Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Camlon said:

Antall saker i Kina har begynt å falle, men det er etter å ha stengt ned hele økonomien og bedt folk om å være inne. Kina har også et avansert overvåkningssystem som de kan bruke til kontaktsporing.

I Japan begynner det å se ille ut. Det er 620 på båten og rundt 70 utenfor. De har også sluppet ut 500 passasjerer som potensielt er syke. Og hvor mange har de ikke oppdaget? Det kan lett gå ut av kontroll.

For ikke å nevne at de tilfellene som ikke kommer fra Death Princess er spredt over hele landet og stiger fort. De klarer ikke å spore dem tilbake til noen smittekilde.  Japan er allerede ute av kontroll, og verre skal det bli.

Angivelig fra Iran:

Quote

To: President Rohani etc etc

Stamped as Urgent;

Respectfully informing you in our communication number 275781/12 date: 1398/11/09 (Friday 31 January 2020), according to the information gathered so far, there are currently 25 confirmed cases of the corona virus in the country which are quarantined and under the observation of the health ministry.

Sadly four (4) people have already lost their lives due to the virus, given it’s extraordinary rate of growth and the novelty of the virus and the absence of information on how to treat the illness. Due to lack of necessities (proper testing equipment) in provincial and sub provincial health centers, it is impossible to estimate the number of people infected at this time.

The ways the virus can grow and spread and cause infections has already been reported to the relevant institutions and ministries. Here is a summary:

1. Stop the import of all products and food items from China
2. Stop accepting any travellers from China (even in transit)
3. Stop public gatherings of any kind (specially in inclosed venues, such as mosques, schools, universities and companies)

Considering the spread of the virus in warm locations, we are currently in correspondence with the ministries of education and higher education in order to prevent the spread of the disease among students and college students.

Signed: Deputy of healing, ministry of health - Dr. Ghasem Jan Babaie

People Cc-ed on the letter:
The supreme leader - ayatollah Ali Khamenei
Department of internal affairs and homeland security
Office of the head of the parliament
Office of the head of the judiciary
Office of the head of the armed forces (joint chief of staff)
Office of the leadership of the revolutionary guard
Office of the leadership of the army

<The bottom line is the address of the health ministry>

 

1582130876639.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
14 minutes ago, pappkake said:

https://www.theguardian.com/world/2020/feb/18/coronavirus-kills-chinese-film-director-family-wuhan-covid-19

En hel familie døde, og det er veldig mange ubekreftede rapporter om det samme, altså at hele familier dør.

Wuhan er nå i "full" karantene og det er ikke lov å forlate husene for noen lenger.

Her er en kinesisk ung jente som hadde "spredt rykter" og måtte trekke dem tilbake. Det er vanskelig å få klarhet i akkurat hva som skjedde, men det ryktes (sies) at hun er død nå.

Det som er veldig skummelt med SARS-CoV-2 er at man ikke blir immun etter å ha blitt infisert, i stedet får man ADE (antibody-dependacy enhancement) som gjør at neste infeksjon blir mer farligere og mer dødelig. Immunforsvaret reagerer ikke "riktig". Dere kan slå det opp om dere vil lære mer om det, kompliserte saker.

Dette er en av årsakene til at man enda ikke har en vaksine for SARS-CoV-1 (SARS). En normal vaksine vil ikke gjøre deg immun.

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0006291X14013321

Det er sikkert noen som har hørt om Dengue-feber, og hvordan det er relativt ufarlig å få det første gangen, men om man blir smittet igjen, så kan det fort bli livsfarlig. Dette er mye det samme. Forsøk med S-proteinet fra SARS-CoV har alle gitt ADE-respons, men det er selvfølgelig mulig at de kommer rundt det. Enn så lenge er det største problemet at man kan bli smittet igjen, og i i stedet for å få en mildere infeksjon på grunn av et fungerende immunforsvar, så blir det verre...

https://www.taiwannews.com.tw/en/news/3876197

 

Taiwannews er vel kjent for å ofte komme med feilinformasjon, og når kilden er "One of the doctors reached out to a relative living in the United Kingdom, who then informed Taiwan News" blir det enda mindre troverdig. "En venn av meg sa at..."

Kan vi prøve å holde oss til sikrere kilder?

Lenke til kommentar
11 minutes ago, PingEnt said:

Taiwannews er vel kjent for å ofte komme med feilinformasjon, og når kilden er "One of the doctors reached out to a relative living in the United Kingdom, who then informed Taiwan News" blir det enda mindre troverdig. "En venn av meg sa at..."

Kan vi prøve å holde oss til sikrere kilder?

Deg igjen... 

Det finnes ingen "sikre kilder" her, men du har fått kilde på at dette er et problem med SARS-CoV-1 og det er et problem med MERS-CoV. Du får google selv om du ikke stoler på meg eller disse "usikre kildene". Det har vist seg at de stemmer langt bedre enn det offisielle hittil i alle fall.

Som vanlig plukker du bare ut en bitteliten del av et langt innlegg og flisespikker på det. I stedet for å se på hele greia, så leter du etter det svakeste punktet og prøver å rive fra hverandre alt på bakgrunn av noe som kan være en "usikker kilde". Du kan godt se bort fra den biten og kommentere resten om du vil.

Dette er et kjent fenomen, og du fikk blant annet en lenke til en forskningsjournal som du valgte å se helt bort ifra.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4018502/

Quote

Results

We show here that anti-Spike immune serum increased infection of human monocyte-derived macrophages by replication-competent SARS-CoV as well as Spike-pseudotyped lentiviral particles (SARS-CoVpp). Macrophages infected with SARS-CoV, however, did not support productive replication of the virus. Purified anti-viral IgGs, but not other soluble factor(s) from heat-inactivated mouse immune serum, were sufficient to enhance infection. Antibody-mediated infection was dependent on signaling-competent members of the human FcγRII family, which were shown to confer susceptibility to otherwise naïve ST486 cells, as binding of immune complexes to cell surface FcγRII was necessary but not sufficient to trigger antibody-dependent enhancement (ADE) of infection. Furthermore, only FcγRII with intact cytoplasmic signaling domains were competent to sustain ADE of SARS-CoVpp infection, thus providing additional information on the role of downstream signaling by FcγRII.

Conclusions

These results demonstrate that human macrophages can be infected by SARS-CoV as a result of IgG-mediated ADE and indicate that this infection route requires signaling pathways activated downstream of binding to FcγRII receptors.

Kommentar?

Dette er noe som styrker VELDIG den usikre påstanden som de to legene angivelig kom med.

Endret av pappkake
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
15 minutes ago, pappkake said:

 

Som vanlig plukker du bare ut en bitteliten del av et langt innlegg og flisespikker på det. 

Nei, HELE innlegget beror på denne ene kilden, og den er helt grunnløs. Det er som å si at man flisespikker på detaljer i et hus når grunnmuren ikke finnes. At det stemmer for SARS betyr ikke at det stemmer for covid-19. 

Forøvrig, såvidt jeg kan se er begge studiene du viser til in vitro. Har du noen in vivo studier? Det kan være andre mekanismer i spill her.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
4 minutes ago, PingEnt said:

Nei, HELE innlegget beror på denne ene kilden, og den er helt grunnløs. Det er som å si at man flisespikker på detaljer i et hus når grunnmuren ikke finnes. At det stemmer for SARS betyr ikke at det stemmer for covid-19. 

Nei, hele innlegget beror på at dette var tilfellet med MERS-CoV og SARS-CoV og at siden de har samme S-protein (SARS, ikke MERS), mer eller mindre, så er det sannsynlig at dette også er tilfelle for SARS-CoV-2. SUMMEN av dette gir innlegget mitt. Isolert sett er ikke det fra legene mer enn "anekdoter", men sammen med velkjent informasjon om SARS-CoV og MERS-CoV gir dette grunn til å ta det seriøst.

At du ikke skjønner det er noe helt annet...

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Just now, pappkake said:

Nei, hele innlegget beror på at dette var tilfellet med MERS-CoV og SARS-CoV og at siden de har samme S-protein (SARS, ikke MERS), mer eller mindre, så er det sannsynlig at dette også er tilfelle for SARS-CoV-2. SUMMEN av dette gir innlegget mitt. Isolert sett er ikke det fra legene mer enn "anekdoter", men sammen med velkjent informasjon om SARS-CoV og MERS-CoV gir dette grunn til å ta det seriøst.

At du ikke skjønner det er noe helt annet...

 

Vis meg en in vivo studie som sier at SARS har ADE.

 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, PingEnt said:

Vis meg en in vivo studie som sier at SARS har ADE.

 

Du skjønner at det er en grunn til at det ikke finnes noen in vivo studier som bekrefter at SARS har ADE, men at alt vi har av viten tilsier at dette er tilfelle?

SARS er såpass dødelig at det å infisere mennesker som allerede har overlevd dette bare for å se om de dør ikke er helt etisk forsvarlig.

Har du nå skiftet mållinje, og kranglingen din går ut på at SARS ikke har ADE? Det er greit å vite hva man diskuterer, siden du hele tiden hopper rundt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Just now, pappkake said:

Du skjønner at det er en grunn til at det ikke finnes noen in vivo studier som bekrefter at SARS har ADE, men at alt vi har av viten tilsier at dette er tilfelle?

SARS er såpass dødelig at det å infisere mennesker som allerede har overlevd dette bare for å se om de dør ikke er helt etisk forsvarlig.

Har du hørt om dyreforsøk?

Lenke til kommentar
Just now, PingEnt said:

Har du hørt om dyreforsøk?

Du svarer ikke. Har du byttet mål og klamrer deg til at in vitro ikke er godt nok for å sannsynliggjøre at SARS har ADE? Det er ikke nok at de har gjort forsøk med menneskeceller i skåler og funnet ut at de reagerer akkurat som man forventer ved ADE? Forstår jeg deg riktig?

Det finnes sikkert dyreforsøk på dette, men grunnen til at de i stedet bruker in vitro forsøk på menneskeceller er fordi vi faktisk ikke reagerer helt likt som dyr, f.eks. har du kanskje ftåt med deg at flaggermus fint kan ha SARS uten å bli syke.... jeg holder en knapp på at de som gjør disse studiene ikke velger å gjøre dette på menneskeceller fordi de er inkompetente.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
7 minutes ago, pappkake said:

Du svarer ikke. Har du byttet mål og klamrer deg til at in vitro ikke er godt nok for å sannsynliggjøre at SARS har ADE? Det er ikke nok at de har gjort forsøk med menneskeceller i skåler og funnet ut at de reagerer akkurat som man forventer ved ADE? Forstår jeg deg riktig?

Det finnes sikkert dyreforsøk på dette, men grunnen til at de i stedet bruker in vitro forsøk på menneskeceller er fordi vi faktisk ikke reagerer helt likt som dyr, f.eks. har du kanskje ftåt med deg at flaggermus fint kan ha SARS uten å bli syke.... jeg holder en knapp på at de som gjør disse studiene ikke velger å gjøre dette på menneskeceller fordi de er inkompetente.

Ja, jeg diskuterer dette. Jeg har ikke funnet en eneste konklusiv studie. Kun studier som ser på enkelte antistoffer om gangen, men ikke alle samtidig. Det er da spørsmål om hvis alle antistoffer er tilstede, sammen med flere av kroppens mekanismer (feber etc) i sum motvirker dette.

Søkte etter dyreforsøk på pubmed, men fant ingenting. Kanskje du vil spørre konspirasjonssidene du får resten av kildene dine fra om de vet noe? ;)

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
3 minutes ago, PingEnt said:

Ja, jeg diskuterer dette. Jeg har ikke funnet en eneste konklusiv studie. Kun studier som ser på enkelte antistoffer om gangen, men ikke alle samtidig. Det er da spørsmål om hvis alle antistoffer er tilstede, sammen med flere av kroppens mekanismer (feber etc) i sum motvirker dette.

Søkte etter dyreforsøk på pubmed, men fant ingenting. Kanskje du vil spørre konspirasjonssidene du får resten av kildene de fra om de vet noe? ;)

Ok, da får du bare krangle videre om at SARS ikke har ADE, jeg orker ikke å bruke tid på slike som deg. Det er for tidlig å si definitivt at SARS-CoV-2 også har ADE, men det er en høy sannsynlighet, og noe som vil gjøre dette mye verre dersom det stemmer.

Du kan jo prøve å finne ut hvorfor det ikke finnes noen vaksine for SARS eller MERS før du fortsetter kranglingen din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 minute ago, pappkake said:

Ok, da får du bare krangle videre om at SARS ikke har ADE, jeg orker ikke å bruke tid på slike som deg. Det er for tidlig å si definitivt at SARS-CoV-2 også har ADE, men det er en høy sannsynlighet, og noe som vil gjøre dette mye verre dersom det stemmer.

Du kan jo prøve å finne ut hvorfor det ikke finnes noen vaksine for SARS eller MERS før du fortsetter kranglingen din.

Ikke funnet noen in vivo-studier altså?

Lenke til kommentar

Det gikk fort. Kun timer etter at Iran rapporterte om de to første bekreftede tilfellene, er begge erklært døde. På papiret er dermed Iran fri for Korona igjen, men den korte tiden fra rapport til dødsfall tyder på at det kan være mørketall.

https://www.worldometers.info/coronavirus/

 

Edit, så ikke at det var nevnt lengre opp her, men lar det stå.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

I Sør-Korea så er det rapportert inn 51 tilfeller hvor 20 nye ble registrert siden i går. Ingen er i kritisk tilstand, ingen har omkommet og 16 har blitt friske igjen.
I Iran er det kun rapportert inn 2 tilfeller der begge var eldre og omkom. Det som er merkelig er at ingen av de to har reist utenlands eller engang vært utenfor byen sin før de ble smittet og ingen andre i byen er rapportert smittet.

Endret av Noxhaven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
20 minutes ago, Simen1 said:

Det gikk fort. Kun timer etter at Iran rapporterte om de to første bekreftede tilfellene, er begge erklært døde. På papiret er dermed Iran fri for Korona igjen, men den korte tiden fra rapport til dødsfall tyder på at det kan være mørketall.

https://www.worldometers.info/coronavirus/

 

Edit, så ikke at det var nevnt lengre opp her, men lar det stå.

Mistenkelig fort, dersom dette virkelig var den fulle sannheten. Se dokumentet jeg la ved som visstnok ble lekket i går. Det er selvfølgelig ikke bekreftet, men det er også fullstendig usannsynlig at Iran skal gå fra 0 til 2 til 0 i løpet av noen timer. Det lukter ugler her...

Iran er ikke et av de landene jeg stoler mest på når det gjelder transparens...

image.thumb.png.cfddc132498a71081177d22a6527835b.png

 

Totale tall utenfor Kina. Her er det nok også veldig store mørketall, men de har i alle fall med "seriøse" land i den statistikken.

image.png.fd748cb5b1a48ff793ac934955597a69.png

 

Jeg mistenker at toget har gått for Japan på mange måter. De har så mange smittetilfeller som ikke kan spores at de må sette i gang alvorlige tiltak om de vil få kontroll på dette, og det kan bli enda en krise. De kommer ikke til å kunne gjøre det samme som Kina har gjort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...