Jump to content
Redaksjonen.

Neste generasjon Mirai i produksjon til høsten

Recommended Posts

gamlefar skrev (På 17.1.2020 den 22.09):

Ingen grunn til at det ikke skal slå ann i mange andre land også. Interessen vokser egentlig overalt, selv om det selvsagt er lite fordi utvalget biler er ekstremt lavt og infrastrukturen er ikke på plass enda.

Hydrogenbil vil slå ann fordi mange foretrekker og ikke lade (spesielt på langturer), ha kort fylletid og bedre rekkevidde. Prismessig viser undersøkelser at hydrogenbiler vil bli billigere å produsere enn elbiler etterhvert og hydrogen som drivstoff regner man med vil falle i pris med 80%. Da er det billigere å fylle hydrogen enn hurtiglading forøvrig.

Nei, hydrogen slår ikke an noen steder. Salget er ikke økende. Det er mange som tror de ikke like lading, men tidsforskjellen nå mellom å fylle hydrogen og å lade en model 3 er liten, spesielt når en må ta en gigantisk omvei for å finne en hydrogenstasjon. Mange tror bil dreier seg om å stadig svinge innom en energistasjon for å tanke overpriset energi, når en heller kan få dekket minst 95% av behovet hjemme i garasjen til en brøkdel av prisen. 

  • Like 5

Share this post


Link to post

Svar til Bengt Who:

"Japan trenger allerede i dag den pumpekraften til daglig drift så ikke sikkert de skal fokusere den totalt på elbiler. "

Jeg sier at noe av overskuddstrømmen kan brukes til å lade elbiler.

Det er mer effektivt å lagre/bruke el i et bilbatteri, enn å pumpe vannet opp.

Elbiler kan også levere strøm tilbake til nettet.

Japan kan da få noe mindre import/raffinering av bensin og diesel.

Videre, er det slik at man kan produsere mer el fra vind offshore, potensiale er over 600 GW.

Man kan også øke produksjonen av solenergi. Begge energiformene krever mer reguleringskraft, så batterier i elbiler kan komme godt med, det er sikkert vanskelig å bygge flere pumpekraftverk.

Hvis de vil , så kan kanskje Japan bli selvforsynt med energi.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Bengt Who skrev (16 timer siden):

Nei, hydrogen slår ikke an noen steder. Salget er ikke økende. Det er mange som tror de ikke like lading, men tidsforskjellen nå mellom å fylle hydrogen og å lade en model 3 er liten, spesielt når en må ta en gigantisk omvei for å finne en hydrogenstasjon. Mange tror bil dreier seg om å stadig svinge innom en energistasjon for å tanke overpriset energi, når en heller kan få dekket minst 95% av behovet hjemme i garasjen til en brøkdel av prisen. 

Hva prater du om? Brenselceller hadde ei 40% vekst YoY. Gå inn og sjekk hydrogen-relaterte aksjer, og still inn på en 2 års periode, og fortell meg igjen at de ikke opplever vekst. 

Omveien for å finne en hydrogenstasjon er litt "lattis" å bruke for et argument. Sikker det samme folk på hest og kjærre sa til pionerene som kjøpte seg bensinbil også. 

FCE personbiler's marked, er ikke for de som kan installere hjemmeladere. Vi bor i et land som er stort og utstrakt med få folk. Her er markedet lite for personbiler i forhold til andre land siden vi både har et kraftnett med balansering fra vannkraft og at de fleste av oss har fast parkeringsplass. Men prøv å finn deg en parkeringsplass i London som du får fast hver kveld, om du ikke eier en. 

 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Annonse
oophus3do skrev (6 timer siden):

Hva prater du om? Brenselceller hadde ei 40% vekst YoY. Gå inn og sjekk hydrogen-relaterte aksjer, og still inn på en 2 års periode, og fortell meg igjen at de ikke opplever vekst. 

Hva prater *du* om? Hvordan er dette relevant for den nye Mirai?

 

oophus3do skrev (6 timer siden):

Men prøv å finn deg en parkeringsplass i London som du får fast hver kveld, om du ikke eier en. 

Hvordan er dette relevant? Hydrogenbiler er akkurat like lette eller vanskelige å parkere som andre biler, så lenge du parkerer på overflaten da. Gassdrevne kjøretøy kan jo fort få restriksjoner på å parkere i lukkede rom og da blir plutselig hydrogenbilen vanskeligere å parkere i London allikevel.. ;)

Jeg solgte for øvrig min gamle kortrekkeviddebil til noen som skulle basere seg på gatelading i Oslo så det er åpenbart ikke alle som deler din bekymring for at det skal være vanskelig å lade elbil selv om du ikke eier din egen parkeringsplass.

  • Like 6

Share this post


Link to post
21 minutes ago, Kahuna said:

Hvordan er dette relevant? Hydrogenbiler er akkurat like lette eller vanskelige å parkere som andre biler, så lenge du parkerer på overflaten da. Gassdrevne kjøretøy kan jo fort få restriksjoner på å parkere i lukkede rom og da blir plutselig hydrogenbilen vanskeligere å parkere i London allikevel.. ;)

Det er eit godt poeng.  I fleire statar i USA er hydrogenbilar forbodne i tunellar og på nedre dekk på bruer.  I tunellar er dei spesielt farlege.  Sjå til dømes:

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0968090X07000599

"It was shown that the jet flame hazard can be unique for hydrogen cars. For high release rate, the flame inside the tunnel might be in the status of oxygen deficit. This would result in impingement of a hydrogen jet flame on the tunnel ceiling and produce high temperature ceiling flow reaching a substantial distance and damage tunnel infrastructures. The oxygen deficit hydrogen fire also poses a flash fire hazard inside the tunnel and ventilation ducts."

  • Like 5

Share this post


Link to post
oophus3do skrev (7 timer siden):

FCE personbiler's marked, er ikke for de som kan installere hjemmeladere. 

Eller som har mulighet for lading på jobb. Det er *svært* mange som gjør dette. Lurer litt hvorfor du bestandig utelater dette hver gang? Er det fordi du ønsker alt det du kan å stille elbiler i et så dårlig lys som du kan? For du veit så inderlig godt at mange lader på jobb og at dette fungerer helt utmerket

  • Like 3

Share this post


Link to post

For de som har muligheten er det en ekstra bonus å kunne lade på jobben ja. Lading på jobb er et skattefritt frynsegode.

Sitat

 

3. Hva om han lader elbilen på jobb?

Ja, den ansatte kan skattefritt lade elbil på ladestasjon eller strømuttak som dere (arbeidsgiver) eier. Det samme gjelder på ladestasjon/strømuttak som dere har leid fra tredjepart og stilt til disposisjon for den ansatte.

 

Kilde

  • Like 2

Share this post


Link to post
Simen1 skrev (1 time siden):

Lading på jobb er et skattefritt frynsegode.

Kilden din gjelder firmabil som arbeidsgiver eier. Men det samme er forsåvidt tilfelle ved lading av privat bil.

Edited by Nimrad

Share this post


Link to post
bshagen skrev (2 timer siden):

Eller som har mulighet for lading på jobb. Det er *svært* mange som gjør dette. Lurer litt hvorfor du bestandig utelater dette hver gang? Er det fordi du ønsker alt det du kan å stille elbiler i et så dårlig lys som du kan? For du veit så inderlig godt at mange lader på jobb og at dette fungerer helt utmerket

Vi bor i ei boble i det store sammenheng. Hvor mange kan lade på jobb hos deg? Hos meg så er det allerede for få ladere, og folk kjemper med å komme tidligere og tidligere for å lade - så nå har vi rett og slett satt av 2 faste plasser til de to som ikke kan lade hjemme, mens vi andre som kan lade hjemme krangler om resten. Hva vi gjør om flere som bor uten fast parkeringsplass kjøper seg elbil aner jeg ikke, for snart vil plassene isåfall være forbeholdt kun dem. Så spørs det om andre firma er like "snille" rundt dette, hvor det kun er "første mann til mølla". Så moralen er at det fungerer utmerket i ei periode, i et segment med fallende voksesmerter. Om alle biler skal over til BEV, så vil du kjapt møte på et problem med manglende lademuligheter. Når dette er et faktum i verdens beste BEV land, så kan man kanskje forestille seg utlandet. For her i landet så har vi i snitt korte reisetider til jobb, mens i utlandet med flere kødannelser o.l. så er det et lite problem at du må stå opp 2 timer tidligere enn normalt for å klare å kjøre tur/retur uten å bruke 40 minutter på lading hver dag. 

Jeg ønsker ikke å stille elbiler i et dårlig lys. Jeg heier som sagt på både BEV og FCEV og ønsker kun at vi diversifiserer oss inn i fremtiden med å løse et vanskelig problem. Men siden majoriteten her inne argumenterer for BEV, så tar jeg på meg "offer-rollen" og stiller meg på FCEV siden når det gjelder argumenter. En flott måte å lære mer på. 

Om du finner folk på forumet som diskuterer ICE vs BEV, så vil du se at jeg da er på BEV siden og argumenterer imot ICE. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
oophus3do skrev (2 minutter siden):

Når dette er et faktum i verdens beste BEV land, så kan man kanskje forestille seg utlandet.

Er ikke det litt selvmotsigende? Det er jo nettopp fordi vi har så ekstremt med elbiler at ladestasjoner på bl.a. jobb er noe problem. I andre land er det jo mindre problem.

Share this post


Link to post
Kahuna skrev (3 timer siden):

Hva prater *du* om? Hvordan er dette relevant for den nye Mirai?

Les gjerne sitatet jeg svarer, med setning som "hydrogen slår ikke an noen steder". Samt selv om vi kun pratet om FCEV's, så er det feil. Segmentet opplever vekst totalt sett, selv om vi her i Norge ikke ser den. 

 

Kahuna skrev (3 timer siden):

Hvordan er dette relevant? Hydrogenbiler er akkurat like lette eller vanskelige å parkere som andre biler, så lenge du parkerer på overflaten da.

Les resten. Det er snakk om folk uten mulighet for hjemmelading. Da er muligheten til å lade på jobb rimelig verdifull, dog selv den er ikke tilgjengelig for mange ute i det store utland. 

Det er kun her i et langstrakt land, med få folk hvor det det er "ok" dekning på dette. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Nimrad skrev (Akkurat nå):

Er ikke det litt selvmotsigende? Det er jo nettopp fordi vi har så ekstremt med elbiler at ladestasjoner på bl.a. jobb er noe problem. I andre land er det jo mindre problem.

Diskuterer vi dagens situasjon, eller en situasjon med stadig flere elbiler? Problemet vil jo bare eksaltere jo flere som har elbil. Jo flere elbiler, jo mindre sakteladingsmuligheter per elbil. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
oophus3do skrev (4 minutter siden):

Diskuterer vi dagens situasjon, eller en situasjon med stadig flere elbiler? Problemet vil jo bare eksaltere jo flere som har elbil. Jo flere elbiler, jo mindre sakteladingsmuligheter per elbil. 

Jeg tenker egentlig begge deler. Nettopp som du sier eskalerer problemet nettopp fordi Norge er verdens beste elbilland, så da skjønner jeg ikke hvorfor «man kanskje kan forestille seg utlandet». Der vil det jo etter all sannsynlighet være bedre, og de vil i tillegg ha bedre tid til å bygge infrastrukturen opp.

Share this post


Link to post
Kahuna skrev (På 17.1.2020 den 22.27):

Om hydrogen blir billigere blir strøm enda billigere.

Men ikke nettleia.

Share this post


Link to post
Nimrad skrev (37 minutter siden):

Jeg tenker egentlig begge deler. Nettopp som du sier eskalerer problemet nettopp fordi Norge er verdens beste elbilland, så da skjønner jeg ikke hvorfor «man kanskje kan forestille seg utlandet». Der vil det jo etter all sannsynlighet være bedre, og de vil i tillegg ha bedre tid til å bygge infrastrukturen opp.

Hvordan vil det være bedre i byer med mye større tetthet av mennesker? Det betyr mindre arealplass for biler. Sleng på lading i tillegg, så fjerner du bare mer arealplass, og du mister parkeringsplasser. 

Vi er verdens beste elbilland fordi vi er 5 millioner mennesker på stort areal. Våre hus har gjerne plass til 3-4 biler tilhørende husene, selv i rekkehus-gatene. Mens i England, så har rekkehusene kanskje plass til 1 bil, der nesa på bilen såvidt er innenfor porten, og gaten huset står i var designet for hest og kjerre. Sleng så på ei større andel blokker uten fast parkeringsplass, så øker problemet. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
oophus3do skrev (1 time siden):

Diskuterer vi dagens situasjon, eller en situasjon med stadig flere elbiler? Problemet vil jo bare eksaltere jo flere som har elbil. Jo flere elbiler, jo mindre sakteladingsmuligheter per elbil. 

Hvorfor skal ikke antall elbiler og saktelademulighetene følge hverandre lineært? Tilbud og etterspørsel osv..

  • Like 2

Share this post


Link to post
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Hvorfor skal ikke antall elbiler og saktelademulighetene følge hverandre lineært? Tilbud og etterspørsel osv..

Ikke spør meg. Spør de som gjør analysene for dette, og hovedgrunnen til at OEM's er skeptiske. Samt åpne øynene og kikk rundt deg i verdens beste elbil-land. Selv vi klarer ikke skalere saktelading for vår bitte-lille bilflåte. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
oophus3do skrev (11 minutter siden):

Sleng på lading i tillegg, så fjerner du bare mer arealplass, og du mister parkeringsplasser. 

Hvordan mister man parkeringsplasser ved å montere ladere der? Logikken henger ikke på greip.

oophus3do skrev (12 minutter siden):

Våre hus har gjerne plass til 3-4 biler tilhørende husene, selv i rekkehus-gatene. Mens i England, så har rekkehusene kanskje plass til 1 bil, der nesa på bilen såvidt er innenfor porten, og gaten huset står i var designet for hest og kjerre. Sleng så på ei større andel blokker uten fast parkeringsplass, så øker problemet. 

Dette gjelder jo uansett fremdriftsteknologi.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Hvordan mister man parkeringsplasser ved å montere ladere der? Logikken henger ikke på greip.

Logikken er 100% støttet og helt naturlig. Sammenlign SuC arealene og se på antall parkeringsplasser per m2 areal og sammenlign ved en hvilken som helst OBS butikk. Hva finner du? 

Simen1 skrev (3 minutter siden):

Dette gjelder jo uansett fremdriftsteknologi.

Det er mer kritisk for en elbil, vs en ICE/hybrid/FCEV. Rett og slett fordi hovedfordelen til en elbil er muligheten til å saktelade, og starte hver dag med 100% SoC. 

Kan du ikke det, så setter du av 1 time hver gang du må hurtig-lade, og det burde være åpenbart hvorfor folk i en slik situasjon heller ønsker seg en hybrid/ICE. 

Edited by oophus3do
  • Like 1

Share this post


Link to post
oophus3do skrev (Akkurat nå):

Ikke spør meg. Spør de som gjør analysene for dette, og hovedgrunnen til at OEM's er skeptiske. Samt åpne øynene og kikk rundt deg i verdens beste elbil-land. Selv vi klarer ikke skalere saktelading for vår bitte-lille bilflåte. 

Hvilke analyser? Jeg kjenner meg over hodet ikke igjen i det. Sakteladere dukker jo opp som paddehatter hele tiden. Hurtigladere også for den del. Det er ikke mer enn 6-7 år siden det var så lite som 5 stk offentlige T2-uttak i hele Tromsø og det var en utfordring å finne de ledige. Nå er det sikkert over 100 offentlige + mange tusen private. Min erfaring er at det er langt lettere å finne ledig T2 ladeplugg nå enn før. Schuko-bruken har derimot sunket som en stein. Det var ganske vanlig før, men nå har jeg ikke sett en eneste som lader på schuko på et par år.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...