Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Pc Lynet skrev (4 timer siden):

Ikke noe nytt at ungdommer er dumme.


Ikke noe nytt at politiet i Sverige er inkompetente heller, noen timer senere har de henlagt sin egen sak ....
 

Sitat

Strax efter lunch på måndagen la polisen ner utredningen om att gymnasieelever i Östersund medvetet skulle smitta varandra med covid-19.

– Vi har inga målsägare, inga misstänkta och inget att gå på, säger jourhavande förundersökningsledare Niklas Stjernlöf.

....

– Det är ytterst tveksamt om det är ett brott. Man kan jämföra med föräldrar som söker upp andra barn med vattkoppor, det är ungefär samma sak.


https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/polisen-lagger-ner-utredning-om-organiserad-coronasmitta-bland-gymnasieelever

Det er altså helt greit å spre smitte med viten og vilje?
Ikke anser de det for et lovbrudd, å ikke gidder de etterforske det, utover å bruke noen timer på å opprette en sak, som de henlegger omtrent umiddelbart.

Best å holde partilinja til Tegnell, smitte så mange som mulig. Frivillig smitte på skolene er jo ikke i strid med den svenske strategien, tvert i mot !

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Subara said:

Mulig at legen Wasim Zahid undervurderer publikumet sitt. Eller at det tok for lang tid å gå lenger ned i materien om celler, DNA og mRNA. Han sier også at man ikke vet alt om viruset fordi det ikke har vært her så lenge.

Wasim har tenkt til å ta vaksinen, men synes det er normalt å være litt skeptisk. Han sier at egentlig tar det minst 10 år før man vet om den er fullgod, men at fordelene for samfunnet og menneskene er så mye større av å ta vaksinen enn av å la være.

Og det er jeg også enig i. At fordelene sannsynligvis her går sannsynligheten for ulempene en høy gang. Men, jeg synes at man bør få vite hva det er man får for noe. At denne legene gjerne rir på gamle vaksinemeritter som den medisinske utviklingen har hatt før. Dette er en ny vaksine igjen og da bør man være nøytral. Noe jeg i dette tilfelle ikke finner denne legen.

At det kan være viktig å ikke gjøre folk mer bekymret enn nødvendig kan jeg henge med på. Men, det oppnår man bare dersom flest mulig kan bli godt informert.

En kan stille dette denne legen "ønsker" litt på spissen. "Han" ønsker at folk er en flokk dyr som de kan gjøre hva de vil med? "Det er ikke noe vits at folk har informasjon om hva de blir gitt"!

Jeg skriver det slik for å provosere fram en respons i fra den legestanden som går for Wasim sin standard på å forholde seg til pasient på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

EU har underskrevet avtale med den femte leverandøren av vaksiner, tyske CureVac

Dette er en mRNA vaksine, jeg tror de har avtale med tyske Wacker Chemie om produksjon, et stort familieselskap som driver med kjemisk produksjon, blant annet av silikonwafere til halvledere og den slags.
 

 

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Subara said:

En evig optimist altså. Kanskje den har falt noen hakk nå siden i mars? Riktig holdning fra en som jobber med å ta knekken viruset i hvert fall, bare det ikke blir for urealistisk. Jeg synes det er greit når han innrømmer sine feil. Og han har vel rett i at noroviruset er vanskeligere å vaske vekk med såpe og vann eller alkohol enn Covid-19, hvis du får det på hendene.

Mange optimister her. Feks. er ikke Line Vold redd for å få Covid -19, sa hun i et intervju. Kan hun si noe annet?  Det blir jo å spre frykt i befolkningen. Hun er en veldig sprek dame med hester som hobby, så det gir vel litt ekstra.

Da er det kanskje tid for igjen å dra fram Long Covid, som DaniNichi leverte oss. Det kan ramme den friskeste maratonløper til friskeste unge lege (og mange andre):

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 minutt siden):

For det første er anslaget på 0.12% dødelighet i perioden juni til november, hvor smittespredningen generelt var svært lav.

Det betyr jo bare at dødeligheten sannsynligvis er enda lavere. Jo flere smittede (uten dødsfall) jo lavere dødelighet. 

0laf skrev (2 minutter siden):

FHI gjør det altså krystallklart at selv om pandemien så langt har vært beskjeden i Norge, så er potensialet i høyeste grad til stede for at dersom smittespredningen ikke holdes i sjakk, så kan det gå riktig ille.

Joda, man har funnet en forklaring som passer inn i narrativet. 

Men er interessant å lese disse rapportene litt bakover. Dødelighet og alvorlighetsgrad blir nedjustert hver eneste gang. 

 

Man skulle tro at dette var gode nyheter? Hvorfor jubler dere ikke? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Carltondance said:

Dødelighet og alvorlighetsgrad blir nedjustert hver eneste gang. 

 

Man skulle tro at dette var gode nyheter? Hvorfor jubler dere ikke? 

Fordi det måles i mengde smittebelastning? Det er nok ingen vill jubel når man bare kommer dit man burde greid å holde smittenivået så langt man burde, helst litt lavere faktisk. Det er jo gledelig naturligvis at smittetiltakene har en viss effekt. Det er bare så utrolig vanskelig å få alle i samfunnet til å samarbeide om tiltakene.

Dødeligheten varierer jo fra smittebelastningen. En objektiv dødelighet burde jo vært målt på et samfunn uten noe som helst smittevernstiltak. Slik at man kan si noe om hvor alvorlig viruset faktisk er!

Men, man kan jo estimere litt på hvor aggressivt man tror dette viruset er ved å observere verstinglandene Italia, Tsjekkia og nå kommer vel Polen etter. Belgia har jo hatt det tøft også vel. Frankrike med. Østerrike..

USA! I landet over dammen så bør det snart tegne seg opp et alvorsbilde som vi kan sitte på avstand å kikke på.

Peru! Landet fullt av stor fattigdom blandt en større gruppe av befolkningen. Der nyttes faktisk portforbud en del. Masker er også en ting de tyr til.

Endret av G
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Carltondance skrev (7 minutter siden):

Det betyr jo bare at dødeligheten sannsynligvis er enda lavere. Jo flere smittede (uten dødsfall) jo lavere dødelighet. 


Både og, smitten i sommer har vært lav, og lav smittespredning gjør det enklere å beskytte risikogrupper.
Det er når man får høy smittespredning at det har lett for å spre seg til risikogruppene, noe FHI faktisk tar opp i nettopp den rapporten.

Ved svært høy smittespredning, så vil man også få høyere press på helsevesenet, som kan føre til mer død.
Det er de stedene som har hatt høyeste smittespredning, som også har hatt høyest dødsrate, mens land som har hatt lav smittespredning, som Norge, Finland, Island, Danmark osv, har også hatt lav dødsrate.

Carltondance skrev (7 minutter siden):

Man skulle tro at dette var gode nyheter? Hvorfor jubler dere ikke? 


Det er helt klart svært gode nyheter at viruset ikke er like farlig som først antatt ... helt til noen ser sitt snitt til å bruke den informasjonen for å forsøke å så tvil om tiltakene og den svært gunstige situasjonen Norge har hatt, så langt.

Endret av 0laf
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Sverige er i ferd med å gå tom for vitamin-D.
Svenskene har i det siste hamstret piller med vitamin-D, for å beskytte seg mot koronaviruset.
 

Sitat

Försäljningen har på kort tid fördubblats, lagren är slut och företagen har ”stora problem” att få tag i råvaran.

Efter toalettpappret har en ny vara blivit hårdvaluta i pandemi-Sverige.

Kan du gissa vilka butikshyllor som nu gapar tomma?

....D-vitaminet har blivit det nya guldet när svenskar vill skydda sig mot corona i höstens andra våg.


https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OQg45b/risk-for-brist-nar-sverige-coronabunkrar-igen

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Carltondance skrev (54 minutter siden):

https://www.nettavisen.no/nyheter/fhi-dodeligheten-for-korona-i-norge-har-vart-0-12-prosent-siden-sommeren/s/12-95-3424055092

FHI: Dødeligheten for korona i Norge har vært 0,12 prosent siden sommeren

  • 0,12 prosent av de smittede har mistet livet
  • 0,15 prosent av de smittede har trengt intensivbehandling
  • 1 prosent av de smittede har havnet på sykehus.

Til sammenligning har dødeligheten for influensa blitt anslått å være 0,1 prosent, og at behovet for sykehusinnleggelse er rundt 1,5 prosent.

 

Med andre ord er det omtrent ingen forskjell på influensa og Covid-19. 

 

Det er dog et vesentlig faktum at tallene gjeldende for covid-19 har inntruffet under tidspunkter, hvor det har vært ledig kapasitet på sykehusene og helsevesenet generelt. Hvis dette ikke lenger er tilfellet, så vil dødstallene stige, trolig betraktelig, ettersom vi ikke lenger vil kunne tilby alvorlig syke adekvat behandling. En del av tallene vedr. kapasitet som gis ut offentlig er svada. F.eks. oversikten over respiratordekning. Det er eksempelsvist ikke 35 respiratorer på Ahus. Vi er like utsatt som andre land, skulle smittesituasjonen endres. Vi har dog heldigvis en lydig befolkning og veldig gunstige geografiske fordeler. 

Endret av Dr. Professor
  • Liker 6
Lenke til kommentar
57 minutes ago, 0laf said:

Sverige er i ferd med å gå tom for vitamin-D.
Svenskene har i det siste hamstret piller med vitamin-D, for å beskytte seg mot koronaviruset.
 


https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OQg45b/risk-for-brist-nar-sverige-coronabunkrar-igen

LOL. Herlig. Det er jo greit at de får en liten dose om de ligge på litt lavt nivå. Her kan man jo fort stille spørsmålet om nytte ved blodprøve vs. å bare ta bittelitt for sikkerhetsskyld. Ser ut at svenskene har fått storpanikk og valgt sistnevnte. Blodprøve framgangsmåten ville ha vært dyrere for samfunnet. En kan ihvertfall trøste seg med at det er svært enkelt å lage D-vitamin da. Så etterspørselen burde snart dekkes inn, dersom importleddene fungerer etter økonomimodellen for pris/etterspørsel.

Quote

– Folk vill boosta sitt immunförsvar och har läst om att det kan hjälpa till att förhindra infektion i covid, även om det inte är vetenskapligt bevisat, säger Svedberg.

Blir ikke dette å anse for en rimelig kunnskapsløs påstand? Mulig det ikke er noen direkte gode avhandlinger på Covid-19, men på generellt grunnlag så burde D-vitaminets rolle være godt kjent nå.

Det er jo et slags "steroidehormon" også i følge grc.com (som formidler av informasjonen, med kilder)

Quote

“Vitamin D” is in quotes here and above because it is not a vitamin at all — in its active form it is the most powerful steroid hormone in our bodies. Though it is surprisingly crucial to both our developmental and ongoing health and well being (as the many clinical studies provided below demonstrate), it is present in it's so-called “active form” in concentrations of only 20 to 50 picograms per liter of human blood (a “picogram” is a trillionth of a gram!)

So just a very tiny bit of this stuff goes a long way!

 

Nå burde norsk fiskeindustri se sitt snitt om å få solgt svenskene norsk tran :lol:

Ny Vitamin D oppdatering fra Dr John Campbell

Clinical trial based inn India. "Clear the virus more quickly", "looks like it is working" and "it is consistent"

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Dr. Professor said:

Det er dog et vesentlig faktum at tallene gjeldende for covid-19 har inntruffet under tidspunkter, hvor det har vært ledig kapasitet på sykehusene og helsevesenet generelt. Hvis dette ikke lenger er tilfellet, så vil dødstallene stige, trolig betraktelig, ettersom vi ikke lenger vil kunne tilby alvorlig syke adekvat behandling. En del av tallene vedr. kapasitet som gis ut offentlig er svada. F.eks. oversikten over respiratordekning. Det er eksempelsvist ikke 35 respiratorer på Ahus. Vi er like utsatt som andre land, skulle smittesituasjonen endres. Vi har dog heldigvis en lydig befolkning og veldig gunstige geografiske fordeler. 

Dr Michael Ryan prater om healthcare prepardness akkurat nå i den WHO-Live-sendingen.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Carltondance said:

OK, jeg ser jeg kan ha misforstått deg der.

Men som sagt, i Sverige er dette fullt lovlig. Og som vi ser fra FHI i dag så er ikke covid-19 mer farlig enn en influensa. 

Det utsagnet tenker nå jeg krever kildebevis.

Sitat fra 0laf, som er det du besvarer Carltondance:

Quote

.. saken i Sverige omhandler coronavirus, hvor ungdom med vilje smitter andre.

Altså så hevder Carltondance at i Sverige så er det fullt lovlig av ungdom å drive aktivt med smittespredning. Det er det jeg mener krever bevis, fordi utsagnet rimer ikke med sunn fornuft. Svenskene har gjort mye dumt til nå, men så dumme tror jeg faktisk ikke at svenskene er. De må vel ha smittevernsregler i Sverige også vel?

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
G skrev (5 minutter siden):

Det utsagnet tenker nå jeg krever kildebevis.

Sitat fra 0laf, som er det du besvarer Carltondance:

Altså så hevder Carltondance at i Sverige så er det fullt lovlig av ungdom å drive aktivt med smittespredning. Det er det jeg mener krever bevis, fordi utsagnet rimer ikke med sunn fornuft. Svenskene har gjort mye dumt til nå, men så dumme tror jeg faktisk ikke at svenskene er. De må vel ha smittevernsregler i Sverige også vel?

Du tror altså ikke at svensk politi kjenner lovene i sitt eget land? 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Carltondance said:

Du tror altså ikke at svensk politi kjenner lovene i sitt eget land? 

Hvis noe da, framfor å fremme disse tomsinginnleggene da! Krever ikke mer enn det av deg. Lenke til kilden er vesentlig.

Jeg konkluderer derfor inntil du viser kilde, at kilden din ikke tåler dagslys.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (3 timer siden):
Sitat

– Det är ytterst tveksamt om det är ett brott. Man kan jämföra med föräldrar som söker upp andra barn med vattkoppor, det är ungefär samma sak.


https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/polisen-lagger-ner-utredning-om-organiserad-coronasmitta-bland-gymnasieelever

Jeg trodde kanskje du så innlegget til Olaf, der politiet uttaler seg. 

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Carltondance said:

Jeg trodde kanskje du så innlegget til Olaf, der politiet uttaler seg. 

Takk, jeg overså vel 0laf sin lenke da.

Quote

Polisen höll förhör under måndagen men vid lunchtid la man ner utredningen.

– Vi har inga målsägare, inga misstänkta och inget att gå på, säger jourhavande förundersökningsledare Niklas Stjernlöf.

Dessutom menar Niklas Stjernlöf att det är oklart om agerandet är brottsligt.

– Det är ytterst tveksamt om det är ett brott. Man kan jämföra med föräldrar som söker upp andra barn med vattkoppor, det är ungefär samma sak.

At politietterforskeren er usikker på regelverket sier ingenting om dette er lovlig i Sverige eller ikke! Dette er typisk handlingsmønster av politi. Med ordentlige bevis og hvor en domstol fikk snudd litt på sakspapirene, så hadde man nok fått et annet bilde.

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Carltondance said:

Jeg tenker politiet i Sverige har ganske god kontroll på regelverket i sitt eget land.

Hvis du mener du har bedre kontroll enn dem så er det fint om du kan begrunne det. 

Det var da svært til kverrulerende svar, etter at jeg akkurat har påpekt svakhetene i din påstand. Selvfølgelig så kjenner ikke jeg regelverket i Sverige bedre enn svenske politibetjenter. Men, jeg peker også på helt åpenbare sider ved etterforskningen:

Quote

.. och inget att gå på ..

Dessutom menar Niklas Stjernlöf att det är oklart ..

Her innrømmer politietterforskeren at han er usikker på regelverket. Og foretar noen synsende tanker bare. Uten substans i noe annet enn hva han selv subjekt føler rundt saken.

Det kan nok også vel tenkes at politibetjenten aldri har vært ute for et tilsvarende tilfelle av en sak. Ergo så vet han ikke hva han skal gjøre, annet enn at det enkleste for politiet er å henlegge det basert på eget skjønn/forgodtbefinnende. Altså at politiavdelingen han nok jobber ved har andre ting å henge fingrende i. Ergo henlegges det bare.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For ordens skyld har Sverige en Smittskydslag
 

Sitat

Var och en skall genom uppmärksamhet och rimliga försiktighetsåtgärder medverka till att förhindra spridning av smittsamma sjukdomar.

Den som vet eller har anledning att misstänka att han eller hon bär på en smittsam sjukdom är skyldig att vidta de åtgärder som krävs för att skydda andra mot smittrisk.

Den som vet att han eller hon bär på en allmänfarlig sjukdom är skyldig att lämna information om smittan till andra människor som han eller hon kommer i sådan kontakt med att beaktansvärd risk för smittoöverföring kan uppkomma.


https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/smittskyddslag-2004168_sfs-2004-168

Noe sier meg at politibetjent Stjernlöf ikke er den skarpeste kniven i skuffen ?

Edit: Fant forøvrig en artikkel fra i våres, om det samme, hvor det går frem at ekstreme tilfeller kan straffes både med tvangsisolering og "livstid" i fengsel.

Endret av 0laf
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...