Gå til innhold

Woke i moderne underholdningsindustri


Anbefalte innlegg

Disney og Marvel er flinke og lager en masse filmer som er "dummet ned" for de som ikke skjønner seg på filmkvalitet.

I tillegg en god mulighet for å fylle woke-kvotene.

Men vi som setter pris på og forstår kvalitet skulle jo gjerne hatt noe mer å kose oss med da :)

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DukeNukem3d skrev (16 minutter siden):

Disney og Marvel er flinke og lager en masse filmer som er "dummet ned" for de som ikke skjønner seg på filmkvalitet.

Ja de lager mye som egentlig er samme ulla som SW, de som skjønner seg på filmkvalitet ser åpenbart ikke på sånne barnefilmer. 

Kan vi være ferdige med dette nedlatende tullet nå og bare være enige om å være uenige ? Dialogen i SW, om jeg var uklar på det er fremdeles ikke spesielt god. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
42 minutes ago, DukeNukem3d said:

Disney og Marvel er flinke og lager en masse filmer som er "dummet ned" for de som ikke skjønner seg på filmkvalitet.

I tillegg en god mulighet for å fylle woke-kvotene.

Men vi som setter pris på og forstår kvalitet skulle jo gjerne hatt noe mer å kose oss med da :)

Hadde det ligget like mye penger i å hanke inn filmpriser, som det ligger i å gjøre kommersiell suksess, så hadde de nok tenkt annerledes. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Filmer kan være kjempebra med minimal og/eller dårlig dialog.

Enter the Dragon f.eks, har ikke spesielt bra dialog…

Eller gode gamle Conan the Barbarian fra 1983. Med unntak av uttalelsene til Thulsa Doom (James Earl Jones) kunne man nesten droppet det som er av dialog helt. Handlingen, kostymene, musikken og filmingen gjør jobben.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kjøleskap skrev (31 minutter siden):

Hvem i all verden er det som bryr seg om dialogen i Star Wars? Filmene er fortsatt engasjerende og underholdende, og siden alt som skjer står i manuset vil jeg si det per definisjon er godt skrevet. 

Dialogen i de gamle SW filmene er jo klassisk. Sosialrealistisk nei, men klassisk. :) 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (1 minutt siden):

Episk og har blitt parodiert i utallige serier.. :) 

 

Ja :) 

SW er en av de tingene som blir parodiert fordi det både er kult og episk og litt latterlig. :) 

Akkurat som f.eks. Clint Eastwoods Spaghetti Western karakter. :)  eller de klassiske noir detektivene :) 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (54 minutter siden):

Hva er galt med dialogen? Flyter PERFEKT hele veien.. 

Som sagt du har lov til din mening og jeg har ikke et problem med det, noe av mitt problem er kanskje at jeg aldri så disse filmene eller hadde interesse for dem i mine yngre dager.

Noen av mine favoritter var Alien, Aliens, The terminator, Conan selvsagt, The fly, bad taste En annen favoritt var Every which way but loose og The Running man så ikke akkurat bare klassikere med knalldialog dette heller, og jeg liker fremdeles noen av disse filmene.

Jeg likte Dårlige hong kong kungfu filmer også, og en rekke dårlige skrekkfilmer langt flere enn jeg gidder å nevne, så tonnevis av dem, av en eller annen grunn ga videoshappe dama totalt faen i alderen vår og videonasties av alle slag gikk rett gjennom til snørrunger med pipestemmer, men Star Wars så jeg ikke av en eller annen grunn, eller kanskje jeg gjorde det, men de ga ikke inntrykk, siden jeg elsker scifi så tipper jeg at jeg ikke så dem. 

Jeg tror fremdeles ikke at problemet med nyere SW er woke, de er ganske enkelt ikke så gode, det gjelder den såkalte 1-3, og de aller nyeste som er forglemmelige, men jeg likte The mandalorian, har ikke sett sesong 3 som jeg ser får kritikk, og jeg likte Andor.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (39 minutter siden):

Noen av mine favoritter var Alien, Aliens, The terminator, Conan selvsagt, The fly, bad taste En annen favoritt var Every which way but loose og The Running man så ikke akkurat bare klassikere med knalldialog dette heller, og jeg liker fremdeles noen av disse filmene.

Det er kjempegode filmer 👍Klassikere

Bad Taste er enorm 😂

Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (1 time siden):

Nå skal det jo sies at dette var i en helt annen kontekst. Var det ikke noe med at menn i hjemlandet var sinte fordi hun gikk ut av sin tradisjonelle rolle og begynte å lage film osv istedet? Husker ikke helt.

Det kan hende, og det kan også hende at hun bærer rettmessig nag mot menn fra sitt hjemland. Det er dog ingen god grunn for å referere til menn generelt, eller projisere mannsrettet holdningsarbeid på underholdning.  

Lenke til kommentar
On 28.4.2024 at 2:50 PM, DukeNukem3d said:

Du tuller. Star Wars Empire Strikes Back regnes som en av de beste filmene som noensinne er laget.

Eksempelet du viser til forteller bare at George Lucas ikke bare hadde "Ja-mennesker" rundt seg den gangen. Dyktige skuespillere forstår hva som ikke fungerer og sier ifra.

Empire strikes back regnes ikke som en av de beste filmene som er laget. Den regnes som den beste av de opprinnelige SW-filmene, mye fordi George Lucas ikke selv skrev manus til den filmen. Derfor ble den også mørkere enn det George Lucas selv ville valgt. Det er liten tvil om at manus og spesielt dialogen til de opprinnelige filmene er middels/dårlig. Ihvertfall de som Lucas skrev selv. Og det sier jeg som fan av den opprinnelige triologien. 

Han skapte derimot en interessant verden, og filmene ble utgitt i en tid da det ikke kom 100 marvel filmer og serier hvert år, og sånn sett skilte den seg godt ut. Jeg tviler sterkt på at Star Wars hadde blitt så legendarisk om de filmene hadde kommet ut nå når vi drukner i Sci-Fi filmer og serier. 

Man kjenner jo igjen mange av svakhetene i de gamle filmene i episode I-III. Jar-jar binks var Lucas forsøk på å lage en ny morsom ewok som han kunne selge merch av selv om han ble advart mot at det var en dårlig karakter. Lucas har vel tilogmed sagt at Jar-Jar er hans favorittkarakter i universet.

Tåpelig dialog av typen "i dont like sand" som episode 3 fikk mye kritikk for finner man plenty av i den gamle trilogien også. Vi så det bare ikke fordi vi så den når vi var barn og sci-fi var noe nytt og spennende. George Lucas revolusjonerte også salget av merch som bare gjorde filmen enda mer spesiell som barn da det var massevis av SW-leker. 

I gode gamle dager hadde vi heller ikke nettforum der man kunne lese eviglange tråder fra folk som leter med lys og lupe etter noe å være misfornøyd med. Vi hadde ikke den ekstreme "misfornøydhetskulturen" vi ser idag rundt spesielt sci-fi filmer/serier og spill. Negativitet selger dessverre altfor godt i sosiale medier.

Endret av Reg2000
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Entern skrev (4 minutter siden):

Ikke sett, men ser helt fantastisk ut 😀👍

Det er den, du som liker universet til Robert E. Howard burde digge det. Jeg kan ikke anbefale den varmt nok, absolutt noe av det aller beste jeg har sett. Jeg har prøvd å snakke om den i serieprat, men ingen respons, jeg lurer litt på om noen ser på animert som en sjanger og ikke en stil ennå, angående animasjonen, det er intet mindre kunst på øverste nivå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (5 minutter siden):

Det er den, du som liker universet til Robert E. Howard burde digge det. Jeg kan ikke anbefale den varmt nok, absolutt noe av det aller beste jeg har sett. Jeg har prøvd å snakke om den i serieprat, men ingen respons, jeg lurer litt på om noen ser på animert som en sjanger og ikke en stil ennå, angående animasjonen, det er intet mindre kunst på øverste nivå.

Ser absolutt ut til å være midt i blinken for meg 😊👍 ser veldig R.E.Howard ut 😀👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...