Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kryptodebunker skrev (Akkurat nå):

Kina er smittefritt. Hadde vi holdt grensene stengt med 14 dagers karantenhotell for de som måtte reise til Norge ville vi ikke hatt noe korona her i landet nå. 

Jeg stoler ikke en døyt på kinesiske myndigheter så det er sagt. Du misforstår egentlig hva corona er for noe - det er en hel familie med virus med 7 kjente varianter som smitter mennesker. 4 av dem gir forkjølelse. 3 av dem er potensielt alvorlige (MERS, SARS 1 og SARS 2).  MERS og SARS 1 er mye mindre smittsomt enn dette. 

Lenke til kommentar
William_S skrev (24 minutter siden):

Jeg kjenner ikke en sjel som har hatt dette viruset må jeg innrømme 

Men det gjør jeg. Jeg kjente to som er døde og har hørt gråten til familiene deres. Men det driter du i ikke sant?
 Du er ikke utstyrt med såpass empati? Lærte du deg aldri noe som het empati? Handler kun ting om deg og hva DU har lyst til?

Lenke til kommentar
William_S skrev (29 minutter siden):

Jeg blir så sinna på dere autoritære drittsekker som skal fortelle meg at jeg må ha munnbind i butikker osv.  

Jeg synes folk som har et menneskesyn som går ut på at eldre mennesker bare kan dø fordi de er gamle og "lite produktive" er drittsekker jeg da. Vel, det er min subjektive oppfatning. Det er hva JEG kaller drittsekker! Selv om de smykker seg med at de "forsvasrer demokratiet".

Np mener jeg at menneskeverdet ikke har noen aldersgrense - men det gjør vel meg til end drittsekk det som står i veien for din selvrealisering og utfoldelse ikke sant?

Endret av Morromann
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Morromann skrev (8 minutter siden):

Jeg synes folk som har et menneskesyn som går ut på at eldre mennesker bare kan dø fordi de er gamle og "lite produktive" er drittsekker jeg da. Vel, det er min subjektive oppfatning. Det er hva JEG kaller drittsekker! Selv om de smykker seg med at de "forsvasrer demokratiet".

Er man på sykehjem har man antagelig maks 2 år igjen av livet. Men jeg har overhodet ikke sagt at disse er greie dødsfall og jeg mener oppriktig at man bør skjerme sykehjemmene. Det har man faktisk klart i Oslo de siste månedene tross økende smittetall. Så er det det å legge begrensninger på andre folks liv som man må veie opp litt. Den oppvoksende generasjon. De som kanskje ikke havner på sykehjemmet før om 60-70 år. Dette er faktisk langt viktigere enn om folk på sykehjem dør 5 måneder tidligere enn antatt.  Vi skal alle faktisk dø - det er ubehagelig fakta. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (6 minutter siden):

Jeg stoler ikke en døyt på kinesiske myndigheter så det er sagt. Du misforstår egentlig hva corona er for noe - det er en hel familie med virus med 7 kjente varianter som smitter mennesker. 4 av dem gir forkjølelse. 3 av dem er potensielt alvorlige (MERS, SARS 1 og SARS 2).  MERS og SARS 1 er mye mindre smittsomt enn dette. 

Jeg er fullt klar over at det finnes flere enn ett koronavirus. Men nå referer vi til Sars-CoV-2. 

Det som er både fordelen og ulempen med SARS-2 kontra SARS-1 og MERS er at det ikke er så dødelig. 

SARS-1 smittet ikke før symptomer slik som SARS-2 gjør. Det er det som er det store problemet med SARS-CoV-2 aka. Koronaviruset folk går rundt og sprer virus uten at de vet de er syke. 

Derfor må alle bruke munnbind, siden du ikke kan vite om du eller personen ved siden av deg er smittet. 

SARS-1 ble slått ned relativt raskt fordi folk ikke smittet før de fikk symptomer og når de fikk symptomer ble de så syke at de ikke vandret rundt og smittet flere. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
cuadro skrev (5 minutter siden):

 

 

Du kan like godt stappe det der sympatifjaset opp i ræven.

Vi kunne vært stengt helt ned i noen få uker og vært ferdig med dritten for lenge siden, men det er det ingen politisk vilje til, delvis også grunnet sympatifjas.

Det er ingen som er villig til å gjøre matten her, så ryk og reis hele gjengen. 

 

Nei det hadde vært bedre om vi var styrt av kunstig intelligens. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
William_S skrev (Akkurat nå):

Er man på sykehjem har man antagelig maks 2 år igjen av livet. Men jeg har overhodet ikke sagt at disse er greie dødsfall og jeg mener oppriktig at man bør skjerme sykehjemmene. Det har man faktisk klart i Oslo de siste månedene tross økende smittetall. Så er det det å legge begrensninger på andre folks liv som man må veie opp litt. Den oppvoksende generasjon. De som kanskje ikke havner på sykehjemmet før om 60-70 år. Dette er faktisk langt viktigere enn om folk på sykehjem dør 5 måneder tidligere enn antatt. 

De to jeg kjente som døde hadde mer enn 5 måneder igjen å leve. Faktisk hadde de sannsynlig en god del år og TIÅR igjen å leve. Men igjen; jeg registrerer at dette er noe du driter i fordi de står i veien for deg. Du viser igjen at du har et menneskefiendtlig, avskyelig og sosialdarwinsitisk menneskesyn som jeg overhodet ikke med min empati og mkin humanisme kan stå for. Nei, ingen mennesker er VIKTIGERE enn andre når det gjelder liv og død foir en humanist og et medmenneske. Jeg deler ikke ditt menneskesyn,jeg er ikke skrudd sammen til å ha slike avskyelige og kvalmedne synspunkter på mine medmennesker. Jeg SETTER IKKE aldersgresne på menneskeverdet. Og covid er en grusom død hvor man kveles. KVELES! Så du kan spare deg svada og floskler om "demokrati". Et demokrati uten menneskerettiheter er verdiløst. Og det er en menneskerett å ikke bli utsatt for tortur. Og det er tortur å bli kvalit ihjel., Men i og med at du er blottet for medmenneskelig empati og kun opptatt av egoitske mål når vel ikke slik inn hos deg.

Men hey, jeg er jo bare en "ytre høyre nazistisk drittsekke" med empati som ikke setter aldersgresne på menneskeverd. For et motbydelig menneske jeg er. Jeg setter mine foreldres liv høyere enn en jævla drikkebule som kanskje må stenge.

Sorry, men jeg stoler ikke på din "omsorg" for den "oppvoksende generasjon". Det skinner gjennom at det du er opptatt av er deg selv og hva du har lov til NÅ!!

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
William_S skrev (13 minutter siden):

Det har man faktisk klart i Oslo de siste månedene tross økende smittetall. Så er det det å legge begrensninger på andre folks liv som man må veie opp litt. Den oppvoksende generasjon. 

Den oppvoksende generajsonens liv er ikke i fare og det vet du godt så det der er bare PP. Og det vet du godt. Du overbeviser like lite som da du gråt krokodilletårer på vegne av meg og andre som har vært i karantene.

HVEM ANDRE ENN MEG HAR HAR VÆRT I KARANTENE OG HVEM OPPLEVDE HVERKEN SOM TORTUR ELLER FENGSEL!

Endret av Morromann
Lenke til kommentar
cuadro skrev (13 minutter siden):

 

 

Du kan like godt stappe det der sympatifjaset opp i ræven.

Vi kunne vært stengt helt ned i noen få uker og vært ferdig med dritten for lenge siden, men det er det ingen politisk vilje til, delvis også grunnet sympatifjas.

 

 

Enig. New Zealand-løsningen er gangske bra faktisk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sitat

Myndighetene stengte byen – men nå jubler australske bartendere

Mens store deler av Europa stenger på grunn av koronapandemien, åpner barer og restauranter igjen i Melbourne denne uken.

Etter at smittetallene har steget til værs i rekordfart i flere land, kan innbyggerne i australske Melbourne håpe på en julefeiring uten altfor mange restriksjoner.

For mens barer og restauranter må redusere åpningstidene i land som Italia – og for så vidt Norge – jubler næringen i australske Melbourne over at en lang og tøff lockdown nå er over.

Natt til onsdag (norsk tid) var restaurantbransjen i byen igjen klar til å ta imot gjester, og det har vært hektiske forberedelser ved byens barer og spisesteder for å få alt klart til åpning.

Den australske avisen Herald Sun skriver at utesteder ble fullbooket i løpet av få timer da nyheten om gjenåpning ble kjent.

Epidemiolog Raina McIntyre ved Kirby Institute, mener at måten Australia har taklet pandemien på har vært lysår foran land som USA og Storbritannia.

.– Det er sjokkerende. Når vi tenker på pandemier, tror vi ikke at rike land kommer til å falle fra hverandre, men det er akkurat det vi har sett, sier hun til BBC.

https://www.nrk.no/urix/myndighetene-stengte-byen-_-men-na-jubler-australske-bartendere-1.15217817

Jo flinkere vi er nå, jo mer normal Jul kan vi feire 🤶👍

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kryptodebunker skrev (1 minutt siden):

De går mot en coronafri jul til tross for masse oppstuss om "fascisme og politistat". Vel, unntakstillstanden er over nå. Og nå får de ha mer frihet enn oss fordi det er trygt nok til å ha det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En sammenligning av smittekurver.

Australia innførte som kjent tøff lockdown når smitten begynte å øke, å har nå effektivt slått smitten ned til nesten null.
Man kan se at den "andre bølgen" begynte omtrent samtidig i flere av de europeiske landene, men tiltakene ble satt inn for sent.

Forhåpentligvis klarer Europa det samme som Australia, men det må nok tøffe tak til ?


Image5.jpg

Endret av 0laf
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Kryptodebunker said:

For å fremstå mer legitim. The Erroneous Barrington Decleration høres mer rett ut. 

Det minner sannelig om navnet "The Great Barrier Reef". Nå er rev i havet bra, men det ligger også ordet barriere der. Skal vi omdøpe sammensvergelsen til The Great Barrier Declaration montro?

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
 
Sitat

 

Morten Iversen
324 nye koronasmittede registrert siste døgn

Det var ved midnatt registrert 18.665 koronasmittede personer her i landet, viser foreløpige tall. Det er en økning på 324 meldte tilfeller siste døgn.

De siste to dagene er økningen på 757 meldte tilfeller, ifølge tallene fra det nasjonale meldesystemet for smittsomme sykdommer (MSIS).

Økningen er den nest høyeste på ett døgn så langt under pandemien. Bare døgnet fram til tirsdag denne uka har hatt en høyere økning, med 433. Før det ble den høyeste økningen registrert 24. mars, da det ble meldt inn 313 nye tilfeller på ett døgn.

For én uke siden var økningen på ett døgn 169 meldte tilfeller.

I gjennomsnitt tar det ett til to døgn fra et prøvesvar foreligger til det blir registrert i MSIS. Tallene kan dermed gi et misvisende bilde av smittesituasjonen de siste dagene, siden det ikke framkommer når prøven er tatt – bare når den er registrert.

51 personer får behandling på sykehus for covid-19-sykdom. Det var tirsdag registrert 280 døde som følge av sykdommen.

Fram til tirsdag hadde drøyt 1,6 millioner testet seg for koronavirus her i landet.

(NTB)

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (4 timer siden):


Man hører ofte det man vil høre, dette med at eldre mennesker uansett ikke har så lenge igjen, er jo tross alt fakta, desto eldre man blir, desto kortere tid har man igjen, statistisk sett.

Det er også slik at det beste for samfunnet, rent økonomisk, er om folk dør akkurat når de når pensjonsalder.
Det blir mye billigere enn å ha en gjeng gamlinger som går å hever pensjon samtidig som de belaster helsevesenet i flere tiår.

Det optimale for samfunnet, økonomisk sett, er om folk dør akkurat når de er ferdig med arbeidslivet, helst rundt 62 år, så de ikke blir så gamle at de trenger helsehjelp.

Så er det samtidig slik at vi alle kommer dit .. vel ikke alle, men forhåpentligvis de fleste av oss, at vi blir gamle, blir pensjonister, blir syke osv. så havner alle i den gruppen etter hvert, da får pipa trolig en annen lyd, det er svært få som ønsker å sitte låst inn i månedsvis for at ungdommen skal få feste, eller pekes ut som "risiko" for samfunnet, kun en kostnad osv.

Rent etisk så spiller det ingen rolle hvor lenge noen kanskje har igjen, om det er 50 år eller 2 år.
I et opplyst velferdssamfunn er alle like mye verdt, og mange av oss, meg selv inkludert, vil nok si at disse eldre menneskene tilfører samfunnet verdier som er langt større enn det mange ungdommer gjør.
Samtidig har disse betalt skatt å bygget opp det samfunnet vi har i dag, et snev av respekt kan være på sin plass.
 


 

 

Ja, i tillegg har også våre eldre som regel betalt en god del skatt inn til samfunnet gjennom et langt liv og de fortjener virkelig en verdig alderdom og ikke bli stuet vekk eller eventuelt bare " bli ofret" for at den yngre generasjonen kan få ha så mye frihet som de bare vil innenfor det som uansett er en begrenset unntakstillstand. Men så er jo jeg bare en totaliær drittsekk som kan pelle meg til Nord-Korea fordi jeg ikke ukritisk tror på Great Barrier-deklarasjonen da hehe:). Må nesten flire hvordan det tilter for noen; jeg mener hva ellers kan jeg gjøre?

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...