Gå til innhold

Hvorfor er ikke fullautomatisk skytevåpen lov i norge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, debattklovn said:

Som betyr at de løper.

Om du sliter med å se følgene av handlinger i deres riktige handlingsrekkefølge så er din post helt grei. Og det ville jo forklart så mange av de andre postene også.

1 hour ago, debattklovn said:

FBI fant at 26% av innbrudd der folk er hjemme, utøver raneren vold mot beboerne. Høye sjanser for vold altså. 

Ah. Og hva betyr dette? At 26% av folk (både med og uten våpen) motsetter seg innbrudd om de er hjemme da det skjer?
Høres ut som et ganske reélt tall.

Lenke til kommentar
2 hours ago, debattklovn said:

FBI fant at 26% av innbrudd der folk er hjemme, utøver raneren vold mot beboerne. Høye sjanser for vold altså. 

Høye sjanser for vold om det blir utført innbrudd i hjemmet, ja. Så det er ikkje 26%, men 26% av ein allereie lav % sjanse.

Men no les du igjen statistikker for USA, som du alltid gjør, og prøve å overføre dei tala til Norge uten å ta nokon forbehold. Samtidig gjentar du igjen og igjen at Norge ikkje er USA. Er Norge USA eller ikkje? Bestem deg. Du kan ikkje ha kaka, og spisa han.

I lignande trender driv du og og sitere hendelser i fjerne land, og prøve relatere dei til Norge. Igjen, Norge er Norge. Norge er ikkje USA, Mexico, Venezuela eller noko anna land enn Norge.

Endret av Drunkenvalley
  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, fokkeslasken said:

Ah. Og hva betyr dette? At 26% av folk (både med og uten våpen) motsetter seg innbrudd om de er hjemme da det skjer?
Høres ut som et ganske reélt tall.

Wow, jeg har aldri sett slik konsekvent victim-blaming i hele mitt liv. Det er jo alltid ofrenes feil at de blir utsatt for vold av ranere og innbruddstyver! 

Makan altså. 
 

Lenke til kommentar
19 minutes ago, debattklovn said:

Du kan ikke se at skylden for volden utført av en innbruddsovergriper blir lagt på de uskyldige som bor i huset og ikke gjør noe galt?  Det er ikke en "vill tolkning" fra min side, snarere bokstavelig det han skrev. 

Nei, det er det ikke. Det er forskjell på å se på en årsak og det å fordele skyld.

Dette er jo bare hele voldtektsgreia om igjen. Som forøvrig ble tatt opp i denne tråden også. Man kan sikkert i noen tilfeller si at en kvinnes påkledning er delaktig i at en person bestemmer seg for å voldta, men det betyr ikke at voldtekten er hennes skyld.
Det samme her med innbrudd og vold.

Men jeg noterer meg (igjen) at du sliter med å se forskjell på årsakssammenhenger og skyldfordelelse.

Lenke til kommentar
2 hours ago, debattklovn said:

Wow, jeg har aldri sett slik konsekvent victim-blaming i hele mitt liv. Det er jo alltid ofrenes feil at de blir utsatt for vold av ranere og innbruddstyver! 

Makan altså. 
 

Det heter «Dead Right».  Du velger å gjøre noe som er farlig fordi det er din rett og den andres skyld.  De fleste velger den mindre farlig alternativ fordi de ikke ville risikere å bli «dead right» 

Lenke til kommentar
32 minutes ago, jjkoggan said:

Det heter «Dead Right».  Du velger å gjøre noe som er farlig fordi det er din rett og den andres skyld.  De fleste velger den mindre farlig alternativ fordi de ikke ville risikere å bli «dead right» 

Nei, det er ikke meningen av dead right.Rart at du som amerikaner ikke vet dette. 

If someone is dead right, it means that they are absolutely correct.

Example(s):

Nancy: His wife is really beautiful.
Lacy: you're dead right!

At å ikke forsvare seg skal være mindre farlig er et høyst tvilsomt utsagn. 

 

 

Lenke til kommentar

Du kan jo få et annet eksempel sågar om innbrudd.

Dersom man ikke låser døren har man fortsatt ikke skylden for at man ble offer for innbrudd.  Det er jo ikke den ulåste døren som er grunnen til at noen velger å gjøre innbrudd noe mer enn det er klærne til en dame som gjør at noen velger å voldta.

Men ved en viss grense må man kunne si at man har oppført seg alt for dumt for situasjonen man er i og ved dette da ha gjort situasjonen mye verre enn den ellers ville blitt. Som at en ulåst dør kan gjøre forskjellen på om innbruddstyven går til naboen eller ikke. Eller om du gir innbruddstyven inntrykk av at den eneste måten han kan komme ut av situasjonen med at du likevel var hjemme er å drepe deg.

Lenke til kommentar
50 minutes ago, debattklovn said:

Nei, det er ikke meningen av dead right.Rart at du som amerikaner ikke vet dette. 

If someone is dead right, it means that they are absolutely correct.

Example(s):

Nancy: His wife is really beautiful.
Lacy: you're dead right!

At å ikke forsvare seg skal være mindre farlig er et høyst tvilsomt utsagn. 

 

 

Jeg forstår at du som nordmann ikke ikke kjenner mange amerikanske idiomer .  Uttrykket jeg refererer til er oftest- You can be right or you can be dead right.

Et Eksempel når du kjører bil-

As well, keep in mind what I always say to students, "you can be right, or you can be dead right." Just because you have the right-of-way legally, you need to think about it defensively.

https://www.smartdrivetest.com/road-test/determine-right-of-way

Politiet anbefaler alltid når en blir ranet å ikke angripe raneren fordi sjansene dine er bedre  at du ikke blir skadet/drepte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...