Gå til innhold

NVIDIA GeForce RTX 30xx tråden


Nizzen
Melding lagt til av Jarmo

Vennligst ikke ta AMD vs. Intel diskusjoner i denne tråden :)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da har jeg plukket ut og pakket mitt Zotac 3090 Trinity ventekort og installert MSI 3080 Gaming X Trio. MSI-kortet er mye stillere og kaldere, men har en irriterende coil whine - en during som følger fps. Zotac-kortet på sin side hadde en irriterende skrangling når den midterste vifta rampa opp, og Afterburner klarer ikke styre denne vifta individuelt.

Etter litt undervolting og tweaking, er jeg ganske tett på resultatet jeg hadde i Time Spy, ca 5 % forskjell i fps. Har ikke kjørt så mye Port Royal enda, men der er nok forskjellen opp mot 10% i fps.

MSI 3080 Time Spy: https://www.3dmark.com/spy/17293762

Zotac 3090 Time Spy: https://www.3dmark.com/spy/16352223

MSI-kortet blåser ikke varm luft ut på samme måte som Zotacen, men alt i alt er temp og støy i kabinettet lavere. For halve prisen blir det en no-brainer for min del. Men jeg venter likevel på et TUF OC som jeg håper er bedre på coil whine - og det var dessuten enda billigere...

Hadde det ikke vært for coil whine, hadde jeg nok sagt meg fornøyd med det kortet her, og lagt inn Suprim-bios eller noe sånt for å øke power limit bittelitt. Når såvidt maks powerlimit 102% med 918 mV, så det kunne vært fint med et par % å gå på. Og jeg kjører nå bare 2 kabler fra psu, der en har pigtail. Det har vel lite å si, men i teorien kan det vel bli mer stabilt med en tredje kabel.

Endret av fudun
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Mulig jeg leser dette helt feil. Men står det ikke på 3D Mark at gjennomsnitt for 3090 er ca. 17900, og du har kun 17060.

Gjennomsnitt for 3080 er 15840, og du har bedre med 16360.

Så rapportert gjennomsnitt er 11,5% differanse mellom kortene, mens du har kun 4,1% diff. på dine kort?

Av de testene jeg har sett, så virker normalen å være 10-15% diff. i FPS mellom kortene i de fleste spill (gitt at man ikke er CPU bound selvsagt).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6
11 hours ago, fudun said:

Hadde det ikke vært for coil whine, hadde jeg nok sagt meg fornøyd med det kortet her, og lagt inn Suprim-bios eller noe sånt for å øke power limit bittelitt. Når såvidt maks powerlimit 102% med 918 mV, så det kunne vært fint med et par % å gå på. Og jeg kjører nå bare 2 kabler fra psu, der en har pigtail. Det har vel lite å si, men i teorien kan det vel bli mer stabilt med en tredje kabel.

Sliter selv med coil whine fra mitt 3080 TUF OC: https://streamable.com/xpjyvh#

Undervolting halverer støynivået så det er såvidt akseptabelt, testet også i en annen pc med 600W PSU som også ga lavere støynivå. Men det skyldes kanskje kanskje at det ikke får nok strøm.

Mottar muligens 3080 TUF og inno3D i løpet av 2021 en gang, blir spennende å se om de har samme coil whine.

Lenke til kommentar
=Øyvind= skrev (17 minutter siden):

Undervolting halverer støynivået så det er såvidt akseptabelt, testet også i en annen pc med 600W PSU som også ga lavere støynivå. Men det skyldes kanskje kanskje at det ikke får nok strøm.

Skjermkortet får nok strøm, hvis ikke hadde du enten sett PSU eksplodere (hvis den var veldig underspesifisert), eller kutte strømmen fullstendig (hvis den har overstrømsvern). Begge tilfeller av for svak strømforsyning gir svart skjerm.

Det er ingen kommunikasjon mellom PSU og skjermkort som forteller skjermkortet at "nå kan jeg ikke bruke mer strøm". Slik PSU ser det er skjermkortet en variabel motstand, mens skjermkortet ser strømforsyningen som +12V og jord.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6
24 minutes ago, N o r e n g said:

Skjermkortet får nok strøm, hvis ikke hadde du enten sett PSU eksplodere (hvis den var veldig underspesifisert), eller kutte strømmen fullstendig (hvis den har overstrømsvern). Begge tilfeller av for svak strømforsyning gir svart skjerm.

Det er ingen kommunikasjon mellom PSU og skjermkort som forteller skjermkortet at "nå kan jeg ikke bruke mer strøm". Slik PSU ser det er skjermkortet en variabel motstand, mens skjermkortet ser strømforsyningen som +12V og jord.

Ok, det virker mer fornuftig ja. Takk for info. Jeg så GPU lå på 100% i spill i gammel pc også men tror coil whine var noe redusert, men det var kanskje bare pga. bedre lydisolert kabinett. Glemte å sjekke gpu-z.

Endret av Slettet-p4PIYwb6
Lenke til kommentar
=Øyvind= skrev (14 minutter siden):

Ok, det virker mer fornuftig ja. Takk for info. Jeg så GPU lå på 100% i spill i gammel pc også men tror coil whine var noe redusert, men det var kanskje bare pga. bedre lydisolert kabinett. Glemte å sjekke gpu-z.

Jeg merker null coilwhine på mitt 3080 phantom med FPS under 144hz. Prøvde Fortnite forleden dag med 200FPS og da knitret dette kortet også, akkurat som 3070 jeg hadde.

Lenke til kommentar
mangascience4 skrev (9 minutter siden):

Du får den for 7,5k på multicom. Eller kjøpte du second hand på finn?

https://www.multicom.no/gigabyte-aorus-geforce-rtx-3070/cat-p/c/p1001505153

Bor ikke i norge.
3080 har eg ikke sett i salg siden oktober 2020.
Dette var det eneste 3070 kortet eg faktisk fikk tak i.
Har forsøk bestille flere ganger men aldri fått et kort.

Eg gir meg en lang fan i prisen, blir fornøyd uansett.
Kan ikke akkurat bruke penger på så mye annet når det er full lockdown i hele landet.

Lenke til kommentar
HåkonN skrev (10 timer siden):

Mulig jeg leser dette helt feil. Men står det ikke på 3D Mark at gjennomsnitt for 3090 er ca. 17900, og du har kun 17060.

Gjennomsnitt for 3080 er 15840, og du har bedre med 16360.

Så rapportert gjennomsnitt er 11,5% differanse mellom kortene, mens du har kun 4,1% diff. på dine kort?

Av de testene jeg har sett, så virker normalen å være 10-15% diff. i FPS mellom kortene i de fleste spill (gitt at man ikke er CPU bound selvsagt).

Ja, jeg har en litt gammel cpu, 8700k, så den gjør nok at jeg ender litt lavere enn den jevne 3090-eier. Måtte faktisk tweake ganske mye for å ende såpass høyt, og klokka litt ned for lavere støy i spill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...