Gå til innhold

TEST: Sennheiser Ambeo Soundbar


Anbefalte innlegg

Min bedre halvdel ville beholder de svære høytalerne, jeg trumfet gjennom og kjøpte lydplanke. Angrer ikke et sekund.

 

Jeg bruker stereoanlegget til musikk, TV/film og konsollspill. Med en lydeplanke så får man aldri et godt stereoperspektiv. Man får som regel også mye dårligere lyd sammenlignet med selv et par gode stativhøyttalere. Mange bruker bare TVen til å se på TV med og bryr seg ikke om innlevelse på TV-serier og film og er heller ikke særlig interessert i musikk eller kanskje har et eget separat musikkanlegg. 

 

Alle kan selvfølgelig velge hva de vil ha, men å tro at en soundbar magisk skal klare å gjøre noe den ikke kan, tror jeg kanskje det er mange som overvurderer. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I den prisklassen har man ett hav å velge i som vil låte nye bedre så det er jo enkelt. Selv med en litt dyrere reciver 11 høyttalere kan man få til det.

 

Marantz sin billigste med 9 kanaler koster 15.000,-

Pioneer har en til 8.500,-

Yamaha sin koster 19.000,-

Anthem sin koster langt mere...

 

Så i beste fall har du 15.500,-

I verste fall har du 5.000,-

 

15.500 / 9 = ~ 1.700,-

 

Når det gjelder utvalget av høyttalere til denne prisen så finner du ikke stort.

 

Så skal du jo i tillegg ha kabler, mulighet for å plassere høyttalerne, og ifølge deg muligheten til å skjule alt dette inni veggene.

Lenke til kommentar

 

For 24 laken for man fryktelig mye bedre lyd enn hva en lydplanke noengang vil gi

Det er en grunn til at større høyttaler oppsett og receivere/forsterkere er borte ifra dem fleste fysiske butikker og nettbutikker. Folk flest vil ikke ha slikt lengre selv om mange vet dem kan få langt bedre lyd for samme penge.

Receiver har jeg, men de store høyttalerene har jeg kvittet meg med for årevis siden. Å ha dedikerte høyttalere er ikke synonymt med 16" cerwin vega.

Lenke til kommentar

Marantz sin billigste med 9 kanaler koster 15.000,-

Pioneer har en til 8.500,-

Yamaha sin koster 19.000,-

Anthem sin koster langt mere...

 

Så i beste fall har du 15.500,-

I verste fall har du 5.000,-

 

15.500 / 9 = ~ 1.700,-

 

Når det gjelder utvalget av høyttalere til denne prisen så finner du ikke stort.

 

Så skal du jo i tillegg ha kabler, mulighet for å plassere høyttalerne, og ifølge deg muligheten til å skjule alt dette inni veggene.

Yamaha sin RX-A 2080 som er en 9.2 koster 17500. Du får fjorårets 2070 til litt over 14000.

 

På bruktmarkedet så kan man i tillegg gjøre noen skikkelig gode kjøp.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Yamaha sin RX-A 2080 som er en 9.2 koster 17500. Du får fjorårets 2070 til litt over 14000.

 

På bruktmarkedet så kan man i tillegg gjøre noen skikkelig gode kjøp.

 

Det kan være.

Fant ikke noe billigere på Elkjøp, power, hifiklubben, Soundgarden, Oslo hi-fi og duet.

 

Men det er fortsatt dyrere enn Pioneer sin, som jeg brukte i eksempelet.

Lenke til kommentar

Den spiller sikkert bra.

Men er ikke hele målet med lydplankene å ha noe som erstatter dårlig lyd i flatskjermene, som er minst mulig synlig, tar lite plass og kan gli inn hos folk som har interiør og design som pri over lydkvalitet?

Hvordan passer en bjelke på 1,26 meter og 18kg inn der da? ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Marantz sin billigste med 9 kanaler koster 15.000,-

Pioneer har en til 8.500,-

Yamaha sin koster 19.000,-

Anthem sin koster langt mere...

 

Så i beste fall har du 15.500,-

I verste fall har du 5.000,-

 

15.500 / 9 = ~ 1.700,-

 

Når det gjelder utvalget av høyttalere til denne prisen så finner du ikke stort.

 

Så skal du jo i tillegg ha kabler, mulighet for å plassere høyttalerne, og ifølge deg muligheten til å skjule alt dette inni veggene.

Finnes flere merker vettu.. 11-12.000kr for 9 kanals Denon reciver. Kan fint gå for en økonomisk løsning for en lavere pris.

(Kan også velge 7 kanals (5.1.2) oppsett (utvidbart til 9 kanals) for halve prisen og fortsatt få overlegen lyd kontra en lydplanke som bare reflekterer lyd rundt i rommet.)

 

I bestefall 15.000 og i værstefall 5.000? Nå sammenligner vi med en lydplanke til over 20.000kr altså.. Så har man allerede 25.000kr til den lydplanken så kommer man LANGT..?

 

Rimelige og respektable høyttalere får man fra 1000kr. Så tar man en Denon 9 kanaler (utvidbar til 11 kanaler) + 9stk høyttalere til 1000kr stk er vi oppe i 20-21.000kr og da kan man slenge på en grei sub også for resterende beløp. Kabler får man veldig rimelig om man vil så hva var problemet mener du?

 

Jeg har ikke sagt noe om å skjule kabler i veggen.. Men de kan enkelt skjules med noen kabellister eller hvite kabler langs listene etc om man ikke vil tre de gjennom veggen så det er heller ingen problem.

 

Noe mer påstander du har å komme med som jeg kan motbevise??

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Finnes flere merker vettu.. 11-12.000kr for 9 kanals Denon reciver. Kan fint gå for en økonomisk løsning for en lavere pris.

(Kan også velge 7 kanals (5.1.2) oppsett (utvidbart til 9 kanals) for halve prisen og fortsatt få overlegen lyd kontra en lydplanke som bare reflekterer lyd rundt i rommet.)

 

11-12.000 er mer penger enn de 8.500 som jeg budsjetterte for, så da blir det mindre penger per høyttaler.

 

I bestefall 15.000 og i værstefall 5.000? Nå sammenligner vi med en lydplanke til over 20.000kr altså.. Så har man allerede 25.000kr til den lydplanken så kommer man LANGT..?

 

Ja. Du starter med et budsjett på 24.000.

Om du skal ha en receiver så går denne under dette budsjettet.

 

Rimelige og respektable høyttalere får man fra 1000kr. Så tar man en Denon 9 kanaler (utvidbar til 11 kanaler) + 9stk høyttalere til 1000kr stk er vi oppe i 20-21.000kr og da kan man slenge på en grei sub også for resterende beløp. Kabler får man veldig rimelig om man vil så hva var problemet mener du?

 

Utvidbar er ikke et alternativ.

Som du selv sier så skal du betale 12.000 for en Denon, da har du 12.000 igjen av budsjettet.

Dette skal du fordele på 11 høyttalere, kabler, og det du ellers trenger.

 

Jeg vil gjerne ha et eksempel på en god høyttaler til 1.000,- som kan måle seg med lydkvalitet til Sennheiser.

 

Jeg har ikke sagt noe om å skjule kabler i veggen.. Men de kan enkelt skjules med noen kabellister eller hvite kabler langs listene etc om man ikke vil tre de gjennom veggen så det er heller ingen problem.

 

Du påstår:

"kan også gjøres meget konevennlig for den prisen der"

Som da vil si at du skjuler alt.

Lenke til kommentar

 

Finnes flere merker vettu.. 11-12.000kr for 9 kanals Denon reciver. Kan fint gå for en økonomisk løsning for en lavere pris.

(Kan også velge 7 kanals (5.1.2) oppsett (utvidbart til 9 kanals) for halve prisen og fortsatt få overlegen lyd kontra en lydplanke som bare reflekterer lyd rundt i rommet.)

 

11-12.000 er mer penger enn de 8.500 som jeg budsjetterte for, så da blir det mindre penger per høyttaler.

 

I bestefall 15.000 og i værstefall 5.000? Nå sammenligner vi med en lydplanke til over 20.000kr altså.. Så har man allerede 25.000kr til den lydplanken så kommer man LANGT..?

 

Ja. Du starter med et budsjett på 24.000.

Om du skal ha en receiver så går denne under dette budsjettet.

 

Rimelige og respektable høyttalere får man fra 1000kr. Så tar man en Denon 9 kanaler (utvidbar til 11 kanaler) + 9stk høyttalere til 1000kr stk er vi oppe i 20-21.000kr og da kan man slenge på en grei sub også for resterende beløp. Kabler får man veldig rimelig om man vil så hva var problemet mener du?

 

Utvidbar er ikke et alternativ.

Som du selv sier så skal du betale 12.000 for en Denon, da har du 12.000 igjen av budsjettet.

Dette skal du fordele på 11 høyttalere, kabler, og det du ellers trenger.

 

Jeg vil gjerne ha et eksempel på en god høyttaler til 1.000,- som kan måle seg med lydkvalitet til Sennheiser.

 

Jeg har ikke sagt noe om å skjule kabler i veggen.. Men de kan enkelt skjules med noen kabellister eller hvite kabler langs listene etc om man ikke vil tre de gjennom veggen så det er heller ingen problem.

 

Du påstår:

"kan også gjøres meget konevennlig for den prisen der"

Som da vil si at du skjuler alt.

Bytta selv ut et 7.1.2 klipsch oppsett med samsung sin atmos planke n-960, kunne ikke vært mere fornøyd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den spiller sikkert bra.

Men er ikke hele målet med lydplankene å ha noe som erstatter dårlig lyd i flatskjermene, som er minst mulig synlig, tar lite plass og kan gli inn hos folk som har interiør og design som pri over lydkvalitet?

Hvordan passer en bjelke på 1,26 meter og 18kg inn der da? ;)

 

Det var det første jeg tenkte også.

 

Tror det mest handler om "lydplanke" - lydkvalitet er ikke med i bildet i det hele tatt. Lydplanke er det som er inn - det man skal ha.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da går jeg utifra at du har hørt denne lydplanken selv?

 

Ettersom du mener du trenger 6.000+ på sub'en så kan vi vel trekke dette fra anlegget.

Du har da et budsjett på 24.000,-

Dette skal brukes på en receiver og 9 høyttalere.

Hva foreslår du da?

 

Ja jeg har såvidt lyttet/testet den. Vet ikke helt. Som lydplanke leverer den bortsett fra i bassen. Men til prisen så synes jeg den faller totalt igjennom. Ikke noe jeg hadde kjøpt selv. Andre kan selvsagt ha andre prioriteringer. Men jeg tenker at om noen har såpass romslig budsjett på lydplanke så er det kanskje andre planker som frister mer? Denne er jo enorm til planke å være, og det i seg selv kan jo være turn off for noen. 

 

Jeg mener planken fra Sennheiser mangler noe vesentlig, nemlig bass. Og med det utgangspunktet sa jeg det er mulig å få atmos m/dypbass for ca 30 000. Du kan også kjøpe otc løsninger, men du får mer for pengene om du bygger selv. Det blir jo et prosjekt som er totalt motsatt av en lydplanke da. Planken er enkel, og det var vel grunnen til at de ble populære. Flerkanal fra bunnen av er ikke enkelt, og bygger du selv så tar det tid og koster spenn. Men så er jo halve mora prosessen, det å planlegge. designe, lytte, justere og det er jo en kjempeanledning til å få brukt noe av verktøyet som fyller opp kjeller og loft. Foreslår å brette opp skjorteermene og gjøre alt selv. Har du noe fra før du kan modde eller bruke i eksisterende form så sparer du både tid og penger. Evt se etter noe brukt for å få ennå mer godlyd per krone.

 

For mest bang for the buck se om du finner receiver el flerkanals amp brukt. Faller utrolig raskt i pris. Om du ikke orker bruke tid på å finne gode kjøp brukt, kan du likevel gjøre greie kjøp av kjente merker dog med noe begrenset effekt gjerne i forhold til hva du får om du handler brukt. Når det kommer til innfelte høyttalere så er det jo også flere ferdig kits å få kjøpt for innfelling men de er gjerne priset stivt pga små serier. Beste er nok å kun kjøpe selve elementene også bygge resten selv. Du kan velge elementer som kun benytter baffel altså som ikke krever ventilert eller lukket kasse eller du bygger kassen inn i veggen. 

 

Om du takler loddebolt og fikser å bruke formler samt stoler på ørene dine så kan du designe og lage egne filtre. Gode høyttaler elementer som dessverre er blitt noe høyt priset de siste årene er feks fra norske seas el danske eller hva du nå foretrekker. Om du gjør alt selv har du også muligheten til å ta et dykk feks på coax elementer, de favoriserer gjerne sweet spot men er ellers spennende valg også for mulitkanal oppsett. Enkelte hevder coax har en flott fordel i multikanal pga mer korrekt fase. Jeg vil ikke være så kategorisk, og vil si jeg har hørt god lyd både fra coax og fra tradisjonelle singel purpose elementer der frekvensene separeres i minst 2 elementer. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

... av at dere tester produkter i en prisklasse som er langt utover det mannen i gata har råd til. Og når målgruppen for testen/kjøpegruppen er 0,01% av leserne klarer jeg ikke å tenke annet enn at jobben dere har lagt i testen er bortkastet.

Tja, VG leses da også av folk med grei økonomi. Tviler på at andelen VG lesere er så liten kjøpergruppe i denne prisklassen.

Lenke til kommentar

11-12.000 er mer penger enn de 8.500 som jeg budsjetterte for, så da blir det mindre penger per høyttaler.

 

Ja. Du starter med et budsjett på 24.000.

Om du skal ha en receiver så går denne under dette budsjettet.

 

Utvidbar er ikke et alternativ.

Som du selv sier så skal du betale 12.000 for en Denon, da har du 12.000 igjen av budsjettet.

Dette skal du fordele på 11 høyttalere, kabler, og det du ellers trenger.

 

Jeg vil gjerne ha et eksempel på en god høyttaler til 1.000,- som kan måle seg med lydkvalitet til Sennheiser.

 

Du påstår:

"kan også gjøres meget konevennlig for den prisen der"

Som da vil si at du skjuler alt.

Du er bare ute og troller og viser din kunnskapsløshet og forandrer mening underveis altså.. Da gidder jeg ikke å svare deg mer heller. Du fikk svar og lett å ordne 9 kanals system til den prisen eller lavere. Utvidbart ER selvfølgelig ett alternativ om man skal ha anlegget en stund. Lov å bruke hodet vettu?

Til info: lett å finne en høyttaler til en tusenlapp eøøer 2 som slår senheiser planken. Har hørt dyrere lydplanker enn den der som ikke imponerte for å si det slik...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du er bare ute og troller og viser din kunnskapsløshet og forandrer mening underveis altså.. Da gidder jeg ikke å svare deg mer heller. Du fikk svar og lett å ordne 9 kanals system til den prisen eller lavere. Utvidbart ER selvfølgelig ett alternativ om man skal ha anlegget en stund. Lov å bruke hodet vettu?

Til info: lett å finne en høyttaler til en tusenlapp eøøer 2 som slår senheiser planken. Har hørt dyrere lydplanker enn den der som ikke imponerte for å si det slik...

 

Jeg spør deg om du kan bevise at det finnes 9 stykk høyttalere som har god nok lydkvalitet, til den prisen du nå har gitt.

Altså 9 stykk høyttalere til 1100 kroner stykket.

 

Om du ikke klarer å finne noen så må det være opp til deg.

Men det betyr altså ikke at jeg troller, da jeg har vist til et regnestykke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...