnt said:

Jeg ser ikke en to timers video. Hvilke tall kommer han med, og hva slags bakgrunn har han for disse tallene?

Du får gidde å se video, eller lete etter sammendrag av det WHO har sagt. Det kan ikke være så vanskelig. Jeg har kommet med en kredibel kilde. Kan selvsagt være noe til hjelp. Men du må jo se hele video for å få tatt til deg all den nyttige informasjonen fra Kina. Her drar han fram plansjen forresten:

 

Endret av G
Lenke til kommentar
10 minutes ago, PingEnt said:

Det er fortsatt de som tror at kun 70 000 er smitta i Wuhan/Hubei, eller da 0.12% av hele befolkningen i Hubei. 

Jeg tror de fleste forstår at flere enn 65000 ble smittet i Hubei, men det var også flere enn 2685 som døde. Jeg tror de oppdaget en stor andel av de syke, fordi de gikk fra dør til dør for å sjekke om folk hadde feber. De ønsker ikke at folk med milde symptomer skulle smitte folk i sitt nabolag.

Det er absolutt mulig at antall smittet er underrapportert i større grad enn antall døde og dødsraten i Hubei er egentlig 1-2% istedenfor 4%, men det er fortsatt en altfor høy dødsrate til at vi kan bare la viruset spre seg.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
pappkake skrev (1 time siden):

Igjen, det er nettopp det som er så skremmende. Hvor har de "kunnskapen" sin fra? De sier 1%, som jeg aldri har hørt før. De sier også at det ikke smitter asymptomatisk, som det gjør.

Det er ingen som snakker om zombier her, men det norske myndigheter sier er langt unna det f.eks. WHO sier.

FHI nevner 2% 

Årsaken til at man muligens ikke har med Kina, er nok fordi tallene derfra i tillegg til Iran er misvisende.

Det er mye sikrere å ta tall fra siviliserte vestlige "demokratiske" åpne land.

Iran tallene er jo latterlige, og tilogmed Helseminister er syk. Og all spredning fra Iran som har vært gigantisk skulle bare være fra et fåtall personer i førsten.

 

Tallene i Kina i og med at de er så mange er umulig å bli klok av.

Etter hvert har de vel blitt ærlige.

Mange har sammenlignet det med Tjernobyl. Ikke katastrofen men behandlingen etter hendelsen.

Feks viste myndighetene om sykdommen, men tillot en gigantisk matfest mitt i smitteområdet.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
6 minutes ago, G said:

Du får gidde å se video, eller lete etter sammendrag av det WHO har sagt. Det kan ikke være så vanskelig. Jeg har kommet med en kredibel kilde. Kan selvsagt være noe til hjelp. Men du må jo se hele video for å få tatt til deg all den nyttige informasjonen fra Kina. Her drar han fram plansjen forresten:

 

Takk for nøyaktig tidspunkt :)  Han oppgir såvidt jeg kan se ikke noe tall, men han sier rett etterpå at "We know how to handle this now, and not lock people down and manage this".

Lenke til kommentar

Bare hyggelig @PingEnt

Drar vi lasset i sammen så kan man bli godt informerte. Jeg ønsker ikke å være en som sprer desinformasjon. Men, forbeholder meg retten til å stille spørsmål om mye forskjellig. Dersom jeg bidrar med noe som er uriktig så ønsker jeg å få vite om det, og evt. kunne rette opp i de innlegg. Men han forteller også den andre store tingen med info fra Kina. Tid 49 min og 28 sekunder inn i video:

 

Endret av G
korrigert video tidspunkt til 49 min og 28 sek.
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Gouldfan said:

Jeg rakk akkurat å få med meg at han fyren snakket om at 80% får "mild" sykdom, og jeg har akkurat skrevet et innlegg om hva studien sier er "mild sykdom".

Igjen kan man lure på om disse har lest en eneste studie. Man kan nesten mistenke at de nøyer seg med å lese overskrifter fra CNN.

"Mild" i dette tilfellet inkluderer som sagt alle tilfeller som ikke er veldig alvorlige, og i alle fall for de i Wuhan var det så å si umulig å få tatt PCR-test for med mindre man allerede oppfylte kliniske kriterier, som altså da er lungeinfiltrater/lungebetennelse. De som ikke er "milde", altså 20%, trenger definitivt innleggelse på sykehus.

"Mild" er jo relativt. Man kan få "mild kreft", men når man samtidig sammenligner med influensa, så blir "mild" veldig misvisende.

Hvis noen forteller meg at de har "mild influensa" tenker jeg at de er mer eller mindre friske, med litt hoste og vondt i halsen. Det er vel det folk tenker når de hører at 80% av tilfellene er "milde", mens i realiteten betyr det "bare" lungebetennelse og at man slipper å legges inn på sykehus med farlig lav oksygenmetning og pustehjelp.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Just now, pappkake said:

Jeg rakk akkurat å få med meg at han fyren snakket om at 80% får "mild" sykdom, og jeg har akkurat skrevet et innlegg om hva studien sier er "mild sykdom".

Igjen kan man lure på om disse har lest en eneste studie. Man kan nesten mistenke at de nøyer seg med å lese overskrifter fra CNN.

"Mild" i dette tilfellet inkluderer som sagt alle tilfeller som ikke er veldig alvorlige, og i alle fall for de i Wuhan var det så å si umulig å få tatt PCR-test for med mindre man allerede oppfylte kliniske kriterier, som altså da er lungeinfiltrater/lungebetennelse. De som ikke er "milde", altså 20%, trenger definitivt innleggelse på sykehus.

"Mild" er jo relativt. Man kan få "mild kreft", men når man samtidig sammenligner med influensa, så blir "mild" veldig misvisende.

Hvis noen forteller meg at de har "mild influensa" tenker jeg at de er mer eller mindre friske, med litt hoste og vondt i halsen. Det er vel det folk tenker når de hører at 80% av tilfellene er "milde", mens i realiteten betyr det "bare" lungebetennelse og at man slipper å legges inn på sykehus med farlig lav oksygenmetning og pustehjelp.

WHO definerer i dette tilfellet mild som litt feber og hoste. Kan du vennligst gi oss DOI-en på studien du hele tiden viser til?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 minute ago, Benbjo said:

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/EW99xG/harvard-professor-tror-ikke-utbruddet-lar-seg-stanse

FHI kontrer med "høres urimelig ut". Ja, la oss bare forkaste det en Harvard-professor sier fordi det "høres urimelig ut". 

 

En Harvard-professor er ikke en allvitende gud. Det er en person som har vært veldig vellykket i sin forskning, som kombinasjon av flere ting, ikke fordi han "vet alt". 

Lenke til kommentar
Just now, PingEnt said:

En Harvard-professor er ikke en allvitende gud. Det er en person som har vært veldig vellykket i sin forskning, som kombinasjon av flere ting, ikke fordi han "vet alt". 

Stoler 100% mer på en Harvard-professor enn en talsmann for NHI. Man blir ikke professor på Harvard uten videre. Artikkelen siterer jo også en førsteamanuensis og seksjonsoverlege ved Haukeland som sier at 40% er fullt mulig. Ufattelig naivt å tro at de aller aller fleste som bor sentralt til ikke vil bli syke.  

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, PingEnt said:

En Harvard-professor er ikke en allvitende gud. Det er en person som har vært veldig vellykket i sin forskning, som kombinasjon av flere ting, ikke fordi han "vet alt". 

Det er ikke FHI eller. 

Men allikavel så hevder folk at vi skal tro på dem blindt på tross av at de kommer med påstander vi vet er falske, som at viruset ikke kan spre seg uten symptomer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Gouldfan said:

FHI nevner 2% 

Årsaken til at man muligens ikke har med Kina, er nok fordi tallene derfra i tillegg til Iran er misvisende.

Det er mye sikrere å ta tall fra siviliserte vestlige "demokratiske" åpne land.

Iran tallene er jo latterlige, og tilogmed Helseminister er syk. Og all spredning fra Iran som har vært gigantisk skulle bare være fra et fåtall personer i førsten.

 

Tallene i Kina i og med at de er så mange er umulig å bli klok av.

Etter hvert har de vel blitt ærlige.

Mange har sammenlignet det med Tjernobyl. Ikke katastrofen men behandlingen etter hendelsen.

Feks viste myndighetene om sykdommen, men tillot en gigantisk matfest mitt i smitteområdet.

Helt enig i at Iran er latterlige. De har i alle fall (estimert) 20.000 smittede, trolig langt flere. Jeg er også enig i at vi optimalt sett bør holde oss til vestlige demokratier, men problemet er at det ikke har gått nok tid til å gi noe som ligner fornuftige tall utenfor Kina. Som du sier må man ta tallene med en bøtte salt. Det var VELDIG mange som døde hjemme, og ingen av disse ble registrert som døde av viruset (ingen PCR-test). På den andre siden er det nok mange som var syke som ikke er med i de 80.000 også. Det var i alle fall tidlig rapporter om at krematoriene var fullstendig overbelastet.

De beste tallene vi kan forvente oss i "nær fremtid" er fra Death Princess, cruiset. Der har vi god kontroll på hvor mange og når de ble smittet, og får etter hvert (om 2-3 uker) ganske gode tall på døde. Hittil er bare fire døde, men 36 av de som er i japan er i alvorlig/kritisk tilstand. De andre vet vi ikke noe om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 minute ago, pappkake said:

Helt enig i at Iran er latterlige. De har i alle fall (estimert) 20.000 smittede, trolig langt flere. Jeg er også enig i at vi optimalt sett bør holde oss til vestlige demokratier, men problemet er at det ikke har gått nok tid til å gi noe som ligner fornuftige tall utenfor Kina. Som du sier må man ta tallene med en bøtte salt. Det var VELDIG mange som døde hjemme, og ingen av disse ble registrert som døde av viruset (ingen PCR-test). På den andre siden er det nok mange som var syke som ikke er med i de 80.000 også. Det var i alle fall tidlig rapporter om at krematoriene var fullstendig overbelastet.

De beste tallene vi kan forvente oss i "nær fremtid" er fra Death Princess, cruiset. Der har vi god kontroll på hvor mange og når de ble smittet, og får etter hvert (om 2-3 uker) ganske gode tall på døde. Hittil er bare fire døde, men 36 av de som er i japan er i alvorlig/kritisk tilstand. De andre vet vi ikke noe om.

Cruiseskipet er veldig god estimering på dødeligheten blant eldre. Nærmere gamlehjem på vann kommer en vel ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

1 prosent dødelighet er beregnet ut fra antall smittede, 10 prosent dødelighet er beregnet ut fra antallet med kjent utfall, enten friskmeldt eller døde. Ingen av disse metodene gir riktig bilde, det riktige svaret vet vi ikke før dette er over. Men et viktigere og sikrere tall er at 20 prosent blir alvorlig eller kritisk rammet, og trenger legehjelp og/eller sykehusopphold. Norge har bare 4-500 respiratorplasser ... Et utbrudd av den størrelsesorden vi nå kan stå overfor, er Norge fullstendig ute av stand til å håndtere. Kinesiske sykehus er faktisk langt bedre utrustet på dette enn i Europa (ref. smittedoktoren fra WHO). Derfor kan man forvente langt større dødsrate i andre land, også vestlige, stikk i strid med inntrykket folk har her.

Vi vet at de som blir alvorlig eller kritisk rammet, altså 20 prosent av de smittede, kan få varig nedsatt lungefunksjon. Dersom epidemien ikke stanses, og 40-70 prosent av befolkningen rammes ... Forestill deg hvilket press dette vil gi på helsevesenet og landets økonomi, ikke bare mens epidemien pågår, men i generasjoner fremover. Forestill deg så hva en redusert arbeidsstokk vil bety for landets evne til å produsere og betale for dette. Vi står overfor en katastrofe av apokalyptisk karakter, dersom epidemien ikke stanses. Derfor stuper børsene verdene over, dag etter dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...