Gå til innhold

Tesla full selvkjøring er det ikke villende?


LMH1

Anbefalte innlegg

oophus3do skrev (5 minutter siden):

Hvilket spørsmål svarte du på? Jeg finner ikke noe svar fra din post. 

Bra det. Spørsmålet er konstruert for å poengtere forskjellen. Det er ingen andre OEMs som lyver om bruksområdene til funksjonene sine slik tesla gjør. Det er heller da ingen som stoler såpass på assistent systemet at du vil finne folk som sover i køen bak rattet slik vi har haugevis av fra tesla sjåfører. 

Google Autopilot, nå Waymo avsluttet det å bruke vanlige folk som beta testere av en god grunn og samme konklusjon som vi ser Tesla nå få kritikk for. 

Passe bissart å beskylde systemet for at folk "sover" bak rattet når systemet konstant sier i fra at en skal holde på styret og følge med. Det er virkelig ikke til å missforstå. Men skjønner det er vanskelig å debattere når en selv har liten til ingen empiri fra bruk av systemet selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Passe bissart å beskylde systemet for at folk "sover" bak rattet når systemet konstant sier i fra at en skal holde på styret og følge med. Det er virkelig ikke til å missforstå. Men skjønner det er vanskelig å debattere når en selv har liten til ingen empiri fra bruk av systemet selv.

Hvilken konklusjon kom Google frem til som gjorde at de stoppet å bruke vanlige folk som beta testere? 

Det er og burde være åpenbart at enkelte vil stole for mye på et system når Elon Musk selv applauderer for ting som at det ble spilt inn porno i bil i fart uten folk bak rattet. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (32 minutter siden):

Hvilken konklusjon kom Google frem til som gjorde at de stoppet å bruke vanlige folk som beta testere? 

Det er og burde være åpenbart at enkelte vil stole for mye på et system når Elon Musk selv applauderer for ting som at det ble spilt inn porno i bil i fart uten folk bak rattet. 

 

Med tesla sin definisjon for beta så er alle andre med tilsvarende systemer også i beta...

Jepp, for alle som kjører tesla gjør det med Elon sine tweets i bakhodet.... Dere er seriøst alt for opptatt av fyren, det er creepy.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Du tuller nå sant? Er du virkelig så virkelighetsfjern at du ser det usannsynlig at dette ikke har skjedd hos noen av de andre med tilsvarende systemer? Det er krasj med dødelig utfall "daglig" hos de merkene, på grunn av volum. Tesla har jo bare en dråpe av bilene i "havet". 

 

Bortforklaring? Hva har jeg bortforklart? 

Du tuller nå ikke sant. Er det noen som er virkelighetsfjerne er det i allefall ikke undertegnede.Er gjennomgående i hele diskusjon.no hva ditt standpunkt er ift Tesla som produsent. Og med det har du lagt det meste av objektivitet bak deg. Det er forskjell på både brukere av andre kjøretøy og markedsføring/navngivning

Foreslår at du leser deg opp om emnet. Her er en av flere artikkelen som belyser essensen.
 https://www.cnet.com/roadshow/news/heres-why-people-still-crash-with-driver-assistance-systems/
 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
syar2003 skrev (Akkurat nå):

Du tuller nå ikke sant. Er det noen som er virkelighetsfjerne er det i allefall ikke undertegnede.Er gjennomgående i hele diskusjon.no hva ditt standpunkt er ift Tesla som produsent. Og med det har du lagt det meste av objektivitet bak deg. Det er forskjell på både brukere av andre kjøretøy og markedsføring/navngivning

Foreslår at du leser deg opp om emnet. Her er en av flere artikkelen som belyser essensen.
 https://www.cnet.com/roadshow/news/heres-why-people-still-crash-with-driver-assistance-systems/
 

 

 

Du linker jo til det selv, assistent systemer handler artikkelen om. Ikke autopilot. Det er gjennomgående hva du synes om produsenten om en leser på din profil også..

Poenget er at krasj med assistent systemer skjer overalt, men tesla får alt av nyheter. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Du linker jo til det selv, assistent systemer handler artikkelen om. Ikke autopilot. Det er gjennomgående hva du synes om produsenten om en leser på din profil også..

Poenget er at krasj med assistent systemer skjer overalt, men tesla får alt av nyheter. 

Tesla er ikke autonom på det nivå (enda). Det er problemet, og ned navngivningen «autopilot» fremfor driver assistance. Sett fra et sikkerhets ståsted er Tesla sin implementering også for dårlig. De har ikke engang skikkelig monitorering (eye sensor) av fører slik andre har i sin driving assistant som gjør at fører kan sove bak rattet.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
syar2003 skrev (Akkurat nå):

Tesla er ikke autonom på det nivå (enda). Det er problemet, og ned navngivningen «autopilot» fremfor driver assistance. Sett fra et sikkerhets ståsted er Tesla sin implementering også for dårlig. De har ikke engang skikkelig monitorering (eye sensor) av fører slik andre har i sin driving assistant som gjør at fører kan sove bak rattet.

 

Ja det er de også ganske klare på, bare til å dra på deres hjemmeside eller lese manualen. Men det blir vell ett problem for deg. Anbefaler deg også å lese deg opp på hva en autopilot er, det har ingenting med autonom å gjøre. Tesla sin autopilot er en av de bedre som er laget. Ekstremt nøyaktig og pakket med funksjoner.

 

Det er veldig få som har slik monitorering, og de har det for å komme over på nivå 3 hvor en faktisk tar øynene av veien. Det lar ikke Tesla førerene sine gjøre. 

Men model 3 har kamera innvendig, så det kommer nok etterhvert. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (18 minutter siden):

Med tesla sin definisjon for beta så er alle andre med tilsvarende systemer også i beta...

Nei. De andre har assists. Tesla har en "autopilot"... Hvorfor svarer du ikke på spørsmålet? 

Hvilken konklusjon kom Google frem til som gjorde at de stoppet å bruke vanlige folk som beta testere? 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, syar2003 said:

Tesla er ikke autonom på det nivå (enda). Det er problemet, og ned navngivningen «autopilot» fremfor driver assistance. Sett fra et sikkerhets ståsted er Tesla sin implementering også for dårlig. De har ikke engang skikkelig monitorering (eye sensor) av fører slik andre har i sin driving assistant som gjør at fører kan sove bak rattet.

 

De har dog ett kamera over speilet inne i bilen som enda ikke er tatt i bruk til noe.

Men man må altså ta i rattet hver 15 sekund, så hvordan noen klarer å sovne da skjønner jeg ikke. Det blinker på skjermen og det spilles av høylytte lyder om man ikke holder i rattet.

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 minutt siden):

Nei. De andre har assists. Tesla har en "autopilot"... Hvorfor svarer du ikke på spørsmålet? 

Hvilken konklusjon kom Google frem til som gjorde at de stoppet å bruke vanlige folk som beta testere? 

Les deg opp på hva en autopilot er. Og det er bare ett fellesnavn for flere systemer tesla har.

Nissan har feks propilot! Hvorfor rakker du ikke ned på de?... 

 

Hvorfor skal jeg svare på noe du har svart på selv i denne tråden? Les dine egne innlegg så slipper du stille så dumme spørsmål...

Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 minutter siden):

Men man må altså ta i rattet hver 15 sekund, så hvordan noen klarer å sovne da skjønner jeg ikke. Det blinker på skjermen og det spilles av høylytte lyder om man ikke holder i rattet.

Spiller det noen rolle at noen får det til? Problemet er jo at bilen Ikke merker det, og at folk er så avslappet at de sover i høyt tempo. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Les deg opp på hva en autopilot er. Og det er bare ett fellesnavn for flere systemer tesla har.

Nissan har feks propilot! Hvorfor rakker du ikke ned på de?... 

Fordi Nissan aldri har løyet om hva funksjonene kan brukes til, eller applaudert pornoinnspilling blant folk uten en sjåfør bak rattet. Det er åpenbart at jo større bilflpten blir, jo større sjanse er det for at folk bruker produktet uten å lese liten skrift. De stoler på hva Elon sier, og ikke hva advokater o.l. skriver i en manual. 

 

Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Hvorfor skal jeg svare på noe du har svart på selv i denne tråden? Les dine egne innlegg så slipper du stille så dumme spørsmål...

Jeg vil du skal bevise at du har fått det med deg siden Google kom til et viktig poeng. Et poeng Tesla er under lupen for nå idag, og en avgjørelse Elon har tatt fordi data er mer verdt enn menneskeliv. Noe Google ikke var enig om. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 minutt siden):

Fordi Nissan aldri har løyet om hva funksjonene kan brukes til, eller applaudert pornoinnspilling blant folk uten en sjåfør bak rattet. Det er åpenbart at jo større bilflpten blir, jo større sjanse er det for at folk bruker produktet uten å lese liten skrift. De stoler på hva Elon sier, og ikke hva advokater o.l. skriver i en manual. 

 

Jeg vil du skal bevise at du har fått det med deg siden Google kom til et viktig poeng. Et poeng Tesla er under lupen for nå idag, og en avgjørelse Elon har tatt fordi data er mer verdt enn menneskeliv. Noe Google ikke var enig om. 

 Eller bare at du hater Elon og defor må klage på alt som har med Tesla å gjøre? Du har enda ikke pekt på løgnene. Og advokater som skriver manual? Du aner virkelig ikke hva du snakker om. Jobber du i det heletatt for ett selskap innenfor teknologi? 

Ah du vill at jeg skal bevise det ja! Men det har jeg jo, har jo i sist post opplyst om at jeg leste posten din rundt akkurat dette.

 

Waymo sender jo bilene sine uten folk nå, så du bør vell klage litt på de og snart da. Hva er de under lupen for?

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (17 minutter siden):

Ja det er de også ganske klare på, bare til å dra på deres hjemmeside eller lese manualen. Men det blir vell ett problem for deg. Anbefaler deg også å lese deg opp på hva en autopilot er, det har ingenting med autonom å gjøre. Tesla sin autopilot er en av de bedre som er laget. Ekstremt nøyaktig og pakket med funksjoner.

 

Det er veldig få som har slik monitorering, og de har det for å komme over på nivå 3 hvor en faktisk tar øynene av veien. Det lar ikke Tesla førerene sine gjøre. 

Men model 3 har kamera innvendig, så det kommer nok etterhvert. 

Jeg trenger ikke lese noe . Det er som k artikkelen jeg linker til hva den allmenne Teslaeier oppfatter som er problemet. Jeg registrerer bare at dere ikke erkjenner dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (17 minutter siden):

De har dog ett kamera over speilet inne i bilen som enda ikke er tatt i bruk til noe.

Men man må altså ta i rattet hver 15 sekund, så hvordan noen klarer å sovne da skjønner jeg ikke. Det blinker på skjermen og det spilles av høylytte lyder om man ikke holder i rattet.

Kjører du 22m PR sek betyr dette at du km kjøre 300m uten at bilen skjønner at du sover.

Dessuten er det vel mulig at man kan sovne med hendene på rattet. 

Svært mange seriøse bilbyggere har sensorer som registrerer om du holder på å sovne og gir deg beskjed om å stoppe.

Det holder ikke å vente til bilen har kjørt 300meter med fører i dyp søvn. I alle fall ikke på Vestlandet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
syar2003 skrev (1 minutt siden):

Jeg trenger ikke lese noe . Det er som k artikkelen jeg linker til hva den allmenne Teslaeier oppfatter som er problemet. Jeg registrerer bare at dere ikke erkjenner dette.

Erkjenner hva? Eneste jeg poengterer er at Tesla ikke er alene her. Audi, VW, bmw, Nissan, Hyundai med langt flere har tilsvarende systemer. Men om noen av de havner i problemer så hauses det ikke opp slik som med Tesla. Det er det eneste jeg kommenterer her i våre diskusjoner. 

 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (20 minutter siden):

De har dog ett kamera over speilet inne i bilen som enda ikke er tatt i bruk til noe.

Men man må altså ta i rattet hver 15 sekund, så hvordan noen klarer å sovne da skjønner jeg ikke. Det blinker på skjermen og det spilles av høylytte lyder om man ikke holder i rattet.

Vel , det skjer jo dog allikevel. Med noen fatale krasjer som resultat. Så har men dette problemet med stillestående objekter, hvor man som passiv fører ikke er årvåken nok til å reagere i tide og ta over kontrollen for å avverge krasj. Biler på auto som braker inn i brannbiler osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (12 minutter siden):

Eller bare at du hater Elon og defor må klage på alt som har med Tesla å gjøre? Du har enda ikke pekt på løgnene. Og advokater som skriver manual? Du aner virkelig ikke hva du snakker om. Jobber du i det heletatt for ett selskap innenfor teknologi? 

Hvorfor skulle jeg hate Elon? Jeg forstår hvorfor han gjør det, og han er en flink business mann som ønsker å se aksjekursen stige. Jeg liker bare ikke fremgangsmåten han bruker for det, uten at det betyr at noe hat er involvert. 

Selv om du er blodfan og forsvarer alt han gjør, så trenger ikke det motsatte bety at man "hater" han like mye som du elsker ham. 

Salvesen. skrev (15 minutter siden):

Waymo sender jo bilene sine uten folk nå, så du bør vell klage litt på de og snart da. Hva er de under lupen for?

Waymo tester ikke dårlig SW hos uopplært personell slik tesla gjør. Smart summon må jo være det optimale av bevis for det med litt ymse resultater og en bil som faktisk klarer å svinge inn i en garasje fremfor å bare kjøre rett frem. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (13 minutter siden):

Erkjenner hva? Eneste jeg poengterer er at Tesla ikke er alene her. Audi, VW, bmw, Nissan, Hyundai med langt flere har tilsvarende systemer. Men om noen av de havner i problemer så hauses det ikke opp slik som med Tesla. Det er det eneste jeg kommenterer her i våre diskusjoner. 

 

Jeg driver ikke til motsetning fra deg og complexity og proklamerer at Audi, VW ,BMW m.fl er ufeilbarlige. Jeg sier «kanskje» det er færre slike fatale ulykker hos  da disse leverer «enhanced/automatic cruice control» , «driving assistant x». Noe som muligens medfører at førere bruker funksjonene på en annen måte. Dessuten er det mye opphausing om VW og BMW, så det argumentet kjøper jeg ikke.

Endret av syar2003
  • Liker 2
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (Akkurat nå):

Hvorfor skulle jeg hate Elon? Jeg forstår hvorfor han gjør det, og han er en flink business mann som ønsker å se aksjekursen stige. Jeg liker bare ikke fremgangsmåten han bruker for det, uten at det betyr at noe hat er involvert. 

Selv om du er blodfan og forsvarer alt han gjør, så trenger ikke det motsatte bety at man "hater" han like mye som du elsker ham. 

Waymo tester ikke dårlig SW hos uopplært personell slik tesla gjør. Smart summon må jo være det optimale av bevis for det med litt ymse resultater og en bil som faktisk klarer å svinge inn i en garasje fremfor å bare kjøre rett frem. 

Det kan virke slik når en leser det du skriver. Når har jeg forsvart Elon? Jeg snakker minst mulig om personen og har egentlig ikke så mye kontroll på hva han holder på med. Jeg liker dog bilmerket Tesla veldig godt, og er på nr 3. Så nei, jeg verken elsker Elon eller har mye å si om personen. 

Aha, så Tesla skriver dårlig software altså. Sånn det er ja. Og Tesla tester såklart ting før de pusher ut til eiere, slik som alle andre merker. Mener du de ikke gjør det må du gjerne bevise dette. Men fortsatt er advanced summon godkjent for bruk, og til og med landet i Norge. Som "dere" skrek at snart ble underkjent og aldri kom til Europa for få måneder siden. Rart hvordan ting ikke går deres vei altså.. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...