Gå til innhold
Spørsmål om koronaviruset? Still spørsmål her ×

Coronaviruset i verden: Nyheter og diskusjon


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (1 minutt siden):

Da vil vi føle oss som dyr i bur igjen og folk begynner å omgå regler. Jeg tror det er bedre å bare kreve 10 dagers karantene og opphør av resterende karantenetid ved negativt testresultat. Da kan folk i hvert fall føle på friheten til å velge og vurdere selv om de vil reise på de premissene.

:thumbs:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (4 minutter siden):

Da vil vi føle oss som dyr i bur igjen og folk begynner å omgå regler. Jeg tror det er bedre å bare kreve 10 dagers karantene og opphør av resterende karantenetid ved negativt testresultat. Da kan folk i hvert fall føle på friheten til å velge og vurdere selv om de vil reise på de premissene.

Som sagt; vi kan ha frihet innenfor Norge når smitten er nede på akseptabelt nivå. Men ingen utenlandsturer. Vi har håndtert kriser tidligere i historien. Herremann, tåler ikke dagens nordmenn et eneste år uten Sydentur. For et par generasjoner siden var det ikke vanlig å dra til "syden"; man nøyde seg med hytte og camping her på berget og livet var godt. Er vi såpass bortskjemte snøfnugg at vi ikke kan ofre et eller to år uten utenlandsferier under en krise?

Dessuten har folk godt av å gjenoppdage Norge og bør se på det som en mulighet istedenfor å bare tenke granka og grisefest og Grabbarna Grus og parasoller eller whatever.

For å ta meg selv: jeg reiser ALDRI til utlandet om sommeren og jeg lever godt med det. Norge er et aldeles nydelig land å tilbringe somrene i. Og jeg klager ikke på at jeg er som "et dyr i et bur" på grunn av det.

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bra at noen tar ansvar ...

Quote

 

HA (bak betalingsmur):

Fadderuka: Alle fysiske arrangementer avlyst

Det vil ikke bli noen fysiske arrangementer under fadderuka på Høgskolen i Østfold i år.

– Fadderstyret hadde planlagt alle de fysiske arrangementene godt innenfor smittevernsregler og hadde god kontroll på alt. Likevel har de sammen med oss i kriseledelsen besluttet å avlyse de fysiske arrangementene på grunn av den økte spredningen de siste dagene, sier informasjonssjef ved Høgskolen i Østfold, Tore Petter Engen.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (9 minutter siden):

Som sagt; vi kan ha frihet innenfor Norge når smitten er nede på akseptabelt nivå. Men ingen utenlandsturer. Vi har håndtert kriser tidligere i historien. Herremann, tåler ikke dagens nordmenn et eneste år uten Sydentur. For et par generasjoner siden var det ikke vanlig å dra til "syden"; man nøyde seg med hytte og camping her på berget og livet var godt. Er vi såpass bortskjemte snøfnugg at vi ikke kan ofre et eller to år uten utenlandsferier under en krise?

Dessuten har folk godt av å gjenoppdage Norge og bør se på det som en mulighet istedenfor å bare tenke granka og grisefest og Grabbarna Grus og parasoller eller whatever.

Utvilsomt sant. Men det er ikke klokt å stenge folk inne (selv om Norge er et stort land) i et altfor trangt regime. Som Simen sier og jeg har sagt lenge, er det 10 dagers karantene obligatorisk ved hjemkomst og 'løslatelse' ved negativ test og ellers symtomfri. Da blir risikovurderingen målt i penger. Og det folkens har en beviselig preventiv effekt. Lommeboka rår.

Endret av Oddvardm
Lenke til kommentar
Morromann skrev (21 minutter siden):

Som sagt; vi kan ha frihet innenfor Norge når smitten er nede på akseptabelt nivå. Men ingen utenlandsturer. Vi har håndtert kriser tidligere i historien. Herremann, tåler ikke dagens nordmenn et eneste år uten Sydentur. For et par generasjoner siden var det ikke vanlig å dra til "syden"; man nøyde seg med hytte og camping her på berget og livet var godt. Er vi såpass bortskjemte snøfnugg at vi ikke kan ofre et eller to år uten utenlandsferier under en krise?

Dessuten har folk godt av å gjenoppdage Norge og bør se på det som en mulighet istedenfor å bare tenke granka og grisefest og Grabbarna Grus og parasoller eller whatever.

JEG klarer meg fint et år eller to uten utenlandsferie, og jeg tror mange andre nordmenn har godt av å oppdage Norge som feriedestinasjon. MEN jeg tror ikke tvang vil gjøre smittesituasjonen bedre enn valgfriheten til å enten være i Norge eller gå i karantene. Tvang vil gjøre at folk begynner å omgås reglene, spaserer over svenskegrensa i skogen i hopetall, dropper selvpålagt karantene for å ikke vekke mistanke til ulovlig grensekryssing og det går sport i å krysse grensa for en pakke bacon osv.

En annen ting er at viruset ser ikke om grensa er nasjonal eller mellom fylker eller kommuner. Viruset må behandles på samme måte ved fylkesgrenser og kommunale grenser innad i landet. Stor smitte et sted bør automatisk føre til karantenekrav ved utreise derfra.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Morromann skrev (20 minutter siden):

For å ta meg selv: jeg reiser ALDRI til utlandet om sommeren og jeg lever godt med det. Norge er et aldeles nydelig land å tilbringe somrene i. Og jeg klager ikke på at jeg er som "et dyr i et bur" på grunn av det.

"IKKE TRYKK PÅ DEN RØDE KNAPPEN" (17:20) - Du vet hvor pirrende en sånn beskjed gjør det å nettopp trykke. Samme med utenlandsreiser. Dersom man forbyr så klarer noen bare ikke å motstå fristelsen. Dersom man gir de et valg så blir det langt mindre spennende. Vi bør heller fokusere på å konkurrere om å oppdage de flotteste Norges-opplevelsene.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

Nye tiltak i Oslo tirsdag

Oslo kommune varsler at det vil komme nye endringer i coronaforskriften på en pressekonferanse i morgen.

Helsebyråd i Oslo, Robert Steen, sier til TV 2 at de jobber med hvilke tiltak som vi bli presentert, men at det ikke er aktuelt med stenging av skoler og SFO per i dag.

– Slike tiltak som Indre Østfold har gjort, har mer relativ styrke enn hva de vil si for en så stor kommune som Oslo, sier Steen til TV 2.

 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (7 minutter siden):

JEG klarer meg fint et år eller to uten utenlandsferie, og jeg tror mange andre nordmenn har godt av å oppdage Norge som feriedestinasjon. MEN jeg tror ikke tvang vil gjøre smittesituasjonen bedre enn valgfriheten til å enten være i Norge eller gå i karantene. Tvang vil gjøre at folk begynner å omgås reglene, spaserer over svenskegrensa i skogen i hopetall, dropper selvpålagt karantene for å ikke vekke mistanke til ulovlig grensekryssing osv.

En annen ting er at viruset ser ikke om grensa er nasjonal eller mellom fylker eller kommuner. Viruset må behandles på samme måte ved fylkesgrenser og kommunale grenser innad i landet. Stor smitte et sted bør automatisk føre til karantenekrav ved utreise derfra.

Ja, jeg skjønner at liberalistiske prinsipper om "min rett og mitt valg" er viktigere enn samfunnet og samfunnssolidariteten. Og da med vikarierende argumenter om at flere vil passere gresen ulovlig. Sorry, men erfaring og statistikk er ikke på din side her. For i hele perioden grensen til Sverige var stengt var det ulovlige grensepasserringer og karantener ble brutt; det leste vi om i media, helt fra mars til juli. Og likevel gikk smitten dramatisk ned i Norge. HELT TIL VI ÅPNET GRENSENE! Her har jeg statistikken og erfaringene på min side, du har det ikke. De aller fleste fulgte de reglene og det virket. Å åpne til et såpass corona-endemisk land som Sverige var oppskriften på en katastrofe og det er bred enighet om at det er årsaken til smitteoppblomstringen i Indre Enfold. Punktum.

Men slike vikarierende liberalistargumenter hører jeg alltid. Som de som argumenterer mot norsk alkoholpolitikk og snakker om at det er mye spritsmugling på grunn av det; men like fullt ignorerer det FAKTUM at den politikken har gjort at Norge er det landet i Europa med minst alkoholisme og minst alkohol-relaterte sykdommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (8 minutter siden):

"IKKE TRYKK PÅ DEN RØDE KNAPPEN" - Du vet hvor pirrende en sånn beskjed gjør det å nettopp trykke. Samme med utenlandsreiser. Dersom man forbyr så klarer noen bare ikke å motstå fristelsen. Dersom man gir de et valg så blir det langt mindre spennende. Vi bør heller fokusere på å konkurrere om å oppdage de flotteste Norges-opplevelsene.

Sorry, men du har ikke statistikk og erfaring på din side her. Det har jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (Akkurat nå):

Hvor mange har egentlig reist til syden eller utlandet generelt denne sommeren? 

Tror faktisk ikke jeg kjenner noen som har reist til syden eller vært utenfor landet. 

Nok til at smitte har rent inn i Norge igjen, skjønt tilfellet i Indre Enfold spores til Värmland, Hurtigruta til Fillipinene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (56 minutter siden):

Det er helt riktig å måle smittede i forhold til folketallet. Det er jo ikke sånn at man omgås 100 ganger flere mennesker per dag i et land med 100 millioner innbyggere enn i et land med 1 million innbyggere. Hadde vi telt sånn så burde det jo vært 230 ganger farligere i India enn i Norge selv om de har 32% færre smittede per innygger enn Norge.

 

Javel? Hvor tror du det er størst sjanse for å påføre seg selv corona, i Berlin eller i Norrbottens län som er Europas mest avfolkede og ubebodde område?

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (39 minutter siden):

En annen ting er at viruset ser ikke om grensa er nasjonal eller mellom fylker eller kommuner. Viruset må behandles på samme måte ved fylkesgrenser og kommunale grenser innad i landet. Stor smitte et sted bør automatisk føre til karantenekrav ved utreise derfra.

I prinsippet enig, men fri flyt innad i landet er svært viktig. Norge består av mange små og store kommuner hvor innbyggere veldig ofte jobber i en annen kommune. Innad i Norge (og andre land) har man også langt bedre forutsetninger for sporing og oppfølging enn på tvers av landegrenser. Det bør være høyere terskel for å stenge internt enn eksternt.

Lenke til kommentar

Fytterakkern:

https://www.dagbladet.no/nyheter/kan-ikke-holde-norge-stengt/72729502

Klage på fester gjør han, men å sørge for å stenge grensen for Sverige som er en av de definitivt store smittekiledene til den økningen vi ser nå er helt uaktuelt. For en ufyselig maktarroganse. Nå har jeg mistet all respekt for den mannen. Håper opposisjonen kommer på banen. Her har de en god sak om de fremmer krav om å stenge grensen til Sverige noe jeg uten forbehold vil støtte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Morromann skrev (5 minutter siden):

Fytterakkern:

https://www.dagbladet.no/nyheter/kan-ikke-holde-norge-stengt/72729502

Klage på fester gjør han, men å sørge for å stenge grensen for Sverige som er en av de definitivt store smittekiledene til den økningen vi ser nå er helt uaktuelt. For en ufyselig maktarroganse. Nå har jeg mistet all respekt for den mannen. Håper opposisjonen kommer på banen. Her har de en god sak om de fremmer krav om å stenge grensen til Sverige noe jeg uten forbehold vil støtte.

Høie er en JA mann. Han må rette seg etter hva 'kuler og krutt' Erna sier. Og kanskje hva 'hallelulja' Monica Mæland sier. Håper at Nakestad tar opp hansken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det virker nesten litt pussig, at så mange østfoldinger skulle blitt smittet fra tur i Sverige?

Årjäng, hvor Töckfors ligger, har altså totalt hatt 15 smittede siden starten av pandemien, i en befolkning på rundt 10 000.

Nå er plutselig 59 personer i Indre Østfold smittet de siste fem dagene.

Jeg mener grensene burde vært stengt, men noen ungdommer på tur i Sverige har vel toppen vært i kontakt med noen ytterst få svensker som jobber på kjøpesenteret (mange ansatte på disse sentrene er forøvrig norske).

Dette kjøpesenteret var dog helt proppfullt av nordmenn fra hele Østlandet den første åpningshelgen, det er vel 99% mer sannsynlig at dersom man ble smittet på Töckfors, så ble man det av andre nordmenn.

En skikkelig bar-runde et par dager senere i Indre Østfold gjorde at smitten spredde seg til flere.

Det virker ikke som om det er særlig sannsynlig at dette er svenske-smitte?
Skylden for dette utbruddet hører mer hjemme hos de første tullingene som fikk smitten, enn åpne grenser.

Dette fremstår som om en vennegjeng bestående av norske tullinger som ikke klarer å følge reglene, som trolig ikke har holdt avstand, og som drar på fest osv. hvor de smitter flere andre.

Endret av 0laf
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...