Jump to content
LMH1

Netgear kun 2 års reklamasjonsfrist?

Recommended Posts

Hei har problemer med routere kjøpt på power som mener routere kun ha 2 års reklamasjonsfrist, og butikken vil ikke ta tapet hvis produsent er vanskelig, så hva mener dere? burde man forvente 5 års reklamasjonfrist på rutere? Er nok å bytte hovedkortet, så vet folk hvor håpløst netgear er, tydligvis har ikke netgear særlig tro på kvaliteten på routere sine derfor gir de kun 2 års reklamasjon fra nå av så vit det når du kjøper dyrere netgear routere.

De mener hvis de har forsøkt å bytte routere en gang så hjelper det lite på utvidet garanti.

Men jeg tror det samme kan skje med asus. For hvis en produsent har dårlig service er det ikke mye altenativer for jensen og dlink er ikke altenativ samme med linksys. Bedrift routere kan man utelukke siden de gir kun 1 år.

Har opprettet før: Netgear useriøst? trådEr ganske tydlig de er kundefintlig med kun 1 ansatt kon kan snakke norsk, de andre svenskene forstår ikke norsk i heletatt og forslår å snakke engelsk eller svensk. Ringte 40 minutter sist med dem de vil ikke gi en adresse til å reparere routere. Så dere får mene hva dere vil.  Tror jeg ikke har særlig lyst å kjøpe routere hvis dette er slik det skal være.

Men var ikke så mange år siden jeg kjøpte Asus Ac66u på komplett, selv om den var over 2 år gammelt var det ikke noe problem å få ny på garanti på grunn av overopheting størst sansynlig, så har garantien blitt kortere siden den gangen? Ønsker erfaringer siden det blir vanskeligere for power eller netgear å avslå hvis det bare de som gjør det.

 

Edited by LMH1

Share this post


Link to post
LMH1 skrev (9 timer siden):

...tydligvis har ikke netgear særlig tro på kvaliteten på routere sine derfor gir de kun 2 års reklamasjon fra nå av så vit det når du kjøper dyrere netgear routere.

 

 

Det er ikke Netgear som bestemmer reklamasjonstiden på sine produkter.

Hvis du hadde skrevet ned hvilken router det gjelder, hadde det vært enklere å komme med et svar på hvor lang reklamasjonstid det er, men de fleste Netgear-routere har 24 og 36 måneder garanti, og det vil si at de er ment å vare vesentlig lenger enn to år, som da gir 5 års reklamasjonstid.

Share this post


Link to post

Apparat: NÄTVERKSPRODUKT NETGEAR NGWNDR4700
Utført arbeid: Retur ureparert. Reklamasjons avslått pga alder. 2 års reklamasjonsfrist. Reparasjon ikke lønnsomt/mulig.


Men får svar fra power at de gir kun 2 års reklamasjonsfrist på sine routere. Er jeg uenig i dette må jeg gjerne ta det med forbrukerrådet eller forbrukerdomstolen. Men de ønsker ikke å gi support. Fordi de ikke ønsker å dekke tapet fordi det er produsenten som tar risikoen for garanti.

Nå vet jeg det har blitt endringer med EU lovgivingen så godt mulig det er årsaken om 5 års reklamasjonsfrist ikke gjelder lengere i utgangspunktet?

Skal prøve å be de å gi tilbake pengene fordi ellers kjøper jeg et annet sted neste gang, men tviler på det er så enkelt.

 

Sitat

Det er ikke Netgear som bestemmer reklamasjonstiden på sine produkter.

Hvem er det som bestemmer det? For hjelper lite å ha 5 år reklamasjon om butikkene er vanskelige, og man må ta sakene til domstolen for å bli hørt. De skriver også kontrakt de forbeholder seg retten å ta betalt for service så de kunne egentlig gjort det reparert for kundens regning som blir dyrere enn å kjøpe ny.

Edited by LMH1

Share this post


Link to post
Annonse

Det er kun ett års garanti på den der, men jeg vil si at en router er ment å vare vesentlig lenger enn to år.

 

Forbrukerkjøpsloven gjelder fortsatt i Norge.

Share this post


Link to post

Hvor mye energi ønsker du å bruke på å få reparert en router som ble lansert i 2012? Forbrukerkjøpsloven sier "Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år." Hvor lenge er en router til 250 kr (i 2018) ment å vare? Blir nesten som å klage på at tyggisen du kjøpte i sommer ikke har smak lenger.

Share this post


Link to post

Så du mener slike:

Netgear R6080 dual-band WiFi router

Netgear WiFi Router R6250

ikke kan regne med de holder lengere? Er jo butikkene som selger de hvis de ikke klarer å gi bedre en 90 dagers ebay support så er det bedre å ikke selge de. At butikker selger noe fra 2012 er ikke kundens feil.

Sitat

dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år.

Vil si en router burde holde 5 år, for det er ikke så mye deler som kan gå i stykker, er vel hovedkort og Flash ram.

Syns alikevell butikken bør tilby erstattning. Ellers hjelpe meg å skaffe tilsvarende vare.

Sitat

Blir nesten som å klage på at tyggisen du kjøpte i sommer ikke har smak lenger.

Nå holder kun tyggis en dag, men routere burde holde lengere.

Egentlig burde butikkene få salgsforbud å selge noe som ikke er beregnet å holde.

Men det ville endt med ferre alternativer for kunder.

Faktisk så selger power ganske lik router:

 

NETGEAR CENTRINA N900 DUAL BAND ROUTERNGWNDR4700 / 222593

er det riktig jeg skal betale så mye den koster ikke så mye når jeg kjøpte den.

 

Edited by LMH1

Share this post


Link to post

Det er 5 års reklamasjon på en router, men det spørs om det er verdt det på en rimelig router med mindre det går gjennom på første henvendelse.

En ordentlig router koster fort noen store lapper. Først da er det verdt å bruke tid på reklamasjon som ikke går gjennom på første henvendelse. Noen produkter er så rimeligere at man vil ha større transportutgifter for å komme seg frem og tilbake fra butikken.

Share this post


Link to post
Sitat

En ordentlig router koster fort noen store lapper. Først da er det verdt å bruke tid på reklamasjon som ikke går gjennom på første henvendelse. Noen produkter er så rimeligere at man vil ha større transportutgifter for å komme seg frem og tilbake fra butikken.

Er en grunn for jeg ikke ønsker å betale så mye når kundeservicen er så elendig.

Vært borti netgear AD7200 og fint jeg fikk den på garanti for det ville vært surt å tape 4000 kr på noe om har problemer med trådløs.

For er jo en grunn for jeg kjøper billig routere fra slike useriøse firmaer, selv om det ikke er pengene som er størst problemet er det heller prinsipp, og de billige ruterne er ikke på lager i oslo så må minst i 1400 kr for en ok router.

Kan jo prøve å høre om muligheten å bestille fra en annen butikk men spørs om de vil gjøre det gratis skal vel sikkert ha 500 kr i transportkostnader etc kun fordi da får jeg like dyrt router uansett hva jeg gjør.

Sitat

Fem års reklamasjonsrett. Av rent prinsipp hadde jeg i hvert fall kranglet videre

Hvordan bør jeg gå frem, be om pengene igjen eller de bestiller erstattnings router er dems valg?

Hvis ingen deler er mulig må de forklare hvorfor det eneste de kan tilby er NETGEAR NIGHTHAWK R7000 til 1400 kr.

Share this post


Link to post

Prøvd å diskutere dette med butikk\nett, eneste jeg kan håpe på nå er få outlett enheten til den prisen til oslo, men tipper det blir vanskelig, angående reklamasjon er de vist ikke villig å gi tilbake penger eller erstatte enheten kostnadfritt, så jeg må desverre betale.

Share this post


Link to post

Billige routere har ofte problemer med ytelse, stabilitet og sikkerhet. For produktive folk så taper de under hele bruksperioden. Prisen for å eie et produkt er mer enn innkjøpsprisen. Dette er kjent som TCO "Total Cost of Ownership".

Edited by BadCat

Share this post


Link to post

Ja det er jo en ting men nå selger jo power et utgående router like dyrt som ny som faktisk har gratis oppdatering.

Den roueren jeg har er egentlig end og life, så jeg burde i minstefall fått den til rundt 500-600 kr med full reklasjon.

Skulle gjerne ha valg routen hos internetlevrandøren problemet man får bindingstid og er samme problemet eller ofte verre da det er levrandøren som kjøper routeren med bedrift betingelser.

Så finnes ingen god løsning men jeg har vertfall ingen dårlig sanvittighet for å gå for det billigste alternativet til netgear eller asus.

For de priorer nok heller å selge mye dårlig routere, hvis man ser på Netgear Nighthawk AX8 har jeg hørt de som sliter med mediaconverer og får dårlig ytelse og Asus RT-AX88U gir ikke veldig mye bedre yelse en AC88u.  Så selv om du betaler mye betyr ikke at den dyreste er faktis best, når det gjelder reklamasjon kan det gå begge veier uansett. Du kan jo få skylden for å ødlagt routeren.

Faktist er forrige generasjonen Asus RT-AC88U eller Netgear Nighthawk Pro Gaming XR300, Asus RT-AC3200

langt bedre en de dyrere på stabiliet\ ytelse og penger. Men forstår ikke hvorfor det er slik.

Edited by LMH1

Share this post


Link to post

Ikke gjør det så vanskelig.

1. Du har kjøp ett produkt fra en butikk.
2. Produktet har blitt defekt innenfor reklamasjonstiden.

Hold deg til de to punktene og det er ikke mye de kan si mot deg.

Ditt eneste forhold er til butikken, hva andre(inklusive produsent) sier er ikke relevant i det hele tatt for deg. Ditt eneste forhold er til butikken som solgte deg produktet og den butikken må følge norsk lov.

Du har dokumentasjon på problemstillingen du har sitert tidligere i tråden så de kan ikke nå i etterkant komme å si at det er du som har ødelagt ruteren.

Det kan virke ut i fra postene her i tråden som at du kan ha en evne til å snakke deg selv bort, og det gjør det vanskeligere for personen i butikken til å vite hva du egentlig spør om. Når du snakker med butikken igjen pass på å la de snakke mest, du holder deg bare til å nevne de to punktene over. Det er ikke du som skal foreslå løsninger her, butikken kan fint komme med forslag til løsninger og du kan godta hvis du ønsker, men pass på at du ikke kommer med ting som kan oppfattes som krav/utpressing av den andre part.

Og nå forutsetter jeg seff her at det ikke er viktig informasjon som du har utelatt fra tråden, som at det ikke er forbrukerkjøp eller kjøpt i annet land.

Også er det litt skremmende at du vurderer å kjøpe fra Power igjen etter å ha blitt behandlet slik du fremstiller det her.

Share this post


Link to post

Men hva skal jeg si? for virker ut som de på power sier det samme igjen, reklamasjonstiden er utgått og de har ingen erstattningvare og de ønsker ikke å gi pengene igjen, så må bare være glad for hvis jeg får kjøpt tilsvarende vare for rundt 500 kr.

Så vet ikke om det er noe særlig vits å diskutere med butikken annet jeg kan håpe jeg slippe unna med full pris på tilsvarende vare.

De ignorer videre eposter fra meg så blir helt stille etter de skulle sjekke opp om de kan bestille outlet vare til rabattert pris.

Share this post


Link to post
4 minutes ago, LMH1 said:

Men hva skal jeg si? for virker ut som de på power sier det samme igjen, reklamasjonstiden er utgått og de har ingen erstattningvare og de ønsker ikke å gi pengene igjen, så må bare være glad for hvis jeg får kjøpt tilsvarende vare for rundt 500 kr.

Så vet ikke om det er noe særlig vits å diskutere med butikken annet jeg kan håpe jeg slippe unna med full pris på tilsvarende vare.

De ignorer videre eposter fra meg så blir helt stille etter de skulle sjekke opp om de kan bestille outlet vare til rabattert pris.

Send de en skriftlig melding om at en router vanligvis holder betydelig mer enn 2 år. Derfor er det 5 års reklamasjonsfrist på den.

Skriv også at om de ikke godtar reklamasjonen din, så vil du kreve heving istedet for retting, og at du vil sende saken til forbrukerrådet for mekling innen en viss dato (f.eks 2 uker). 

 

Behandling tar månedsvis, så jeg ville kjøpt en router i mellomtiden. Skaff gjerne et slags bevis/dokumentasjon på at routere stort sett holder betydelig mer enn 2 år i bruk.

Share this post


Link to post

Slutter de å svare er det ett godt tidspunkt å ta det videre til forbrukerrådet.

Bruksanvisning her: https://www.forbrukerradet.no/klageguide/

Pass på å legge ved all relevant informasjon, samt all kommunikasjon du har hatt med Power. 

Axefjord skrev (Akkurat nå):

Skaff gjerne et slags bevis/dokumentasjon på at routere stort sett holder betydelig mer enn 2 år i bruk.

Dette er mer enn man forventer av en forbruker, hvis butikken ikke er enig i den påstanden er det lite han kan legge frem for å overbevise de. I eventuelle meklinger vil de ikke komme med en slik påstand og skulle de gjøre det vil det bli fort avvist som tull.

Edited by Civilix

Share this post


Link to post

skal for morroskyld prøve, men helt ærlig blir jeg impornert at forbrukerrådet vurder å ta slike saker. I vertfall blir det med i statestikken over hvilken butikker som gir dårligst service, så forbrukerrådet vet hvor de bør sjekke med.

Er litt surt det kan ta 4 uker, ganske lang tid, men har du selv erfaringer hvor langt tid de tar før de spørs om mere informasjon?

For blir spennende å se utfallet i denne saken,  for hvis power vinner er det utrolig, da er det lønnsomt å drive butikk tydligvis.

Share this post


Link to post
Civilix skrev (På 3.12.2019 den 13.49):

Og nå forutsetter jeg seff her at det ikke er viktig informasjon som du har utelatt fra tråden, som at det ikke er forbrukerkjøp eller kjøpt i annet land.

Også er det litt skremmende at du vurderer å kjøpe fra Power igjen etter å ha blitt behandlet slik du fremstiller det her.

Faktisk fikk jeg svar fra power det er ikke mulighet å bestille outlet vare fra en annen butikk så venter fremdeles svar fra forbrukerrådet men mistenker det er lite å gjøre med denne saken. Nei får ikke lyst å handle hos en butikk som mener å betale 1500 kr for outgående router som rettferdig, da det er usikkert jeg får samme beskjed igjen, men ville bare sjekke. For er vanskelig å få tak i noe fornuftig pris nå, men får mest lyst å handle på komplett i så fall, men tror jeg venter svar fra forbrukerrådet først, vil tro det tar like lang tid som routerne er på lager.

Er det noe problem å hente routeren? For hvis jeg får støtte fra forbrukerrådet, tviler på om de vil hjelpe, men så må vel ruteren tilbake i butikken.

Edited by LMH1

Share this post


Link to post

Forbrukerrådet vil prøve å mekle mellom deg og butikken, det er til slutt opp til deg og butikken å bli enige om en løsning. Hvordan denne løsningen blir seende ut kan være så mangt, men det er ikke slik at forbrukerrådet vil tvinge en løsning på noen part.

Hvis dere ikke blir enige kan du få hjelp av forbrukerrådet til å skrive en klage til forbrukerklageutvalget, det er først her det kan komme ett bindende vedtak som må følges opp av butikken.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...