Gå til innhold

Ingen utsikter til bedre bildekvalitet for HBO-kunder, tross prisøkning


Anbefalte innlegg

 

Enkelt oppsett som håndterer mørke scener: Se HBO med AppleTV og still TVen inn på filmmodus. Filmmodus fungerer forøvrig også utmerket til vanlig bruk.

 

Kjøper ikke en AppleTV kun for å se HBO når alle andre tilbydere fint klarer levere bedre uten AppleTV  :hm:

Vi har flere AppleTV i huset vårt fordi jeg synes det er den strømmeboksen som fungerer best. Blir også bruke til TV-titting (T-We app), Netflix mm.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo bare å kjøpe en kaffe mindre en gang hver 3 mnd, eller en øl mindre hver 10 mnd.

Lurer på hvor du henter tallene, da en øl koster under 109 kroner, selv på puber 

Så, kjøpe 1+ øl eller betale for dårlig kvalitet..

 

Noen som vet hvordan kvaliteten osv er i USA på HBO?

 

MYE bedre enn det vi får, og grunnen til at vi laster ned GoT og Chernobyl etc.

 

Jeg har hatt en prøvemåned hos HBO og aldri betalt for noe så elendig, når jeg fikk det gratis i mye bedre kvalitet

 

Jeg betaler for Netflix, selv om det ikke er så mye å se hele tiden

Jeg laster ikke ned Netflix serier og filmer

Jeg laster ikke ned musikk

 

Jeg laster kun ned HBO serier

Endret av Dubious
Lenke til kommentar



 



Det skal jo helst spilles i 23,976 fps for å få visket ut detaljer i bevegelse, så det ikke ser ut som billig såpeopera.
Jeg ser ikke noe større problem i akkurat dette.
Dette vil også hjelpe til å viske ut noe av denne billig såpeopera kvaliteten, som ekte film elskeren snakker om.

For min del ville jeg helst hatt klare og sterke bilder med minst 144 FPS og helst minst mulig komprimering.


 

 


- Jeg har selv sittet og dagdrømt om ukomprimert mediautgivelser.

Det er synd å måtte si det, men ukomprimert mediautgivelser kan man se langt etter med dagens teknologinivå hva båndbredde angår.

-----

Det blir som å pakke en koffert.
Ved avreise sted A...:
Først må man vakuumpakke alle artikklene for at alt skal på plass i kofferten.
Ved ankomst sted B...:
Når man så skal pakke ut av kofferten igjen så må man passe på at man bretter og plasserer alle artikklene slik at alt får plass i skuffer og skap, som ofte er mer begrenset enn man er vant til hjemme.

-----

Det samme gjelder mediautgivelser...
Selv relativt lav oppløst mediainnhold blir mer krevende når det kommer til båndbredde når FPS'en øker.

Som f.eks...:
Ta oppløsningen "1024*1024(1k)(1:1)".
Med 24-bit Fargedybde og en FPS-verdi på 1024.
Ukomprimert tilsvarer det samme båndbredde som kreves av "32768*32768(32k)(1:1)" med 24-bit Fargedybde og en FPS-verdi på 1.

-----

Ukomprimert "Full-HD(UHD-2k)(1920*1080)(16:9)" med 24-bit Fargedybde og FPS-verdi på 23,976 krever 1,193199207Giga-bit båndbredde.
Mens...
Ukomprimert "Full-HD(UHD-2k)(1920*1080)(16:9)" med 24-bit Fargedybde og FPS-verdi på 144,000 krever 7,166361600Giga-bit båndbredde.

Til sammenligning av Koffert-eksemplet i teksten over.
Samme hvor god plass man har ved avreise stedet A så kommer det an på mengen info hvor stor koffert man trenger på reisen.
Og til sist, men ikke minst så kommer det også an på hvor god plass man har til rådighet ved ankomst sted B som avgjør hvor mye man må brette info'en for at man skal få plass der også.

Det er der valg av Codec kommer inn i bildet(No pun intended).
By the Vei...
Lyd-delen var ikke tatt med i regnestykkene i teksten over.
Den kommer med andre ord i tillegg, så med ukomprimert lyd i tillegg blir total kravet til båndbredde enda noe høyere.

-----

Så med andre ord...
Selv ved "Full-HD(UHD-2k)(1920*1080)(16:9)" så komprimeres mediautgivelser til døde.
Og bare verre og verre blir det ved høyere oppløsninger som f.eks. "UHD-4k(3840*2160)(16:9)", "UHD-8k(7680*4320)(16:9)", "UHD-16k(15360*8640)(16:9)", "UHD-32k(30720*17280)(16:9)", etc..., etc...


 

Endret av BizzyX78
Lenke til kommentar

Burde ikke bildekvalitet være høyest prioritert etter stabilitet hos streaming leverandørene? Hvor blir det av feks. 4K HDR innhold hos HBO og Viaplay...

 

 

Kvaliteten på innholdet er viktigere enn bildekvaliteten.

 

Ikke at det er noen god unnskyldning for dårlig bildekvalitet, men jeg ser heller bra innhold i dårlig kvalitet enn dårlig innhold i 4K HDR. En god tjeneste bør selvfølgelig tilby begge deler.

Lenke til kommentar

HBO Nordic har økt prisene sine ganske mye i forhold til da de startet, og det er ikke mange år siden egentlig. Men den nyeste prisen så snakker vi vel ca. 40% økning i pris på bare 5-6 år? 

 

Dette da på tross av ganske marginale forbedringer i bildekvalitet, tjenester, innhold (OK, bra serier men filmer er dårlig) og støttede plattformer.  

 

I tillegg er jo konkurransen mye tøffere enn noensinne. I Norge har det blitt mange tilbud nå og når Disney+ kommer etterhvert også, så blir det enda tøffere. Med mindre HBO klarer å komme med noen "må se på" serier på høyde med GOT i overskuelig fremtid, så tror jeg de kan oppleve å miste en del kunder etterhvert.

 

De har økt prisene med rett under 40% siden lanseringen i 2012 - fra 79 da, til 109 nå.

 

Til sammenligning er vanlig inflasjon på de samme 7 årene rett under 20%. Det bør vel også tas med i betraktningen at dollarkursen (prisen på innholdet) har steget med 60% på samme tid.

 

Tjenesten er også svært forbedret siden lansering. Da var det bare mulig å se det på mobile enheter, i nettleser og på noen få Samsung TVer. Airplay var blokkert. Kort sagt, stort sett skikkelig dårlig kvalitet og brukervennlighet.

 

Nå fungerer vel airplay fint, i tillegg til at det finnes app på AppleTV og en rekke smart-TVer. Tross alt har verden gått fremover. De var noen år bak Netflix teknisk da, de er noen år bak Netflix nå. Så de kommer nok etter med ordentlig bildekvalitet etterhvert.

 

Og når de gjør det, får de abonnementspenger fra meg igjen. Ingen har et innholdsbibliotek som kan konkurrere med HBO.

Endret av xyz01
Lenke til kommentar

Kjøpte LG OLED-tv og fikk med 6 måneder med HBO Nordic.
Ekstremt merkbart på den tv-en hvor dårlig kvalitet de sender i, sammenlignet med både Netflix og Amazon. Det er jo egentlig helt latterlig, med tanke på hvor bra produksjoner de har under beltet, at de ikke vil presentere de bedre.

Når de 6 månedene er ferdig, kommer jeg ikke til å fortsette med å abonnere, blir ulovlige metoder i stedet, hvor kvaliteten er veldig mye bedre.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sa opp HBO når det var håpløst å se det store slaget i GOT. Det var som å se en dårlig mpeg komprimert film fra tidlig 2000-tallet over en dårlig kabel.

 

Jeg har muligheten til å bruke bonuspoeng fra Altibox og få det i dekoder boksen men det hjelper ikke når HBO Nordic leverer samme ræva kvalitet der så det skjer ikke.

 

HBO Nordic er et godt eksempel på en tjeneste som spiller seg selv ut av markedet - dessverre.

 

EDIT:

Hvilke regler/lover/reguleringer gjør at de ikke kan høyne kvaliteten i Nordic? Noen nevnte at det var regelverket?

Inntil videre nyter jeg da at Netflix har utrolig mye bedre kvalitet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Her snakker vi seriøst om 4 sider med i-lands problemer.

 

Hehe. Nuvel.  

 

Det er vel ingen her som ser dette med HBO som et spesielt stort problem. Men når dette nå en gang er en tråd om HBO, så sier folk sin mening. 

 

Det må være lov å komme med meninger/kritikk av noe eller være misfornøyd uten at man skal dra opp det der du-må-ikke-klage-for-tenk-på-de-sultne-barna-i-afrika argumentet. ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

i 99.5% av tilfellene er den det men man henger seg opp i den siste 0.5%

Så ganske likt med hva man reagerte på ift. GOT da. Spesielt 1 episode med enkelte scener av utallige timer og episoder som ble nærmest håpløst å se med HBO Nordic.

 

Men på generell basis lever jeg ikke i et u-land hvor jeg dermed ikke betaler for en tjeneste som ikke hører på kundene eller følger med i tiden. Har man ikke noe valg er dette annerledes men selv i et u-land ville man valgt den beste tjenesten om kostnaden var omtrent den samme.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...