Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132
4 minutes ago, G said:

Betyr ikke at COVID-19 er ulv-ulv for det.

Nei, men det betyr at "Hvorpå WHO etterhvert har erklært viruset å være en global krise" egentlig ikke forteller oss at dette kommer til å være betydelig verre enn vanlig influensa eller ikke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
PingEnt skrev (27 minutter siden):

Og har forsvunnet fra India, Filippinene, Russland, Sania, Belgia, Finland, Nepal, Kombodsja og Sri Lanka.

Ja, selvsagt. Det står markert med farge i linken, men det er ikke noe som har skjedd de siste dagene. Jeg pratet bare om de siste dagers utvikling og bare nevner at det er nært å forsvinne fra fire land til de nærmeste dagene.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Just now, Simen1 said:

Ja, selvsagt. Det står markert med farge i linken, men det er ikke noe som har skjedd de siste dagene. Jeg pratet bare om de siste dagers utvikling og bare nevner at det er nært å forsvinne fra fire land til de nærmeste dagene.

Ja, ville bare få ut informasjonen til resten av leserne :)

Lenke til kommentar
G skrev (20 minutter siden):

Men, det har blitt sammenlignet som om det var nokså likt ordinær influensa i starten. Hvorpå WHO etterhvert har erklært viruset å være en global krise. Så tillat meg å dra fram enkelte unge individer da vel? Slik at man kan få litt folkeopplysning inn her.

Enkelttilfeller som ingen av oss vet noenting om er ubrukelig data. Det er cheerypicking og trekke generelle konklusjoner på helheten ut ifra det spesifikke tilfellet.
Det kan godt være 60.000 40-åringer som er smittet og 6 av disse som dør for alt vi vet. Og du trekker ut en av disse som dør og bruker eksempelet som en begrunnelse for hva som skjer med 40-åringer som er smittet av viruset.. I tillegg antar du at han du har plukket ut er helt frisk og rask og mener andre som ikke mener at man kan konkludere på denne måten må bevise det via den vitenskapelige metode.
..Man må jo så klart protestere på denne fremgangsmåten G.

Det virker fortsatt på meg som om Corona er som en litt farligere versjon av influensa. Det er dødelig for folk med nedsatt helse eller som tåler viruset dårlig av div. årsaker, akkurat sånn som influensa, men Corona har en høyere dødsrate, altså man må ikke være like svak for å dø av Corona. Det virker dessuten smitte like godt om ikke bedre sammenlignet med vanlig influensa. Viruset er også så nytt at det er en ekstra risiko vedrørende hvordan det vil utvikle seg om det får herje fritt slik vanlig influensa gjør.
Man vet heller ikke om dette viruset kommer til å bli en gjenganger, om det vil blusse frem med variert mellomrom eller om dette er en engangssak og vil dø ut..
Når det først har utviklet seg slik at det kan smitte fra dyr til menneske så kan det utvikle seg videre med samme RNA profil hvor det alltid vil være dyr som bærer på viruset og som vil fortsette å være en potensielt dødelig smittekilde for mennesker.

Jeg er forresten nesten innom worldometers.info/coronavirus daglig, og det virker ikke akkurat som epidemien har roet seg. Verken i Kina eller internasjonalt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
10 minutes ago, Noxhaven said:

Jeg er forresten nesten innom worldometers.info/coronavirus daglig, og det virker ikke akkurat som epidemien har roet seg. Verken i Kina eller internasjonalt.

Antall nye smitta i Kina går ned for hver dag, og andelen nye smitta ser også ut til å gå ned hver dag. Det er foreløpig relativt få tilfeller utenfor Kina, og de fleste ser ut til å være reisende som var i Kina/Hubei. Jeg er forsiktig optmistisk. 

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Noxhaven said:

Enkelttilfeller som ingen av oss vet noenting om er ubrukelig data. Det er cheerypicking og trekke generelle konklusjoner på helheten ut ifra det spesifikke tilfellet.
Det kan godt være 60.000 40-åringer som er smittet og 6 av disse som dør for alt vi vet. Og du trekker ut en av disse som dør og bruker eksempelet som en begrunnelse for hva som skjer med 40-åringer som er smittet av viruset.. I tillegg antar du at han du har plukket ut er helt frisk og rask og mener andre som ikke mener at man kan konkludere på denne måten må bevise det via den vitenskapelige metode.
..Man må jo så klart protestere på denne fremgangsmåten G.

Det virker fortsatt på meg som om Corona er som en litt farligere versjon av influensa. Det er dødelig for folk med nedsatt helse eller som tåler viruset dårlig av div. årsaker, akkurat sånn som influensa, men Corona har en høyere dødsrate, altså man må ikke være like svak for å dø av Corona. Det virker dessuten smitte like godt om ikke bedre sammenlignet med vanlig influensa. Viruset er også så nytt at det er en ekstra risiko vedrørende hvordan det vil utvikle seg om det får herje fritt slik vanlig influensa gjør.
Man vet heller ikke om dette viruset kommer til å bli en gjenganger, om det vil blusse frem med variert mellomrom eller om dette er en engangssak og vil dø ut..
Når det først har utviklet seg slik at det kan smitte fra dyr til menneske så kan det utvikle seg videre med samme RNA profil hvor det alltid vil være dyr som bærer på viruset og som vil fortsette å være en potensielt dødelig smittekilde for mennesker.

Jeg er forresten nesten innom worldometers.info/coronavirus daglig, og det virker ikke akkurat som epidemien har roet seg. Verken i Kina eller internasjonalt.

Ok, jeg skal være enig med dere i mye av det dere har sagt som motsvar til meg. Men, det dere kan få lov til å prøve å forklare er hvorfor flere leger og sykepleiere som har behandlet pasienter er dødd da? Har de svekket immunforsvar pga. overarbeiding? Eller dreper viruset faktisk også friske folk?

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
5 minutes ago, G said:

Ok, jeg skal være enig med dere i mye av det dere har sagt som motsvar til meg. Men, det dere kan få lov til å prøve å forklare er hvorfor flere leger og sykepleiere som har behandlet pasienter er dødd da? Har de svekket immunforsvar pga. overarbeiding? Eller dreper viruset faktisk også friske folk?

Svekket immunforsvar og generelt sett svekket helse etter å ha jobbet 24/7 i flere uker virker som et godt gjett ja. Og hvor mange er det snakk om som har dødd av disse helsearbeiderne? Ut av hvor mange som jobber der?

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
6 minutes ago, PingEnt said:

Antall nye smitta i Kina går ned for hver dag, og andelen nye smitta ser også ut til å gå ned hver dag. Det er foreløpig relativt få tilfeller utenfor Kina, og de fleste ser ut til å være reisende som var i Kina/Hubei. Jeg er forsiktig optmistisk. 

Men du nevnte ikke eller repeterte det jeg skrev tidligere på dagen. At antall døde er stigende. Ihvertfall foreløpig. Men, også det kan selvsagt endre seg. Men, pr. nå så har antall døde pr. døgn steget med 40 stykk omtrentlig da.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, PingEnt said:

Svekket immunforsvar og generelt sett svekket helse etter å ha jobbet 24/7 i flere uker virker som et godt gjett ja. Og hvor mange er det snakk om som har dødd av disse helsearbeiderne? Ut av hvor mange som jobber der?

Jeg tror ikke at det er så mange leger og sykepleiere enda. Men noen har det blitt. Dessuten så er det svært vanskelig å vite om det kun er de berømte legene og deres sykepleierteam som nevnes dødsfall om, og om de andre evt. bare føyes til den generelle fellesstatistikken. Jeg har ihvertfall hørt om to leger og en sykepleier, ihvertfall fra de mer berømte av legene som jeg kan huske i farten. Kan ha vært noen flere enn de jeg husker. Samt det kan være noe mørketall på antall blant helsearbeidere eventuellt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
2 minutes ago, G said:

Men du nevnte ikke eller repeterte det jeg skrev tidligere på dagen. At antall døde er stigende. Ihvertfall foreløpig. Men, også det kan selvsagt endre seg. Men, pr. nå så har antall døde pr. døgn steget med 40 stykk omtrentlig da.

Også antallet som blir friske er økende. Det er naturlig at flere dør.nå ettersom flere var smitta for en til to uker tilbake. Osv.

Lenke til kommentar
PingEnt skrev (11 minutter siden):

Antall nye smitta i Kina går ned for hver dag, og andelen nye smitta ser også ut til å gå ned hver dag. Det er foreløpig relativt få tilfeller utenfor Kina, og de fleste ser ut til å være reisende som var i Kina/Hubei. Jeg er forsiktig optmistisk. 

Tja, det er ingen markant endring om man ser bort ifra smitte "spiken" 11-13 februar i antall nye smittede eller som har omkommet. Noe bedre er det men det er minimalt.

timeline.PNG.a9c9517f90b82d48319869dca4d8cb93.PNG

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
4 minutes ago, Noxhaven said:

Tja, det er ingen markant endring om man ser bort ifra smitte "spiken" 11-13 februar i antall nye smittede eller som har omkommet. Noe bedre er det men det er minimalt.

timeline.PNG.a9c9517f90b82d48319869dca4d8cb93.PNG

Her tror jeg det er mye bedre å se på grafen med logaritmisk y-akse, da ser en klart at vekstraten avtar.

Lenke til kommentar
G skrev (11 minutter siden):

Ok, jeg skal være enig med dere i mye av det dere har sagt som motsvar til meg. Men, det dere kan få lov til å prøve å forklare er hvorfor flere leger og sykepleiere som har behandlet pasienter er dødd da? Har de svekket immunforsvar pga. overarbeiding? Eller dreper viruset faktisk også friske folk?

Det er vrient å konkludere, igjen så vet vi svært lite. Legene kan ha vært ekstremt overarbeidet, stresset, sovet lite, pushet seg selv når de var smittet til det gikk så langt at de ikke klarte å komme seg igjen. Influensa og lignende virus er en påkjenning på kroppen også hos friske.

Lenke til kommentar

Jeg synes at man skal ta skikkelig innover seg denne faren med at viruset ofte gir rom for opportunistiske bakterielle luftveisinfeksjoner, og forberede beredskapen for dette. Altså behøver man nok sengeplasser for å behandle lungebetennelser og nok varianter antibiotika som kan være riktig å nytte til hver enkelt pasients behov. Man burde kanskje også karantenelegge slike pasienter så man påser at de får i seg hele antibiotikakuren, så unngår man kanskje å gå tom for virksom antibiotika også?

Lenke til kommentar

I Japan så ber de om at ansatte jobber hjemme-i-fra via internett:

Quote

The spread of the new coronavirus has prompted some Japanese companies to alter their work schedules, or even tell staff to stay home.

Telecom giant NTT has told its group employees to telework or revise their office hours. The move affects about 200,000 staff.

More than 40 percent of employees at one group firm worked from home on Wednesday.

Some employees at NTT Communications Tokyo headquarters held a sales meeting through video conference with staff at home.

In a further effort to prevent infections, the company's cafeteria has stopped offering buffet-style meals.

Elsewhere, online flea-market operator Mercari has ordered all employees at its Tokyo headquarters to telework.

Staff are holding online meetings with colleagues and customers. The change applies to job interviews, too.

Mercari says the new rules will be in place from Wednesday until at least February 28.

Meanwhile at Sony and Fujitsu, employees are also encouraged to work remotely. Staff who must attend the office are being told to avoid commuting during rush hours.

https://www3.nhk.or.jp/nhkworld/en/news/20200219_40/

Endret av G
Lenke til kommentar
1 hour ago, PingEnt said:

Antall nye smitta i Kina går ned for hver dag, og andelen nye smitta ser også ut til å gå ned hver dag. Det er foreløpig relativt få tilfeller utenfor Kina, og de fleste ser ut til å være reisende som var i Kina/Hubei. Jeg er forsiktig optmistisk. 

Antall saker i Kina har begynt å falle, men det er etter å ha stengt ned hele økonomien og bedt folk om å være inne. Kina har også et avansert overvåkningssystem som de kan bruke til kontaktsporing.

I Japan begynner det å se ille ut. Det er 620 på båten og rundt 70 utenfor. De har også sluppet ut 500 passasjerer som potensielt er syke. Og hvor mange har de ikke oppdaget? Det kan lett gå ut av kontroll.

Endret av Camlon
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Japan og Kina, de to landene som USA skylder mest penger. Dette blir sikkert en fin tid fremover for Trump å reforhandle. Nasjonene vil nok være nødige så det holder nå som økonomien stopper helt opp og USA kan sikkert betale ned litt gjeld om de rette kravene blir møtt. 

Tilfeldigheter.. 

#Thinfoilhat

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quote

Chinese film director Chang Kai and family die from coronavirus

Four members of same family die during self-quarantine at centre of outbreak in Wuhan

A Chinese film director, his sister, mother and father have all died from the coronavirus, the latest high-profile victims of the disease in Wuhan, the city at the centre of the outbreak.

Chang Kai, 55, died on 14 February. His parents died over the previous two weeks, after the family spent days together in self-quarantine, the Chinese magazine Caixin reported. Chang’s sister died hours after he did, and his wife is in a serious condition.

https://www.theguardian.com/world/2020/feb/18/coronavirus-kills-chinese-film-director-family-wuhan-covid-19

En hel familie døde, og det er veldig mange ubekreftede rapporter om det samme, altså at hele familier dør.

Wuhan er nå i "full" karantene og det er ikke lov å forlate husene for noen lenger.

Her er en kinesisk ung jente som hadde "spredt rykter" og måtte trekke dem tilbake. Det er vanskelig å få klarhet i akkurat hva som skjedde, men det ryktes (sies) at hun er død nå.

Det som er veldig skummelt med SARS-CoV-2 er at man ikke blir immun etter å ha blitt infisert, i stedet får man ADE (antibody-dependacy enhancement) som gjør at neste infeksjon blir mer farligere og mer dødelig. Immunforsvaret reagerer ikke "riktig". Dere kan slå det opp om dere vil lære mer om det, kompliserte saker.

Dette er en av årsakene til at man enda ikke har en vaksine for SARS-CoV-1 (SARS). En normal vaksine vil ikke gjøre deg immun.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0006291X14013321

Quote

SARS CORONAVIRUS HAS ANTIBODY-DEPENDENT ENHANCEMENT (ADE) EFFECT THROUGH THE AUTOLOGOUS ANTIBODIES AGAINST ENVELOPE SPIKES ON FCΓ RECEPTOR EXPRESSING CELLS

Background: Severe acute respiratory syndrome coronavirus (SARS-CoV) had an outbreak in 2003. Even though SARS-CoV now remains in the natural bat reservoir, it still has the reemergence threat. Vaccination is a prophylactic strategy for this disease control and prevention. Antibody-dependent enhancement (ADE) is a mechanism by which viruses such as, dengue virus, feline coronavirus, and HIV, as alternative strategies, apply to infect host cells to gain entry into the target cells by taking advantage of anti-viral humoral immune responses. The ADE effect of SARS-CoV infection is controversial.

Det er sikkert noen som har hørt om Dengue-feber, og hvordan det er relativt ufarlig å få det første gangen, men om man blir smittet igjen, så kan det fort bli livsfarlig. Dette er mye det samme. Forsøk med S-proteinet fra SARS-CoV har alle gitt ADE-respons, men det er selvfølgelig mulig at de kommer rundt det. Enn så lenge er det største problemet at man kan bli smittet igjen, og i i stedet for å få en mildere infeksjon på grunn av et fungerende immunforsvar, så blir det verre...

https://www.taiwannews.com.tw/en/news/3876197

Quote

Exclusive: Chinese doctors say Wuhan coronavirus reinfection even deadlier

Instead of creating immunity the virus can reportedly reinfect an individual and hasten fatal heart attack

According to the message forwarded to Taiwan News, “It’s highly possible to get infected a second time. A few people recovered from the first time by their own immune system, but the meds they use are damaging their heart tissue, and when they get it the second time, the antibody doesn’t help but makes it worse, and they die a sudden death from heart failure.”

The source also said the virus has “outsmarted all of us,” as it can hide symptoms for up to 24 days. This assertion has been made independently elsewhere, with Chinese pulmonologist Zhong Nanshan (鍾南山) saying the average incubation period is three days, but it can take as little as one day and up to 24 days to develop symptoms.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...