Gå til innhold

Hvorfor er ikke fullautomatisk skytevåpen lov i norge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du tror det ja? Da tror du feil. Se hvor langt du kommer hvis du går rundt med et ladd antikkgevær slengt over skulderen din. Politiet hadde lagt deg i bakken og truet med å skyte deg om du gjorde dette.

 

Jaja, men du får nå beskyttet deg mot eventuelle tyver og voldsmenn som vil ta å overfalle gamle folk på 70 :D 

Lenke til kommentar
On 11/11/2019 at 12:33 AM, storpolitikeren said:

 

Du ser ut til å ha en helt annen oppfatning av hva som er nødvendig og hva som er luksus enn jeg gjør. Du erstatter luksus med å ha råd, eller spare penger, eller fordelaktig. Ok. Det går an å få seg en annen jobb, det går an å legge om hele livet totalt. Mener jeg du bør gjøre noe av dette? Selvfølgelig ikke. Jeg støtter deg i å bruke bil, hvis du ikke har innsett dette (nå er det andre gang jeg sier det til deg spesifikt og jeg har sagt det flere ganger i tråden også). Men du får ikke lov å si at bil ikke er en luksus for de fleste. Det du kaller behov, det kaller jeg luksus. Det er ikke et behov å bo der du vil, selv om det har fordeler. Det gjelder meg selv også, jeg er også skyldig i dette med bil (ja, jeg har faktisk en bil, tro det eller ei), om det hjelper deg å svelge dette budskapet.

 

Det å ha råd til diverse ting, det å spare penger, eller å ha noe fordelaktig, er det verdt å drepe en nordmann hver tredje dag over?

Ha det i bakhodet når du sier du har behov for skytevåpen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
På 10.11.2019 den 23.33, storpolitikeren skrev:

Det å ha råd til diverse ting, det å spare penger, eller å ha noe fordelaktig, er det verdt å drepe en nordmann hver tredje dag over?

Nå er det mennesker som faktisk beveger seg i kjøretøy i veibanen som blir drept.
Det er like mange mennesker som blir skutt utenfor skytebaner og jaktfelt som fotgjengere som blir påkjørt.
Og relativt til tiden mennesker i landet bruker på vei og skytebane, så er skytevåpen farligere enn biler, selv i dagens regulerte form.

Totalforbud av skytevåpen utenom for profesjonelle jegere redder flere uskyldige liv enn forbud mot lystkjøring.

...og så utfører bilene et arbeid, som totalt sett redder flere liv utenfor bilveiene og skaper mer effektive arbeidstimer enn det som tapes gjennom dødsfall.

Skytevåpen til selvforsvar kan ikke sammenlignes på noe plan;
Sammenligningen blir bare mer og mer latterlig desto mer vi faktisk setter oss inn i sammenligningen.

Lenke til kommentar
On 11/13/2019 at 8:39 AM, Red Frostraven said:

Nå er det mennesker som faktisk beveger seg i kjøretøy i veibanen som blir drept.
Det er like mange mennesker som blir skutt utenfor skytebaner og jaktfelt som fotgjengere som blir påkjørt.
Og relativt til tiden mennesker i landet bruker på vei og skytebane, så er skytevåpen farligere enn biler, selv i dagens regulerte form.

Totalforbud av skytevåpen utenom for profesjonelle jegere redder flere uskyldige liv enn forbud mot lystkjøring.

...og så utfører bilene et arbeid, som totalt sett redder flere liv utenfor bilveiene og skaper mer effektive arbeidstimer enn det som tapes gjennom dødsfall.

Skytevåpen til selvforsvar kan ikke sammenlignes på noe plan;
Sammenligningen blir bare mer og mer latterlig desto mer vi faktisk setter oss inn i sammenligningen.

Hvilken rolle spiller det om det er mennesker som "beveger seg i kjøretøy" som blir drept? Hvordan kan du bruke dette som argument for å trivialisere de som dør i trafikken?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, storpolitikeren said:

Så da er vi endelig enige. Både biler og skytevåpen har en pris, begge deler har en pris vi begge er villig til å betale. Vi bør altså ha skytevåpen, siden vi har biler.

Jeg trodde aldri vi skulle bli enig.

Har det vært noen tvil om det? Da vet ikke jeg hvilken diskusjon du har hatt, men den jeg har hatt er den hvor skytevåpen ikke engang har målbar nytteverdig sett opp mot de negative aspektene.
Så krever du å sammenligne det med bil som har enorme nytteverdiger for nær på alle.
Ingen i tråden - ikke en eneste en - har vært uenig med deg om bilens negative sider. Av den grunn alene trodde jeg ikke det var den diskusjonen du førte da ingen er uenige om det.
Men ok. Om du absolutt vil diskutere noe alle er enige om, og har vært det hele tiden, så ... ja, da vet jeg ikke helt hvor vi tar det herfra.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
storpolitikeren skrev (På 10.11.2019 den 23.23):

 

Hvem er det som sier at alle skal ha maskingevær? Spørsmålet er, hvorfor er det ikke lov med maskingevær. Noen ville da kanskje kjøpt dette, de fleste ville neppe.

Problemet er at det ville spredd seg til kriminelle og svart uregulert marked...

 

Akkurat som mindreårige får kjøpt brennevin..

 

På maskingevær så tror jeg vi fint kan unngå problemet, da vi klarer oss uten denne rettigheten...

Lenke til kommentar
debattklovn skrev (1 time siden):

Å påstå at skytevåpen ikke har nytteverdi er et tullete utsagn. Folk redder livene sine hver dag med skytevåpen. Forklar gjerne til Politiet og Forsvaret at skytevåpen ikke har "målbar nytteverdi". 

Politiet i Norge bruker våpen sjelden, og publikums rolle er ikke skarpe oppdrag. (Selv om jeg ser for meg deg siktende rundt husveggene etter svarte katta ? )

 

Det er derfor Politi og militæret har tilgang til våpen, for å ta seg av skarpe oppdrag.. Som også er veldig få... Selv i Oslo tror jeg veldig få risikerer å bli truet med skytevåpen en kveld/ med unntak av kriminelle miljøet.

 

Derimot er det mye annen vold, som ikke er bra. I UK har de en helt annen stil, der politiet aktivt følger folk som ikke tar taxi hjem.

 

De har heller ikke rett til å bære våpen offentlig, selv om de har mer  krim, men der er løsningen flere Bobbyer og offentlig tjeneste istedenfor våpen til folket.

Jeg synes mer politi og midler til synlig politi er mye mer effektivt enn våpen til alle...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (7 minutter siden):

De kriminelle har allerede våpen... Det er det som er hele poenget. 

Du snakker om noe du ikke har peiling på, kriminelles våpen kommer fra tyveri fra militæret, samlere med uregistrerte ofte høyre-ekstrem og faktisk fra jaktgevær osv.

Dette er et resultat av streng våpen-politikk.

 

Det du foreslår vil derimot bevæpne alle de kriminelle miljøene...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gouldfan skrev (20 minutter siden):

Du snakker om noe du ikke har peiling på, kriminelles våpen kommer fra tyveri fra militæret, samlere med uregistrerte ofte høyre-ekstrem og faktisk fra jaktgevær osv.

Ikke glem at ulovlige våpen også kan komme fra utlandet, eller kjøpes lovlig og senere stjeles eller selges videre på svartebørsen. Det blir helt feil å påstå, i hvert fall uten kilder, at alle ulovlige våpen i hendene på kriminelle kommer fra Forsvaret, samlere, og jegere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Runar skrev (40 minutter siden):

Ikke glem at ulovlige våpen også kan komme fra utlandet, eller kjøpes lovlig og senere stjeles eller selges videre på svartebørsen. Det blir helt feil å påstå, i hvert fall uten kilder, at alle ulovlige våpen i hendene på kriminelle kommer fra Forsvaret, samlere, og jegere.

Kildene mine er fra Politiet, og ting jeg har hørt.

Det er noen stereotypiske grupper som smugler, folk fra Asia og Østfra. De selger veldig lite til andre, ellers hadde de vært kjendiser.

Derfor mener jeg politiets melding er korrekt. Den er vist til tidligere i tråden fersk uttakelse.

Våpen i omløp er som regel fra militæret/tyvegods svinn, samlere, og jakt.

 

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
Runar skrev (6 minutter siden):

Beklager, men når du kommer med så konkrete og bestemte påstander som du gjorde, og i tillegg beskylder andre for å ikke vite hva de snakker om, så er ikke det godt nok.

Om du er kriminell og vil kverke noen? Tror du da skytevåpen er første valg?

Nei det er ikke det, bare om du vil ha det på førstesiden av VG...

 

Kjøpe lovlig og tyveri eller forsikrings svindel er innbefattet i det jeg mente.

Dette kan bare være fra klubb eller jakt, altså kjøpe lovlig i Norge eller importere lovlig.. som siden stjeles eller havner på svart marked.

Beklager om det ikke var tydelig.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
4 hours ago, debattklovn said:

Å påstå at skytevåpen ikke har nytteverdi er et tullete utsagn.

Vel... Du har enda ikke vist det motsatte. Poste videoer av det fra youtube beviser ingenting.
Du kan jo prøve å søke på youtube etter en mann som lukeparkerer (man parallel parks).

Når du har gjort dette kan du jo reflektere over antallet treff det ga som en motsats til hvor ofte det skjer.

4 hours ago, debattklovn said:

Folk redder livene sine hver dag med skytevåpen. Forklar gjerne til Politiet og Forsvaret at skytevåpen ikke har "målbar nytteverdi". 

Men det er vel ikke våpen for ordensmakten du taler for, er det?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (2 timer siden):

De kriminelle har allerede våpen... Det er det som er hele poenget. 

Vel poenget er dersom fullautomatiske våpen blir tilgjengelig for alle så vil mange flere blir drept fordi folk handler i de fleste tilfeller i affekt.  Er du redd for utlendinger, da er det kanskje bedre å flyttet ut fra storbyen...

I USA kan alle eie våpen,  1 av de 1000 masseskytingen blir kanskje avverget fordi en god innbygger brukte det i selvforsvar. Det skjer så sjeldent at det blir kjempestore overskrifter hver gang det skjer og NRA bruker for hva det er verdt... 

Endret av Heradon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...