Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

helsten2 skrev (3 minutter siden):

Kommer nok ikke til å skje noe før sykehusene er fyllt opp igjen ...

Opposisjonen har ihvertfall en god mistillitsak som de bør vite å utnytte om Høie tviholder på sitt. Det er ganske mange av oss ute i folket som er forbanna på at de ikke stenger grensen til Sverige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
0laf skrev (1 minutt siden):

Det virker nesten litt pussig, at så mange østfoldinger skulle blitt smittet fra tur i Sverige?

Årjäng, hvor Töckfors ligger, har altså totalt hatt 15 smittede siden starten av pandemien, i en befolkning på rundt 10 000.

Nå er plutselig 59 personer i Indre Østfold smittet de siste fem dagene.

Jeg mener grensene burde vært stengt, men noen ungdommer på tur i Sverige har vel toppen vært i kontakt med noen ytterst få svensker som jobber på kjøpesenteret.

Dette kjøpesenteret var dog helt proppfullt av nordmenn fra hele Østlandet den første åpningshelgen, det er vel 99% mer sannsynlig at dersom man ble smittet på Töckfors, så ble man det av andre nordmenn.

En skikkelig bar-runde et par dager senere i Indre Østfold gjorde at smitten spredde seg til flere.

Det virker ikke som om det er særlig sannsynlig at dette er svenske-smitte?
Skylden for dette utbruddet hører mer hjemme hos de første tullingene som fikk smitten, enn åpne grenser.

Dette fremstår som om en vennegjeng bestående av norske tullinger som ikke klarer å følge reglene, som trolig ikke har holdt avstand, og som drar på fest osv. hvor de smitter flere andre.

Jeg regner med at avstandsreglene på sentrene i Töickfors er så som så?

Lenke til kommentar
Morromann skrev (6 minutter siden):

Jeg regner med at avstandsreglene på sentrene i Töickfors er så som så?


Det er vel det samme som i Norge så vidt jeg vet, det er ingen forskjell der, tvert i mot !

Nå har ikke jeg vært i Töckfors, men antar at det er likt som andre steder i Sverige?
Butikkene har tydelig merking, det opereres vanligvis med 1.5 meter avstand.
Det står store skilt, streker på gulvet, det er faktisk på disse sentrene mye tydeligere enn i små norske butikker.

Det er satt ut håndsprit, de store sentrene har gjerne berøringsfrie dispensere stående overalt osv.
Det er plastskjermer foran alle kasser, betjeningen bruker hansker, ting er plastpakket osv.

Til syvende og sist, så hjelper jo ingenting av dette, når folk ikke følger reglene !

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Massiv smitteøkning i danske Midtjylland – ligger skyhøyt over FHIs smittekrav
Smitteutbruddet i Aarhus har brakt regionen Midtjylland skyhøyt over norske myndigheters smittekrav.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0nM2y0/massiv-smitteoekning-i-danske-midtjylland-ligger-skyhoeyt-over-fhis-smittekrav

Värmland er nå over smittekravet - kan bli rødt igjen
Smitteøkningen i Värmland län gjør at de ikke lenger oppfyller norske myndigheters smittekrav.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/lApdjy/varmland-er-naa-over-smittekravet-kan-bli-roedt-igjen

  • Liker 2
Lenke til kommentar
frohmage skrev (7 minutter siden):

Ingen har vel bekreftet at smitten kommer fra folk på handletur. Disse kan ha hatt andre grunner til å besøke Sverige.

Det er vel ikke en gang bekreftet at smitten kommer fra Sverige, men kommunelegen noterer at flere av de tidlige smittede hadde vært i Sverige, uten at det opplyses akkurat hva de gjorde der.

Ordfører i Indre Østfold har også bedt om å stenge grensen igjen, og mener smitten kommer fra nærhet til Sverige, selv om dette ikke er bekreftet.

Det var altså 14 000 nordmenn i Töckfors bare første helgen, de fleste av de fra helt andre steder enn Indre Østfold.

Lenke til kommentar
0laf skrev (42 minutter siden):

Det virker nesten litt pussig, at så mange østfoldinger skulle blitt smittet fra tur i Sverige?

Årjäng, hvor Töckfors ligger, har altså totalt hatt 15 smittede siden starten av pandemien, i en befolkning på rundt 10 000.

Nå er plutselig 59 personer i Indre Østfold smittet de siste fem dagene.

Jeg mener grensene burde vært stengt, men noen ungdommer på tur i Sverige har vel toppen vært i kontakt med noen ytterst få svensker som jobber på kjøpesenteret (mange ansatte på disse sentrene er forøvrig norske).

Dette kjøpesenteret var dog helt proppfullt av nordmenn fra hele Østlandet den første åpningshelgen, det er vel 99% mer sannsynlig at dersom man ble smittet på Töckfors, så ble man det av andre nordmenn.

En skikkelig bar-runde et par dager senere i Indre Østfold gjorde at smitten spredde seg til flere.

Det virker ikke som om det er særlig sannsynlig at dette er svenske-smitte?
Skylden for dette utbruddet hører mer hjemme hos de første tullingene som fikk smitten, enn åpne grenser.

Dette fremstår som om en vennegjeng bestående av norske tullinger som ikke klarer å følge reglene, som trolig ikke har holdt avstand, og som drar på fest osv. hvor de smitter flere andre.

Sjekk bedehus aktiviteten i Indre Østfold.

Lenke til kommentar

- Kaotisk og ute av kontroll

Sitat

 

Skjenkekontrollen mener det var tydelige brudd på smittevernloven under en konsert i Egersund i helga. Arrangøren er ikke enig, og sier de hadde god nok kontroll.

72730086.jpg?imageId=72730086&width=1024

- Halvparten av gjestene i lokalet sto og danset, både på benkene og bordene. Det ble også observert flere som vandret fra bord til bord og rundt om i lokalet. Det ble ikke holdt en meter blant noen av gjestene. Det ble ikke observert at noen av de ansatte prøvde å roe ned stemningen på dette tidspunktet. Det opplevdes som kaotisk og ut av kontroll, står det i rapporten.

 

https://www.dagbladet.no/kultur/kaotisk-og-ute-av-kontroll/72729174

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (2 minutter siden):

Island ligger an til å bli rød-stemplet, 32 smittede pr. 100K

litt rart, da de vel ble holdt frem som skoleeksempel på hvordan håndtere covid-19 på en god måte

Skal ikke rare utbruddet til før antallet per 100K er høyt på Island.

De åpnet for turister (42% av økonomien er turisme) og dermed har de vel fått inn smitte. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, 0laf said:

Det virker nesten litt pussig, at så mange østfoldinger skulle blitt smittet fra tur i Sverige?

Årjäng, hvor Töckfors ligger, har altså totalt hatt 15 smittede siden starten av pandemien, i en befolkning på rundt 10 000.

Nå er plutselig 59 personer i Indre Østfold smittet de siste fem dagene.

Jeg mener grensene burde vært stengt, men noen ungdommer på tur i Sverige har vel toppen vært i kontakt med noen ytterst få svensker som jobber på kjøpesenteret (mange ansatte på disse sentrene er forøvrig norske).

Dette kjøpesenteret var dog helt proppfullt av nordmenn fra hele Østlandet den første åpningshelgen, det er vel 99% mer sannsynlig at dersom man ble smittet på Töckfors, så ble man det av andre nordmenn.

En skikkelig bar-runde et par dager senere i Indre Østfold gjorde at smitten spredde seg til flere.

Det virker ikke som om det er særlig sannsynlig at dette er svenske-smitte?
Skylden for dette utbruddet hører mer hjemme hos de første tullingene som fikk smitten, enn åpne grenser.

Dette fremstår som om en vennegjeng bestående av norske tullinger som ikke klarer å følge reglene, som trolig ikke har holdt avstand, og som drar på fest osv. hvor de smitter flere andre.

100% enig i dette.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Morromann said:

Jeg regner med at avstandsreglene på sentrene i Töickfors er så som så?

Jeg måtte på Ikea på slependen i helgen da leveranse vi fikk hadde mangler på varer. Der var det komplett kaos og selv om de manet på høyttaleren hvert 10. minutt "hold 1 meter avstand til varann" så var det ikke sjangs i havet. Folk gikk motstrøms over alt og nærmest oppå hverandre. De hadde også vakter plassert ut i lokalet men de hverken sa noe eller involverte seg i hvordan folk trengte seg sammen. Når det ved et tilfelle ble ekstrem trengsel et sted det hadde korket seg helt opp så tittet jeg bort på vaktene og man nærmest så frykten i øynene på dem før de snudde og forsvant. Det var nesten litt komisk med det unntak av at lydnivået stadig steg og man merket at stemningen i folket endret seg.

Vi endte opp med å snu midt i butikken og droppet den tullete "gå gjennom hele butikke for å komme ut" greia til IKEA og brøytet oss vei gjennom sperringer og rett ut av senteret ved nærmeste utgang. Vasket oss nøye med sprit og såpe vi alltid har i bilen og pustet lettet ut over å ha kommet raskt ut derfra. IKEA var ikke førstevalget men vi håpet det var mulig å dra innom bare for å få hentet et par manglende deler.

Like mye kaos i heisene. Selv om man stod først og ventet på heis så brøytet flere seg på inn i heisene.

Jeg forstår at det spres mye smitte når jeg siste helger har sett hvordan det er på Ikea og andre storsentre.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Da vil vi føle oss som dyr i bur igjen og folk begynner å omgå regler. Jeg tror det er bedre å bare kreve 10 dagers karantene og opphør av resterende karantenetid ved negativt testresultat. Da kan folk i hvert fall føle på friheten til å velge og vurdere selv om de vil reise på de premissene.

Du kan ikke oppheve karantene på bakgrunn av negativ test. Det er ikke sånn at man tester positivt i samme sekund som man blir smittet, det er en inkubasjonstid på flere dager før virusmengden har blitt stor nok til å slå ut på testen. Derfor fremgår det av FHIs retningslinjer at man skal testes på dag 3 og dag 7, men må stå ut hele karantenen på 10 dager selv om man tester negativt. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Glimrende leserinnlegg i VG:

Kunne jeg fått litt hjelp her? Jeg har litt corona, skjønner du.

"Kjære medborger, kjære minister. Idet jeg skriver dette kan det se ut til at vi er på full fart inn i en ny smittebølge. Så om du har 5 minutter til overs, tenkte jeg at jeg skulle forberede deg litt på hva som kan vente deg om du skulle være så uheldig å bli en ny, rød «pluss 1» på smittestatistikken."

Resten: https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/rABQmw/kunne-jeg-faatt-litt-hjelp-her-jeg-har-litt-corona-skjoenner-du

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tomahawk skrev (6 minutter siden):

Du kan ikke oppheve karantene på bakgrunn av negativ test. Det er ikke sånn at man tester positivt i samme sekund som man blir smittet, det er en inkubasjonstid på flere dager før virusmengden har blitt stor nok til å slå ut på testen. Derfor fremgår det av FHIs retningslinjer at man skal testes på dag 3 og dag 7, men må stå ut hele karantenen på 10 dager selv om man tester negativt. 

Ok. Litt slepphendt der. Om man er på ferie og blir smittet på flyplassen man tar av fra vil nok det stemme. Men hva om man fikk smitten på et disko eller en resturang, toalett eller hvor som helst mens man var på ferie så kan det antas at man er kommet et stykke inn i inkubasjonstiden. Men hva vil det hjelpe kan man spørre?

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Snikpellik said:

Glimrende leserinnlegg i VG:

Kunne jeg fått litt hjelp her? Jeg har litt corona, skjønner du.

"Kjære medborger, kjære minister. Idet jeg skriver dette kan det se ut til at vi er på full fart inn i en ny smittebølge. Så om du har 5 minutter til overs, tenkte jeg at jeg skulle forberede deg litt på hva som kan vente deg om du skulle være så uheldig å bli en ny, rød «pluss 1» på smittestatistikken."

Resten: https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/rABQmw/kunne-jeg-faatt-litt-hjelp-her-jeg-har-litt-corona-skjoenner-du

Haha herlig leserbrev.

Jeg kjenner spesielt igjen denne kommentaren fra legekontoret.
«.... lykke til»

Men det er bra man kan krydre litt i korona hverdagen med dette da.
https://www.vg.no/forbruker/livsstil/i/0nlkw0/thea-24-gaar-paa-jentesexfest-gitt-meg-mer-selvtillit

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...