Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132
6 minutes ago, Noxhaven said:

Det var ikke helt seriøst ment men, ja.
Enten må vel en del av befolkningen være totalt isolert fra omverden (en så stor andel av totalen kan umulig være totalt isolert) eller så må en andel være immune mot viruset, eller et siste alternativ er at en andel kan bli immune mot viruset via vaksiner eller lignende. (eller en kombinasjon av alle 3 så klart)

Eller bare at ikke alle kommer i kontakt med smitte. Noen kan være heldige. Er litt som at det hender at den ene ungen i barnehagen ikke får røde hunder, og sliter med det senere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

frohmage har sikkert lest noe riktig om at det er utfordrende. Forsøkte søke etter vaksineutvikling. Fant mange, åpnet denne f.eks.:
https://thehill.com/changing-america/well-being/prevention-cures/482406-why-developing-a-coronavirus-vaccine-is-so

Quote

The coronavirus situation is serious in China. With the number of deaths at 812 as of Feb. 9, surpassing those from SARS (774 deaths), experts are looking for a treatment and a vaccine for the new virus. Several companies claim to be working on antivirals or vaccines for the new Wuhan coronavirus. But what is that process actually like and how long would it take?

Fra kildelenken i sitat ovenfor:

Quote

Gilead is not the only drug firm hoping to find a successful treatment for the coronavirus. Big Pharma rivals Johnson & Johnson (JNJ) and GlaxoSmithKline (GSK) are also working on vaccines.
Biotech company AbbVie (ABBV) has said that they have seen promising results for treating the Wuhan coronavirus with a mixture of two of its HIV medications and Tamiflu, which is produced in a joint venture by Swiss pharma giant Roche (RHHBF) and Japan's Chugai Pharmaceutical Co (CHGCY).
Smaller drug producers Moderna (MRNA), Inovio Pharmaceuticals (INO) and Novavax (NVAX) are also working on treatments. Their stocks have all surged in the past month.
It may be more than a year until a vaccine is available, Dr. Anthony Fauci, director of the US National Institutes of Allergy and Infectious Diseases, has said.

Når en følger lenker i lenker, så leder det gjerne dypt:

Quote

We need the kind of visionary, proactive leadership that will make global health and disease prevention a priority. Unfortunately, the current administration disbanded its health security team in 2018 and has repeatedly suggested cuts to the very government agencies and programs that fight epidemics. As cases of coronavirus have begun popping up around the US, some presidential candidates have been silent on this issue -- though to their credit, others have called attention to the issue of preventing infectious diseases.

Coronaviruses, like HIV, are RNA viruses. China learned from prior coronavirus epidemics (SARS and MERS) to repurpose antiretroviral and antiviral medications for partial treatment of this newest global health scare, which may have made the leap to humans from Chinese snakes or other animals. This is a perfect illustration of why long-term epidemic preparedness and investment matters. Investing in one epidemic can have an impact that spans other diseases, future years, distant continents and disparate health systems.

https://edition.cnn.com/2020/01/30/opinions/epidemic-public-policy-coronavirus-vermund/index.html

 

Dagens bilde?

Gir det tittelen: Who gives a shit!

Kilde: https://www.mic.com/p/a-coronavirus-vaccine-exists-heres-how-long-it-might-take-to-get-to-us-21758792

93568fb7-6798-4d77-a752-c071de56a6d1-get

Quote

“If we don’t run into any unforeseen obstacles, we’ll be able to get a Phase 1 trial going within the next three months, which will be record speed,” Anthony Fauci, director of the National Institute of Allergy and Infectious Diseases at the N.I.H., told the Times.

 

Endret av G
Lenke til kommentar

Oi, nå testes et par fengselsfugler også i Storbritannia:

Quote

15h ago17:45

Summary

Here is a recap of the latest coronavirus developments over the last few hours:

Og en forretningsmann er back in business :roll:

https://www.theguardian.com/world/live/2020/feb/11/coronavirus-live-updates-deaths-infections-symptoms-transmission-wuhan-china-cruise-ship-quarantine-cases-hong-kong

 

Quote

e2120328-4a95-11ea-befc-ef9687daaa85_ima

“Viruses can have more powerful consequences than any terrorist action,” said Dr Tedros Adhanom Ghebreyesus, after an international meeting of 400 scientists and other experts convened in Geneva to look for solutions to the crisis.

..

The world must “wake up and consider this enemy virus as public enemy number one,” said Tedros.

..

Leung planned to tell the WHO meeting that the main issue was the scale of the growing worldwide epidemic, and the second priority was to find out whether the drastic measures taken by China to prevent the spread had worked – because if so, other countries should think about adopting them.

..

Tedros asked countries to be “as aggressive as possible” in fighting the coronavirus.

“If the world doesn’t want to wake up and consider the virus as public enemy number one, I don’t think we will learn from our lessons,” he said. “We are still in containment strategy and should not allow the virus to have a space to have local transmission.

“We are not defenceless,” Tedros added. “If we invest now … we have a realistic chance of stopping this outbreak.”

..He said he hoped the scientists could agree a roadmap “around which researchers and donors will align”. (altså om virusforsker-lab'ene, må komme til slutningen å dele foran profittmotivet - antar jeg ligger i den Tedros-uttalelsen)

https://www.theguardian.com/world/2020/feb/11/coronavirus-vaccine-could-be-ready-in-18-months-says-who

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

frohmage har sikkert lest noe riktig om at det er utfordrende

Her er en annen artikkel om vaksine. 

Sitat

De mener at en kandidat kan være klar til menneskeforsøk innen tre måneder. Det tok 20 måneder å komme fram til menneskeforsøk med tester av vaksiner mot SARS.


Ifølge overlege Anders Fomsgaard fra Statens Serum Institut (SSI) i Danmark, kan det likevel fort gå et år før den tillates brukt på sykehus.

Det tar altså lang tid etter at vaksinen er utviklet før den er lovlig å bruke.

Lenke til kommentar
15 minutes ago, frohmage said:

Her er en annen artikkel om vaksine. 

Det tar altså lang tid etter at vaksinen er utviklet før den er lovlig å bruke.

Det kan nesten virke paradoksalt. På den ene siden har man behovet, på den andre siden har man faren med det ukjente. Kan jo nesten virke som om man har med kvantefysiske konsepter å gjøre. Som om at kanskje vaksinen har potensiale til å skulle bli farligere/giftigere enn selve viruset man forsøker å hanskes.

På tross av at vaksineutvikling har foregått "minst 100" ganger før det. Hvert år så må f.eks. influensavaksinen igjennom det samme nåløyet. Man kan simpelthen ikke tillate seg å gjøre det raskere? Det er viktigere å bevare konseptet om en etisk legemiddelutvikling, enn at "halve verden" står i risiko for å dø.

En eller annen gang i mellom her så må vel mennesket bestemme seg for å ta litt høyere risiko for å nå målet?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Du skal kunne stole på at det legene putter i deg er for ditt beste, derfor har vi en så lang testfase. Med en gang pasienten mister troverdigheten til medisnen/legen så står man ovenfor et stort problem. 

Lenke til kommentar
G skrev (8 minutter siden):

Hvert år så må f.eks. influensavaksinen igjennom det samme nåløyet.

Ja, men det er mot samme virus hvert år, så den må kanskje ikke gjennom like omfattende testing. Du kan lese mer om den hos Folkehelseinstituttet om du er interessert.

Som @berZerk skriver kan vi ikke ha en vaksine med høyere dødlighet enn viruset. Vi har mange nok vaksinemotstandere i verden fra før.

Lenke til kommentar

Jeg tror at man har en større utfordring i enkelte epidemier enn vaksinemotstandere. Selve sykdommen. Jeg sier ikke eksplisitt at nCoV-2019 (COVID-19) skal være blant en slik sykdomskategori av farlige sykdommer, men den har potensiale til det muligens.

Man vil uansett ikke få avdekket absolutt alle sider slik som langtidsvirkninger av vaksiner ved vaksineutvikling. Langtidspåstander blir ofte avblåst som tøys i fra helsemyndigheter også, det er jo like ille for å bygge opp vaksinemotstand. Det er ihvertfall ikke enkle utfordringer. Det har vel også vært rettet fokus på om at hjelpestoffene kan være det som gir langtidsframtredende symptomer.

Har vel fått en del velutprøvde vaksiner jeg i løpet av mitt liv. Har gått bra hver gang. Har til og med fått en frivillig prøvekaninvaksine i russetiden mot meningokokk A, og det gikk også bra. På tross av at et eller annet nærliggende års klassekull fikk store problemer av liknende vaksine.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg stoler såpass på helsevesenet enn så lenge ihvertfall til at jeg nok ikke hadde hatt problemer å være prøvekanin for det der.

Men, jeg tviler sterkt på at utviklingen av denne vaksinen skjer i Norge likevel. Så jeg regner med at de tar prøvekaninene i fra sine egne nasjoner først og fremst. Jeg tipper at det skjer utvikling i f.eks. Storbritannia denne gang, og sikkert parallelle utviklingsforsøk i mange andre nasjoner enn Norge. Norge driver på med andre forskningsprosjekter det vet jeg. Men jeg er tvilsom til å se et norsk vaksineprogram for coronavirus på et utviklingsstadie.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z
15 minutes ago, G said:

 

Har vel fått en del velutprøvde vaksiner jeg i løpet av mitt liv. Har gått bra hver gang. Har til og med fått en frivillig prøvekaninvaksine i russetiden mot meningokokk A, og det gikk også bra. På tross av at et eller annet nærliggende års klassekull fikk store problemer av liknende vaksine.

Problemet kommer den gangen det ikke går bra. F.eks var det bivirkninger av svineinfluensavaksinen som f.eks narkolepsi i ettertid, heldigvis var ikke dette veldig utbredt. Ved mer alvorlige tilfeller av bivirkninger fra vaksine pga for liten testfase er risikoen for mer alvorlige tilfeller større, samt det blir mer sannsynlig for minsket tillit til vaksiner/medisiner/leger blant befolkningen. 

 

Man må huske på at vi lar leger behandle oss med gift, sterke narkotiske stoffer osv fordi vi har tillit til at dette er utprøvd over lang tid og overgår risk/reward for pasienten. Det er ingenting som tilsier at Corona viruset vil ta livet av så mange mennesker at det er verdt å hastevaksinere befolkningen med en minimalt testet vaksine.

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Slettet-GlDE6z said:

Problemet kommer den gangen det ikke går bra. F.eks var det bivirkninger av svineinfluensavaksinen som f.eks narkolepsi i ettertid, heldigvis var ikke dette veldig utbredt. Ved mer alvorlige tilfeller av bivirkninger fra vaksine pga for liten testfase er risikoen for mer alvorlige tilfeller større, samt det blir mer sannsynlig for minsket tillit til vaksiner/medisiner/leger blant befolkningen. 

 

Man må huske på at vi lar leger behandle oss med gift, sterke narkotiske stoffer osv fordi vi har tillit til at dette er utprøvd over lang tid og overgår risk/reward for pasienten. 

Fikk i meg svineinfluensavaksinen også, ingen narkolepsi hos meg. Så da er jeg blant brorparten som aldri opplevde en slik bivirkning. Mao. så var svineinfluensavaksinen godt nok utprøvd som middel mot pandemibekjempelse ihvertfall i min bok. Men, det blir jo alltid mye uro rundt det der. Man fikk nå litt nyttig lærdom av det fram, som at det kanskje heller var hjelpestoffene som var synderen. Samt man vil alltid få noen vaksinemotstandere som skal hyle opp for den minste ting uansett og når som helst.

Litt off topic svar for det markert med svart uthevet:

Man har også terminalt syke pasienter som blir avslått å få prøve ut eksperimentell medisin pga. det samme forsiktighetsregimé. Så dette forsiktighetsregimé må gjerne under lupen nok en gang etter ønske i hvertfall i fra meg :roll:

Påspinn til off topic: Her til lands så er man vel over snittnasjons redd for å involvere seg i stamcelleforskning, er man vel ikke?

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Quote

Hong Kong (CNN)China expects around 160 million employees to return to their workplaces in the next week, as the country seeks to minimize the economic impact of the novel coronavirus.

Next Tuesday marks the official end of the Lunar New Year period, an auspicious occasion on the Chinese calendar, that this year has been marred by the viral illness that has claimed more than 1,110 lives in mainland China.
The huge mobilization of people comes despite prior warnings for citizens to avoid large crowds. In a news briefing Tuesday, Chinese officials said action would be taken to reduce the risk of transmission.
These include limiting the carrying capacity of long-distance coaches, enhancing the sterilization of public transport, and carrying out temperature checks on passengers, said Xu Yahua, Director of Transport Services Department.
Quote
Tedros Adhanom Ghebreyesus, director-general of the World Health Organization, warned Tuesday that the coronavirus is "a very grave threat." He added later that while the outbreak remains "very much an emergency" for China, there is a "realistic chance" of stopping it.
"We have to invest in preparedness," Tedros said, adding that richer countries should help invest in countries with a weaker health system. He warned the virus could "create havoc" if it reaches a country whose health system is not capable of handling such an epidemic.

 

Samme artikkel omtaler et skip som ikke får gå i havn i noe land enda. Har 2000 passasjerer ombord:

Quote

Another cruise ship, the MS Westerdam, remains at sea, with more than 2,000 people on board. The vessel has been denied entry by at least four different ports over fears of the virus -- though no cases have been confirmed on board so far.

Og evakuering for andre nasjoner ut av Kina fortsetter:

Quote

A Canadian plane carrying 185 passengers arrived in Vancouver early Tuesday. Its final destination is Trenton, Ontario, where the repatriated Canadians and their family members will be quarantined at an armed forces base for 14 days.

https://edition.cnn.com/2020/02/11/asia/novel-coronavirus-update-intl-hnk/index.html

 

Det skal bli veldig interessant å se om norske myndigheter endrer på opplegget i løpet av de neste dagene, nå etter at WHO går sterkt ut om å ta ting forsiktigere. Vil man se noe til karantene av flypassasjerer her til lands?

 

Ah, det var årsaken. Der kom det fram tydelig hvorfor det mistenkes coronavirus på fengselsfuglene og det nevnes mange andre i risiko også. 2 leger har blitt diagnostisert med coronaviruset:

Quote

Public health authorities are tracing 12 patients treated by two British GPs who have been diagnosed with the coronavirus.

https://www.telegraph.co.uk/global-health/science-and-disease/coronavirus-news-uk-china-death-toll-latest/

 

Denne kan komme til å bli vanskelig å etterleve for mange:

Quote

He added: "I should say that the people who are of concern are those who have had very close contact with somebody with coronavirus - face-to-face contact or within a two-metre range for 15 minutes or more."

PHE is now working to trace about a dozen people who were in contact with two doctors, including a Brighton GP, who were among the four new cases announced on Monday

https://news.sky.com/story/two-uk-prisoners-being-tested-for-coronavirus-11931564

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (1 time siden):

Fikk i meg svineinfluensavaksinen også, ingen narkolepsi hos meg. Så da er jeg blant brorparten som aldri opplevde en slik bivirkning. Mao. så var svineinfluensavaksinen godt nok utprøvd som middel mot pandemibekjempelse ihvertfall i min bok.

Men nå er det altså slik at brorparten ikke får bivirkningen død av viruset heller. Bare 2%, eller hva det er.

Lenke til kommentar

Død er da verre enn narkolepsi. Det kan også hende at narkolepsien ikke blir livsvarig for de som opplever den. Er det noen data som tilsier at disse ble kvitt narkolepsien (noen få eller de fleste) ?

 

Dersom det er kvikksølvforgiftning så kan det jo hende at enkelte av dem har klart å få det ut av kroppen. Er sikkert ikke så veldig enkelt med slike tungmetaller, men.. hva vet vel jeg egentlig om mulighetene for evt. ting man kan spise for å få det ut av systemet. Lurer på om det tiligger alternativmedisinens mirakelpåstander (har ihvertfall den følelsen, nå når jeg ikke har satt meg inn i det).

Var det kvikksølvopphopning, aluminiumopphopning eller andre ting som squalene i svineinfluensaen? Er ikke så viktig nå, har glemt det.

 

Oi, interessant artikkel fra teknologiverdenen mot coronaviruset:

https://www.digi.no/artikler/kina-lanserer-korona-app-viser-om-brukerne-har-vaert-i-naerheten-av-smittede/485023

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Heh, det rapporteres om nesten 15,000 nye smittede i løpet av siste døgnet

Virker ikke som Kina (og resten av verden) klarer å stoppe dette. Bare å håpe at man får en mild variant når det uunngåelige kommer hit etterhvert. Faen. 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/70w6y8/kina-tok-i-bruk-ny-diagnostisering-kraftig-oekning-i-virusdoede

Endret av :utakt
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
17 minutes ago, :utakt said:

Heh, det rapporteres om nesten 15,000 nye smittede i løpet av siste døgnet

Virker ikke som Kina (og resten av verden) klarer å stoppe dette. Bare å håpe at man får en mild variant når det uunngåelige kommer hit etterhvert. Faen. 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/70w6y8/kina-tok-i-bruk-ny-diagnostisering-kraftig-oekning-i-virusdoede

De har endret testmetode, og det gjør at de kan teste flere. De nye smitta er ikke folk som ble smitta i går, det er folk som fikk bekreftet sykdommen i går, som følge av mer effektive testmetoder. For å sitere NRK:

Quote

Det betyr at helsepersonell kan bruke røntgen av lungene i stedet for å gjennomføre en nukleinsyretest, som er en standard prøve for å påvise sykdom.

Dette er vel også det ekspertene har sagt hele tida, at på grunn begrenset kapasitet til å teste, er nok antallet smittede ti-tjue ganger så høyt. Det er forsåvidt også gode nyheter: De som blir testet, er folk som allerede har lungebetennelse (derav røntgen/CT av lungene), og dermed også folk som er hardt rammet av viruset. Det betyr igjen at dødeligheten nok er betydelig lavere enn den vi ser forespeilet her i tråden. Se på studien fra ICL, den estimerer den egentlig dødeligheten til å være rundt 1%. 

Nå sier jeg ikke at 1% dødelighet er lite, det er veldig høyt for en så smittsom sykdom, men langt under de estimerte 20% noen her har kommet med. 

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar
2 hours ago, :utakt said:

Heh, det rapporteres om nesten 15,000 nye smittede i løpet av siste døgnet

Virker ikke som Kina (og resten av verden) klarer å stoppe dette. Bare å håpe at man får en mild variant når det uunngåelige kommer hit etterhvert. Faen. 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/70w6y8/kina-tok-i-bruk-ny-diagnostisering-kraftig-oekning-i-virusdoede

Antall døde er antall døde. Ny testmetode endrer kun for de som er klassifisert som smittet. Antall friskmeldte bør kanskje være basert på gamle kriterier også, eller?

Og som jeg kan se, så er også antall døde økt bittelitt. Med nesten 2,5 gangeren på kort tid, altså 1,5 ganger mer netto.

Endret av G
Lenke til kommentar
3 hours ago, :utakt said:

Heh, det rapporteres om nesten 15,000 nye smittede i løpet av siste døgnet

Virker ikke som Kina (og resten av verden) klarer å stoppe dette. Bare å håpe at man får en mild variant når det uunngåelige kommer hit etterhvert. Faen. 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/70w6y8/kina-tok-i-bruk-ny-diagnostisering-kraftig-oekning-i-virusdoede

Viruset er farlig fordi det ikke er så farlig. Hvis det dreper kjapt eller setter den infiserte totalt ute av spill så er det mindre sjanse for at andre blir smittet. Hadde dette vært et mer dødelig virus så hadde vi gjort langt strengere tiltak allerede.

Spanish flu var også mildt og drepte få, men smittet mange før det muterte og deretter drepte mange.

Quote

The second wave of the 1918 pandemic was much deadlier than the first. The first wave had resembled typical flu epidemics; those most at risk were the sick and elderly, while younger, healthier people recovered easily. By August, when the second wave began in France, Sierra Leone, and the United States,[83] the virus had mutated to a much deadlier form. October 1918 was the deadliest month of the whole pandemic

Et lignende type scenario kan være farligere i moderne tid enn noensinne. 

Quote

The disease killed in every area of the globe. 

Så kan vi tenke oss hvor mye lettere det er å smitte hele kloden i dag:

airplanes.png.d0ddb042a14df7af211ce88887af1f59.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noen folk i helsemyndighetenes ledelse blir fratatt sine stillinger i Kina.

Ser ut til at det er slik folk skal takkes for å ha forsøkt tekkes viruset. Er så jeg ikke vet om dette er noen særlig bedre ting. Må jo gjøre de gjenværende stakkarene livredde for sine jobber:

Quote

Hubei province communist party chief among top officials relieved of their duties as infections nears 60,000.

As this developed, the official Xinhua news agency reported on Thursday that the head of the Communist Party in the province of Hubei has been relieved of his post - the latest in a line of local officials fired.

During the SARS (or Severe Acute Respiratory Syndrome) outbreak in China in 2003, the government also fired Zhang Wenkang as health minister and Meng Xuenong as mayor of Beijing. Zhang was replaced by Wu Yi, while Meng was replaced by his brother-in-law, Wang Qishan, who is now the vice president of China

e7857d14edbb4ae5963adeeafb93184a_18.jpg

https://www.aljazeera.com/news/2020/02/china-coronavirus-toll-exceeds-1300-hubei-reports-242-deaths-200213003453493.html

 

Undergrunnsbanen i Londen fryktes å bli et yndet spredningssted for viruset:

Quote

Meanwhile, doctors have warned the London Underground could be a hotbed for the spread of coronavirus.

The warning comes after a London woman became the ninth person in the UK to test positive for the deadly virus.

There are concerns the city's status as a transport hub could exacerbate the spread of the virus, however doctors have said the risk of infection for residents in the capital remains low.

https://www.telegraph.co.uk/global-health/science-and-disease/coronavirus-news-uk-china-pandemic-latest/

https://www.news.com.au/lifestyle/health/health-problems/london-case-of-coronavirus-sparks-fears-tube-could-be-a-hotbed-of-virus-spread/news-story/ba5d86b72aa3f73acefb77b188319ee1

 

Vitenskapsfolk frykter at viruset nå sprer seg uten å kunne bli oppdaget tidsnok i Asia:

Quote

Coronavirus latest: Scientists fear infection is circulating undetected in Asia

13 February 03:00 GMT – Researchers worry cases are going undetected in some regions

Cases of the new coronavirus, now know as SARS-CoV-2, might be going undetected in some nations considered at high risk of an outbreak because they are reporting fewer cases than expected or none at all, say scientists. Infections have been detected in 24 countries outside China so far.

Researchers are using flight data to create models of the virus’s possible spread around the world. One model identified 30 countries at risk of importing SARS-CoV-2, on the basis of the large number of flights from Wuhan, the outbreak’s epicentre, and from other cities in China with lots of travellers from Wuhan. But several of those countries, including Thailand, Vietnam, Cambodia and Malaysia, have reported fewer cases than the model predicts. Indonesia, another country at risk, has yet to report a single case.

The possibility of unreported cases is particularly concerning in countries with weaker health care systems, such as those in south east Asia and Africa, which could quickly be overwhelmed by a local outbreak. No cases have been reported in Africa so far, but some countries there, such as Nigeria, are at particular risk because of strong business ties to China.

https://www.nature.com/articles/d41586-020-00154-w

 

Pangolins (skjelldyr) mistenkes å være kilde til viruset (10. februar). Brukt i tradisjonell kinesisk medisin.

https://en.wikipedia.org/wiki/Pangolin

 

Japanske myndigheter sier at det er nødvendig å få etablert forståelige og fleksible grensekontrolltiltak. Og de legger press på at ansiktsmaskeprodusentene girer opp produksjonen. Ser også ut til at det er bevegelsesrestriksjoner implementert mot ny kinesisk provins dersom reisende ønsker seg til Japan.

Quote

The prime minister additionally expanded Japan’s entry ban beyond China’s Hubei province, the epicenter of the outbreak. Starting Thursday, foreign nationals who have passports issued in Zhejiang province or have been to the area 14 days before arrival will be denied entry to the country, with an exception for extenuating circumstances.

Quote

Suga explained that the government added the province to the entry ban after taking the area’s situation — the number of infected, medical infrastructure and movement restrictions within the province — into consideration.

https://www.japantimes.co.jp/news/2020/02/12/national/science-health/40-new-coronavirus-cases-cruise-ship-quarantined-japan/

https://japan.kantei.go.jp/98_abe/actions/202002/_00016.html

 

Japanske myndigheter råder folk til å beskytte seg med masker som et av tiltakene mot viruset. Altså stikk i strid med det norske myndigheter tenker om effektiviteten rundt bruk av masker:

Quote

Please do take precautionary protection measures like any other flu, such as wearing a mask if you have a cough and washing your hands.

https://www.japan.travel/en/news/coronavirus/

 

5870982f9e554e9e8ab5be0195864cd0_18.jpg

Doctors scan a patient's lungs at Huoshenshan temporary hospital built for patients diagnosed with coronavirus in Wuhan last Sunday [Gao Xiang/Xinhua via AP]

 

Taxi-sjåfør i Tokyo smittet, og han trodde han hadde kjørt minst en kinesisk passasjer:

https://www3.nhk.or.jp/nhkworld/en/news/20200213_42/

 

Barcelona kansellerer verden mobiltelefoni messe/kongress som skulle skjedd 24. februar:

Quote

One of the tech industry's biggest events has been cancelled over fears about the coronavirus outbreak. Dozens of big names had already said they wouldn't attend the Mobile World Congress 2020, which had been due to open in Barcelona on February 24. Also in the show: Boeing tries to turn the page on its 737 MAX crisis, and oil giant BP announces controversial plans to go green. 

https://www.france24.com/en/business/20200212-20200212-mobile-world-congress-barcelona-cancelled-mobile-technology-boeing-737-bp-oil-climate-change

 

Litt om kontroversene rundt hvor transparente kinesiske myndigheter har oppført seg:

Quote

China has been praised by the World Health Organization (WHO) for its transparent handling of the outbreak, in contrast to the way it concealed the extent of the SARS virus.

But it has faced continued scepticism among the global public, with suggestions that there may be similarities with the way it dealt with the 2002-2003 outbreak.

Authorities in Hubei have been accused of concealing the gravity of the outbreak in early January because they were holding key political meetings at the time.

https://www.france24.com/en/20200213-china-coronavirus-hubei-wuhan-death-toll-epidemic

 

To kvinner i Russland som var i karantene rømte. En historie forteller om helsepersonell i villrede om karantenetiltak, hvor maske og beskyttelsesklær ble tatt av og kastet på gulvet inne på isolatet. Den ene pasienten var gravid og var redd for helsen til sin familie.

https://www.news.com.au/lifestyle/health/health-problems/two-russian-women-spark-media-storm-after-fleeing-quarantine/news-story/2f9fbebb406a61f183c0b28d0a7fc643

 

Mr. Bean observert i Wuhan:

42e20b928b20e5d0cf462d578c99ffa4?width=6

https://www.news.com.au/lifestyle/health/health-problems/mr-bean-impersonator-stuck-in-wuhan-refuses-to-fly-back-to-britain-in-case-he-spreads-coronavirus/news-story/cfa51cb89aa39d1f9693d2b6872c57f0

 

Folk er redd for superspredere blant smittede. I Australia så døde en mann som ingen turde gi førstehjelp pga. redsel for at han kanskje kunne ha coronaviruset (i video inne i artikkel):

Quote

A new pattern of high-risk coronavirus patients infecting large numbers of people is stoking fears of ‘super-spreaders’ among global health officials.

https://www.news.com.au/world/asia/coronavirus-infection-stokes-fears-of-superspreaders/news-story/360601f72e488250ae4c5e64812dd76a

 

Redsel for Tokyo OL 2020:

Quote

Organisers of the 2020 Tokyo Olympics are bracing for the worst case scenario with fears for what the coronavirus spread could mean for the event.

https://www.news.com.au/sport/olympics/seriously-worried-2020-olympics-at-risk-as-coronavirus-continues-to-spread/news-story/1ed3755cb184897269ad3d3caf2f772f

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...