Gå til innhold

Ingen utsikter til bedre bildekvalitet for HBO-kunder, tross prisøkning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Burde ikke bildekvalitet være høyest prioritert etter stabilitet hos streaming leverandørene? Hvor blir det av feks. 4K HDR innhold hos HBO og Viaplay...

 

 

Kvaliteten på innholdet er viktigere enn bildekvaliteten.

 

Ikke at det er noen god unnskyldning for dårlig bildekvalitet, men jeg ser heller bra innhold i dårlig kvalitet enn dårlig innhold i 4K HDR. En god tjeneste bør selvfølgelig tilby begge deler.

Helt enig med deg her :-) Men tar det litt som en selvfølge at tjenestene (de største) idag har bra innhold.

Lenke til kommentar

Det er ikke alle som bryr seg like mye om bildekvalitet, desverre. Det som derimot er synd er når folk legger sjelen sin i å lage god bildekvalitet, så kommer HBO å tidvis degraderer den til det ugjenkjennelige i siste instans, mens alle leddene før har tatt ordentlig vare på kvaliteten. Mange veier enkelhet og tilgjengelighet så høyt at de ikke reagerer spesielt på det bildemessige før det blir tilnærmet grøt.

Endret av vidor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor skal vi betale for dårlugere en DVD kvslitet? Når man kan gå på Piratbay og få det i full 4k med super kvalitet. Lol hvis film bransjen vil at vi forbrukere ikke skal laste ned filmer å serier på en ikke lovlig måte så må de tilby ortlig produkt da når vi forbrukere først er villige til å betale for å se det lovlig, men når kvaliteten suger å er dårligere så er ikke valget vanskelig. Da går folk på Torrents.

Lenke til kommentar

Jeg håper hovedsaklig at nyhetssakene plukkes opp av amerikanske HBO (de som faktisk produserer seriene og selger rettighetene), og som så vidt jeg har forstått har avtale med det uavhengige selskapet HBO Nordic om strømmedistribusjon i norden.

 

HBO Nordic er et datterselskap av HBO/AT&T, det er mange år siden HBO Nordic hadde andre eierinteresser

Lenke til kommentar

Er ikke du aktiv fotograf? Med en viss sans for godt bilde? Nå troller du bare.

 

Det er ikke til å stikke under en barkrakk at det var et lite sleivspark i leggen og kanskje en liten dæsj trolling i den kommentaren. HBO lager gjennomgående bra serier av høy kvalitet. Jeg irriterte meg selv over enkelte episoder av den siste sesongen til GoT hvor alt var så å si en sort grøt og ref en lenke jeg (tror jeg husker at  jeg) delte tidligere i tråden skyldes dette måten HBO Nordic har valgt å strømme seriene sine på. Mine to cents er at de har valgt dette for å spare penger og at de nødvendigvis ikke har infrastrukturen som trengs for å øke belastningen som økt båndbredde gir. 

 

Jeg bruker HBO ganske mye selv og nevnte sesong av GoT er den eneste serien som har hatt dette problemet. Så å si alle andre serier har bra skuespillere (noen unntak har det selvfølgelig vært her), bra kulisser, sminking, bra sett / kulisser, bra filming++

 

Da jeg begynte med Netflix i "gamle dager" likte jeg at Netflix hadde mye innhold fra flere leverandører men dessverre går verden i motsatt retning. Nå skal Gud og hvermandsen ha egen strømmetjeneste med eget innhold og det er nærmest idioti spør du meg. For strømming av musikk har man klart seg med få, store leverandører og jeg liker det at en kan få alt mulig rart av musikk på et sted. 

Lenke til kommentar

Vet ikke helt om det er korrekt.  Strim og RiksTV streamer HBO i 6.1 mbps båndbredde mot HBOs 4 mbps og lyden fra Strim og RiksTV er 384 kbps Dolby Digital. Dette er sjekket via debugfunksjon i AppleTV. 

 

Så i teorien bør HBO via Strim/RiksTV være 50% bedre.  Men billedkvalitet er jo ikke bare avhengig av båndbredde men også enkoder og innstillinger på denne. Men basert på egen erfaring så synes jeg HBO via Strim/RiksTV er bedre enn HBO sin egen streaming.  

 

Det kan være ganske massiv forskjell på 4 og 6.1 mbps. Som regel kan en få godt bilde på temmelig lav båndbredde om en bruker godt med optimalisering ved encoding, og synes det er rart HBO ikke gjør hva de kan for å skvise mest mulig kvalitet i encodingsprosessen. Mulig fordi løsningen de har ikke har mulighet til dette ?

 

Tenker dog de har såpass mange som streamer samtidig at det neppe kan være en streamingmotor med realtime-encoding pr bruker. Vil tro en trenger en mer lettdreven motor enn dette for effektivitet.

Lenke til kommentar

Det kan være ganske massiv forskjell på 4 og 6.1 mbps. Som regel kan en få godt bilde på temmelig lav båndbredde om en bruker godt med optimalisering ved encoding, og synes det er rart HBO ikke gjør hva de kan for å skvise mest mulig kvalitet i encodingsprosessen. Mulig fordi løsningen de har ikke har mulighet til dette ?

 

Tenker dog de har såpass mange som streamer samtidig at det neppe kan være en streamingmotor med realtime-encoding pr bruker. Vil tro en trenger en mer lettdreven motor enn dette for effektivitet.

 

Jeg er helt enig i det og spurte i sin tid RiksTV hvorfor det var slik.  Fikk opplyst at de fikk data fra HBO i et format som ikke var "strømbart".  RiksTV var selv ansvarlig for transkoding til den kvaliteten som de ønsket. 

 

Leser andre steder at Get sender HBO med 7-8 mbps bitstrøm uten at jeg har fått sjekket det.  Men jeg undersøkte med Canal Digital tidligere i dag og ble forbauset over svaret.  I følge kundeservice til CD (satellitt, ikke det som nå er Telenor) så streamer de HBO med 1280x720p og PCM lyd.  CD streamer alle sine "tv-kanaler" eller i 1280x720p, PCM lyd og 5 mbps båndbredde og det kan virke som de har kjørt HBO gjennom samme system.  1280x720p og 5 mbps kan faktisk gi bedre billedkvalitet enn 1920x1080p og 5 mbps, bortsett fra på større skjermer da.  Men bruk av PCM lyd, og ikke DD, er direkte dårlig.  Dersom dette er tilfelle så er det faktisk veldig dårlig av CD.   

 

Til sammenligning så streamer HBO i USA med ca 10 mbps og jeg vil tro at kildematerialet er det samme.

Endret av Øystein H
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Haha. Det er faktisk så ille.

Virker litt som HBO Nordic er der alt det gamle utsyret havner når HBO sentralt oppgraderer. Virker nesten sånn siden mange andre norske tilydere tilbyr 4K. Selv gamle HD Ready tilbyr 720p/1080i som nok er sammenligningen kvalitetsmessig.

 

Hvis det leveres et intermediate format som ikke kan streames burde det være av en svært god kvalitet med tanke på hva som produsentene levere fra seg av AV.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...