Gå til innhold

På tide å vintersko bilen: TU tester muttertrekkere


Anbefalte innlegg

Riktig moment krever smøring av hjulmutter/skrue

Dette er ikke riktig. Ved smøring så endrer du forholdene og legger til variabler du ikke har styring på, og forskjellig smøring gir forskjellig friksjonskoeffisient på forskjellig typer bolter. Det finnes bolter som skal smøres, men hjulbolter er ikke en av disse.

 

Som du sier «glir lett» og det kan da i verstefall resultere i at du overtrekker bolten og at den da går i flyt.

 

Jeg ville enkelt og greit bare sørget for at bolter/hull er ren og tørt, og trukket det til med angitt moment for den spesifikke biltypen. Da er du sikker. Sørg for at man sjekker over etter noen mil. Ikke noe vits å gjøre dette til noe rakettforskning

Endret av bshagen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er ikke riktig. Ved smøring så endrer du forholdene og legger til variabler du ikke har styring på, og forskjellig smøring gir forskjellig friksjonskoeffisient på forskjellig typer bolter. Det finnes bolter som skal smøres, men hjulbolter er ikke en av disse.

Det er riktig at du endrer hvilket moment du trenger å bruke ved smøring, men hva som er 'riktig' varierer med hva som er spesifisert, moment kan godt være spesifisert smurt som ikke smurt.

 

Det er da heller ikke slik at du ha så god kontroll uten smøring heller, rusk og endringer av overflatefinish i gjenger vil også påvirke hvor mye moment som trengs for å oppnå riktig strekk i bolten.

 

Aller best kontroll har man på dette med bruk av nye, rene gjenger (på begge sider) og med (kjent) smøring, men det er ikke nødvendig å bli panisk her. 20-30% variasjon av boltstrekk er nok helt greit innenfor.

 

Uten smøring har man større risiko for å skade overflaten av boltene enten ved rust eller at overflaten rives opp p.g.a. friksjon (galling).

 

Jeg foretrekker å bruke enten aluminiumbasert eller ikke-metallisk anti-seize på hjulbolter slik at jeg både ungår rust og unngår å skade gjengene når boltene skal av igjen.

 

Det endrer momentet for å oppnå riktig strekk noe, men det vil rust og skadede gjenger også gjøre, noe man får mer av uten smøring.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Dette er ikke riktig. Ved smøring så endrer du forholdene og legger til variabler du ikke har styring på, og forskjellig smøring gir forskjellig friksjonskoeffisient på forskjellig typer bolter. Det finnes bolter som skal smøres, men hjulbolter er ikke en av disse.

Det er riktig at du endrer hvilket moment du trenger å bruke ved smøring, men hva som er 'riktig' varierer med hva som er spesifisert, moment kan godt være spesifisert smurt som ikke smurt.

 

Det er da heller ikke slik at du ha så god kontroll uten smøring heller, rusk og endringer av overflatefinish i gjenger vil også påvirke hvor mye moment som trengs for å oppnå riktig strekk i bolten.

 

Aller best kontroll har man på dette med bruk av nye, rene gjenger (på begge sider) og med (kjent) smøring, men det er ikke nødvendig å bli panisk her. 20-30% variasjon av boltstrekk er nok helt greit innenfor.

 

Uten smøring har man større risiko for å skade overflaten av boltene enten ved rust eller at overflaten rives opp p.g.a. friksjon (galling).

 

Jeg foretrekker å bruke enten aluminiumbasert eller ikke-metallisk anti-seize på hjulbolter slik at jeg både ungår rust og unngår å skade gjengene når boltene skal av igjen.

 

Det endrer momentet for å oppnå riktig strekk noe, men det vil rust og skadede gjenger også gjøre, noe man får mer av uten smøring.

Tatt i betraktning at bolter og felger tåler minst 300 % av riktig moment, blir smurte bolters påvirkning av akademisk interesse! Det synes å være mange akademikere på dette kommentarfeltet! Jeg foretrekker bolter som er beskyttet med fett for å unngå rust som alltid er greie og skru ut eller inn og som er konsistente, fram for rustede bolter som av og til sitter veldig fast (og klemkraft mellom felg og nav som er det viktige, blir veldig varierende selv om momentet er riktig hver gang).

 

For ordens skyld, innlegget til sverreb er utmerket, jeg bare utfyller.

Lenke til kommentar

Om noen bilfabrikanter speccer med smøring så er det en ting, men veit ikke om noen som gjør det? Det skal i utgangspunktet ikke være nødvendig. Hold ting rent ved montasje og trekk til med angitt moment. Ikke verre enn det

 

EDIT: 300% sier du? Hvor har du det i fra? Har da sett bolter som både ryker og som strekkes (pga muttertrekkere) og smører du disse i tillegg så er du ute å kjøre med en gang. I tillegg så opererer mange bilfabrikanter med forskjellige moment, så er «300%» reinspikka tull

 

... og for ordensskyld så har jeg aldri problemer med rusta bolter, og jeg smører ikke. Men dere får da gjøre som dere vil. Smør i vei

Endret av bshagen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det er riktig at du endrer hvilket moment du trenger å bruke ved smøring, men hva som er 'riktig' varierer med hva som er spesifisert, moment kan godt være spesifisert smurt som ikke smurt.

 

Det er da heller ikke slik at du ha så god kontroll uten smøring heller, rusk og endringer av overflatefinish i gjenger vil også påvirke hvor mye moment som trengs for å oppnå riktig strekk i bolten.

 

Aller best kontroll har man på dette med bruk av nye, rene gjenger (på begge sider) og med (kjent) smøring, men det er ikke nødvendig å bli panisk her. 20-30% variasjon av boltstrekk er nok helt greit innenfor.

 

Uten smøring har man større risiko for å skade overflaten av boltene enten ved rust eller at overflaten rives opp p.g.a. friksjon (galling).

 

Jeg foretrekker å bruke enten aluminiumbasert eller ikke-metallisk anti-seize på hjulbolter slik at jeg både ungår rust og unngår å skade gjengene når boltene skal av igjen.

 

Det endrer momentet for å oppnå riktig strekk noe, men det vil rust og skadede gjenger også gjøre, noe man får mer av uten smøring.

Så lenge hjulbolter og muttre er såpass langt unna flytgrensen for nevnte bolter og muttre, så har det ingenting å si om gjengene er smurt eller ikke, når man sette de fast. Det er nå ikke slikt at tiltrekkningsmomentet fordobles, hvis man smører gjengene.

Men fordelen med å bruke en pasta på gjengene kommer greit frem, når man skal løsne de å ta de av. Det kan faktisk hende man må gjøre det langt til skogs, når man har punktert og er langt unna garagejekker og muttertrekkere.

Ellers er vi stort sett enige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge hjulbolter og muttre er såpass langt unna flytgrensen for nevnte bolter og muttre, så har det ingenting å si om gjengene er smurt eller ikke, når man sette de fast. Det er nå ikke slikt at tiltrekkningsmomentet fordobles, hvis man smører gjengene.

En tommelfingerregel jeg ofte ser er at man kan bruke ca 20% mindre moment og få samme boltestrekk med smurt vs ikke smurt bolt. Jeg regner det som forholdsvis irrellevant millimeterpresisjon (Og variasjonen er nok mye større fra bolt til bolt og smurning til smurning)

 

En annen observasjon er (AFAIK) at friksjonen fra gjengene er bare ~40% av motstanden man har ved tildraging av en bolt. 50% kommer fra friksjon mellom hodet og gods. Denne flaten trenger ikke smurning, så med forsiktig bruk av gjengepasta, bare på gjengene, endrer man momentet mindre.

 

Men fordelen med å bruke en pasta på gjengene kommer greit frem, når man skal løsne de å ta de av. Det kan faktisk hende man må gjøre det langt til skogs, når man har punktert og er langt unna garagejekker og muttertrekkere.

Ellers er vi stort sett enige.

Helt enig i dette. gjengepasta er gull verdt når man skal til med håndmakt.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det noen grunn for at man ikke lagrer muttertrekker i bilen, om man kun bruker den for å skifte dekk?

Min er alltid i bilen, men jeg har også latmansarm og momentnøkkel i bilen, for da vet jeg hvor jeg har de

 

Å ha både latmannsarm og momentnøkkel i bilen, er for meg ekstremt unødvendig. Med mine smurte gjenger er det aldri noe problem med å løse boltene med bilens verktøy (enkel sak med kort arm på 24 cm). At noen ønsker å gjøre livet så unødvendig komplisert er over min forstand (momentnøkkel er aldri nødvendig). Men du er kanskje klar til å hjelpe dine medtrafikanter som har rustne hjulbolter? I tilfelle veldig bra.

 

Apropos 300% moment (= 330 Nm). Jeg fikk påskrudd nye dekk hos Sharif dekk (eller hva det het) i 2011. I Wien (stor Europatur) måtte jeg ha hjelp til å få av et hjul. Med hjulvinne og forlenger på ca 1 meter og en brande på 150 kg klarte vi med anstrengelse å løsne boltene (jeg holdt vinna). Rask hoderegning gir her et moment på 750 Nm for å løsne en bolt! Som overhodet ikke var rustet fast.

 

For alle som har et minimum av teknisk innsikt, så bør man vite at kritiske enheter som bolter og ditto felger har flere hundre prosent margin (dessuten 50% større diameter på bolter gir ingen straff verken for ekstra kost, vekt eller estetisk). Topplokksbolter etc er en helt annen skål.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Kjøpte maskin da jeg bytter på ca 6 biler hver sesong her i garasjen. Leste tester og valgte Ryobi. Fornøyd! Da den koster så lite kan jeg kjøpe to-tre stykker for prisen av den andre testvinneren, så om den begynner å harke etter 1000 timer skal jeg gi den en verdig begravelse og kjøpe neste generasjon.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det er farlig med olje eller grease på gjengene. Ser man på kraften man tilfører og arealet på gjengene vil jeg tro at trykket er mye større enn det smørefilmen kan ta opp. Man får metallisk kontakt. Grease eller olje legger seg på andre siden av gjengene og beskytter bolten når den er montert. Har aldri opplevd problemer med dette. Det eneste unntaket kan være molikote. 

Å overtrekke er nok mulig men det er ekstrem margin i boltene. Jeg sjekker alltid med momentnøkkelen uansett hva jeg drar fast med.

Treffer man ikke rett med skrumaskinen kan man fort ødelegge gjengene om man durer på. Spesielt første bolten kan man bomme på.

Synd at ikke muttere blir brukt mere. Mye enklere.

Lenke til kommentar

Nettopp byttet på Nissan med mutre, veldig kjekt. Tesla s hadde også mutre. Har valgt å ikke kjøpe muttertrekker selv men drar for hånd med latmannsarm. Aldri hatt trøbbel med trege bolter når man drar til passe. Aldri smurt bolter. Kjøpte en bra jekk for over 2 tusen istedet, det har man lenge. Når jeg leser at enkelte betaler rundt 1500 for dekkhotell (per gang) kan man jo begynne å regne ut hvor lenge man må jobbe for å tjene det etter skatt og alt. Temmelig god timepris da på å bytte hjulene selv. Og jeg er nok ganske sikker på at jeg vasker bedre både i hjulbuene, bilen i seg selv og på felgene etter byttet enn de gjør på dekkhotell.

Lenke til kommentar
kremt skrev (1 minutt siden):

Nettopp byttet på Nissan med mutre, veldig kjekt. Tesla s hadde også mutre. Har valgt å ikke kjøpe muttertrekker selv men drar for hånd med latmannsarm. Aldri hatt trøbbel med trege bolter når man drar til passe. Aldri smurt bolter. Kjøpte en bra jekk for over 2 tusen istedet, det har man lenge. Når jeg leser at enkelte betaler rundt 1500 for dekkhotell (per gang) kan man jo begynne å regne ut hvor lenge man må jobbe for å tjene det etter skatt og alt. Temmelig god timepris da på å bytte hjulene selv. Og jeg er nok ganske sikker på at jeg vasker bedre både i hjulbuene, bilen i seg selv og på felgene etter byttet enn de gjør på dekkhotell.

For mange av oss er det en ypperlig mulighet til å sjekke bremsene. Pleier alltid å presse dem helt tilbake og sjekke at glide flater går lett. Sjekker at bremseklosser ikke er for slitt og at de ikke sitter fast. Mansjetter er hele osv Bremseveske kan også være fordelaktig å skifte når hjulet er av. Lett tilkomst til nipler.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg vasker og pusser skivene, med vinkelsliper om nødvendig. Presser stempelet tilbake med skrujern og tar caliper litt frem og tilbake, smører bolter ved behov. Oppdaget at bremseklosser bak var utslitt på innsiden så det blir byttet i løpet av uken. Sett mange biler som kun har gått på vanlig service og dekkhotell som ser helt jævlig ut både med bremser og under med dårlig vasking. Verksted er stort sett ikke interessert i å drive forebyggende vedlikehold. Det er "business as usual" med dyre delebytter og regningsskriving med gaffel.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...