Gå til innhold

Nye dekk gir 35 kilometer mer på én lading – men bare om sommeren


Paal Kvamme

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bjørn Nyland (Tesla-Bjørn) har vist forskjellene i rekkevidde på Tesla model 3 med forskjellige hjulkapsler, så at forskjellige dekktyper gir resultater i rekkevidde er ikke overraskende. Men jeg tror st det er første gang jeg ser at en leverandør endrer spesifikasjoner pga noe slikt. Som oftest har bilprodusentene langsiktige avtaler med et par dekkprodusenter og endrer hvilke dekk de setter på bilene ut fra hva som finnes tilgjengelig (og sannsynligvis passer best).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sitat

En annen forandring er at muligheten til å skru av den simulerte motorlyden fjernes, dette på grunn av endringer i lovverket.

Lovverket sier at det kun gjelder i hastigheter under 20 km/t, men det kommer ikke klart frem om Hyundai blokkerer muligheten for å skru det av over 20 km/t eller ikke.

Lenke til kommentar

Hvis "kunstig" motorlyd ikke kan velges bort på elektrisk Huyndai, både over og under 20 km/t så tror jeg at jeg ville lastet inn lyden av en Focke Wulf 190.....I hvertfall i de dagene jeg var sent ute til jobb og måtte trø etter litt..    Ref:  Youtube:            FOCKE WULF 190 vs. SPITFIRE | REAL Tailchase

Endret av CXSUB4BA
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (14 timer siden):

Lovverket sier at det kun gjelder i hastigheter under 20 km/t, men det kommer ikke klart frem om Hyundai blokkerer muligheten for å skru det av over 20 km/t eller ikke.

Leste en annen plass at Hyundai fjerner knappen som man kunne skru av den lyden med. Så det høres temmelig bastant it.

Lenke til kommentar

Enig, savner fokus på hva det betyr for de andre egenskapene til dekket.

Helt intuitivt skulle man jo tro at mIndre rullemotstand = mindre friksjon, som ikke nødvendigvis er en god ting for kjøreegenskapene.

Edit:
Ref denne, kan det vel tyde på at de nettopp har ofret noe:
 

Sitat
Sitat

På svingete vei var det ikke like bra, og i testen ble det konkludert at Primacy 4 ikke imponerte når det gjaldt sidegrep.

 

 

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar
Xantippe skrev (1 time siden):

Disse dekkene vil også redusere forbruket av drivstoff på bensin- og dieselbiler.

Jepp, bortimot 8% lavere forbruk, og dertil hørende 8% økt rekkevidde, vil være en fordel også der.

Sikkerhetsmessig må man vurdere kjøremønstret opp mot kjøreegenskapene.

Muffinman skrev (4 timer siden):

Tja, denne har muligens ladeporten i front slik som Leaf? Da vil det oftest være mest praktisk å kjøre inn med fronten først.

Siden rygging inn er både tryggest og mest praktisk med tanke på risiko for bulking så vil jeg kalle det en designfeil å ha ladeporten foran. Ladeporten bør være på bakre del av bilen. Videre er det upraktisk å ha den midt bak fordi det kommer i konflikt med bagasjeluke, kjennemerke, krok og vil kreve en viss avstand til veggen. Med andre ord bør ladeluka være bak bakdørene og til siden for/foran bagasjeluka.

Men det tar ikke slutt der. Siden det er upraktisk for føreren å gå rundt bilen for å koble til, så bør det være på førersiden, bak passasjerdøra. Men ikke så tett på passasjerdøra at det kommer i konflikt med inn/utstigning der. I passe UU betjeningshøyde. Perfekt plassering er altså nært baklyta på førersida i 80-110 cm over bakken. På noen biler er plasseringa så godt gjennomtenkt som dette, men det er fortsatt en del som har noe å lære, deriblant Nissan. Ikke for å være noen hoven blei, men dette er ren logikk og har ikke noe med merke å gjøre. Jeg er usikker på om Tesla har gjort dette riktig på biler med rattet på høyre side, eller om de har valgt konsistent side for å unngå kluss når man skal superlade i land som med rattet på venstre side.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...