Gå til innhold

Natt til søndag stiller vi klokka tilbake: Bedre lyspærer endret effekten av sommertid i Europa


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

LED-pærer bruker 90 prosent mindre energi enn glødepærer, og har gjort at belysning ikke lenger er en stor energifaktor. I de gamle glødepærene gikk cirka 95 prosent av energien ut som varme til omgivelsene.

 

 

 

Det er ikke helt rett. Gamle glødetrådspærer hadde en virkningsgrad på under halvparten av det dere rapporterer (ca 5%). Det vanlige var ca 2%. Forskjellen på 95% varme og 98% høres kanskje ut som flisespikkeri ved første ørekast, men det er altså ganske betydelig om man ser det fra den andre siden, virkningsgrad. Dere bommet med en faktor 2,5.

 

Det sagt så får jeg vel nyansere litt på LED også. LED ligger ofte på rundt 15% inkludert driver og tap i reflektor, men dette kan presses opp mot ca 25% på bekostning av lyskvalitet. Så det er riktig at LED er rundt 10 ganger mer effektive.

Når utetemperaturen ligger under et visst nivå kjører jeg på med det meste av elektronikk på full guffe uten noen som helst omtanke på besparelse. Har massevis av gamle glødelamper og driter i å slå av lys innendørs, lar stereoen, PC og TV stå på med god samvittighet.

Energien fra disse ville uansett ha blitt brukt av panelovner.

-Så lenge innetemperaturen ikke overstiger (mitt komf-nivå) 21,5 - 22 grader er det "gratis" å såkalt sløse med strøm på denne tiden av året. Slitasje på elektronikk-varer er en annen historie riktignok.

Lenke til kommentar

Er det normalt at LED-pærer går i dvale når vi skifter til vintertid? Min første gjorde akkurat det - holdt ikke noe vesentlig lenger enn den gode gamle glødepæra, og miljøbesparelsen er negativ (her er strøm det eneste fyringsalternativ for å kompensere bortfall av glødepærene). Er det rart man får forakt for politikere?

Lenke til kommentar

Når utetemperaturen ligger under et visst nivå kjører jeg på med det meste av elektronikk på full guffe uten noen som helst omtanke på besparelse. Har massevis av gamle glødelamper og driter i å slå av lys innendørs, lar stereoen, PC og TV stå på med god samvittighet.

Energien fra disse ville uansett ha blitt brukt av panelovner.

-Så lenge innetemperaturen ikke overstiger (mitt komf-nivå) 21,5 - 22 grader er det "gratis" å såkalt sløse med strøm på denne tiden av året. Slitasje på elektronikk-varer er en annen historie riktignok.

"Gratis" i forhold til panelovner ja, men dyrt i forhold til varmepumpe. Andelen hus med ren elektrisk oppvarming synker fort, så for svært mange vil det være dyrt å "sløse" med strømmen også vinterstid. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Borettslag bør vurdere et stort felles varmepumpesystem som distribueres ut til hver leilighet. Det finnes mange varianter og størrelser å velge mellom så det bør gå an å finne et system til de fleste borettslag.

 

I nye bygg bør det greit la seg gjennomføre, men i eksisterande bygg er det ganske omfattande å distribuere noko sånt. Med mindre det finnes løysingar som er lett å implementere.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Rent logisk setter jeg pris på at klokka er 24 når sola står på sitt laveste og 12 når den står på sitt høyeste. Men jeg kunne blitt med på at aktivitetene i samfunnet ble justert slik at mitt søvnbehov ble lagt til den mørkeste tiden på døgnet, eksempelvis legge seg 20:00 og stå opp 04:00. Gå på jobb 05:00 og komme hjem klokka 13:00. Spise middag 14:00. Kjapp ettermiddagslur før man fra 15:00 fremdeles har noen timer dagslys til ulike aktiviteter..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I nye bygg bør det greit la seg gjennomføre, men i eksisterande bygg er det ganske omfattande å distribuere noko sånt. Med mindre det finnes løysingar som er lett å implementere.

Gjennomførbarheten varierer nok veldig som du sier. Er det f.eks snakk om en bygård/blokk med eksisterende oljefyr og radiatorer så er det en smal sak å rydde bort oljefyren til fordel for en varmepumpe av et eller annet slag (dvs. valg av utedel er den store variabelen)
Lenke til kommentar

Leste et sted at den gradvise overgang til LED kompenserer ikke så verst den gradvise overgang til elbiler. Så kommer jo minsket strømforbruk til drivstoffproduksjon og -distribusjon i tillegg.

 

Tror det stemmer ganske bra ift egen erfaring. La om til kun LED lys hjemme omtrent samtidig som vi skaffet elbil. Stromforbruket er det samme.

Lenke til kommentar

Da må du ha mye lys hjemme eller kjøre lite.

 

I alle fall tror jeg at det går på samfunnet som helhet. Mens det finnes mange husholdninger uten bil har de likevel alle elektrisk lys. For ikke å snakke om belysning på offentlige steder hvor disse 'stedene' ikke har bil.

Endret av trikola
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...