Gå til innhold

Hvorfor er ikke fullautomatisk skytevåpen lov i norge?


Anbefalte innlegg

18 minutes ago, fokkeslasken said:

Altså. Våpen er lett å få tak i, derfor må vi gjøre det lettere slik at gode folk også får ha de. At kriminelle får det enda lettere virker ikke til å påvirke deg i det minste.

Nå har vel ikkje evne til å gjenkjenne konsekvenser vore blant dei sterke sidane deiras. Eg undres kvifor me gidde egentleg når det er same karen som gjentar seg med same argumentet ad nauseum, og som berre droppe heile samtalen i veil 8-12 timer om han ikkje like noko. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Drunkenvalley said:

Nå har vel ikkje evne til å gjenkjenne konsekvenser vore blant dei sterke sidane deiras. Eg undres kvifor me gidde egentleg når det er same karen som gjentar seg med same argumentet ad nauseum, og som berre droppe heile samtalen i veil 8-12 timer om han ikkje like noko. 

Dette er vel litt av grunnen. Om alt de har er repetisjoner uten substans har de ingenting. En god gammel måte å oppdage hvem som har en tanke bak sine utsagn og hvem som ikke har det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, fokkeslasken said:

Nei. De beste måtene er å forhindre at de oppstår i det hele tatt.

Det finnes ingen måter å forhindre det. 

Quote

Mer liberale våpenlover vil også gi mer våpen i hendene på potensielle terrorister. Din løsning på dette er altså å sørge for at våpen er enda lettere å få tak i.

Altså. Våpen er lett å få tak i, derfor må vi gjøre det lettere slik at gode folk også får ha de. At kriminelle får det enda lettere virker ikke til å påvirke deg i det minste.

Folk som vil gjøre terrorisme klarer uansett å få tak i våpen, ulovlige eller lovlige. Da sørger mer liberal lovgivning for at vi har lovlydige folk med våpen i nærheten som skjedde i kirken, for eksempel. Han fikk bare avfyrt 2 skudd før han ble eliminert av en lovlydig borger som forsvarte seg og forsamligen. 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, debattklovn said:

Det finnes ingen måter å forhindre det. 

Folk som vil gjøre terrorisme klarer uansett å få tak i våpen, ulovlige eller lovlige. Da sørger mer liberal lovgivning for at vi har lovlydige folk med våpen i nærheten som skjedde i kirken, for eksempel. Han fikk bare avfyrt 2 skudd før han ble eliminert av en lovlydig borger som forsvarte seg og forsamligen. 

En metalldetektor ville blitt mer effektivt på kirken.  Ingen ville blitt drept

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, jjkoggan said:

En metalldetektor ville blitt mer effektivt på kirken.  Ingen ville blitt drept

Ja, ikke sant? Sett en vakt i døra.

Men neida. Dersom noen har landminer, da må alle ha landminer. Det eneste som fungerer mot landminer er landminer. Det eneste som fungerer mot granater er granater. Det eneste som fungerer mot Anthrax er Anthrax.

MAD magazine satt det ganske godt på spissen for mange herrans år siden hvor de fikk en brann i stua, hvorpå "kuren" var motild i stua.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, jjkoggan said:

Påstanden din var at ingen ville forhindre terroristen.  Metalldetektorer koster ikke mye penger

Nei, påstanden min var at du ikke kan hindre terrorangrep og masseskytinger generelt, ikke denne spesifikke saken.
Forøvrig er argumentet mitt logisk holdbart. 

Du kan ikke ha metalldetektorer uten å ha personale til å bruke den og undersøke folk. Heltidsansatte. Pluss det tar lang tid. 
Hadde de hatt metalldetektorer på kirken kunne jo uansett gjerningsmannen begynt å skyte folk rundt sikkerhetsområdet, folk som står i kø også videre. Ville ikke forhindret et angrep. 
 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, debattklovn said:

Nei, påstanden min var at du ikke kan hindre terrorangrep og masseskytinger generelt, ikke denne spesifikke saken.
Forøvrig er argumentet mitt logisk holdbart. 

Du kan ikke ha metalldetektorer uten å ha personale til å bruke den og undersøke folk. Heltidsansatte. Pluss det tar lang tid. 
Hadde de hatt metalldetektorer på kirken kunne jo uansett gjerningsmannen begynt å skyte folk rundt sikkerhetsområdet, folk som står i kø også videre. Ville ikke forhindret et angrep. 
 

Så... Fordi han hadde lett tilgang på våpen så var det et problem?

Endret av fokkeslasken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 minutes ago, fokkeslasken said:

Selv hvis de ikke var tilgjengelige ville han skaffet seg dette? Jeg hører lyssabler er et problem i bykjernene nå.

Gjøre våpen utilgjengelige? Jeg tror norske og amerikanske myndigheter vil ha råd fra deg, for de har prøvd å gjøre narkotika utilgjengelig i 50+ år uten å lykkes. Hvis du kan hjelpe myndighetene med å gjøre ting utilgjengelige så blir du nok ikke arbeidsledig med det første. 

Kanskje også mexikanske myndigheter vil ta en prat med deg når de hører at du klarer å gjøre våpen utilgjengelige. 

Lenke til kommentar

Hva er det logiske å gjøre når noe er umulig? Bruke masse penger og ressurser på å fortsatt prøve å gjøre det umulige? Det vil alltid være narkotika å få tak i på norske gater, lovlig eller ikke. Samme med våpen.

Det logiske, siden siden dere liker å snakke om logikk, er da å lovliggjøre våpenbruk siden vi vet at de kriminelle og terrorister bruker våpen uansett. 

De eneste våpenlovene beskytter er de kriminelle som er garantert å møte ofre som imotsetning til dem er ubevæpnede og derfor gjerne taper den fysiske konflikten. 

Lenke til kommentar

Nei, det er på ingen måte logiskt å droppe alt og tillate skytevåpen. Det er berre tull å engang påstå at det er eit logiskt sprang. Det er kanskje det mest hånlatterlige ein kan påstå.

Skal me fjerna ABS bremser når me først er i gang, i staden for å forsøke gjera dei betre? Tullprat. Det treng du ikkje ein gang tenka på.

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...