Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

49 minutes ago, M98kF1 said:

Det her er vanskelig statistikk, ikke bare å dele 2 tall på hverandre. Noen blir friske, noen går fra kritisk til nesten frisk, noen dør og nye blir smittet hele tiden. Mange er enten døde eller friske etter 10-12 dager, andre ligger 6 uker i intensivbehandling. 

Men fremdeles er det slik at per nå er 5500 av 22000 tilfeller i Kina på intensiven. I følge worldometers.info 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132
2 minutes ago, Camlon said:

Om det skal være 900 eller 1100 er ganske irrelevant.

Italias dødsrate er nå på 1800, og den burde stagnere nå eller om et par dager hvis det ikke er farligere enn influensa.

Hva definerer du som farligere enn influensa? Mer dødelig for en befolkning uten immunitet eller vaksine, eller mer dødelig for befolkningen vi har i dag med immunitet og vaksine? (mer dødelig og flere alvorlige tilfeller med påhørende sykehusinnleggelse)

Influensa er faktisk også ganske alvorlig, det er bare det at så mange har immunitet og risikogrupper kan vaksinere seg, så vi har nok en unaturlig lav dødelighet av influensa.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
2 minutes ago, Benbjo said:

Men fremdeles er det slik at per nå er 5500 av 22000 tilfeller i Kina på intensiven. I følge worldometers.info 

Mener du de 5,489 som er "Serious, critical". Hvordan vet du at alle disse er i ICU?

Lenke til kommentar
8 minutes ago, PingEnt said:

Hva definerer du som farligere enn influensa? Mer dødelig for en befolkning uten immunitet eller vaksine, eller mer dødelig for befolkningen vi har i dag med immunitet og vaksine? (mer dødelig og flere alvorlige tilfeller med påhørende sykehusinnleggelse)

Influensa er faktisk også ganske alvorlig, det er bare det at så mange har immunitet og risikogrupper kan vaksinere seg, så vi har nok en unaturlig lav dødelighet av influensa.

Min definisjon på farligere enn influensa er at det vil kreve mer av helsevesenet. 

Influensa er sikkert teoretisk nesten like farlig, men nå har vi immunitet og vaksinasjon og da er det ikke et stort problem.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Just now, Camlon said:

Min definisjon på farligere enn influensa er at det vil kreve mer av helsevesenet. 

Influensa er sikkert teoretisk nesten like farlig, men nå har vi immunitet og vaksinasjon og da er det ikke et stort problem.

Da er vi ganske enige :)

Lenke til kommentar
22 minutes ago, PingEnt said:

Mener du de 5,489 som er "Serious, critical". Hvordan vet du at alle disse er i ICU?

Alle i Italia som ligger i den kategorien er i alle fall det. Det ble bekreftet her tidligere i uka. Ikke en stretch å anta at det er ca samme situasjon i Kina eller? 

Såklart, det kan godt hende at noen i kategorien burde vært på ICU men som ikke kan pga manglende kapasitet.

22 minutes ago, PingEnt said:

 

 

Endret av Benbjo
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Just now, Benbjo said:

Alle i Italia som ligger i den kategorien er i alle fall det. Det ble bekreftet her tidligere i uka. Ikke en stretch å anta at det er ca samme situasjon i Kina eller? 

Jo, egentlig er det det. Det er mange av tallene i Italia som absolutt ikke er kompatible med tallene i Kina, og da ville jeg ikke forvente at dette er overførbart heller. 

Lenke til kommentar
11 minutes ago, PingEnt said:

Jeg synes ikke dette svarer på spørsmålet.

Nei jeg regner med at man må lese seg opp på hva han evt. har gjort siste 10-15 år for å finne ut det. Jeg sa ikke jeg er uenig i at han muligens ikke har tilstrekkelig kompetanse. Svaret var kun for å henviste til starten på kilder og hva stiftelsen deres driver med.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (11 timer siden):

Hvor mye farligere er det å feste i skogen enn på et utested? Jeg står som sild i tønne på trikken hver dag, mye tettere på folk enn man er i kollen.

Nei, det hadde jo gått an å tenkt så langt som å ikke dra på det utestedet heller.

Men drekkaaaaaa!! 

WHO oppfordrer til å avlyse store arrangementer og forsamlinger, men russenorge bare guttaaaaaaa!! Drekkaaaaaa!! 

Endret av :utakt
Lenke til kommentar
14 hours ago, M98kF1 said:

Jøje meg, 450 plasser..

Dette sammenfaller jo ganske bra med utlendingenes syn på Norge, at man ikke er best i klassen på helse her i landet:

coronavirus-uk-nanotechnology-mvx-protex

https://www.express.co.uk/news/science/1251308/coronavirus-uk-nanotechnology-mvx-protex-science-most-effective-anti-coronavirus-spray

Endret av G
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
39 minutes ago, G said:

Jøje meg, 450 plasser..

Dette sammenfaller jo ganske bra med utlendingenes syn på Norge, at man ikke er best i klassen på helse her i landet:

Innsparing i offentlig sektor koster, og får resultater.

Lenke til kommentar
2 hours ago, PingEnt said:

Unnskyld, men hva slags kompetanse har Bill Gates for å uttale seg om noe slikt?

Man må ikke være legeutdannet for å klare å skjelne mellom rett og galt. Tror noen av dere som tenker slik er for opphengt i "formalism", som kineserne har erklært som en av "fiendene" sine i coronavirusbekjempelsen.

Bill Gates er en av de rikeste i verden, samtidig som at han er filantropolist. Han har dedikert store deler av livet sitt i forsøk på å gjøre verden bedre. Han er smart, velstudert også videre. Sånn jeg ser det, så er dette en man kan stole på. Jeg anbefaler deg å se dokumentaren Pandemic som går på Netflix nå.

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
1 minute ago, G said:

Man må ikke være legeutdannet for å klare å skjelne mellom rett og galt. Tror noen av dere som tenker slik er for opphengt i "formalism", som kineserne har erklært som en av "fiendene" sine i coronavirusbekjempelsen.

Bill Gates er en av de rikeste i verden. Han har dedikert store deler av livet sitt i forsøk på å gjøre verden bedre. Han er smart, velstudert også videre. Sånn jeg ser det, så er dette en man kan stole på. Jeg anbefaler deg å se dokumentaren Pandemic som går på Netflix nå.

Igjen, han kan godt være smart, men jeg ser ikke at han har noe kompetanse innen området han nå uttaler seg om, ei heller viser til studier godkjent av et annerkjent miljø for å bakke det opp.

Det kan være at han har rett, men jeg ser ikke at det at han sier det har noe å si fra eller til.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, PingEnt said:

Igjen, han kan godt være smart, men jeg ser ikke at han har noe kompetanse innen området han nå uttaler seg om, ei heller viser til studier godkjent av et annerkjent miljø for å bakke det opp.

Det kan være at han har rett, men jeg ser ikke at det at han sier det har noe å si fra eller til.

Tilføyet at han er filantropolist i forrige innlegg.

Han har gitt enorme summer. Og det er også en egen dokumentar om selve Bill Gates å finne på Netflix for den som er interessert. Der man ser at han bruker timesvis på å studere de områdene han velger å donere penger til. Samt at han har andre folk å rådføre seg med selvsagt.

Bill Gates som et gode for verden skal ikke undervurderes. Han har omtrent løst klimakrisen, men ble stoppet av Trump (atomkraft basert på nyere teknologi), når han forsøkte å hjelpe Kina til å løse klimakrisen basert på amerikansk teknologi..

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Just now, G said:

Tilføyet at han er filantropolist i forrige innlegg.

Han har gitt enorme summer. Og det er også en egen dokumentar om selve Bill Gates å finne på Netflix for den som er interessert. Der man ser at han bruker timesvis på å studere de områdene han velger å donere penger til. Samt at han har andre folk å rådføre seg med selvsagt.

"Timevis" er ingenting. Eksperter på området har 9-årig utdannelse (5 år master + 4 år PhD), samt har brukt hele sitt yrkesaktive liv på å forske og snakke om dette ene emnet. De eldre professorene du ser uttale seg i media om dette har ikke gjort annet enn å gjøre og lese forskning om epidimier hele sitt yrkesaktive liv.

De kan også ta feil, men jeg legger mye større vekt på hva de sier enn hva Bill Gates sier.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, PingEnt said:

"Timevis" er ingenting. Eksperter på området har 9-årig utdannelse (5 år master + 4 år PhD), samt har brukt hele sitt yrkesaktive liv på å forske og snakke om dette ene emnet. De eldre professorene du ser uttale seg i media om dette har ikke gjort annet enn å gjøre og lese forskning om epidimier hele sitt yrkesaktive liv.

De kan også ta feil, men jeg legger mye større vekt på hva de sier enn hva Bill Gates sier.

Sett deg heller litt inn i Bill Gates virke du, og se ihvertfall serien Pandemic (dokumentar på Netflix) om ikke annet. Noens årelange utdannelser kan man innimellom tørke seg i ræva med. Utdannelse betyr mye, men er ikke alltid et absolutt nyttig konsept.

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
Just now, G said:

Sett deg heller litt i i Bill Gates du, og se ihvertfall serien Pandemic (dokumentar på Netflix) om ikke annet. Noens årelange utdannelser kan man innimellom tørke seg i ræva med. Utdannelse betyr mye, men er ikke alltid et absolutt nyttig konsept.

Tror du skal være litt mer ydmyk for hva en lærer igjennom en PhD. Det er en forskerutdannelse. Det er fire år med forksning.

De lærer å lese vitenskapelige artikler, det kan ikke lekmannen, de får også et bredere syn på ting. De forstår hva en dødelighet på 2% faktisk betyr, for eksempel. De forstår hvordan dette sammenliknes med andre utbruddog sykdommer. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...