Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

14 minutes ago, kilik said:

Vær så snill, ikke blokker linjene hvis du ellers er ved god helse, ikke vært på reise og har bare vanlig influensasymptomer - da har du mest sannsynlig en vanlig influensa.

Jeg er selv hjertetransplantert og bruker sterkt immundempende medisiner og har slitt med å komme gjennom på telefon til fastlege (blitt anbefalt å ta pneumokokkvaksine, men vanskelig å få tak i).

"Alle" apotekene har pneumokokkvaksine på lager. Alt du behøver er at noen skriver en resept. Det finnes også videokonsultasjoner å få ordnet slik via dersom tilgang på lege er keitete for deg. Det finnes privatleger også. Enkleste er sikkert å ringe et reisevaksinasjonskontor, få dem til å bestille det over natten elns. tidsperspektiv og la de sette den.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, Singo said:

?

Hvem skal styre med apparaturen du sikler etter, når du selv ligger der ute av stand til å betjene så mye som en eneste knapp, en eneste vriknot og sånt? ;)

Edit:

Apparatet du har der produserer jo ikke noe ekstra oksygen heller vil jeg anta. Så alt du får trykket på med er jo nitrogenrik luft.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
38 minutes ago, FranZe said:

En får ikke lungesykdom av en mild forkjølelse? Hadde en fått litt mer riktig beskjed i stedet for å bli ført bak lyset hadde mange flere kanskje tatt hensyn?  

Ingen har sagt at noen ikke får lungesykdom. Spørsmålet er hvordan symptomene utarter seg. Hos de fleste er disse milde, men det forandrer ikke faktum at det går til lungene. Lungebetennelse (vanlig sort) kan også være mild og oppleves som en forkjølelse hos noen, og hos andre ikke.

Lenke til kommentar
Just now, G said:

Hvem skal styre med apparaturen du sikler etter, når du selv ligger der ute av stand til å betjene så mye som en eneste knapp, en eneste vriknot og sånt? ;)

Nei si det. regner igrunn med og overleve en evt. coronasmitte mtp at jeg er ung og stort sett grei form. http://web.mit.edu/2.75/projects/DMD_2010_Al_Husseini.pdf her kan du lese mer om projektet. intresant er det uansett. :)

Lenke til kommentar
5 minutes ago, G said:

"Alle" apotekene har pneumokokkvaksine på lager. Alt du behøver er at noen skriver en resept. Det finnes også videokonsultasjoner å få ordnet slik via dersom tilgang på lege er keitete for deg. Det finnes privatleger også. Enkleste er sikkert å ringe et reisevaksinasjonskontor, få dem til å bestille det over natten elns. tidsperspektiv og la de sette den.

Ja, resept ordner legen ila dagen, men legesekretær sa nå at det var mange apotek som var tomme og at jeg sikkert måtte ringe litt rundt.

Uansett, jeg forholder meg rimelig rolig til hele situasjonen.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, kilik said:

Ja, resept ordner legen ila dagen, men legesekretær sa nå at det var mange apotek som var tomme og at jeg sikkert måtte ringe litt rundt.

Uansett, jeg forholder meg rimelig rolig til hele situasjonen.

Samme her. Ingen grunn til å bekymre seg over ting man ikke får gjort noe med fra eller til.

 

Men interessant å se hvordan Erna og NFI/FHI (febern) har rigget helsevesenet forut for situasjonen. Fastlege og 116117 har allerede brutt sammen og er ute av funksjon.

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Singo skrev (1 minutt siden):

Hehe, har lærdal rett oppi gata her. Tenkte igrunn og ringe dem.

Selv må jeg vel vise kona hvordan hu bruker kompressoren i garasjen da jeg ikke har en slik bedrift rett oppi gata her? Noe er vel bedre enn intet. Må bare huske å justere trykket først..

Nei, fra spøk til alvor. Ser for meg at dette blir kritisk for mange. Jeg tar dette ganske alvorlig, men ingen rundt meg gjør dette. Det er veldig håpløst og skremmende, i mine øyne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, FranZe said:

Selv må jeg vel vise kona hvordan hu bruker kompressoren i garasjen da jeg ikke har en slik bedrift rett oppi gata her? Noe er vel bedre enn intet. Må bare huske å justere trykket først..

Nei, fra spøk til alvor. Ser for meg at dette blir kritisk for mange. Jeg tar dette ganske alvorlig, men ingen rundt meg gjør dette. Det er veldig håpløst og skremmende, i mine øyne.

Gi det et par dager så vil folk forstå alvoret. Vi får bare håpe det ikke er for sent.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Singo said:
Quote

Ifølge overlegen antar man at Italia ble så hardt rammet fordi det var stor skjult spredning i landet før smitten ble kjent.

– Vi tror at vi er mer i forkant her, sier Aavitsland.

Kremt. Man tror vi er mer forut når man ikke stanset turister fra Italia eller Kina samt lot leger gå på jobb osv. ? Arrogansen fortsetter?

Hvis man inkluderer hvordan norske myndigheter har håndtert dette i regnestykket så tipper jeg vi har sørget for store mørketall i Norge selv -etter- at dette ble kjent. :)

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Just now, Theo343 said:

Kremt. Man tror vi er mer forut når man ikke stanset turister fra Italia eller Kina samt lot leger gå på jobb osv. ? Arrogansen fortsetter?

Mer forut enn Italia, ja. Se det i kontekst. 

I Italia er det vel fortsatt ikke klart hvor smitten kom fra engang, og det reflekteres i antall syke mot antall døde, samt at så mange som har vært i Italia etterpå blir syke. 7,375 syke som det nå (9. mars 10:47) rapporteres om er latterlig lavt for en region hvor så mange har kommet fra og vært syke. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...