Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fellesoppgaver i borettslag når jeg leier


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er noe du bør ta med eier, vil eg tru?

Altså, om vi snur det og setter det litt på spissen. La oss anta et større borettslag. Alle bortsett frå ein leier bort leiligheter. Må h*n som ikkje leier ut gjøre ALT for alle andre? Hele blokka bruker heisen, men kun ein person skal vaske den? Same med oppgang, parkering, osv osv?
Du bruker vel heisen på lik linje med alle andre. Kva er problemet å vaske den par ganger i året? Med mindre du bur/skal bo der kun eit par månader totalt, da skjønner eg.

Lenke til kommentar

Slik eg tolkar det så er dette ei liste og ei ordning som har komt opp no ei stund etter at du flytta inn? I så tilfelle er det ikkje så rart at leigeavtalen ikkje har tatt med dette.

 

Om du som leigetakar pliktar å gjere denne jobben kjem nok litt ann på detaljane.

I utgangspunktet er det nok dette ein jobb som er lagt til den som eig buretten i bustaden, altså at det er utleigar som må ta denne jobben.

På den andre sida så kan det at du ikkje følger opp i husordensreglane og sørger for å orden og reinhold (etter vaskelista) være misleghold av leigeavtalen din.

 

 

Reint praktisk så må du finne ut kor viktig denne saka er for deg med tanke på at det å sleppe unna denne jobben vil gi deg eit meir anstrengt forhold til enten utleigaren eller resten av burettslaget.

 

Dersom dette er ei ny ordning som burettslagets styre har innført så kan det være rom for å reforhandle leigeavtalen, som f.eks. ved at du får litt lavare husleige ved å gjere jobben sjølv (slik at utleigaren slepp å møte opp for å gjere jobben). Eller at du får lavare husleige fordi gangvasken ikkje lenger er innkludert i fellesutgiftene dersom burettslaget før hadde reinhaldar.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det mest rettferdige er muligens å betale for vask, og de som bruker ting mest betaler mest.

 

Men det er noe som heter etikk, solidaritet og altruisme. Hvis hele verden skal gå best mulig rundt, er det best om alle deltar like mye, selv i ting som ikke påvirker dem. En boligblokk er som hele verden i miniatyr. "Løft i flok saa kan i bære folket op til fremtids ære" ^^ Det fordrer samhold. Og kanskje en gang noe -du- bruker mer enn andre, jeg vet ikke hva, og kanskje ikke du heller, så møter du mer solidaritet fra andre, eller du har i hvert fall et kort på hånda, et insentiv, til å appellére til andres velvilje.

 

Filosofien om betaling og bruksslitasje kan jo i sin reneste og mest kyniske form da strekkes til alt, som trapper og dører. Man kan finregne på alt. Hvis du ikke bruker trappene, hvorfor skal du betale for trappevask? Hvis du går ut og inn døra bare 1 gang om dagen, og alle andre 2-3 ganger om dagen, så skal vel ikke du betale for nye låser og ytterdør når det blir utslitt?

 

Så har man overlevelsesprinsippet igjen da: Dette er ting folk bør tenke på før de kjøper og flytter inn. Men dét prinsippet faller dessverre på egen urimelighet, fordi vi lærer ingenting om å tenke konsekvensetikk i skolen. Vi lærer ikke å tenke på hva som kan koste oss penger, å gjennomgå avtaler før vi skriver under, eller diskutere mulig utfall med andre som har erfaring. Derfor er det urettferdig å bruke det prinsippet. I bunn og grunn kan den "smarteste" ta rotta på alle andre fordi han eller hun vet mest. For meg er det urettferdig. Den som har mest livskunnskap, eller visdom, har et ansvar om å dele dette uoppfordret med hele menneskeheten.

 

Så i bunn av dette igjen, kommer vi ned til kjerneverdiinnstilling, om man generelt er et snilt eller et slemt menneske. Man kan prøve å fin-prate alt ihjel om finfordeling av rettferdighet og etikk, men hvis alle bare har en holdning om å bidra i et jevnt og balansert nivå, så går alt opp i opp best mulig, og alle får sin frihet. Hvis alle skal bruke livet sitt på å finne ut om de har mest eller minst rett, så har vi kastet bort hele livet til slutt.

 

Derfor mener jeg du 1) Kan ta kontakt med personen du leier av og spørre om du skal prøve å få til en betalingsordning for å slippe vask, eventuelt ta hensyn til slitasjefordelingsprinsippet, eller 2) Bare godta vask av heis, som blir kanskje 15 minutters jobb hver 6. uke. Bare ta med 3 fuktige éngangskluter til total sum av 4 kr, skure over alle flater (knapper også), og kaste dem i søpla etterpå.

Lenke til kommentar

Jeg leier en liten hybel i et borettslag. Styret har visst bestemt at en gang i uka skal heisen vaskes, og de har hengt opp liste med navn på hvem sin tur det er å vaske, og mitt navn er da oppført på lista.

 

Har jeg som leier plikt til å gjøre slike oppgaver? Står ingenting i kontrakten.

 

Anonymous poster hash: 52d02...4e9

Om dette betyr at felleskostnadene går ned bør du få tilsvarende avslag i leia. At du bor i første etasje trenger ikke å ha noe å si.

 

Vasker dere allerede gangen selv?

 

Anonymous poster hash: 55bad...c34

Lenke til kommentar

Borettslaget kan i utgangspunktet ikke pålegge en leietaker plikter. Men det er du som mister hybelen hvis pliktene misligholdes og utleier blir pålagt å kaste deg ut eller selge.

 

(Merk at i motsetning til for annen fast eiendom faller alle leieavtaler alltid bort når en borettslagsandel skifter eier.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...