Gå til innhold

Neste generasjon Mirai i produksjon til høsten


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
7 minutes ago, gamlefar said:

Ett år siden Hyundai Nexo kom nå. Den har 60% av markedet.
Interessant er det at Sør-Korea som bare har 34 hydrogenstasjoner bygget hele 20 stasjoner i løpet av ett år.

 

Nå er vel Hyundai Sør-Koreansk? Hjelper vel på litt.

Hadde Norge bygget en fungerende hydrogenbil og solgt mye av den ville det kansje satt fart på utbyggingen i Norge og.

Hyundai lager noen veldig gode elbiler og da, med helt fantastisk lavt forbruk.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Complexity said:

Nå er vel Hyundai Sør-Koreansk? Hjelper vel på litt.

Det er i alle fall til god hjelp at Korea betaler over halvparten av det bilen kostar i subsidiar til kjøparane.

 

Her i Noreg har to Hyundai Nexo vorte avskilta til no i år, og vi har dermed færre hydrogenbilar på vegen enn ved inngangen til 2019.  Ingen nye hydrogenbilar har vorte registert i år, berre lastebilen til Asko.  I fylgje Asko den fyrste lastebilen i verda, sjølv om ein enkelt person på dette forumet meiner at ein lydlaus video av ein "Nikola One"-mockup som trillar på ein heilt aude veg utan vitner (og utan damp, som den mykje mindre lastebilen til Asko slepp ut mykje av) er uomtvisteleg prov på at Nikola Motors har hatt ein hydrogenlastebil på vegen i fleire år allereie..

 

Tippar forresten vi ser ei avskilting til snart, sidan ein av hydrogenbilane med skilt har frist for EU-kontroll den 31.  januar.  HY-bilar pleier å verte avregistrert før fyrste EU-kontroll, men det finst nokre få unnatak.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
gamlefar skrev (32 minutter siden):

Tyskland ser på hydrogen som erstatter for oljen. Toyota gjør nok riktig.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-01-31/germany-taps-hydrogen-subsidies-in-race-to-replace-fossil-fuel

Først og fremst handler dette om at det er store subsidier tilgjengelig for den som holder på med hydrogen. Mulig noe har gått tapt i oversettelsen men dokumentet du linker til renner av feil og misforståelser.

Denne oppsummerer det verste.. "Officials have tapped clean-burning hydrogen as the new oil to fuel transport, heating and industry".

Olje er en energikilde, hydrogen er i beste fall en energibærer, å kalle hydrogen den nye olja er i beste fall misforstått. Dessuten kan vi stryke 'transport' og 'oppvarming' fra lista, da står vi igjen med at det finnes et industrielt behov for hydrogen som vi bør løse på en bedre måte enn i dag (DVs at hydrogen kommer fra naturgass og kull). Det *kan* innebære at vi skal lage hydrogen ved elektrolyse men det kan like gjerne innebære at vi endrer vår materialbruk. Kanskje stål kan erstattes av aluminium?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen tegn til ladbarhet hjemme og ingen tegn til at den blir designet fra grunnen kun for brenselceller. Det blir nok en bensinbil, der noen av eksemplarene tas ut av den ordinære produksjonslinja for å utstyres med brenselceller. Forøvrig reagerer jeg på at konseptbilen bare vises med 4 seter til tross for at den har et nokså stort minivan-format. Mulig det er det som skal til for å få plass til mange nok/store nok hydrogentanker til 1000 km rekkevidde etter JC08-syklusen, men det er jo lov å håpe de får plass til i hvert fall 5 ordinære seter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...