Gå til innhold

Netgear kun 2 års reklamasjonsfrist?


LMH1

Anbefalte innlegg

LMH1 skrev (8 minutter siden):

Ja men power sjekker kun garanti mot produsent, ikke forbrukerkjøpsloven, så sant forbrukerrådet eller forbrukertvistrådet viser dom eller noe som kan koste den dyrt, bryr deg seg fint lite, må være grenser hvor mye jeg skal trenge å krange med slike butikker.

Kunne ønske forbrukerrådet vertfall kan si om jeg har sak eller ikke.

Ingen som har saker med forbrukerådet om rutere? som vet hva de har konludert tidligere?

Ja, det burde jo være grenser ...

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 hours ago, LMH1 said:

Ja men power sjekker kun garanti mot produsent, ikke forbrukerkjøpsloven, så sant forbrukerrådet eller forbrukertvistrådet viser dom eller noe som kan koste den dyrt, bryr deg seg fint lite, må være grenser hvor mye jeg skal trenge å krange med slike butikker.

Forbrukerkjøpsloven er ikke relevant ved garantier. Forbrukerkjøpsloven gir en reklamasjonsrett på produkter, mot iboende feil i produktet.

Begrepsforvirringen din her er gjerne en av grunnene til svarene du har fått, og en av grunnen til at jeg etterspør hva du skrev til power. Men det vil du ikke dele.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har lest gjennom hele tråden og forstår ikke helt greia, hadde dette vært meg hadde Power stått å kastet routere etter meg for lenge siden. 

Har hatt med Power å gjøre et par ganger og det gikk greit den første gangen. 

Den andre gangen var det vanskelig så da valgte jeg å møte opp i butikken, gikk derfra fornøyd. 

Derfor har jeg inntrykk av at slike ting som dette stort sett går fint hos Power hvis man setter ned foten. 

Uansett er saken her vanskelig å bedømme uten å vite akkurat hva som har blitt sagt og skrevet. 

Endret av luly
Lenke til kommentar
barfoo skrev (2 timer siden):

Forbrukerkjøpsloven er ikke relevant ved garantier. Forbrukerkjøpsloven gir en reklamasjonsrett på produkter, mot iboende feil i produktet.

Begrepsforvirringen din her er gjerne en av grunnene til svarene du har fått, og en av grunnen til at jeg etterspør hva du skrev til power. Men det vil du ikke dele.

Vel, innledningsvis leser vi at det er uenighet med Power om reklamasjonsfristen, TS mener 5 år (som nok er riktig) og Power mener 2, og så er det Power som begynner å surre med garanti, sånn jeg leser det første innlegget her. Det sammenfaller med mine egne erfaringer både med Power og andre, når man kjøper noe så snakker de som regel om garanti og ikke reklamasjon, når de f.eks. spør om du ønsker å bli registrert, når du får kvitteringen og så videre. Om de gjør det bevisst eller bare er ekstremt og systematisk inkompetente aner jeg ikke. Antagelig begge deler.

 

Lenke til kommentar
barfoo skrev (11 timer siden):

Begrepsforvirringen din her er gjerne en av grunnene til svarene du har fått, og en av grunnen til at jeg etterspør hva du skrev til power. Men det vil du ikke dele.

Tok kontakt med butikk, der fikk jeg avslag på både reprasjon\bytte og pengene igjen fordi power mener den er uten for reklamasjon.

Prøvd å høre med flere der men får samme beskjed. Du må gjerne komme med bevis på det er 5 år reklamasjon eller få forbrukerrådet å svare. For tviler på jeg kommer noen vei, det som er håpløst er det er nok flere kunder som opplever det samme. Uten forbrukerrådet eller andre kundes hjelp er saken håpløst.

Sitat

Det sammenfaller med mine egne erfaringer både med Power og andre, når man kjøper noe så snakker de som regel om garanti og ikke reklamasjon, når de f.eks. spør om du ønsker å bli registrert, når du får kvitteringen og så videre. Om de gjør det bevisst eller bare er ekstremt og systematisk inkompetente aner jeg ikke. Antagelig begge deler.

Ja de handler nok heller om provisjon en faktisk kundeservice, for power virker ut for meg sjekker kun opp mot produsent ikke hva loven faktisk sier. Man kan jo fint mene at router har kun 2 års holdbarhet.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (26 minutter siden):

få forbrukerrådet å svare.

For siste gang - for å få forbrukerrådet til å svare må du sende klage! Så lenge du kun sitter her på forumet og syter på hvor lite flinke butikken er så vil du altså ikke få ett endelig konkret svar i ditt tilfelle.

Du har sendt de en generell henvendelse - og fått et generelt svar. Hva er det med dette du ikke forstår?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
19 hours ago, LMH1 said:

Ja men power sjekker kun garanti mot produsent, ikke forbrukerkjøpsloven...

Som sagt tidligere: Lær deg forskjell på garanti og reklamasjonsrett. Garantien gis av produsenten og er så lang som produsenten gir, og reklamasjonsretten får du av forhandler eller bakenforliggende ledd, og den følger Forbrukerkjøpsloven.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (På 2.12.2019 den 20.49):

... power som mener routere kun ha 2 års reklamasjonsfrist ...

Hvis din bruk av internett ellers er like heftig som all postingen her, så har du vel slitt ut ruteren. ?

Det er snakk om en billig ruter til kr 499, og dette defineres i bransen som lavkostprodukt med 2 års reklamasjonsfrist. Hvis du ikke er enig i dette, så er løsningen å ta det gjennom Forbrukerrådet (som alle her foreslår).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
luly skrev (På 15.12.2019 den 20.15):

Jeg har lest gjennom hele tråden og forstår ikke helt greia, hadde dette vært meg hadde Power stått å kastet routere etter meg for lenge siden. 

Har hatt med Power å gjøre et par ganger og det gikk greit den første gangen. 

Den andre gangen var det vanskelig så da valgte jeg å møte opp i butikken, gikk derfra fornøyd. 

Derfor har jeg inntrykk av at slike ting som dette stort sett går fint hos Power hvis man setter ned foten. 

Uansett er saken her vanskelig å bedømme uten å vite akkurat hva som har blitt sagt og skrevet. 

vil gjerne vite hva slags butikk du var innom? for har sjekket Oslo\slependen i bærum\oslo og de er vist enig det er kun 2 års reklamasjon på den routeren der. Så venter fremdeles på svar fra forbrukerrådet.

Har prøvd å høre med butikksjefen men de sier det samme.

En generielt regel sier de fleste butikker er dårlig å garanti og support, var også på miele og skulle bytte filter på støvsuger er ikke uvanlig power\elkjøp tar ekstra pris for dette, og anbefaler å kontakte produsent.

Må nærmest oppgi produktnummer før man skal få en pris:

Miele HyClean GN 3D støvsugerposeVarekode: HYCLEANGN3D

Selv dette hadde de ikke på lager. Må det bestilles opp koster det mere.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Må si jeg allerede er ganske lei forbrukerådet\ er ganske utrolig det er så lite svar, får jo frist på 10 dager å gi mere informasjon ellers blir saken avsluttet, men etter å sendt de epost er det ganske stille, så er jo vinn vinn for butikkene og useriøse levrandører, om noe blir problem kan ikke kjøperne stole på forbrukerådet gjør noe med saken.

Men blir spennede å se utfallet av saken. Selv om jeg tror det blir en klage til forbrukerklageutvalget.

Selv om jeg er usikker på hvor langt power vil ta det.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Men uansett hjelper det lite:

Sitat

Hei

 

Jeg er saksbehandler i meklingssaken din. Slik saken er opplyst så har du reklamert på en router (Netgear) som du kjøpte 02.05.2015 for kroner 499,-. Routeren ble innlevert 30.11.2019 grunnet feil, men reklamasjonen ble avvist av selger som følge av produktets alder og at det var 2 års reklamasjonsfrist.

 

Forventet levetid og reklamasjonstid må vurderes konkret i hvert tilfelle, og det er ingen automatikk i at «småvarer» kun har to års reklamasjonstid. Dersom en vare er ment å vare i vesentlig lengre enn to år, er fristen for å reklamere fem år. Rettspraksis har slått fast at en levetid på tre til fire år vil oppfylle lovens krav om en levetid på vesentlig lengre enn to år.

 

Dette betyr at et produkt kan vurderes å ha en forventet teknisk levetid på tre år og dermed falle inn under reklamasjonsfristen på fem år i lovgivningen. En mobiltelefon er eksempelvis vurdert til å ha en levetid på tre til fire år. Dette betyr i praksis at selv om en innenfor lovens reklamasjonsfrist på fem år, så kan produktet likevel være utenfor den forventede levetiden og at det således ikke foreligger en mangel ved produktet.  

 

I din konkrete sak var produktet nesten fire år og syv måneder gammelt ved innlevering. Grunnet den relativt lave kjøpesummen på kroner 499,- så er vil dette produktet mest sannsynlig ikke vurderes å ha en lengre levetid enn en mobiltelefon (tre til fire år).

 

På bakgrunn av det ovennevnte vil meklingen trolig ikke føre frem til en enighet mellom deg og selger. Du kan begjære saken til behandling hos Forbrukerklageutvalget for en bindende rettslig avgjørelse, men de har en saksbehandlingstid på 8 – 12 måneder grunnet omstilling. Det er min vurdering at kravet ditt heller ikke vil føre frem ved en slik behandling.

 

Ber o tilbakemelding i saken innen 10.02.2020. Mottar jeg ikke svar innen fristen blir saken avsluttet uten ytterligere varsel.  

 forbrukerrådet

Så nei var lite å hente fra forbrukerådet også, forstår de ikke kunne gitt raskere svar.

Lenke til kommentar

Kostet den kun 499,-..?

Nesten så jeg burde sende faktura på 499 for lesing av denne tråden ? 

Helt enig med forbrukerrådet i denne saken.

Edit: Derfor bruker forbrukerrådet så lang tid på henvendelsene, pga det er så mange tullesaker de mottar..

Endret av Merko.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg velger å ignore svaret fra merko. Men hva mener dere andre, burde slik komme tydligere frem på forum?

For  er tydligvis butikkene så fritt frem å tilby reklamasjon\garanti slik de vil eller vilkår som nedgrader produktet med firmware oppdateringer uten forbrukerådet bryr seg så men er jo slik det er. Men antar det er lite vei videre. Men syns det er rart forbrukerrådet bruker så lang tid når de ikke vil gjøre annet, er også rart svarene jeg har fått en del tilfeller er så fjern med virkeligheten er ikke bare jeg som skriver før jeg vet svaret. Men verdt å vite.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...