Jump to content
Paal Kvamme

Vil lage hydrogentrasé mellom Bergen og Oslo

Recommended Posts

Jeg ser ingen gode argumenter i teksten for hvorfor ikke en vanlig elbil kunne løst kommunenes behov her? Greit nok at de vil bruke hydrogen til andre ting også, men ingen av disse punktene tjener noe på å ha hydrogenfyllestasjoner for biler.

Share this post


Link to post
Annonse

"– Vi fikk et lite tilbakeslag med eksplosjonen på Østlandet, så det er er grunnen til at dette har tatt litt tid. Nå er det bånn gass, sier Stueland."

Ja, denne eksplosjonen var en tankevekker, og selvsagt må vi ta sikkerhetsproblemene på alvor.

Mange hydrogenbiler vil si mange potensielle kilder for utslipp og eksplosjon.

Hva skjer dersom vi får en alvorlig ulykke i et garasjeanlegg eller tunnel?

Jeg hadde tro på hydrogen tidligere, men er kommet til at metanol er veien å gå.

Batterier er best for personbiler med moderat kjørelengde, men tunge kjøretøy, båter og fly vil trolig bruke metanol eller e-diesel går vi en generasjon frem i tid.

Metanol er langt på vei konkurransedyktig med dagens strømpriser, og dersom vi får storstilt utbygging på havet er hydrogenproduksjon bedre enn kabler til land i mange tilfeller.

Hydrogen kan fraktes flytende til metanolfabrikker av typen Tjeldbergodden, og denne type transport er mer kontrollerbar.

Share this post


Link to post
33 minutes ago, JØI said:

Slutt... Bare slutt. Ikke kast bort energi og andre ressurser på unødvendig energikonvertering.

Jeg lurer litt på om dette er et resultat av dårlig informasjon til kommuneledelsen? Har de blitt solgt et prestisjeprosjekt av en sterk hydrogenlobby? Jeg for all del for mer lokalt selvstyre i Norge, men jeg skulle ønske klimasatsingen til Norge var mer sentralisert, bedre gjennomtenkt, og med bedre vitenskapelig fundament i bunn. 

Share this post


Link to post

Hvis alternativet er å la vannet renne over så er det kanskje smart å lage hydrogen. Men ellers har jeg liten tro på det kjenner jeg.

Share this post


Link to post

Så vet vi (også) at 3-4 års avgiftslette av batteri-elbiler  kunne bygge ut sakteladestasjoner  og hydrogen-fyllestasjoner på alle landets bensinstasjoner . ( som dermed kunne  fjerne ALL CO2-utslipp fra  alt av nasjonens CO2-utslipp ), og fyllinng som dagens bensin /diesel, kunne gjøres uten tullball & parti-politiske  møter. Hurtigladestasjoner & nødvendig nett- oppgtradering for kun batterifylling vil koste 10 ganger så mye.

Hvorfor bensin/diesel når hydrogen kan fylles på samme raske måte til samme pris , men uten lokal eller globale utslipp, men 2-3 ganger så energi-effektivt?

Share this post


Link to post
Mostly Harmless skrev (13 minutter siden):

Fly kanskje, båter kanskje, men å komme dragenes med hydrogen til bil nå, er det nærmeste du kommer svindel uten å bli satt i fengsel. «Logikken» bak dette må være noe sånt som at «sleipesen og vennene» ser sitt snitt til å utnytte saksbehandlere i det offentlige uten teknisk realitetsforståelse, men som brenner etter å gjøre «noe for miljøet». Bare logistikkmessig med 70 gram pr. liter flytene, snaue det halve under høytrykk, medfører uoversiktlige problemer og enorme ombygginger.

Jeg har en TM3 med 560km rekkevidde, kjører hvor jeg vil uten angst, og betaler noe sånt som 1kr pr mil når jeg lader hjemme sånn 95% av tiden og 3 kr for resterende nå jeg er på langtur. Hvor i alle dager ville jeg eller noen annen ønske å begynne å fylle på en stasjon til bensinpris igjen???

 

Så lad hjemme.  Så slipper vi å over-oppgradere  nettet for å lage hurtigladestasjoner som alle strømkunder må betale.

Hydrogen kan produseres langsomt uten å  opgradere nettet. Enten  via sol eller eksistrerende nett, eller med bensin/ diesel/gass , stasjonært slik at forurensning lettere kunne fjernes.

Så kunne hydrogen-elektrisk  betale sin energipris uten at det bekostes av andre , enten bilister eller hushold, og allikevel betale mindre enn dagens bensin/diesel-energi.

Kjør gjerne batteri-elektrisk. Det er det mest energi-effektive. Men betal infrastrukturen ( 30 -60 millarder) selv uten å  gi kostnadene til valnlige /hus) strøm kunder eller hydrogen-brukere.

Edited by Fri diskusjon og kunnskap

Share this post


Link to post

Jeg har hatt flere elbiler. Har du en elbil med kort rekkevidde er du avhengig av hurtiglading med mindre du bare bruker den til småkjøring. Har du en med lang rekkevidde lader du 95% hjemme. 2-3 år i frem så ligger standardlengde på 500km og lang på 1000km og folk flest lader hjemme, ikke på eksternlader. Så du trenger ikke bygge ut for å erstatte allverdens bensinstasjoner.

Share this post


Link to post
PingEnt skrev (1 time siden):

Jeg lurer litt på om dette er et resultat av dårlig informasjon til kommuneledelsen? Har de blitt solgt et prestisjeprosjekt av en sterk hydrogenlobby? Jeg for all del for mer lokalt selvstyre i Norge, men jeg skulle ønske klimasatsingen til Norge var mer sentralisert, bedre gjennomtenkt, og med bedre vitenskapelig fundament i bunn. 

Det er helt naturlig å fortsette der industrien allerede trenger hydrogen. Både flytende hydrogen for det maritime, og for industrien selv som ønsker å bytte ut kull med hydrogen for å produsere varme. Det å ha en stasjoner i tett tilknytning til dette er da ikke så vanskelig å forstå? 

Vi trenger fremdeles å løse lastebiler og ekspress-busser som skal over lengre avstander på veiene. Personbiler vil isåfall kun være rettet mot spesifikke behov, der man kanskje ikke kan lade en elbil hjemme. 

Share this post


Link to post
SmoPe skrev (48 minutter siden):

Hvis alternativet er å la vannet renne over så er det kanskje smart å lage hydrogen. Men ellers har jeg liten tro på det kjenner jeg.

Jo mer fornybar kraft man skal ha, jo større er sjansen for at vannet renner over. Det å gjøre seg klar for den tid, må skje på forhånd. Ikke etterpå. 

Share this post


Link to post
Fri diskusjon og kunnskap skrev (56 minutter siden):

Så lad hjemme.  Så slipper vi å over-oppgradere  nettet for å lage hurtigladestasjoner som alle strømkunder må betale.

Hydrogen kan produseres langsomt uten å  opgradere nettet. Enten  via sol eller eksistrerende nett, eller med bensin/ diesel/gass , stasjonært slik at forurensning lettere kunne fjernes.

Så kunne hydrogen-elektrisk  betale sin energipris uten at det bekostes av andre , enten bilister eller hushold, og allikevel betale mindre enn dagens bensin/diesel-energi.

Kjør gjerne batteri-elektrisk. Det er det mest energi-effektive. Men betal infrastrukturen ( 30 -60 millarder) selv uten å  gi kostnadene til valnlige /hus) strøm kunder eller hydrogen-brukere.

Hvor har du det fra at infrastrukturen for elbillading skal koste 30-60 milliarder? NVE sier at dagens nett vil understøtte 1,5 millioner elbiler i 2030 uten forsterkninger. Tror du er vanvittig feilinformert!

Share this post


Link to post

Med elektriske lastebiler hadde det kanskje vært en mulighet for at man på langtransport kjørte de på tilpassede togvogner på hovedstrekningene. Så detalj kjørte en ut til destinasjonene fra nærmeste hub. Mindre vei og ulykkesbelastning, høyspent har en på tog, så landing mens de var på toget. Hviletid på tog, slik at transporten i sin helhet gikk raskere.

Share this post


Link to post

Jeg anbefaler alle å lese gjennom skandalehistorien om Hyop, en av de tidligere hydrogenstasjon-operatørene.

 

https://www.side3.no/vitenskap/hyop-hydrogeneventyr-har-kostet-skattebetalerne-66-millioner-kroner-6787237

Sitat

Utenfor villaen til Ulf Hafseld rett ovenfor Holmenkollbakken står det ikke lenger en hydrogenbil. I garasjen står en elbil og en gammel dieselbil.

På Haslum i Bærum sitter familien Wam Solvang og venter på den nye hydrogenbilen de har bestilt.

Hos Bjørn Leo Sørlund på Lillestrøm står det heller ingen hydrogenbil. For han må spare penger.

Alle tre satset på hydrogen som drivstoff for nullutslippsbiler. Forskjellen på de tre er at de to sistnevnte trodde på budskapet til den første; at hydrogenbiler skulle bli et slagkraftig alternativ til elbiler på veien mot et nullutslippssamfunn.

Det er én forskjell til: Wam Solvang og Bjørn Leo Sørlund har betalt for hydrogensatsingen med egne penger. Ulf Hafseld har tjent millioner av offentlige kroner på et prosjekt som viste seg dødfødt.

Her er historien om en som ble rost opp i skyene av politikere for å "vise risikovilje" og satse. Men han satset bare 100 000 selv i aksjekapital og hentet ut millionlønn i et selskap som bare tapte penger, penger som skattebetalerne og investorer hadde skutt inn.

 

Jeg håper politikerne nå er flinkere til å ha kontakt med virkeligheten og ikke lar seg lure av "smarte" lobbyister.

Share this post


Link to post

Et tall som har dukket opp av og til er at en ladestasjon med 2*50kW DC koster NOK 250k å etablere. 125k per ladepunkt altså. En elbil trenger 400W konstant ladeeffekt (8kWh i døgnet). Om vi antar at 20% av dette blir levert via hurtiglader og videre at hurtiglading er jevnt stigende fra morgenen til kl 16, og deretter synker igjen ser vi lett at max hurtigladebehov blir 600MW for en bilpark på 2,5M biler. Eller 12000 ladepunkt på 50kW.

12000*125k=1,5mrd kroner. For et fullstendig utbygd hurtigladenett for elbil. Eller NOK 600 per bil..

Jeg har bare tatt høyde for vanlig rushtid, ikke andre påskedag, men da er det kaos uansett.. ;)

Dessuten bør jeg nok komme med noen presiseringer. For eksempel at det er åpenbare effektiviseringsgevinster ved å plassere flere enn 2 ladepunkter på samme lokasjon. Kanskje minimum på 6 ladepunkter per lokasjon. Dessuten vil det være smart med lastbalansering av uttakene. Har du 10 uttak kan godt maksimaleffekt per punkt være 150kW selv om totalen kun er 500kW. Da bør man riktignok ta betalt per kWh og ikke per minutt. Så kan man også diskutere om 12000 ladepunkt er for lavt, selv om man går opp på effekten. Det gir 200 biler per hurtigladepunkt, noe som er en fjerdedel av det Tesla har lagt seg på.

Share this post


Link to post

Tull og atter tull.

Hydrogen er farlig og ikke et stoff for formålet å drive kjøretøyer, aller minst i lange tuneller og på ferger.

En bransje styrt av konkursryttere som i Akerhus grunnet naive politikere,og mer eller mindre vellykkede bedrifter med ansvar for prosjekter i Bærum. med eksplosjon som rresultat.

Fortsatt under politietterforkning..

Her bør det offentlige ikke bidra med en krone.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...