Gå til innhold

Bil er tre ganger raskere enn kollektivtrafikk


Anbefalte innlegg

Mye snakk om tid, men det som gjør at jeg misliker buss mer enn bil er alle de andre menneskene som man tvinges å dele reisen med. Mennesker som lukter vondt, er for tykke for setene slik at halve kroppen deres velter over meg, prater for høyt eller skriker, AC som ikke virker eller finnes, like kald buss inne som ute, ikke nok sitteplasser, vektere som anser alle som skyldig til motsatte er bevist, sure bussjåfører, vannlekkasje i taket som faller ned i fanget og boka du leser, ulyder og rar lukt fra bussens konstruksjon, harde seter og stive dempere, dårlige vinterdekk som gjør at bussen setter seg fast og blir forsinket når det snør, sjåfører som ikke vet hvordan de skal kjøre på vinterføre, busstopp uten skur som skjermer for vær og vind, busser som er for sein eller kjører alt for tidlig, bussruter og avganger som ikke har forbedret seg siden 90 tallet og en haug med andre ting som i det hele gjør det bedre å ta bilen.

 

Det eneste negative med bilen som kollektivt gjør det bedre på, er pris. Men har man råd til det, så er den friheten som bilen gir absolutt verdt det.

Jeg forstår godt og respekterer din mening. Jeg vil bare legge til at jeg har en litt annen vinkling på det. Jeg har ikke noe i mot å sitte ved siden av andre mennesker på bussen, men jeg har noe i mot at bussen ikke går når jeg skal dra, venting er noe herk, særlig i vinterkulda. Forsinkelser blir en tilleggsirritasjon når man allerede har ventet. Jeg har også noe i mot at bussen bruker ulidelig lang tid, blant annet for å slippe av og på andre passasjerer. Jeg har noe i mot at bussens trasé fokuserer på 30-50 soner. Jeg har noe i mot at bussen kjører omveier som jeg ikke ville valgt med bil. Jeg har noe i mot at bussen kjører til et annet sted enn dit jeg skal, slik at jeg må vente på en annen buss og bruke ennå mer tid for å komme meg fram. Steder jeg ofte drar til i Tromsø tar gjerne 1,0 - 1,5 time med buss pga bussbytter som ikke korresponderer, mens de jeg når de samme stedene med bil i løpet av 25 minutter. Det går rett og slett ikke opp. Folk kaster bort livene sine på buss, jeg har ikke tid til sånt. Bæring av varer og å få knødd plass til de i bussen hjelper heller ikke på opplevelsen. For ikke å snakke om noen håpløst dårlige sjåfører som ikke eier servicevilje.

 

Å treffe naboene på bussen er det absolutt minste problemet. Ofte reduserer det frustrasjonen ved at tida går fortere når man prater og man legger ikke merke til så mange av kjøretabbene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...