Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Just now, frohmage said:

Det er digg å sutre over de som kom hjem fra ferie med virus fra Alpene når man selv sitter i bilen på vei hjem fra Strømstad.

Liten forskjell på tur retur for å handle i Strømstad vs å bokstavelig talt stupe uti et basseng fylt med covid-19. Men du var da sent der da

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Å lese på forum under coronaepidemi er som å pille seg i øra med q tips når man klør , man klarer ikke la være :P

Endret av Slettet+9817324
Lenke til kommentar
Heiheihade skrev (26 minutter siden):


Det mest skremmende med trådene på Flashback, er jo at vi vet at det er et forum som i stor grad frekventeres av konspirasjonsteoretikere og folk med litt pussige holdninger, likevel er et stor antall innlegg positive til måten de håndterer dette på.

Flere av debattantene tror fremdeles viruset ikke er farlig, og at svenskene kommer ut av dette uten problemer.

Mange på Flashback henviser også til at Sverige har færre smittede enn Norge og Danmark, og at Tegnell, epidemilogen deres, gjør rett i å bare la det gå som det går, uten en gang å forsøke å dempe spredningen.

Det de glemmer, er at Sverige ikke har testet på flere dager, og at rapporteringen trolig også var mangelfull helt fra starten av, så tallene for Sverige er sannsynligvis ikke reelle i det hele tatt.

Jeg tror Sverige vil oppleve italienske tilstander om en uke eller to, forhåpentligvis tar jeg feil, og forhåpentligvis vil Norge og Danmark komme bedre utav dette enn Sverige etterhvert, når den virkelige pandemien setter inn om noen uker, ettersom Danmark og Norge nå forsøker å begrense menneskelig kontakt i størst mulig grad, noe som er nøkkelen til å komme ut av dette med flest mulig i live, mens i Sverige vil antallet smittede trolig gå helt av skaftet om en ukes tid.

Endret av 0laf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med Sverige? Ei svensk dame blir spurt hvordan spanjolene egentlig reagerer på portforbudet. Etter å ha blitt spurt flere ganger, sier hun: "Polletten har vel inte rigtigt trillat ner ennu!". (aftonbladet)

Fristende å bruke det sitatet i andre sammenhenger også..?

Briter over 70 år blir bedt om å isolere seg i 4 måneder framover. Tropper skal bevokte sykehus og supermarkeder. 

Lenke til kommentar

Litt perspektiv på tidsrammen her; Etter 4 måneder (desember-mars) er det ennå ikke over i Kina. De har rimelig god kontroll på situasjonen slik at det ikke blir verre, men det er ikke over før alt åpnes igjen, noe som neppe vil skje de nærmeste par ukene. Det er også kunngjorte anslag på 6 mnd - 2 år.

Det er rimelig å anta at dette kan pågå over en tilsvarende periode i Europa, i Norge, i USA etc, så ca. 4 måneder+ regnet fra første person-til-person innenlands før en ser noe bedring.
- Kanskje noe lengre fordi de fleste land ikke har et like strengt styre som Kina.
- Kanskje noe kortere i industrialiserte land med god økonomi, ressurser og høy standard.

Forskjellige faktorer kan påvirke dette ulikt, men det vil uansett ta tid. 4 måneder fra nå er i Juli, og da er man nesten fremme ved de korteste anslagene (6 mnd) for hvor lang tid dette kan ta.

Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (4 timer siden):

Vi må forstå at denne krisen ikke er en Ego-trip.

Det handler om fellesskap, og hvilke metoder vi trenger.

Jeg har påpekt det før, svar på test er ikke for oss, det er for samfunnsnytte og verden.

En negativ test er allikevel så svak at du fortsatt må sitte i karantene, men den hjelper på målinger, statistikk med viss usikkerhet som innregnes....

Trygg nok for statistikk med feilprosent, men ikke trygg nok for å slippe deg fritt ut i samfunnet.


Utgangspunktet mitt var da slettes ikke noen egotripp. Men rett og slett det totalt motsatte: å sikre at folk som trenger hjelp faktisk får hjelp.

Jeg ser hva du «påpeker», men det er bare din påstand og veldig vag begrepsbruk - som får meg til å stusse på om du egentlig vet hva du snakker om. Hva mener du, konkret, med «så svak» eller «ikke trygg nok», feks? Og hva mener du med «samfunnsnytte og verden» - det er da like mye samfunnsnytte dersom man kan friskmelde folk som kan gjenoppta arbeid. Har du noen kilde du kan henvise meg til for mer lesing?

At testen evt ikke har klinisk nytteverdi med tanke på behandling (som jeg antar er det motsatte av «samfunnsnytte og verden) skyldes forøvrig ikke testene. Det skyldes at det ikke finnes noen spesifikk behandling mot viruset pr nå, men de tester nå ut minst ett antiviralt middel (utviklet mot ebola, fungerte delvis mot SARS). Så snart en behandling finnes kan en test absolutt være klinisk relevant. Dette er ikke negativt ment, og jeg tror deg, men det tilfredsstiller bare ikke nysgjerrigheten min. Har du noen kilde ti

Ved søk finner jeg info om en screening test (blod) - og den ser jeg absolutt at ikke kan fungere. Med en sensitivitet på 88,66% går den falsk negativ i drøye 1 av 10 tilfeller. Åpenbart ikke godt nok. Men det finnes jo tester hvor man dyrker viruset. Tar lengre tid, men den finner jeg ingen data på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...