Gå til innhold

Netgear kun 2 års reklamasjonsfrist?


LMH1

Anbefalte innlegg

ser ikke ut som de er villig å tilby annet, så er vel bare å gå direkte til forbrukerklageutvalget om ikke forbrukerrådet mener jeg har noe sak siden garantien er utgått.

Men håper vertfall forbrukerrådet kan gi en forklaring hvorfor det er forskjellbehandling for jeg er sikker på hadde jeg kjøpt routeren på komplett eller elkjøp ville jeg antakelig fått pengene igjen eller ny vare.

Har også prøvd å sende forbrukerrådet epost men er helt stille fra den kanten. Så tviler på jeg komme noe vei. Eneste er domstolen eller forbrukerklageutvalget men er usikker om jeg må møte direkte eller bruke mye tid på sak som er lite av verdi?

 

er forliksrådet og forbrukerklage utvalget omrent det samme? man må forhandle med butikken så er det dommer som dømmer den ene part som ikke har noe sak?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitat

Hvis dere ikke blir enige kan du få hjelp av forbrukerrådet til å skrive en klage til forbrukerklageutvalget, det er først her det kan komme ett bindende vedtak som må følges opp av butikken.

Men hvorfor må det være så komplisert? kun å få noen kr? For vi tro forbrukerådet har advokater som ser fort om man har noe sak eller ikke, muligens ikke, men tviler på med mindre de får en leder på power å se på saken tviler jeg på de kommer noe vei. For det burde ikke ta så lang tid å se om man har en sak eller ikke.

Kan si som informasjon har jeg fått reparert PS4 og PS3 og xbox selv om de er 4 år gamle eller eldre, så er helt klart dårlig service.

Kan ikke se at en konsoll skal ha lengere levetid en router, for er mere som kan gå i stykker i konsoll en router.

Hva er konsikvensene for butikken og ikke følge opp saken eller ikke følge forbrukertvist utvalget sin dom?

Er det bøter eller slipper de unna?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Civilix skrev (På 5.12.2019 den 20.21):

Forbrukerrådet vil prøve å mekle mellom deg og butikken, det er til slutt opp til deg og butikken å bli enige om en løsning. Hvordan denne løsningen blir seende ut kan være så mangt, men det er ikke slik at forbrukerrådet vil tvinge en løsning på noen part.

Hvis dere ikke blir enige kan du få hjelp av forbrukerrådet til å skrive en klage til forbrukerklageutvalget, det er først her det kan komme ett bindende vedtak som må følges opp av butikken.

Helt ærlig jeg tror ikke forbrukerrådet vil gjøre en dritt, men har fått ny epost fra power der er vilige å tilby den samme routeren jeg har for 530 + 150 kr = 680 kr dog uten reklamasjonsrett så hva syns du om det? Blir det problemer så får jeg kjøpe noe annet for egen regning. Så lurer på hva forbrukerrådet mener. Men er stille fra den kanten. Så jeg tror butikken vil få medhold.

Lenke til kommentar

Hvorfor tror du butikken vil få medhold? 

Ro deg ned og la systemet få jobbe, de har mange saker og det tar tid før de kommer langt nok i bunka til å se din klage. Det står ganske klart i guiden jeg postet lenke til tidligere i tråden.

Uten å ha sjekket spesifikt er jeg ganske sikker på du ikke kan frasi deg reklamasjonsrett, så er litt usikker på hva det er de vil fram til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har fått et svar må levere adresse innen 2 uker ellers blir saken henlagt og laget i arkivet?

Så ja jeg tror ikke man kan forvente mye på forbrukerådet, må si foreløpig er power raskere å gi svar. får svar fra [email protected] så begynner å lure på hvor seriøst forbrukerrådet faktisk er, man ser jo i bredbånd og internetlevrandører har de lite å gjøre med stive priser og dårlig alternativer.

https://www.forbrukerradet.no/vi-mener/2015/fpa-digital-2015/canal-digital-krever-150-kroner-i-maneden-for-okt-valgfrihet/

Så jeg tror heller det blir dårlig omdømme av power.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Civilix skrev (På 9.12.2019 den 15.47):

Hvorfor tror du butikken vil få medhold? 

Ro deg ned og la systemet få jobbe, de har mange saker og det tar tid før de kommer langt nok i bunka til å se din klage. Det står ganske klart i guiden jeg postet lenke til tidligere i tråden.

Uten å ha sjekket spesifikt er jeg ganske sikker på du ikke kan frasi deg reklamasjonsrett, så er litt usikker på hva det er de vil fram til.

Fikk dette svaret på epost:

Sitat

Hei,

Vi viser til henvendelsen du sendte 3. desember. Du vil nå få generelle råd og veiledning basert på din fremstilling av saken og slik vi oppfatter den.

Forbrukerkjøpsloven har klare frister for hvor lenge en selger er ansvarlig for et produkt han har solgt. Hovedregelen er at du må klage senest to år etter at du overtok tingen. Fristen er imidlertid fem år hvis tingen er ment å vare vesentlig lenger enn to år. Dette gjelder for eksempel dyrere varer som møbler, biler, radio/tv-apparat, mobiltelefon, pc og byggevarer.

 

Hvor lenge en vare er ment å vare må vurderes konkret i hvert enkelt tilfelle. En vares levetid vil variere med ulike produsenter, typen utsalgssted og prisklasser, og vi kan på bakgrunn av dette ikke ta stilling til ditt spørsmål konkret. Du kan imidlertid selv undersøke forventet levetid på en router ved å ringe andre leverandører og forhandlere for en vurdering.

Hvis du ikke er enig med Powers vurdering i saken, kan du klage saken inn til Forbrukerrådet. Du kan lese mer om dine klagemuligheter her.

Du kan lese mer om dine rettigheter her.

Flere spørsmål

Har du ytterligere spørsmål, kan du ringe oss på 23 400 500 mellom 09:00 og 14:00 mandag, tirsdag, torsdag og fredag og mellom 09:00 og 11:00 på onsdager.

Vi håper dette vil være til hjelp og ønsker deg en fin dag videre.

Vennlig hilsen

FORBRUKERRÅDET

Så nei jeg syns ikke det var særlig bra svar på eposten jeg sendte en dag før, men antar basert på dette at ruter under 1500 kr har kun 2 års reklamsjon. Så får dere vurdere hva som er riktig eller ikke? Men siden den ruteren er så gammel burde vel power gitt et bedre tilbud på ligdene modell.

Lenke til kommentar

Jeg har gjort det, men eposten var bare foreløpig for jeg ønsker svar hva de mener, prøv å be de forklare om det er slik chromebook vs apple produkter skal ha forskjellig reklamasjonstid for det er jo litt komplisert å vurdere for kjøpere.

For ser ikke chromebook skal kun holde 2 år mens apple produkter skal holde i 5 år.

 

Lenke til kommentar
42 minutes ago, LMH1 said:

Jeg har gjort det, men eposten var bare foreløpig for jeg ønsker svar hva de mener, prøv å be de forklare om det er slik chromebook vs apple produkter skal ha forskjellig reklamasjonstid for det er jo litt komplisert å vurdere for kjøpere.

Kunne du delt det du har skrevet til dem?

Lenke til kommentar
Sitat

Hei,

Hvis du har opprettet en klagesak hos oss, må du vente i 8 uker før du får tildelt en saksbehandler. Mer informasjon om klageprosessen finner du på våre nettsider.

For næringsdrivende som retter seg mot norske forbrukere, gjelder forbrukerkjøpsloven. Hovedregelen etter forbrukerkjøpsloven er at du må klage senest to år etter at du overtok tingen. Fristen er imidlertid fem år hvis tingen er ment å vare vesentlig lenger enn to år Det er en 5 års reklamasjonsfrist på alle mobiltelefoner, uavhengig av merke. Det er også en 5 års reklamasjonsfrist på alle PCer. Det er avklart at disse varene er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år.

Det kan være at en router også er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år slik at det gjelder en 5 års reklamasjonsfrist også for disse, men dette er ikke avklart. Vi kan derfor ikke konkludere i din sak. Du står imidlertid fritt til å argumentere overfor selger at en router er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år og at du har reklamasjonsretten i behold. Hvis du hos andre leverandører har fått medhold i reklamasjonssaker der routeren er eldre enn 2 år, kan du bruke dette som argument overfor Power.

Du kan alltid velge å forholde deg kun til selger i en reklamasjonssak. Selger kan ikke henvise deg til produsent, med mindre du selv ønsker å henvende deg til produsenten.

Du kan lese mer om dine rettigheter her.

Flere spørsmål
Har du ytterligere spørsmål, kan du ringe oss på 23 400 500 mellom 09:00 og 14:00 mandag, tirsdag, torsdag og fredag og mellom 09:00 og 11:00 på onsdager.

Vi håper dette vil være til hjelp og ønsker deg en fin dag videre.

Vennlig hilsen
FORBRUKERRÅDET

Så dere får vurdere om det er noe vits å kaste bort tiden på forbrukerrådet, bra de svarer rask på epost, men syns det burde vært bedre support fra forbrukerrådet sin side 8 uker er håpløst lang tid.

 

Sitat

Kunne du delt det du har skrevet til dem?

Selv ser jeg ikke vitsen, for det er tydligvis forbrukerrådet og power problemet er hos.

Lenke til kommentar

Problemet her - og stort sett de fleste problemer du får - er at du sporer av og er svært dårlig til å forklare deg. Du tar heller ikke til deg konkrete råd - og når du gjør noe som ligner så gjør du allikevel feil. Derfor ender du som regel opp der du gjør - og gir opp. Og det er som regel andre sin feil.

Forbrukerrådet bruker ikke mer tid enn absolutt nødvendig på generelle henvendelser. Dette er det flere årsaker til. Så dersom du skal ha et konkret råd fra dem så er du faktisk nødt til å sende dem en klage så de får gjort de rette tingene for at du skal få et svar som er relevant for saken din. Slik det har vært anbefalt her tidligere.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
On 12/11/2019 at 7:22 PM, LMH1 said:

Men siden den ruteren er så gammel burde vel power gitt et bedre tilbud på ligdene modell.

Hvorfor burde de gitt deg bedre tilbud? Iht forbrukerkjøpsloven skulle de gitt deg en identisk router, eller pengene tilbake. Med pengene tilbake menes nettobeløpet som blir igjen etter at den tiden du har fått benyttet den er trukket fra forventet levetid. Dersom du ga 200 for den, forventet levetid er 3 år, og du har brukt den i 2 år før den ryker, får du tilbake 67 kroner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
zanta skrev (3 timer siden):

Hvorfor burde de gitt deg bedre tilbud? Iht forbrukerkjøpsloven skulle de gitt deg en identisk router, eller pengene tilbake. Med pengene tilbake menes nettobeløpet som blir igjen etter at den tiden du har fått benyttet den er trukket fra forventet levetid. Dersom du ga 200 for den, forventet levetid er 3 år, og du har brukt den i 2 år før den ryker, får du tilbake 67 kroner.

Tja det er vel bedre en ingenting, men må være første gang man får verditap i praksis, sist hvis reklamasjon går gjennom pleier man å få enten full pengene tilbake eller ny vare av tilsvarende modell hvis mulig.

Sitat

Power vet at dette ikke er lovlig. Reklamasjonsretten er ufravikelig i forbrukerkjøpsloven.

Power gir kun produsentgaranti som er for lengst ute, for de sier når de tar varen imot de sjekker mot produsent om den er innenfor dems garanti, power anbefaler meg å kjøpe annet router som er innenfor reklamasjonsrett fra produsent ellers sitter jeg med tapet selv.

Så da er spørsmålet hvorfor de selger routere som de ikke garanter?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
On 12/13/2019 at 7:35 PM, LMH1 said:

Tja det er vel bedre en ingenting, men må være første gang man får verditap i praksis, sist hvis reklamasjon går gjennom pleier man å få enten full pengene tilbake eller ny vare av tilsvarende modell hvis mulig.

Power gir kun produsentgaranti som er for lengst ute, for de sier når de tar varen imot de sjekker mot produsent om den er innenfor dems garanti, power anbefaler meg å kjøpe annet router som er innenfor reklamasjonsrett fra produsent ellers sitter jeg med tapet selv.

Så da er spørsmålet hvorfor de selger routere som de ikke garanter?

Forbrukerkjøpsloven regulerer beregning av tapt brukstid, men det er ikke ofte dette benyttes. Fikk det beregnet slik en gang jeg returnerte en mobiltelefon etter 3 gangers mislykket reparasjon. Dette var etter garantiutløp, men godt innenfor reklamasjonsretten.

Du bør lære deg forskjellen på garanti og reklamasjonsrett.

Lenke til kommentar
LMH1 skrev (På 3.12.2019 den 14.15):

Men hva skal jeg si? for virker ut som de på power sier det samme igjen, reklamasjonstiden er utgått og de har ingen erstattningvare og de ønsker ikke å gi pengene igjen, så må bare være glad for hvis jeg får kjøpt tilsvarende vare for rundt 500 kr.

Så vet ikke om det er noe særlig vits å diskutere med butikken annet jeg kan håpe jeg slippe unna med full pris på tilsvarende vare.

De ignorer videre eposter fra meg så blir helt stille etter de skulle sjekke opp om de kan bestille outlet vare til rabattert pris.

Det er IKKE power som bestemmer hva reklamasjonstiden er. Spør om de ønsker en runde med dette https://www.forbrukerradet.no/klageguide/. Det vil antagelig koste dem mer i saksbehandlingskostnader enn å gi deg det du har krav på i utgangspunktet. Varer som PC og mobiltelefon har 5 års reklamasjonstid og da skal power argumentere veldig godt for å vise at en ruter bare har to. https://www.forbrukerradet.no/forside/varer-og-tjenester/elektronikk/

Dersom de begynner å snakke om garanti, så spør bare tilbake hva det har med din reklamasjon å gjøre. Og snakker de om hvordan deres leverandør er å forholde seg til for dem, så spør bare hvordan det på noen måte er relevant for deg. Hvis de ikke liker leverandøren sin kan da skaffe seg en en annen, eller ta støyten som de er påagt å gjøre overfor forbruker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
LMH1 skrev (På 13.12.2019 den 19.35):

Tja det er vel bedre en ingenting, men må være første gang man får verditap i praksis, sist hvis reklamasjon går gjennom pleier man å få enten full pengene tilbake eller ny vare av tilsvarende modell hvis mulig.

Power gir kun produsentgaranti som er for lengst ute, for de sier når de tar varen imot de sjekker mot produsent om den er innenfor dems garanti, power anbefaler meg å kjøpe annet router som er innenfor reklamasjonsrett fra produsent ellers sitter jeg med tapet selv.

Så da er spørsmålet hvorfor de selger routere som de ikke garanter?

Det er viktig at du har klart for deg, og gjør det tydelig for powe at du har det klart for deg, at garanti er fullstendig irrelevant. Du har en reklamasjon i hht. forbrukerkjøpsloven.

Dette vet SELVFØLGELIG Power ALT om, som en stor kjede, og at de prøver å late som noe annet viser egentlig bare at det ikke er der man skal handle.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
quantum skrev (18 minutter siden):

Det er viktig at du har klart for deg, og gjør det tydelig for powe at du har det klart for deg, at garanti er fullstendig irrelevant. Du har en reklamasjon i hht. forbrukerkjøpsloven.

Ja men power sjekker kun garanti mot produsent, ikke forbrukerkjøpsloven, så sant forbrukerrådet eller forbrukertvistrådet viser dom eller noe som kan koste den dyrt, bryr deg seg fint lite, må være grenser hvor mye jeg skal trenge å krange med slike butikker.

Kunne ønske forbrukerrådet vertfall kan si om jeg har sak eller ikke.

Ingen som har saker med forbrukerådet om rutere? som vet hva de har konludert tidligere?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...