Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Nå roter worldometeret voldsomt med Fillipinene. Av de totalt 3 tilfellene skal nå 1 være død og 333 friskmeldte. Noe tilsvarende rot for Iran, Frankrike og Taiwan.

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Ellers så skulle jeg ønske de satt opp en tabell over aksellerasjonen i spredningen i hvert land. F.eks gjennomsnittlig prosentvis økning i aktive tilfeller per dag, de siste 3 dager. Samt en tabell over dødrate per land.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
G skrev (2 timer siden):

Klart at forskjellen på standard er viktig mhp. karantene som du nevner. Men, folk beveger seg mellom barnehage, skole, jobb og reiser like fullt i Norge. Den risikoen blir du ikke kvitt av å eie et fint hus eller en fin stor leilighet.

Vel da bryter de iallefall loven. Det er ganske alvorlig. Vi har ordinert isolasjon for Corona smittede. Da anser jeg at dette overholdes.

Dessverre finnes det jo idioter i befolkningen....

 

Norge fulgte Who sitt forslag. De er vist redd for hysteri.

Hadde sykdom oppstått i Norge så hadde sykehus isolasjon tredd igang.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Gouldfan said:

Vel da bryter de iallefall loven. Det er ganske alvorlig. Vi har ordinert isolasjon for Corona smittede. Da anser jeg at dette overholdes.

Dessverre finnes det idioter. De fulgte Who sitt forslag. De er vist redd for hysteri.

Hadde sykdom oppstått i Norge så hadde sykehus isolasjon tredd igang.

Jeg snakket ikke om Italia, Kina eller noe spesiellt. Men om Norge, hvor det er vanlig at folk nytter barnehage, skole, går på arbeid, benytter kollektivtransport og drar på reiser. Først måtte jo Norge ilagt karantenerestriksjoner, noe de foreløpig ikke har nyttet seg av. Alt ser ut å ha vært frivillig til nå. Er vel fordi det ikke har blitt oppdaget coronavirus i landet til nå.

Men, gudene vet hva slags planer de har for oss. De holder jo nokså tyst om det. Sier de bare følger nøye med og forbereder seg. På hvilken måte forbereder de seg, og er dette tilstrekkelig til det potensielle omfanget som kan ramme oss?

Eneste virkelige nye jeg ser fra FHI er dette. Fem dager gammelt:

https://fhi.no/om/kurs-og-konferanser---oversikt/folkehefagseminar-om-utbruddet-av-koronavirus-12.-mars-i-oslo/

Burde de ikke treffes nå! ?? Hvorfor utsette dette til 12. mars?

Quote

Målgruppe  
Kommuneoverleger, annet smittevernpersonell i kommunene, og legevaktsleger 
Smittevernpersonell, infeksjonsmedisinere, laboratoriepersonell, samt andre med ansvar for covid-19 i spesialisthelsetjenesten
Seminaret er også åpent for forvaltningen

 

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (5 minutter siden):

Jeg snakket ikke om Italia, Kina eller noe spesiellt. Men om Norge, hvor det er vanlig at folk nytter barnehage, skole, går på arbeid, benytter kollektivtransport og drar på reiser. Først måtte jo Norge ilagt karantenerestriksjoner, noe de foreløpig ikke har nyttet seg av. Alt ser ut å ha vært frivillig til nå.

Når helsemyndighetene krever at du holder deg isolert, så må barna være hos slekt og venner.

Dette er vel ikke noen hjernedød unnskyldning å komme med om smitta flyr løs?

-Jeg måtte bare levere ungen i barnehagen, og samtidig smitte hele barnehagen....

Vi plikter å følge det myndigheter sier til oss, ellers er vi rævva nordmenn.

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
16 minutes ago, Simen1 said:

Nå roter worldometeret voldsomt med Fillipinene. Av de totalt 3 tilfellene skal nå 1 være død og 333 friskmeldte. Noe tilsvarende rot for Iran, Frankrike og Taiwan.

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Ellers så skulle jeg ønske de satt opp en tabell over aksellerasjonen i spredningen i hvert land. F.eks gjennomsnittlig prosentvis økning i aktive tilfeller per dag, de siste 3 dager. Samt en tabell over dødrate per land.

Tror de har sagt i en uke at statistikk per land "kommer snart".

Lenke til kommentar
Quote

EU gir nye 232 millioner for å bekjempe koronaviruset

Etter en ny bølge av smitteutbrudd i Italia, legger EU nye 232 millioner euro på bordet for å kunne møte utfordringene knyttet til covid-19-viruset, ifølge NTB.

– Med mer enn 2600 liv som har gått tapt allerede, er det ikke noe annet valg enn å forberede seg på alle nivåer, sier EU-kommissær Janez Lenarcic.

Quote

Danske helsemyndigheter sier at de øker den nasjonale beredskapen. Det skjer som følge av alle de nye tilfellene i Italia i helgen. 

Kilde: Aftenposten-debatten

Er danskene smartere enn oss? Trodde Molbo lå på en øy i Danmark jeg. Hvorfor er norske myndigheter så tause?

Endret av G
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Gouldfan said:

Når helsemyndighetene krever at du holder deg isolert, så må barna være hos slekt og venner.

Om helsemyndighetene gjør dette så vil barna smitte slekt og venner.

Covid smitter i inkubasjonstiden. Å be folk som er syke holde seg hjemme er ikke nok, fordi de vil smitte mange før de får symptomer.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
:utakt skrev (4 minutter siden):

Det er jo akkurat dette som kommer til å skje. "Jeg skulle bare..." 

Fordi folk. 

Nei, ikke fordi folk, men fordi myndigheter. Det er myndighetene som dysser ned alvoret. For få dager siden var en folkehelseekspert ute i media og sa at de som til vanlig ikke frykter influensa, heller ikke bør tenke på corona. Så da forholder folk seg til det.

Lenke til kommentar
Miri skrev (11 minutter siden):

Nei, ikke fordi folk, men fordi myndigheter. Det er myndighetene som dysser ned alvoret. For få dager siden var en folkehelseekspert ute i media og sa at de som til vanlig ikke frykter influensa, heller ikke bør tenke på corona. Så da forholder folk seg til det.

Facebookekspertisen driter jo i hva helsemyndighetene sier uansett. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Om et virus er litt mer dødelig enn influensa så er det alvorlig.

Men allikevel ikke noen grunn til hysteriske myndigheter på nyhetene.

Sykdommen har ikke slått ut i Norge.

Panikken som til sammenligning myndighetene sprer på Filippinene er ikke akkurat sunt for befolkningen...

Norge følger WHOs føringer, alle de skandinaviske landene gjør dette. Innkludert Danmark.

Om WHO skulle klikket og bedt folk sperre inne smittede pga noe som er noen prosenter dødligere enn influensa så hadde markedet fått pest.

Og verden i panikk begynner å preppe og bevæpne seg mot smittede Zombier i lala land.

 

Lenke til kommentar
Camlon skrev (15 minutter siden):

Helsemyndighetene trenger bare å publisere noen skremmende artikler i media og facebookgjengen vil få panikk.

Fake news! Propaganda! Hjernevask! Tenk selv! Og i beste fall link til en eller annen blogg eller konspi-nettside. 

?

Beklager altså, men etter å ha lest litt for mange kommentarfelt på Facebook så har jeg mistet troen på Ola Nordmann. Det er så mange dumme folk der ute, og dessverre roper de høyest også. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (33 minutter siden):

Om helsemyndighetene gjør dette så vil barna smitte slekt og venner.

Covid smitter i inkubasjonstiden. Å be folk som er syke holde seg hjemme er ikke nok, fordi de vil smitte mange før de får symptomer.

Om mor feks er påvist syk så skal selvfølgelig barna testes ordentlig, om de er negative så bor de hos familien. Er de positive så nei.

Vi lever ikke i steinalderen, og om myndigheter tar dette seriøst så tester de risiko personer. De holder allerede på å tester folk som har vært med kinesere eller i Kina osv.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Gouldfan said:

Om mor feks er påvist syk så skal selvfølgelig barna testes ordentlig, om de er negative så bor de hos familien. Er de positive så nei.

Man kan teste negativt og fortsatt ha viruset. Jeg har hørt en rekke eksempler på folk som har testet negativt 1, 2 eller 3 ganger og tilslutt så er de positive.

Det man bør gjøre er å isolere alle som en infisert person har vært i kontakt med. Hvis det blir for mange til at man kan bruke kontaktsporing, så må man be folk om å holde seg hjemme.

 

Quote

De holder allerede på å tester folk som har vært med kinesere eller i Kina osv.

Hva med Italianere, Sør Koreanere Japanere og Iranere? Hva med smittete nordmenn som tror de har en vanlig influensa?

For øyeblikket gjør Norge en elendig jobb med å oppdage nye tilfeller. Vi får håpe de gjør en bedre jobb når tilfeller blir oppdaget over hele Europa.

Endret av Camlon
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Camlon skrev (7 minutter siden):

Man kan teste negativt og fortsatt ha viruset. Jeg har hørt en rekke eksempler på folk som har testet negativt 1, 2 eller 3 ganger og tilslutt så er de positive.

Det man bør gjøre er å isolere alle som en infisert person har vært i kontakt med. Hvis det blir for mange til at man kan bruke kontaktsporing, så må man be folk om å holde seg hjemme.

Du har hørt ja???

Vi hører mye rart skjønner jeg, nå vet ikke jeg hvordan denne virustesten er. En måte jeg vet er at de ser etter antistoffer.

På spesifik Corona test så tror jeg de har en mer utfyllende test.

Inkubasjonstiden har vel bare med sykdom å gjøre, viruset kan påvises i kroppen ved test i inkubasjonstiden.

Er man i tvil så tester man regelvis minst to ganger feks i løpet av 1-2 dager.

 

Ingen av oss vet nok om hvor presis testen er, og det er idiotisk å sammenligne et annet virus/test og corona test.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Camlon skrev (9 minutter siden):

Man kan teste negativt og fortsatt ha viruset. Jeg har hørt en rekke eksempler på folk som har testet negativt 1, 2 eller 3 ganger og tilslutt så er de positive.

Det man bør gjøre er å isolere alle som en infisert person har vært i kontakt med. Hvis det blir for mange til at man kan bruke kontaktsporing, så må man be folk om å holde seg hjemme.

 

Hva med Italianere, Sør Koreanere Japanere og Iranere? Hva med smittete nordmenn som tror de har en vanlig influensa?

For øyeblikket gjør Norge en elendig jobb med å oppdage nye tilfeller. Vi får håpe de gjør en bedre jobb når tilfeller blir oppdaget over hele Europa.

Jeg tror årsaken til at vi ikke har "oppdaget" er at vi ikke har viruset pr idag ennå.

Sverige og Finland har endel dårligere helsetjeneste enn Norge. Og de fant kjapt to turister i Finland og en Svensk/Kinesisk hjemreist kvinne.

Norge tester der de finner det nødvendig, og vi har masse nok midler til å teste kontra noen private italienske mafia sykehus som roper FORSIKRING!!  Om en stakkar spør om test.

Lenke til kommentar

Ganske kraftig kost i fra WHO nettopp droppet på Aftenposten nå:

Quote

WHO: Verden må forberede seg på potensiell pandemi

Verden må forberede seg på at utbruddet av covid-19-viruset kan bli en pandemi, ifølge NTB.

Det sier lederen for Verdens helseorganisasjon (WHO) Tedros Adhanom Ghebreyesus.

Han mener virusutbruddene i Iran, Italia og Sør-Korea er svært bekymringsfulle.

Kilde: Aftenposten-debatten

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...