Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Fra i underkant av 1800 nye koronasyke i går til bare 400 nye koronasyke i dag... Snittet har ligget på ca 3000 nye syke om dagen uten store statistiske variasjoner.. vel med unntak av hoppet på 16000 nye på samme dag tirsdag forrige uke. 

Jeg synes dagens tall virker så lavt at jeg nesten tror det er en feil og vil bli justert opp i løpet av dagen.. Eventuelt at ny registrerte syke vil bli rapportert inn til å være 1800-2500 i morgen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ifølge nyhetsdekningen skal kriteriene for registrering av nye tilfeller være endret i Kina. Denne endringen skal ha skjedd ila. de siste par dagene. 
I en periode kunne en teste negativt, men ble talt med likevel om en viste symptomer. De nye kriteriene krever at en tester positivt, og gir dermed lavere veksttall. Endringen kan skyldes at de har øket kapasiteten for testing, og mener de ikke trenger å basere seg på mistanke basert på symptomer.

Flere endringer kommer sikkert etterhvert.

Endret av xRun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
17 hours ago, pappkake said:

 

Det er sikkert noen som har hørt om Dengue-feber, og hvordan det er relativt ufarlig å få det første gangen, men om man blir smittet igjen, så kan det fort bli livsfarlig. Dette er mye det samme. Forsøk med S-proteinet fra SARS-CoV har alle gitt ADE-respons, men det er selvfølgelig mulig at de kommer rundt det. Enn så lenge er det største problemet at man kan bli smittet igjen, og i i stedet for å få en mildere infeksjon på grunn av et fungerende immunforsvar, så blir det verre...

https://www.taiwannews.com.tw/en/news/3876197

 

Jeg kan ikke si noe om det andre du postet. Men min oppfattelse om Dengue-feber er helt annerledes enn det du skriver om den. Fra hva jeg husker så er det vel en risiko for blødninger dersom man blir smittet igjen av en annen Dengue-feber stamme.

Det hele fire varianter av Dengue-feber. Så det du beskriver om å bli smittet igjen er svært unøyaktig. Du har altså virus variantene "1", "2", "3" og "4" fritt navngitt av meg. Blir du smittet av f.eks. en hvilken som helst kombinasjon og klarer å komme først over en virusvariant så senere i livet skulle bli smittet av en annen virusvariant så risikerer du noen voldsomme kroppslige symptomer som du ikke vil oppleve ved førstegangssmitte. Slik jeg anser Dengue, så er det noe med ditt eget immunsystem som går helt av skaftet. La oss si du ble smittet av virus type 3 først og du blir frisk og immun mot virus 3. Så blir du smittet av virus 2 og kroppen går helt feil til verks mot virus 2 pga. immuniteten mot virus 3 som du har bygget deg opp.

Problemet med å få laget en Dengue-febervaksine er da helt åpenbar oppe i dagen. Du må greie det kunststykke 100 % å få immunitet mot alle fire Dengue-feber varianter. Slik at du ikke risikerer å utsette en hel befolkningsgruppe for slarv i vaksinene dersom det ikke er ferdig utviklet. Ellers så vil folk som lever i Dengue-feber infiserte myggområder bære en svært høy risiko for å bli innlagt med alvorlige komplikasjoner.

Dengue-febervaksine er noe jeg f.eks. ikke ville ha stillet opp frivillig som forsøkskanin over, pga. det som er nevnt ovenfor. Risikoen.

Coronavirus er et helt annet virus. Så det er vel noen som har trukket forhastede konklusjoner om jeg tør spørre?

Korreksjon:

Jeg har nå tatt meg tid å skumlese den ene lenken din. Jeg vil fortsatt være skeptisk til din sammenlikning mot Dengue-feber sykdom. Men det kan jo se ut som at Coronavirus kan ha sin egen kompleksitet i sykdomsbilde. Så til fordel for deg at du delte dette, så er jeg glad for at du gjorde nettopp det.

Endret av G
Lenke til kommentar
16 hours ago, PingEnt said:

Vis meg en in vivo studie som sier at SARS har ADE.

 

Jeg skjønner meg fortsatt ikke helt på hva ADE er for noe enda. Kunne de være så snill å forklare? :roll: Altså helt ærlig talt, så vet jeg ikke hva det går i. Jeg er ikke helsepersonell selv.

Lenke til kommentar
13 hours ago, Noxhaven said:

I Sør-Korea så er det rapportert inn 51 tilfeller hvor 20 nye ble registrert siden i går. Ingen er i kritisk tilstand, ingen har omkommet og 16 har blitt friske igjen.
I Iran er det kun rapportert inn 2 tilfeller der begge var eldre og omkom. Det som er merkelig er at ingen av de to har reist utenlands eller engang vært utenfor byen sin før de ble smittet og ingen andre i byen er rapportert smittet.

Var de kinesere? Og har spist en eller flere av følgende i Iran: flaggermus, pangolin, slange, "civet cat (engelsk)" eller andre eksotiske dyreslag? ?️

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
31 minutes ago, G said:

Jeg skjønner meg fortsatt ikke helt på hva ADE er for noe enda. Kunne de være så snill å forklare? :roll: Altså helt ærlig talt, så vet jeg ikke hva det går i. Jeg er ikke helsepersonell selv.

Antibody-dependent enchancemente (ADE) er kort sagt at antistoffer (proteiner som "angriper" viruset) ender opp med å hjelpe viruset å forplante seg. Det vil i praksis si at hvis et virus har denne egenskapen, vil det være en fordel for viruset (og ulempe for oss) hvis kroppen allerede har antistoffene -- altså hvis man allerede har hatt sykdommen en gang før. Det mest kjente eksempelet er vel Djenguefever. 

Men og dette var hele krangelen tidligere, selv om man kan klare å reprodusere denne oppførselen lett i et laboratorium i et glass (in vitro), er det så mange mekanismer i menneskekroppen som gjør at denne effekten sjelden er gjeldende når man gjør det samme med en hel kropp (in vivo), med unntak av denguefever. Eller sagt med andre ord, at man har laboratoriumsekseperimenter (in vitro) som sier at SARS hadde ADE-mekanismer, betyr ikke at SARS har denne effekten på infiserte personer:

Quote

ADE is common in cells cultured in the laboratory, but rarely occurs in vivo except for dengue virus. 

20 minutes ago, G said:

Andelen døde sank ørlite også, men er fortsatt et godt stykke over 100 pr. dag. Er det nok til å vurdere nye trender i fra montro?

Det er for tidlig å slå fast en trend, men man kan jo prøve å være positiv.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

hehe, tørr humor.

Halvveis off-topic. Tenkte bare å nevne vedrørende spredning. F.eks. Dengue fever har vært påvist til så unormalt fjerne steder som Madeira. Var muligens mistanke om at mygg hadde fulgt med hjulfelg på et kjøretøy elns.

https://www.healthnavigator.org.nz/health-a-z/d/dengue-fever/

Motto er vel det at ting spres til steder du minst forventer det før du vet ordet av det ;)

Sjekk:

https://parasitesandvectors.biomedcentral.com/articles/10.1186/s13071-019-3357-3

Quote

Dengue fever is the most widespread mosquito-borne viral disease causing an annual estimated 390 million infections [1] and 25,000 deaths [2]. Infection by any one of four antigenically distinct serotypes of dengue virus (DENV) can lead to symptoms including high fever or more severe disease with haemorrhage and plasma leakage. However, the majority (~80%) of infections results in a mild or subclinical outcome [3].

 

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (På 14.2.2020 den 19.31):

Nå er det bare for norske deltagere i FN's helseprogram å pakke sakene sine å gjøre seg klar til helseleire rundt om. Dessverre. Det har nådd Afrika.

Friskmelding fra Egypt i dag. Dvs. 0 registrerte Korona-saker i Afrika for øyeblikket. Så det er nok litt tidlig å pakke sakene sine.. :p

Lenke til kommentar
5 hours ago, G said:

Jeg kan ikke si noe om det andre du postet. Men min oppfattelse om Dengue-feber er helt annerledes enn det du skriver om den. Fra hva jeg husker så er det vel en risiko for blødninger dersom man blir smittet igjen av en annen Dengue-feber stamme.

Det hele fire varianter av Dengue-feber. Så det du beskriver om å bli smittet igjen er svært unøyaktig. Du har altså virus variantene "1", "2", "3" og "4" fritt navngitt av meg. Blir du smittet av f.eks. en hvilken som helst kombinasjon og klarer å komme først over en virusvariant så senere i livet skulle bli smittet av en annen virusvariant så risikerer du noen voldsomme kroppslige symptomer som du ikke vil oppleve ved førstegangssmitte. Slik jeg anser Dengue, så er det noe med ditt eget immunsystem som går helt av skaftet. La oss si du ble smittet av virus type 3 først og du blir frisk og immun mot virus 3. Så blir du smittet av virus 2 og kroppen går helt feil til verks mot virus 2 pga. immuniteten mot virus 3 som du har bygget deg opp.

Problemet med å få laget en Dengue-febervaksine er da helt åpenbar oppe i dagen. Du må greie det kunststykke 100 % å få immunitet mot alle fire Dengue-feber varianter. Slik at du ikke risikerer å utsette en hel befolkningsgruppe for slarv i vaksinene dersom det ikke er ferdig utviklet. Ellers så vil folk som lever i Dengue-feber infiserte myggområder bære en svært høy risiko for å bli innlagt med alvorlige komplikasjoner.

Dengue-febervaksine er noe jeg f.eks. ikke ville ha stillet opp frivillig som forsøkskanin over, pga. det som er nevnt ovenfor. Risikoen.

Coronavirus er et helt annet virus. Så det er vel noen som har trukket forhastede konklusjoner om jeg tør spørre?

Korreksjon:

Jeg har nå tatt meg tid å skumlese den ene lenken din. Jeg vil fortsatt være skeptisk til din sammenlikning mot Dengue-feber sykdom. Men det kan jo se ut som at Coronavirus kan ha sin egen kompleksitet i sykdomsbilde. Så til fordel for deg at du delte dette, så er jeg glad for at du gjorde nettopp det.

 

Jeg har ikke tid til å forklare det i detalj nå, men det du sier er nesten riktig. Det er fem varianter, men de er veldig like. Blir du smittet av en annen variant, altså en andre gang, så får du det du sier; risiko for blødninger og mange veldig alvorlige komplikasjoner. Dette skjer FORDI immunforsvaret ikke reagerer helt som det skal og antistoffene gjør at viruset får en ny vektor for infeksjon som angriper viktige organer. Veldig enkelt forklart, men du kan lese mer om det, det er bare å google.

Wikipedia har også noe:

https://en.wikipedia.org/wiki/Antibody-dependent_enhancement

Hvis du søker på "SARS ADE" eller lignende vil du finne rapporter om det samme med det viruset, og SARS er et coronavirus. Dette nye coronaviruset har et S-protein ("spike"), altså det som infiserer cellene via ACE2 som er annerledes fra det SARS-CoV hadde, men det er fortsatt grunn til å i alle fall mistenke at det samme kan gjelde.

Når det er sagt; det er ikke SIKKERT at dette er tilfelle, men det var tilfelle med SARS og MERS, av flere grunner. Den nøyaktige mekanismen som eventuelt vil gjelde her vet jeg ikke, men det vil kunne ha to implikasjoner; den ene er at man kan bli smittet igjen, altså ikke blir immun, og at det blir verre andre gangen, og den andre er at man vil slite med vaksiner.

Du får google om du vil vite mer, jeg har ikke tid nå...

Lenke til kommentar

Ok, takk for forsøket. Kanskje andre kan bidra litt til om det, om man gir dem litt tid? Husker ordet naïve igjen fra skumlesning av den Madeira-artikkelen jeg fant, som en så i wikilenken du kom med.

Skal kikke på Wikien der senere en gang. Fader så utspekulerte en kan føle at virus er pr. "design". Helvetes greie slike sykdommer. Hvor fortvilet folk må ha følt seg under svartedauen, og det de stakkars kineserne gjør nå. Dette er en ganske overbelastning for staten Norge å ta inn over seg dersom det virkelig skulle bli til en farlig pandemi i motsetning til det de antar at det er en mer normal pandemi.

Her trengs sannsynligvis krisepsykiatrien også dersom det først slår til.

Vi har belyst mange "negative" saker som kan være nyttige å tenke på igjen, sammen i diskusjon i denne tråden alt.

106399323-1582163172298cv740pxflatmapfeb

https://www.cnbc.com/2020/02/20/coronavirus-latest-updates.html

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
5 hours ago, pappkake said:

 

Jeg har ikke tid til å forklare det i detalj nå, men det du sier er nesten riktig. Det er fem varianter, men de er veldig like. Blir du smittet av en annen variant, altså en andre gang, så får du det du sier; risiko for blødninger og mange veldig alvorlige komplikasjoner. Dette skjer FORDI immunforsvaret ikke reagerer helt som det skal og antistoffene gjør at viruset får en ny vektor for infeksjon som angriper viktige organer. Veldig enkelt forklart, men du kan lese mer om det, det er bare å google.

Wikipedia har også noe:

https://en.wikipedia.org/wiki/Antibody-dependent_enhancement

Hvis du søker på "SARS ADE" eller lignende vil du finne rapporter om det samme med det viruset, og SARS er et coronavirus. Dette nye coronaviruset har et S-protein ("spike"), altså det som infiserer cellene via ACE2 som er annerledes fra det SARS-CoV hadde, men det er fortsatt grunn til å i alle fall mistenke at det samme kan gjelde.

Når det er sagt; det er ikke SIKKERT at dette er tilfelle, men det var tilfelle med SARS og MERS, av flere grunner. Den nøyaktige mekanismen som eventuelt vil gjelde her vet jeg ikke, men det vil kunne ha to implikasjoner; den ene er at man kan bli smittet igjen, altså ikke blir immun, og at det blir verre andre gangen, og den andre er at man vil slite med vaksiner.

Du får google om du vil vite mer, jeg har ikke tid nå...

Fra linken i posten din:

Quote

ADE is common in cells cultured in the laboratory, but rarely occurs in vivo except for dengue virus. 

Likevel lever du i den tro at in vitro er nok til å fastslå ADE. Altså, det er religionsfrihet i Norge, så du skal få lov til det, men...

Lenke til kommentar

Og dødstallet ligger stødig rundt de 100. Er 118 rapporterte i dag:

https://www.worldometers.info/coronavirus/

 

Enda en doktor stryker med, og verifisert ung også denne gang. Nok, en uttalelse fra WHO helsesjefen også..

Quote

Coronavirus kills young Wuhan doctor as hundreds infected in China's prisons

..

A 29-year-old doctor in Wuhan has become the latest victim of the coronavirus as China reported infections in prisons in three provinces, as well as clusters in Beijing.

Wuhan health authorities said Peng Yinhua, who worked in respiratory and critical care at Jiangxia district’s First People’s Hospital, had contracted the infection while working on the “front line”.

Peng, who had been featured in state media previously for delaying his wedding to continue working, was admitted to hospital on 25 January. His condition dramatically worsened by 30 January, when he was sent to the Jinyintan hospital in Wuhan for emergency treatment. He died on Thursday at 9.50pm, according to a statement from his hospital.

..

“If we don’t hit hard now using the window of opportunity, we might be faced with a serious problem,” WHO chief Tedros Adhanom Ghebreyesus said on Thursday. “This virus is very dangerous and it’s public enemy number one and it’s not being treated as such.”

https://www.theguardian.com/world/2020/feb/21/coronavirus-kills-wuhan-doctor-hundreds-infected-china-prisons

 

Quote

 

Coronavirus: Ukraine protesters attack buses carrying China evacuees

_110980860_d8f35f38-beb4-4153-99d8-7e574

..

The evacuees were brought to the hospital in Novi Sanzhary, in the central Poltava region, where they will be held in quarantine for 14 days.

President Volodymyr Zelensky urged the protesters to show empathy.

Ukraine's security service (SBU) said a fake email claiming to be from the health ministry falsely said some evacuees had contracted the virus.

SBU officials are now investigating the apparent hoax, a statement said.

 

https://www.bbc.com/news/world-europe-51581805

En får håpe at nordmenn er mer sindige, og at myndighetene er flinkere til å informere enn det som forekom i Ukraina. Myndighetene har tydeligvis ikke lykkes med å tilbakevise den feilaktige informasjonen.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...