Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arv etter uskiftet bo


GamEpaL

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har noen spørsmål ang. arv. Min far døde i fjor (juni 2018) og kona (ikke min mor) døde i februar (2019) og med uskiftet bo.

 

Vi har nå solgt huset. Min far og kona hans kjøpte det i 2014 for 2.2 millioner og takst ved salg i november (2019) var 2,75 millioner og vi solgte huset for 2.9 millioner (150 tusen over takst).

 

Spørsmålet er; - må vi betale skatt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, jeg har noen spørsmål ang. arv. Min far døde i fjor (juni 2018) og kona (ikke min mor) døde i februar (2019) og med uskiftet bo.

 

Vi har nå solgt huset. Min far og kona hans kjøpte det i 2014 for 2.2 millioner og takst ved salg i november (2019) var 2,75 millioner og vi solgte huset for 2.9 millioner (150 tusen over takst).

 

Spørsmålet er; - må vi betale skatt?

Det må ikke svares skatt for annet enn verdistigningen mellom dødstidspunktet og salgstidspunktet, jf. skatteloven

§ 9-7 femte ledd jf. § 9-3 andre ledd.

Endret av Star Fox
Lenke til kommentar

Kona til faren bodde i huset frem til desember (2018). Hun bodde i boligen mer enn 12 måneder av de siste 48 månedene.

 

https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/salg/salg-av-bolig-eller-annen-eiendom-som-er-arvet-eller-fatt-i-gave/kontinuitet/

 

Slik jeg forstår "kontinuitetsprinsippet", så må man skatte på forskjellen mellom takst mellom dødstidspunktet og da boligen blir solgt.

 

Et eksempel. Si at arver en bolig i 2015 og selger den i 2019. At taksten i 2015 er 4 millioner og man selger boligen i 2019 for 5 millioner. Da må man skatte for økningen mellom arvetidspunktet og salgstidspunktet.

 

I vårt tilfelle, så er taksten den samme. Taksten ble satt i sommer til 2.75 millioner. Men at vi fikk 150 tusen over takst, gjør at vi må betale skatt av det.

 

Jeg skal snakke med advokat på onsdag og skal da skrive litt her etter det. Det er sikkert mange som lurer på det samme. Lovdata og regelverk er ofte komplisert skrevet og det er mange ord og setninger som er vanskelig å forstå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel fortsatt skatt på fortjeneste hvis man ikke har bodd der selv i et år.

Ikke om arvelater selv kunne solgt skattefritt. (formoder at det også gjelder der arvelater er død for over ett år siden, men kona har sittet i uskifte...)

 

Det det må skattes av er altså bare verdistigningen fra februar (døds/skiftedato) til november på 150.000, ikke verdistigningen fra fars kjøpsdato (700.000).

 

Denne linken er bedre enn den trådstarter selv har funnet: https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/bolig-og-eiendeler/bolig-eiendom-tomt/salg/salg-av-bolig-eller-annen-eiendom-som-er-arvet-eller-fatt-i-gave/diskontinuitet/

 

 

Hvis giver kunne ha solgt eiendommen skattefritt på dødsfalls-/gavetidspunktet, får du som mottaker oppjustert boligens inngangsverdi til antatt markedsverdi på tidspunktet for dødsfall/gaveoverføring.

(...)

Fastsettelsen av en antatt markedsverdi på tidspunket for dødsfallet/gaveoverføringen, må kunne dokumenteres ved forespørsel.

 

Dokumentasjon er for eksempel:

  • takst
  • prisvurdering fra takstmann/eiendomsmegler
  • prospekt/prisvurdering av tilnærmet like eiendommer
Ved et senere salg av eiendommen, vil denne inngangsverdien være utgangspunktet for gevinstberegningen med mindre du selv faller innunder reglene for skattefritak som følge av egen eiertid og brukstid.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...