Gå til innhold

Bil er tre ganger raskere enn kollektivtrafikk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

Som? Veldig lite lyd, ingen utslipp direkte fra bil. Hvilke andre typer forurensning mener du de har?

Seriøst?? Må du ha dette inn? Jeg trodde det var allmennkunnskap, men slitasje på vei og svevestøv er nå en av tingene.

Teslaen bruker jo dekk som alle andre biler, og det medfører forurensning i forbruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du fikk 2.5 inn i hver bil, så er det langt unna de over 120 som en buss kan ta pr. tur.

Det betyr ikke noe at en buss kan ta 120; det som betyr noe er hvor mange en buss faktisk tar. De fleste biler KAN ta 5.

 

En ikke ignorerbar andel av bilene er varebilene og de KAN bare ta 2 - og med sjåføren er de alltid på minst 50%.

Lenke til kommentar

Hvor har jeg foreslått det?

 

1200 biler biler i timen blir en bil hver 3 sekund. Selvsagt kan man estimere basert p+å de tallene. Om DU ikke kan det, så er det ikke umulig for andre.

Beklager, du foreslo ikke det.

 

En bil hvert 3. sekund sier ingenting om hastigheten. 3-sekundersregelen gjelder like mye i 30-sonen som i 110-sonen og folk pusher den regelen litt, derfor regner jeg 3 sekunder per bil når flyten går på sitt maksimale.

 

Skjønte du ikke denne da? Eller var den for avslørende over hvor feil du har?

Propagandabildet har lite med virkeligheten å gjøre. Hadde alle skulle kjørt buss ville bare rundt 25% av veikapasiteten blitt utnyttet. Er det noe mål? Alle ville brukt lengre tid til og fra alt, er det noe mål? Ingen ville fått noe mer lastekapasitet enn det de klarer å bære, er det noe mål?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det betyr ikke noe at en buss kan ta 120; det som betyr noe er hvor mange en buss faktisk tar. De fleste biler KAN ta 5.

 

En ikke ignorerbar andel av bilene er varebilene og de KAN bare ta 2 - og med sjåføren er de alltid på minst 50%.

Det finnes også en del 7-setere, 9-setere og 4-setere. Skal vi være veldig nøye er nok gjennomsnittet i underkant av 5.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Beklager, du foreslo ikke det.

 

En bil hvert 3. sekund sier ingenting om hastigheten. 3-sekundersregelen gjelder like mye i 30-sonen som i 110-sonen og folk pusher den regelen litt, derfor regner jeg 3 sekunder per bil når flyten går på sitt maksimale.

 

Propagandabildet har lite med virkeligheten å gjøre. Hadde alle skulle kjørt buss ville bare rundt 25% av veikapasiteten blitt utnyttet. Er det noe mål? Alle ville brukt lengre tid til og fra alt, er det noe mål? Ingen ville fått noe mer lastekapasitet enn det de klarer å bære, er det noe mål?

Skal 1200 biler passere et punkt på en time, så blir det 3 sekunder i gjennomsnitt mellom hver gang en bil passere det punktet. Blir det 4 sekunder mellom hver bil, så passerer det 900 biler på den timen. Er det 2 sekunder, så passerer det 1800 biler på den timen.

 

3 sekunders regelen finnes ikke. Gammel myte. Regelen sier derimot at man skal kunne stanse uten å smelle inni hindringen fremfor deg.

 

Om "propagandabildet" er feil, så vennligst kom med argumenter om hva som er feil med det bildet.

Jeg kan si at det lyver, fordi det går fint med 120 passasjerer i en buss og da vil antallet sykler og bilder dobles.

De aller fleste handler sine dagligvarer, når de kommer hjem og ikke før de skal dra hjem. Så dum er ikke mennesker at de velger å drasse med seg poser av dagligvarer, når alle har din Rema eller Coop mellom huset og busstoppet.

Lenke til kommentar

Skal 1200 biler passere et punkt på en time, så blir det 3 sekunder i gjennomsnitt mellom hver gang en bil passere det punktet. Blir det 4 sekunder mellom hver bil, så passerer det 900 biler på den timen. Er det 2 sekunder, så passerer det 1800 biler på den timen.

Det stemmer, og ingenting av dette sier noe om hastigheten.

 

3 sekunders regelen finnes ikke. Gammel myte. Regelen sier derimot at man skal kunne stanse uten å smelle inni hindringen fremfor deg.

Det er en tommelfingerregel, ikke en formell lov eller forskrift.

 

Om "propagandabildet" er feil, så vennligst kom med argumenter om hva som er feil med det bildet.

Jeg kan si at det lyver, fordi det går fint med 120 passasjerer i en buss og da vil antallet sykler og bilder dobles.

De aller fleste handler sine dagligvarer, når de kommer hjem og ikke før de skal dra hjem. Så dum er ikke mennesker at de velger å drasse med seg poser av dagligvarer, når alle har din Rema eller Coop mellom huset og busstoppet.

Den gir ikke et reelt bilde av hvor mange folk busser og biler frakter. Hint: Bussene har ikke et reelt gjennomsnitt på 100% setefyllingsgrad og bilene har ikke et reelt gjennomsnitt på 1 person per bil. Dersom du skal henge deg opp i maksimalt tillatt passasjerantall så må du sammenligne epler med epler, seteplasser med belte med seteplasser med belte. Og være konsekvent nok til å henge deg like mye opp i maksimalt tillatt antall passasjerer i bil også. For min nærmeste innfartsvei er det tallet 12 ganger høyere for bilene enn for bussene. Jeg tror det er representativt for en stor andel av innfartsveiene her i landet.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det stemmer, og ingenting av dette sier noe om hastigheten.

 

Det er en tommelfingerregel, ikke en formell lov eller forskrift.

 

Den gir ikke et reelt bilde av hvor mange folk busser og biler frakter. Hint: Bussene har ikke et reelt gjennomsnitt på 100% setefyllingsgrad og bilene har ikke et reelt gjennomsnitt på 1 person per bil. Dersom du skal henge deg opp i maksimalt tillatt passasjerantall så må du sammenligne epler med epler, seteplasser med belte med seteplasser med belte. Og være konsekvent nok til å henge deg like mye opp i maksimalt tillatt antall passasjerer i bil også. For min nærmeste innfartsvei er det tallet 12 ganger høyere for bilene enn for bussene. Jeg tror det er representativt for en stor andel av innfartsveiene her i landet.

Som sagt tidligere, så brukte jeg et estimat på 10 meter til hver bil. Du har ikke protestert på dette estimatet. Og da er det ingen problem å regne ut hvor fort køen beveger seg. Helt enkel og lineær matematikk.

 

Tromsø har et gjennomsnitt på 1.5 passasjerer pr. bil. og de har mange fulle busser i rushet. Faktisk så fulle, at de av og til må kjøre forbi holdeplasser siden de ikke kan ta med flere passasjerer. Tromsø har i tillegg ca 400 stykker som sykler på jobben hver dag.

 

Men Tromsø har ikke noe reelt rushproblem. Jeg brukte 15 minutter mer i rushet på vei til jobb, enn ikke i rushtrafikken og jeg kjørte fra Eidkjosen og inn til bykjernen. Dette er noen år siden.

Lenke til kommentar

Det er en tommelfingerregel, ikke en formell lov eller forskrift.

For trafikkflyt kan du regne at opp til 1500 kjøretøy pr. felt pr. time går greit. Når det overstiger det går farten ned p.g.a. kø helt til det låser seg fast når ca 2000 kjøretøy pr. time prøver å bruke veien.

 

 

Den gir ikke et reelt bilde av hvor mange folk busser og biler frakter. Hint: Bussene har ikke et reelt gjennomsnitt på 100% setefyllingsgrad og bilene har ikke et reelt gjennomsnitt på 1 person per bil.

Ruter oppgir at bussene i oslo har et belegg på 38% (regionbuss). og 29% (Bybuss). Siden bussene har ståplasser er setebelegget høyere med 46 og 49% HHV.

 

Belegg pr. bil ligger på ca 1.6 totalt, men lavest for arbeidsreiser med ca. 1.2. Arbeidsreiser dominerer i rushtiden.

 

Kilder:

https://www.toi.no/getfile.php/1340016/mmarkiv/Bilder/7020-TOI_faktaark_bilreiser-3k.pdf

https://ruter.no/globalassets/dokumenter/aarsrapporter/ruter-arsrapport-2017-korr.pdf

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mye snakk om tid, men det som gjør at jeg misliker buss mer enn bil er alle de andre menneskene som man tvinges å dele reisen med. Mennesker som lukter vondt, er for tykke for setene slik at halve kroppen deres velter over meg, prater for høyt eller skriker, AC som ikke virker eller finnes, like kald buss inne som ute, ikke nok sitteplasser, vektere som anser alle som skyldig til motsatte er bevist, sure bussjåfører, vannlekkasje i taket som faller ned i fanget og boka du leser, ulyder og rar lukt fra bussens konstruksjon, harde seter og stive dempere, dårlige vinterdekk som gjør at bussen setter seg fast og blir forsinket når det snør, sjåfører som ikke vet hvordan de skal kjøre på vinterføre, busstopp uten skur som skjermer for vær og vind, busser som er for sein eller kjører alt for tidlig, bussruter og avganger som ikke har forbedret seg siden 90 tallet og en haug med andre ting som i det hele gjør det bedre å ta bilen.

 

Det eneste negative med bilen som kollektivt gjør det bedre på, er pris. Men har man råd til det, så er den friheten som bilen gir absolutt verdt det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mye snakk om tid, men det som gjør at jeg misliker buss mer enn bil er alle de andre menneskene som man tvinges å dele reisen med. Mennesker som lukter vondt, er for tykke for setene slik at halve kroppen deres velter over meg, prater for høyt eller skriker, AC som ikke virker eller finnes, like kald buss inne som ute, ikke nok sitteplasser, vektere som anser alle som skyldig til motsatte er bevist, sure bussjåfører, vannlekkasje i taket som faller ned i fanget og boka du leser, ulyder og rar lukt fra bussens konstruksjon, harde seter og stive dempere, dårlige vinterdekk som gjør at bussen setter seg fast og blir forsinket når det snør, sjåfører som ikke vet hvordan de skal kjøre på vinterføre, busstopp uten skur som skjermer for vær og vind, busser som er for sein eller kjører alt for tidlig, bussruter og avganger som ikke har forbedret seg siden 90 tallet og en haug med andre ting som i det hele gjør det bedre å ta bilen.

 

Det eneste negative med bilen som kollektivt gjør det bedre på, er pris. Men har man råd til det, så er den friheten som bilen gir absolutt verdt det.

Dette føltes først litt overdrevet å lese, men når jeg tenker meg om, tror jeg du er inne på noe.

 

Ved kortere avstander har jeg ikke noe imot å stå trangt på buss/trikk/bane. Men skal jeg langt (halvtime++?), ønsker jeg komfortabel sitteplass, helst uten forstyrrende medpassasjerer. I praksis begynner man vel å lengte til privatbilen? Der kan man sitte mutters alene og høre på akkurat den musikken/lydboken/podcasten man ønsker - uten å måtte ty til vonde øreplugger.

 

Jeg kan forstå at folk ønsker bil. Men dessverre er det i større byer ikke plass. Dersom alle som reiser med lokaltog eller T-bane i og rundt Oslo og København bytter over til bil, vil trafikken stå enda mer i stampe. Veiene klarer ikke å ta unna.

 

Selvfølgelig kan vi bygge ut hovedveiene med to ekstra felt i hver kjøreretning, men det vil ikke hjelpe; side-veiene vil ikke ta unna med resultat i stillestående kø på motorveier.. Bilene våre bruker i dag for stor plass, så enten må vi samkjøre, kjøre til ulike tidspunkter eller benytte ulike kollektive reisemidler. Med tanke på at en buss kanskje stjeler like mye plass fra veien som tre-fire biler, ser jeg ikke problemet med å pøse på med busser -- gitt at vi klarer å få folk til å ta de. Som jo er litt vrient ?

Lenke til kommentar

En buss har mulighet til å ta med 126 personer.

https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/EU-kontroll/Kontrollfrist?registreringsnummer=zh56480

 

Og når en bil har med seg 1.5 personer, så blir det 84 biler og med 10 meter til hver bil, opptar de 840 meter av veien.

Man får bra mange busser på den strekningen.

 

Men mot tro, kjemper jo fakta som kjent forgjeves.

a1f9a59cdd0e02782ad64b384e5b14a8.jpg

Det du misser er at det som får folk til å velge bilen ikke er fordi de mener det er logistisk bedre i et samfunn enn buss. Folk er egoister, og velger det som er kjappest og lettest og mest komfortabelt for seg. Det er grunnen til at politikken om å gjøre det jævlig å være bilist, snarere enn å gjøre kollektivt attraktivt og konkurransedyktig, ikke slår så godt an.

 

For ikke å si at for enkelte er det rett og slett ikke et alternativ å kjøre kollektivt til og fra jobb, jeg er en av disse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det du misser er at det som får folk til å velge bilen ikke er fordi de mener det er logistisk bedre i et samfunn enn buss. Folk er egoister, og velger det som er kjappest og lettest og mest komfortabelt for seg. Det er grunnen til at politikken om å gjøre det jævlig å være bilist, snarere enn å gjøre kollektivt attraktivt og konkurransedyktig, ikke slår så godt an.

 

For ikke å si at for enkelte er det rett og slett ikke et alternativ å kjøre kollektivt til og fra jobb, jeg er en av disse.

Mener det at de som velger bilen og klager over at det tar så lang tid å kjøre på jobben, kan til hel**** ha det så godt for sine egne egoistiske valg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som sagt tidligere, så brukte jeg et estimat på 10 meter til hver bil. Du har ikke protestert på dette estimatet. Og da er det ingen problem å regne ut hvor fort køen beveger seg. Helt enkel og lineær matematikk.

 

Tromsø har et gjennomsnitt på 1.5 passasjerer pr. bil. og de har mange fulle busser i rushet. Faktisk så fulle, at de av og til må kjøre forbi holdeplasser siden de ikke kan ta med flere passasjerer. Tromsø har i tillegg ca 400 stykker som sykler på jobben hver dag.

 

Men Tromsø har ikke noe reelt rushproblem. Jeg brukte 15 minutter mer i rushet på vei til jobb, enn ikke i rushtrafikken og jeg kjørte fra Eidkjosen og inn til bykjernen. Dette er noen år siden.

Jeg har hverken protestert eller bekreftet 10m. Før kapasitetskollapsen går trafikken i bortimot 70 km/t over Sandnessundbrua og da er nok avstanden rundt 60m, etter kollapsen går det kanskje i 12 km/t som betyr 10m avstand. Spørs litt hvor du skal i Tromsø, men la oss si parkeringstunellen så bruker man omtrent 20 minutter fra Eidkjosen uten kø og rundt 40 minutter med kø. Enig i at det ikke er noe kjempekøproblem til vanlig, men nå er dette den eneste reelle veien, med kun ett felt i hver retning og skjer det noe så blir det ofte stillstand og lange køer. F.eks hvis en traktor finner på å kjøre over brua i rushen. Da står plutselig trafikken i 20 minutter før det skjer noe. Andre ganger har det skjedd en smell og da kan det ta en time før trafikken rører på seg igjen. Sandnessundbrua vil jeg si er mer et nødetat-problem pga manglende alternative veier.

 

Jepp, smekkfulle busser er en del av normalfordelingskurven. Riktignok en ytterlighet av kurven. Døgngjennomsnittet ligger på ca 25% setefyllingsgrad, om vi ser bort fra tomme turer utenfor rute.

Lenke til kommentar

Mener det at de som velger bilen og klager over at det tar så lang tid å kjøre på jobben, kan til hel**** ha det så godt for sine egne egoistiske valg.

Her blir jeg nødt til å dra barne-kortet. Mener du det er egoistisk å rekke barnehagen? Å få tid sammen med ungene på ettermiddagene? Eller tilby de fritidsaktiviteter? Bil har ikke noe med egoisme å gjøre - det er rett og slett et middel for å få mer ut av dagen. Fritid, tid sammen med familien, frihet til å velge sine destinasjoner og reiseruter.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Her blir jeg nødt til å dra barne-kortet. Mener du det er egoistisk å rekke barnehagen? Å få tid sammen med ungene på ettermiddagene? Eller tilby de fritidsaktiviteter? Bil har ikke noe med egoisme å gjøre - det er rett og slett et middel for å få mer ut av dagen. Fritid, tid sammen med familien, frihet til å velge sine destinasjoner og reiseruter.

De klager ikke på tidsbruken i køene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...